Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Det som irriterar mest i den här dragkampen mellan distansarbete och närarbete är att man inte egentligen motiverar sina ståndpunkter med några riktiga, hårda data. ”Produktiviteten förbättras vid närarbete”, okej, vi känner inte till alternativa scenarier för denna finska ödemarksvandring 2008-2020, om alla hade varit mer på distans enligt nuvarande modell, men jag skulle kunna hävda att kurvan skulle ha varit densamma.

Ett annat dåligt argument är förlorad tillväxt på grund av distansarbete. EK säger så här: ”Enligt utredningen uppgår den ekonomiska kostnaden för distansarbete till totalt 1,34 miljarder euro.

– Av detta är effekten av underutnyttjade och tomma kontorslokaler 632 miljoner euro, transport 431 miljoner euro och lunchrestauranger 275 miljoner euro per år.”

Är alltså konsumentens preferenser nu en ekonomisk kostnad? Pengarna från lunchrestaurangerna går till Kesko eller S-gruppen, är det inte en kostnad för ekonomin? Kollektivtrafiken lider förmodligen, men det är ju bara bra när man inte reser i onödan. För kontoren är det förstås ett hårt slag, men överutbudet kommer att lösas upp med tiden, och en förändring i konsumtionen borde inte heller här vara en kostnad för ekonomin.

Distansarbetsdebatten präglas numera starkt av EK:s lobbyverksamhet. Kanske är lunchrestaurangerna och fastighetsinvesterarna ivriga att lobba. Tidigare var den centerpartistiska berättelsen om vitalitet i Finland stark, där arbetstagaren mådde bra och produktiviteten var på samma nivå. Nåväl, kanske är den grundläggande orsaken den finska tanken att alla måste ha det lika eländigt.

25 gillningar

Thomas “Karhu” Westerholm

image

Från Thomas 10 rekommendationer, varav hela 9 är negativa. Av de negativa har hela 4 fått en Sälj-rekommendation. Orsaken ligger dock inte nödvändigtvis hos Thomas, utan helheten av de följda bolagen är också Hesulis skräpkorgsmaterial. Kanske det bättre kan beskrivas som material som inte bara ligger på botten av soptunnan, utan är sådant obehagligt kladd som har fastnat där på botten. Orthex får då vara själva den högkvalitativa soptunnan.

46 gillningar

Bra poänger om distansarbete. Bara den här veckan listades Framery hos oss, och företaget skulle knappast existera utan distansarbete. Kontorsarbetet har förändrats avsevärt, vare sig vi vill det eller inte. Studien beaktade inte alls renoveringen av hemmakontor. Flera har säkert skaffat möbler och en del har renoverat rummet för ändamålet. Jag har själv lagt märke till de ökade elektriska skrivborden för att förbättra arbetsergonomin. De finns både på kontor och hemma. På samma sätt har nätverksanslutningar och trådlösa routrar uppdaterats till den nivå som distansarbetet kräver. Nästan varje brevlåda får bredbandserbjudanden. Distansarbete orsakar faktiskt infrastrukturbyggande. I mina ögon låter det som gnäll från dem som inte anpassar sig till förändringen och vars affärer dör. En betydande aktör som inte anpassat sig till förändringen är staten, vars eviga höjning av bränsleskatten för att täcka budgeten inte längre fungerar.

5 gillningar

Ett sådant system kallades company scrip (jag hittade ingen svensk översättning i all hast, ungefär “pengarsättning” eller “ersättningsvaluta”) och det användes i USA, särskilt på avlägsna gruvorter, skogsarbetsplatser och plantager.

Praktiken förbjöds år 1938 i ett lagpaket som även inkluderade det första minimilönekravet, skyldighet att betala övertidsersättning och restriktioner för användningen av barnarbete.

14 gillningar

EK har verkligen en förbluffande stark önskan att måla distansarbete som ett hinder för ekonomisk tillväxt. Nu verkade de presenterade siffrorna så fräcka att jag var tvungen att läsa rapporten mer noggrant.

I hela rapporten är det först förvånande varför av alla möjliga aktörer, Naturresursinstitutet (Luonnonvarakeskus) och en enmanskonsult för livsmedelsmarknaden har gjort den? Från beskrivningarna av båda organisationerna:

\u003e Naturresursinstitutet (Luke) är en forsknings- och expertorganisation som verkar inom jord- och skogsbruksministeriets verksamhetsområde. Vi producerar kunskapsbaserade lösningsmodeller och tjänster för våra kunder samt mervärde för hållbar och konkurrenskraftig näringsverksamhet baserad på förnybara naturresurser. Vi stöder samhälleligt beslutsfattande relaterat till naturresurser och naturresursekonomi.

\u003e REINU econ Oy är ett företag grundat 2020 som erbjuder experttjänster relaterade till livsmedelsmarknadens funktion och strukturer. Vi bedriver ekonomisk forskning, marknadsanalyser och utvärderingar av politisk påverkan.
\u003e
\u003e Företagets grundare och verkställande direktör är jordbruksekonom, doktor i jordbruks- och skogsvetenskaper Kyösti Arovuori. Han har över 20 års erfarenhet av forsknings- och expertarbete inom sektorn både nationellt och internationellt.

Om jag ville studera det mest urbana fenomenet, det vill säga distansarbete, skulle det första jag tänkte på inte vara att ge uppdraget till en doktor i jordbruks- och skogsvetenskaper, samt en organisation inom samma förvaltningsområde som fokuserar på förnybara naturresurser. Den förhandsinställning som skapats av EK och MaRa är nu så uppenbar att beställarens roll inte behöver ifrågasättas högt.

Själva rapporten finns här: https://ek.fi/wp-content/uploads/2025/12/Etatyot-aamupalatilaisuuden-esitys-041225.pdf

Baserat på rapporten har EK gjort ett uttalande:

\u003e Enligt utredningen är den totala ekonomiska kostnaden för distansarbete 1,34 miljarder euro. Av detta är effekten av underutnyttjade och tomma kontorslokaler 632 miljoner euro, transport 431 miljoner euro och lunchrestauranger 275 miljoner euro per år.

I beräkningarna för lunchmåltider finns det verkligen flera antaganden. Jag vet inte hur denna doktor brukar bedriva forskning, men det skulle knappast klara en peer review. Bland annat verkar lunchvärdet vara ett momsbelagt värde (som inte är förlust för restaurangerna, syns inte ens i omsättningen). Det är också ett starkt antagande att ingen distansarbetare äter lunch utanför hemmet eller beställer lunch via Wolt (som jag åtminstone gör, kanske är jag ett statistiskt undantag).

image

image

Av någon anledning är även den förlorade (momsbelagda) försäljningen för lunchrestauranger i Helsingfors relevant, när pendlare äter någon annanstans.

image

Tomma kontorslokaler å sin sida orsakar kostnader både för fastighetsägare och investerare, samt för deras hyresgäster. Tydligen kan hela landets tomma kontorsyta extrapoleras baserat på de tomma kontoren i huvudstadsregionen. Kanske samma metod kunde användas för att uppskatta beläggningsgraden för hyresbostäder och padelhallar i hela landet? Av någon anledning genererar även en normal underutnyttjandegrad på 10 % intäktsförluster på 379 M€, men en ökning med 6 procentenheter orsakar intäktsförluster på 614 M€, jag kunde inte få detta att stämma med min egen kalkylator.

image

När antaganden sedan görs baserat på mängden utfört distansarbete, och kostnaderna för ineffektivitet i kontorslokaler härleds från detta, extrapoleras även mängden distansarbete som täcker hela landet baserat på mängden distansarbete i huvudstadsregionen (”Från mängden distansarbete utfört i huvudstadsregionen (12,5 %) härledda kontorslokaler …”). Innan detta konstateras dock i samma rapport att

\u003e (Distansarbetets) Effekt är störst i huvudstadsregionen, eftersom det där i princip finns proportionellt fler arbetsplatser där distansarbete är möjligt. Exempel på detta är statliga arbetsplatser.

\u003e Arbetsplatserna i landskapen har huvudsakligen uppstått inom branscher där den primära formen av arbete inte är distansarbete. Statistiken betonar särskilt arbetsplatser inom vårdsektorn.

Doktorn har linjärt extrapolerat mängden distansarbete i hela landet baserat på landets största distansarbetsregion, trots att han själv konstaterar att det inte utförs lika mycket distansarbete på andra platser.

image

Enligt EK har distansarbete påverkat trafiken med 431 M€. Siffran är av en slump exakt densamma som skillnaden i reala privata konsumtionsutgifter för transport. Enligt diagrammet inkluderar denna siffra både passagerartransport med taxi (-12 %) och sjö- och inlandsfart (-39 %). I samma veva konstateras att även studenternas rörlighet har minskat, men effekten verkar inte ha beaktats i siffrorna?

image

Allt detta utan att ens tala om vart den sparade konsumtionen riktas, men enligt EK knappast till tjänster med högre förädlingsgrad. Och hur Naturresursinstitutet ser på hållbar utveckling i förhållande till minskat resande och lokaler som kräver uppvärmning.

Jag vet inte ens varför jag började reda ut detta, åtminstone inte för att skydda mina blodtrycksnivåer…

87 gillningar

De beställda utredningarna, som man försöker förklara som studier, är rena skämt. Sådana ser man beställas både inom den offentliga och privata sektorn. Utan en riktig forskningsdesign, metoder och peer review får man inte högkvalitativ forskningsinformation. Här drar man så många genvägar och förklarar förändringen med distansarbete. ”År 2019 var situationen denna och år 2024 var situationen en annan, den förklarande faktorn med 100% förklaringsgrad är distansarbete”.

Det är också konstigt att man försöker nettobokföra förluster inom vissa områden, men inte beaktar positiva faktorer som t.ex. distansarbetarnas renoveringar, möbler, internet eller andra investeringar relaterade till distansarbete. Vad skulle t.ex. Wolts position i Finland vara utan pandemins orsakade distansarbete? Distansarbete minskar inte konsumenternas pengar i sig, utan det kanaliseras på ett annat sätt.

22 gillningar

Utgångspunkten för hela ”studien” är redan helt fel: stor resursanvändning betraktas som något bra.

I själva verket har välfärd alltid uppstått ur att tack vare framsteg inom teknik och arbetssätt kan mer göras med mindre, vilket frigör resurser för att göra något helt annat. Motsatt tänkande är entydigt fel. Låt oss ta ett extremt enkelt exempel: om man idag med någon mäktig order kunde beordra alla medborgare att spendera 100 euro om dagen på häststigbyglar, så förstår väl alla att detta vore fullständigt absurt. Företagen som tillverkar häststigbyglar skulle få omsättning, men med hundra procents säkerhet skulle välfärden vara mindre än utan dessa häststigbygelföretag.

I denna distansarbetsdebatt är det egentligen inget annat som irriterar mig lika mycket som att just EK, av alla Finlands makthavare, pratar fullständigt nonsens om pengar. Inom EK borde åtminstone i princip de mest förhärdade och hårdaste anhängarna av kapitalism finnas, de som förstår sig på pengar. Men så är det inte. Uppenbarligen skulle nationalekonomin bäst stödjas om EK drevs i konkurs, till exempel med en riktad 700% tilläggsskatt, så att dess anställda kunde börja göra något mer användbart. Till exempel städa gatorna för hand med tandborstar.

61 gillningar

Finlands bärande naturresurser: skogar och kontorsfastigheter

8 gillningar

Dessa beräkningar är så uppenbart fabricerade att det är otroligt :grinning_face: Redan formuleringen “Enligt utredningen är distansarbetets ekonomiska kostnad totalt 1,34 miljarder euro.” Pengarna har ju inte försvunnit någonstans, de används bara till olika saker? Istället för att en anställd köper fem luncher i veckan, går hen på en restaurangmiddag osv.

25 gillningar

Sluta nu att viktigpetta er här om aktier och annat struntprat.

Om ni är intresserade av att ställa fram något gott till självständighetsdagen, så hinner ni fortfarande, men det börjar bli bråttom. Froststek, herrarnas delikatess. Så enkel att tillaga att man inte skulle tro det, men himmelskt gott. I vår familj äter vi det och olika ostar med rödvin.

Där finns ett bra recept från min gamla blogg. Man hittar säkert på Google också, men det här fungerar också.

18 gillningar

:backhand_index_pointing_up:
En liten påminnelse.

Där har @Bjorninen varit flitig, tack för det! :slight_smile:

Jag blev bara Investerare, då den inte tog med en rekryt, jag tror jag satte det som mitt efternamn :smiley:

(jag är förvisso fortfarande en nybörjare när det gäller mina färdigheter, vad gäller investeringar :smiley: )

image

13 gillningar

Det här är helt fel forum för att spekulera om hur distansarbete påverkar företagets verksamhet. Vi har ett forum fullt av toppexperter vars effektivitet bara störs av kontorets juniorer m.m. Man kan ju egentligen inte dra någon annan slutsats från den här diskussionen.

Tyst kunskap och kompetens överförs ingenstans alls via någon Teams. Det egna, utannonserade toppbidraget är en mycket liten del av helheten, som man naturligtvis inte nödvändigtvis själv kan uppfatta, men kanske arbetsgivaren som löneutbetalare i slutändan är intresserad. Eller åtminstone förhoppningsvis är det så om man alls kan tänka framåt.

6 gillningar

Det beror på teamets aktivitet. Hos oss har vi åtminstone nästan varje dag någon form av kunskapsdelning, demo eller så går vi bara igenom saker. Senast igår jämförde vi i gruppen våra egna erfarenheter från de senaste AI-modellerna (Claude Opus 4.5, Claude Sonnet 4.5, Gemini 3, GPT-5.1 Codex) och gjorde ett par liveövningar med olika saker, t.ex. uppdatering av biblioteksversioner i ett stort monorepo och justering av pipelines :slight_smile:

5 gillningar

Har ingen aning om vad du pratar om, men generellt sett är det lite speciellt att en anställd alltid skulle veta bättre vad som är en bättre lösning för företaget. Visst kan det vara så att just i ert företag förbättras effektiviteten, men av detta kan man knappast dra någon form av generalisering.

4 gillningar

Då är man på toppen i Finland om man kommer med i Kalle Anka.

Om man nämns i @m_jylha:s Pörssipodden, är man då på toppen av investeringsvärlden? :slight_smile:

image

32 gillningar

Det överförs precis på samma sätt som det skulle överföras på kontoret, även här handlar det om människor på precis samma sätt. Eller så är IT-branschen bara en så speciell enhörning att jag inte kan se detta i ett större perspektiv och traditionella ingenjörer surar ensamma i sina rum från 08.00 till 16.00 utan att ta någon kontakt med omvärlden.

Jag börjar tröttna på detta tjafs. Ur individens synvinkel är distansarbete en helt fantastisk sak och jag tror att det även är det ur företagets synvinkel när man får mer(?) med mindre. Jag skulle önska att någon kunde bidra med riktiga fakta om produktivitet till denna diskussion och inte bara detta slängande ur luften eller gamla fastighetsbossars gnäll när hyresnivåerna sjunker och ingen längre använder sina pengar till några tjänster eftersom distansarbete är från helvetet!!

Och till sist personliga erfarenheter, vilket säkert ger en tydlig bild av vilken riktning jag själv närmar mig denna diskussion, hur gärna jag än skulle vilja vara objektiv. Jag kommer aldrig mer att återvända till kontoret fem gånger i veckan och om min nuvarande arbetsgivare skulle besluta att sluta med distansarbete eller eventuellt ens försöka tvinga mig till kontoret N gånger i veckan, skulle jag omedelbart börja söka en ny arbetsgivare. Förlåt, det blev en rant igen.

17 gillningar

Hej, man får inte skrämmas sådär :grin:. Jag trodde efter att ha läst det meddelandet att jag hade sovit 31 timmar istället för 7 timmar, för det är ju ingen självständighetsdag idag än :innocent:.

1 gillning

Angående distansarbete har jag ibland funderat på att fjärrstyra mitt eget yrke, jag är alltså truckförare. Med dagens teknik borde det inte vara omöjligt att göra även detta på distans. En 360-graders roterande kamera på förarstolen och hemma styrenheter och VR-set. Samtidigt några extra kameror på olika ställen på lyftutrustningen, eftersom sikten bakom lyftutrustningen på en sådan 15-tons maskin ibland är mycket dålig. Jag skulle kunna ta 200€ mindre i lön också, eftersom jag då direkt kunde avstå från en andra bil. Från en lägre bruttolön skulle det dock i verkligheten bli mer pengar att använda. Företag har knappast någonsin haft något emot att betala mindre lön.

Fördelarna med detta skulle vara att arbetsförhållandena skulle vara betydligt bättre. Ingen kisande mot solen eller slaskregn, utan behagliga inomhusutrymmen. Ingen diesellukt, buller och vibrationer, utan en tyst och vibrationsfri kontorsstol. Dagens eltruckar börjar redan vara ganska bekväma med luftkonditionering och justerbara säten, men man får ändå inte optimal ergonomi för en tvåmetersperson.

Man skulle tro att även andra maskinföraryrken skulle kunna få bättre arbetskraft till avlägsna områden, när maskinförare från hela landet skulle vara tillgängliga.

15 gillningar

Det verkar bero på branschen och vilket arbete som utförs. Hos oss överförs tyst kunskap via Teams skärmdelning mellan anställda, även när vi är på kontoret. I praktiken syns närvarobaserat arbete under kaffepauser, då man kan utbyta nyheter ansikte mot ansikte. Till och med ledningen i huset är för distansarbete hos oss, inte bara de anställda.

11 gillningar

Det är förmodligen inte heller värt att generalisera i den riktningen att arbetsgivaren skulle veta bättre, om det inte finns någon mätare för lönsamhetsutvecklingen på axeln distansarbete vs. nära arbete. Det är i genomsnitt säkert precis samma sak om man läser Inderes diskussionsforum på kontoret eller hemma under arbetstid.

Min egen erfarenhet är att vissa möten och träffar är mer produktiva och tvingar fram mer engagemang ansikte mot ansikte. I mitt eget expertarbete förändras inte det grundläggande arbetet alls vid distansarbete, förutom att man pratar om det ena och det andra, t.ex. dagens heta sportämnen, med en kollega bakom skärmen när man är på kontoret. När jag är på kontoret sker kanske 1/10 av de möten där jag måste vägleda eller dela information med mina kollegor ansikte mot ansikte. De flesta av dessa möten sker i Teams även om vi är fysiskt närvarande i samma byggnad.

Förmodligen använder de som ser distansarbete som en extra ledig dag inte sin arbetstid särskilt effektivt ens vid nära arbete, utan tiden på kontoret går också åt till att sköta egna ärenden och prata skit med kollegor. Visst kan den sociala kontakten med andra människor som nära arbete ger vara viktig för någons välbefinnande, om det sociala livet annars inte är tillräckligt aktivt utanför jobbet.

12 gillningar