Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Itse olen särkynyt tekoälyvouhotukseen, kun VismaSign teki jonku kaksivaiheisen tunnistautumisen (2PA) uudistuksen. Nyt ei pääse enää sisään salasanalla, ei ole ohjeita ja lopuksi helpparista tulee tekoälyn tekemä suorastaan ihan päin p******ä oleva vastaus, jossa kerrotaan vain uudistuksesta yleisiä asioita ja jatkopolkua ei ole. Nyt pitää sitten aina rekisteröityä uusiksi verkkopankkitunnuksilla. Onneksi sama maili toimii ja aina tulee mailiin kiitokset uudellenrekisteröinnistä :sleeping_face:

2 tykkäystä

Olen nähnyt samalta kuulostavan VismaSign-keissin. Lopulta käyttäjä huomasi, että jossain vaiheessa prosessia saikin uuden salasanan eri meiliosoitteelleen, joten neuvoisin olemaan koko prosessin ajan tarkkana siitä, että siinä on vain se työmeilisi.

2 tykkäystä

Korvanappiini juuri tulleen tiedon mukaan Mikael ei enää osaa kirjoittaa nimeään. Tai ehkä se näiden maailmanmatkojen takia nykyään lausutaan ‘Minael’ :thinking:

PS Minä en osaa nyt näköjään vastata viestiin eri ketjussa, kuin missä alkuperäinen viesti oli

9 tykkäystä

Sitä se ikä teettää, Tuulikki hyvä. :slight_smile: (siirsin tänne Kahvihuoneelle, jos tänne halusit :slight_smile: )

Tässä on Minael Rautasen joulun odotustoivotukset. :slight_smile:

First North Finlandin muidenkin yhtiöiden pomoilla voi olla joskus vaikeaa. :blush:

13 tykkäystä

Onko nämä niitä heikommassa asemassa olevia, joille keräys on suunnattu :thinking:

22 tykkäystä

Olen turskatehtaalla töissä, mulla on turskasalkku enkä minäkään osannut tuonne nimeäni kirjoittaa, niin pitäisin kohtuullisena, että minuakin tuettaisiin. :face_holding_back_tears:

7 tykkäystä

Hain eilen pitkästä aikaa Matkahuollon pakettiautomaatista paketin kiireen keskellä. Jotta sai paketin automaatista oli pakko ladata sovellus, vahvistaa puhelinnumero sekä sähköpostiosoite. Aika naurettavaa sontaa, ettei pakettia saa noudettua ilman jotain kämäistä sovellusta. :face_with_symbols_on_mouth:

39 tykkäystä

Kuulostaa turhauttavalta nykyajan pelleilyltä. Aina pitäisi olla vaihtoehtona, että asiat voi hoitaa ilman tilien luontia tai sovellusten latailuja.

Itse välttelen jo uusien tilien luomista ja/tai sovellusten latausta, koska olen kyllästynyt moiseen. Tuntuu, että niitä tarvitaan nykyään joka paikkaan omansa ja yksinkertaisiakaan asioita ei voi hoitaa ilman. Kapinoin sitten mieluummin ja olen luomatta tilejä ja lataamatta enempää äppejä, pärjään ilmankin. Jos jokin homma ei onnistu ilman tilin luomista tai erillisen sovelluksen lataamista, niin se siitä sitten, tässä tunkkinne, olkaa hyvä, simple as that. Tykkään kapinoida nykyajan hullutuksia vastaan ja EI-sana onkin aktiivikäytössä usein, kun tilanne sitä vaatii.

Yleisestikin olen vuosien aikana lakkauttanut turhia tilejä, listaa kun pidän niistä kaikista kuitenkin. Aktiivikäytössä on enää vain nykyiset sometilit, pelitili ja mobiilipankit, siinä se, eikä enempää tule. Jos elämäni paras diii menee ohi sillä, että pitäisi luoda tili ja asentaa sovellus, niin saa luvan mennä.

24 tykkäystä

Joo, tämä on yksi sellainen juttu, jossa firma on yliajatellut asioita ja tehnyt asian kuluttajalle hankalaksi. Mikä tuo systeemi onkin, se saattaa jopa olla järkevä henkilöille, jotka jatkuvasti käyttävät palvelua ja haluavat katsoa noutohistoriansa apista ja ladata kuitit, yms. Sopii varmaan jollekin himoshoppaajalle.

Aivan liian hienoa tavan kuluttajalle, joka tarvitsee vain sen tekstarissa saapuvan koodin luukkuun, kun kaksi kertaa vuodessa jotakin sieltä hakee. Näin toimii kaikki muut lokerot. Sanoisin, että tässä kuluttajat äänestävät jaloillaan ja matkahuollon osuus noista paketeista pienenee, kun ihmiset alkavat välttää sellaisen käyttämistä tarpeettoman monimutkaisuuden vuoksi.

Itse olen tilannut matkahuollon kautta vain pari kertaa paikallisen kaupan noutopisteeseen, eli näytät tekstarikoodin myyjälle, joka hakee paketin takahuoneesta. Matkahuollon lokeronoudosta ei ole kokemuksia.

9 tykkäystä

Sama juttu. Toki asiat, joita käyttää usein/säännöllisesti, niin ei ole mitään ongelmaa tehdä tunnusta ja ladata äppiä, mutta just tuo, että on eri kaupungissa käymässä viikonlopun ja pitää kerran ostaa julkisen liikenteen lippu sinne, ja sitä varten pitäisi ladata äppi ja luoda tunnus kaikkine verifikaatioineen ja 27-merkkisine salasanoineen, jonka jälkeen saat sähköpostiisi spämmiä lopun elämää, niin ei kiitos. Toki sähköpostissa on sitten helppo suodattaa nuo roskapostiksi, mutta sekin on taas pieni ylimääräinen vaiva. Periaatteesta pitää haarata vastaan!

Sinällään mulla ei olisi niin paljoa noita vastaan, mutta kun em. apit ovat aina niin kuraisia käyttöliittymältään ja siihen päälle tuo jatkuva spämmi. Vaikkei sitä spämmiä tarvitsisi enää katsella sen jälkeen, kun on lisännyt roskapostiksi, niin periaatteesta en halua tukea mallia, jossa koitetaan pakottaa käyttäjille roskapostia ja kaikenlaista muuta kiusaa. Vähän sama, kun olisi ravintola, josta ei voi varata pöytää ilman, että lisää sähköpostiosoitteensa jonnekin spämmilistalle, niin kyseisen ravintolan toimintamalli ja asenne asiakkaita kohtaan olisi niin kuvottava, että jo pelkästään se pilaisi koko elämyksen ja jäisi menemättä. Menee samaan kategoriaan kuin palvelut, joiden lopettaminen on tehty tietoisesti mahdollisimman hankalaksi. Kertoo kaiken oleellisen siitä, miten palvelu näkee asiakkaansa ja miten kohtelee heitä.

13 tykkäystä

First North saa kyllä miettimään sijoittamisen riskejä eri tavalla. :smiley: Indeksi, mihin kuuluu kaikki First North -listatut pikkuyhtiöt, on laskenut samalla tasolle mistä se aikoinaan 2015 lähtikin. :smiley:

Nyt alan ymmärtämään paremmin, miksi jotkut yhtiöt hamuavat päälistalle, kauas tuosta FN-porukasta, vaikka päälistalla onkin kovemmat listallaolokulut. :smiley:

Ps. omistan viittä FN-yhtiötä, joista useimmat plussalla. Mutta eipä tuosta listasta tule mieleen montaa tapausta, missä omistaminen olisi kannattanut tähän asti.

“The Indexes are market capitalization-weighted indexes”

23 tykkäystä

Miten muuten painotukset toimivat FN-Suomi indeksissä. Tuossa loppuvuodesta 23, kun Kempower puolittui otti tuo indeksi melkein yhtä pahasti runtua, kuin koronassa. Tuosta voisi nopeasti kuvitella Kempowerin olleen noin puolet koko indeksistä.

Onhan tämä kehitys ollut kaikenkaikkiaan vallan ikävää piensijoittajille ja siten useille foorumilaisille. Koko suomen pörssimarkkinasta tuo varmaan edustaa n. prosentin painoarvoa, mutta täällä itsekullakin varmasti korkeammalla painolla.

2 tykkäystä

HV-jakson alussa oli hyvä kertaus, mistä ne 10-kertaistujat yleensä löytyvät.

Yleensä osakkeen

-Markkina-arvo pitää olla suht pieni, etenkin Suomessa. Miettikää esimerkiksi, että 100 MEUR markkina-arvon firma olisi miljardin jos se kymmenkertaistuisi. Jos olettaisi 20x tuloskertoimen, se tekisi tulosta 50 MEUR. Helsingin pörssin kontekstissa se on jo paljon rahaa.

-Hinnoittelun soisi olevan huokeaa, koska kertoimien venyminen auttaisi kummasti 10-kertaistumisessa. Esim. niin, että tulos viisinkertaistuu ja samalla kertoimet tuplaavat.

-Nämä nostot voivat tuntua hassuilta viime vuosien kokemuksen perusteella, kun ihmiset miettivät moninkertaistuneita palantireja ja nvidioita. Mutta ne ovat melkoisia poikkeuksia.

Kävin 10-kertaistujia myös aiemmassa Vartissa läpi muutama vuosi sitten.

17 tykkäystä

Epäilen, että noinkohan kuitenkaan suurin osa on tuota. Mutta vaikka olisikin, niin kehittyvää liiketoimintaa on se, että asiakas saa vaikka ne pultit suoraan kotiinsa. Ja jossain muussa aikataulussa kuin kolmessa päivässä. Vrt. verkkiksen wolt-toimitukset.

4 tykkäystä

Olen tuskaillut koko aamun suunnitellen ensi viikon vuoden päätös-Varttia, että pitäisikö nolosti ennustaa jotain vuodesta 2026, vai tyytyä toteamaan viisaasti että voimme suunnilleen havainnoida missä olemme nyt, mutta huomisen arvaaminen on suhteellisen turhaa.

Jos tekisi kaiken vain katselulukujen maksimoimiseksi, pitäisi tehdä rajuja ennusteita. :smiley: Mutta mietin muitakin seikkoja sisällön tekemisessä.. :smiley:

Olen 16 vuoden sijoituskokemuksen, lukuisten pörssiyhtiöiden, kollegoiden yms. vierestä seuraamisen myötä tulossa loppupäätelmään, että ennustaminen on suhteellisen turha ajanviete sijoittajille. Pörssiyhtiöiden omatkin ennusteet menevät koko ajan vihkoon. Analyytikoille sentään maksetaan palkkaa ennustamisesta. Helpot hihasäännöt että tulevaisuus menee suunnilleen kuten eilinen, ovat ihan ok mutta on hyvä pitää mieli avoinna ja nöyränä. Tiedämme maailmasta kuitenkin lopulta niin vähän. :slight_smile:

46 tykkäystä

Valikoimaa kun katsoo, niin minusta on aika luonteva uskoa tuota ajatustani. Ja osin kyllä ajatus perustuu myös siihen kuinka itse käytän Puuiloa. Harvemmin minun DIY projekti on sellainen että suunnittelen sitä vaan ajatus tulee jostain päähän ja sitten rautakauppaan hakemaan tarvikkeet siihen.

Ja olen tästä täysin samaa mieltä, tätä toivoisin itsekin.

7 tykkäystä

Huomisen ennustaminen voi olla turhaa, mutta niiden ennustusten katselu on äärimmäisen mielenkiintoista. Etenkin, kun niitä kelailee vuosi julkaisunsa jälkeen :smiley: Rohkeasti näkemystä kehiin.

11 tykkäystä

Hengitä syvään. Katso sisälle itseesi ja kysy mikä piristäisi algoritmia.

499418ba-8fe6-47eb-ac2d-8cb341d4ddfc_text

15 tykkäystä

Ellen ihan väärin muista niin vuodenvaihteessahan taisi Suomen eläkesijoittajalafkat panostaa isosti Yhdysvaltoihin kun Suomesta ei saanu tuottoja tarpeeksi.

Silloin meemeiltiin että nyt kannattaa sijoittaa Suomen pörssiin. Ja niinhän siinä sitten kävi. Toki ihan hyvin onneksi USA:kin on tuottanut ja ei otettu eläkkeissä turpaan, mutta Suomi on tuonu pötyä pöytään vielä enemmän tänä vuonna.

13 tykkäystä

Omalla empirialla ei toki ole liiemmin painoarvoa, mutta ehkä Hesulissa voisi miettiä myös suurempien yhtiöiden potentiaalia enemmän. Ihan OMXH25-listalta löytyy AJAN kanssa kymmenkertaistujia ja lopulta aikahorisontti voi olla sijoittajalle aivan inhimillinen.

Oman salkun kymmenkertaistujat: Kalmar (ostettu Cargotecina 2009) ja Neste (osinkojen kera twentybagger ja sit tiukkaa pulkkaa…)

Nyt koronapohjista nousseita, mutta ei vielä toki kymmenkertaistujia:

Konecranes 15€ → 89€

Wärtsilä 6€ → 30€, joka toki pidemmän ajan pohjista on jo n. 30x.

Annista ainakin Harvia kymmenkertaistui ja taisi olla jo listautuessaan alansa markkinajohtaja.

Jos markkina kasvaa ympärillä, liiketoiminta kasvaa ehkä vielä markkinaa nopeammin ja katteet kehittyy suotuisasti, niin myös arvostus voi ottaa askelmia.

Voisiko Hesulin seuraavat tenbaggerit olla oman nichensä ykkösiä? Esimerkiksi Framery? Ketäs muita?

11 tykkäystä