Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Problemet med denna granskning är att världen inte godtyckligt kan delas in i “5 miljoner block”, utan det råkar vara så att världens befolkning är indelad (konventionellt) i “block” enligt stater, varvid befolkningens antal inte är konstant, utan en namngiven stat/region/you name it, är konstant. I detta fall fördelas även ansvaret naturligt enligt den enhet (stat/region) som är konstant, och inte enligt godtyckligt indelade “befolkningsantalblock”. Därför är argumentet att ansvarets omfattning bör motiveras specifikt per stat (och baserat på deras totala befolkning) mycket rimligt. Och på så sätt är det också motiverat att en stat inte gör “mer än sin del” t.ex. i dessa klimatåtgärder (alltså tvingad, ens med stöd av någon “oskriven regel”!), om inte staten av någon anledning (demokratiskt beslutat) vill rikta sina egna insatser på detta sätt.

I inga slags statsunioner skulle det till exempel finnas någon mening om tanken bakom inte var att just staterna ställer sig bakom till exempel vissa mål, utan några godtyckliga numeriska “befolkningsblock” oberoende av staten. I en sådan alternativ verklighet borde det då hellre finnas några unioner av 5 miljoner befolkningsblock, där det inte skulle spela någon roll i vilken världsdel/stat etc. de 5 miljoner befolkningsblocken befann sig. =) Men det finns förmodligen goda skäl till varför det inte är så.

Fortsättning i politikavdelningen förresten :police_officer:

10 gillningar

Särskilt i YLEs skogsdebatt verkar detta glömmas bort och det finns exceptionellt lite positiv skogsrapportering. I artiklarna pekar den anklagande fingret nästan undantagslöst på privata skogsägare, vinnaren kröns den som ropar högst. Ganska ofta är de som

9 gillningar

När livet sparkar en i huvudet och ingenting lyckas, får alltför många ett behov av att söka tröst i rusmedel.
Det kan vara så att det här bara handlar om ett lillajulsfirande som har spårat ur för en oerfaren person, eller ska man säga tassar.

34 gillningar

En sak som ofta verkar glömmas bort i den här klimatdiskussionen är skalan. Finlands befolkningstäthet är bara cirka 18,3 personer per kvadratkilometer. Världens genomsnittliga befolkningstäthet är cirka 55 personer per kvadratkilometer. Det betyder att Finlands befolkningstäthet bara är en tredjedel av världens befolkningstäthet. Om hela jorden var befolkad med Finlands befolkningstäthet skulle det inte finnas någon överkonsumtionsdag.

Jag anser därför att finländare inte borde uppleva alltför stor klimatångest. Var och en fattar förstås beslut enligt sina egna värderingar, och om man på något sätt kan minska sin egen konsumtion eller sitt koldioxidavtryck, är det en bra sak. Jag tror dock att det som irriterar många i denna fråga är en viss typ av “hyckleri”. Det är helt sant att även om finländarnas koldioxidavtryck skulle minimeras, skulle det inte ha någon betydelse i global skala. Det betyder inte att man inte borde göra något åt saken, men proportionerna borde också komma ihåg i dessa frågor. Ofta verkar detta hyckleri kulminera i att en “stadsmiljöpartist” twittrar från en surfplatta på ett flygplan på semesterresa till Dubai om hur uppvärmning av en vedeldad bastu i Lappland, gjord med träd från den egna skogen, är skadligt för miljön och borde förbjudas.

64 gillningar

Här pratar man alltid så allvarligt. Själv observerar jag mest särskrivningar.

image

89 gillningar

Det kom som en överraskning för mig igår när jag köpte aktier på den italienska börsen via NN. De tog ut 1 % stämpelskatt på köpeskillingen i Italien. Nåväl, förhoppningsvis tar de inte ut den igen när jag säljer. Sibirien lär en… Jag försökte sedan söka med en sökmotor efter en lista över länder i euroområdet som tar ut nämnda stämpelskatt och hur mycket. Kan någon tipsa om en källa?

3 gillningar

Är det kanske rätt ställe att fråga, men här äger nog också en del Theon, från vilket teckningsrätter blev tillgängliga igår/idag. Jag har detta i portföljen hos två olika tjänsteleverantörer och hos den ena syntes teckningsrätterna igår, idag kan man handla med dem och kunde redan göra en teckning i emissionen. På Nordnets sida syns ingenting. Jag sk

Jag har nu tre företag på min bevakningslista som jag tänkte följa under en längre tid innan ett eventuellt köpbeslut. Alla är relativt små och verksamma inom snabbt växande branscher, och är inte ännu särskilt etablerade företag.

Jag tänkte följa dem under flera kvartal för att se vart företagen är på väg, och sedan bestämma om jag ska göra något med dem. Detta är ett bra sätt att lära sig tålamod, när man i lugn och ro följer företagens etablering och utveckling under kanske ett par års tid. Med mitt tålamod kräver detta redan arbete. :smiley:

2 gillningar

Jag gick igenom min gamla video om Helsingforsbörsens historia när jag höll på med en kortvideo för olika sociala mediekanaler inför självständighetsdagen.

Historia ger perspektiv, jämfört med vilket börsens nedgång som började hösten 2021 inte känns alls ännu. :smiley:

Helsingforsbörsen har genom sin historia varit under inflytande av bubblor, uppgångar, spekulation och omväxlande en förlamande nedgång. Börsen har också ibland slumrat i årtionden.

13 gillningar

På Helsingforsbörsen har denna taktik under de senaste 4 åren undvikit förluster på 50-100 %, om denna information hjälper dig att öka ditt tålamod! :smiley:

8 gillningar

Jag har det bara hos Nordnet och samma sak. Jag skickade ett meddelande till kundtjänsten igår, varifrån de svarade att de ännu inte har fått teckningsrätter, men att de borde komma in på portföljerna idag. De har inte synts ännu. Som en bonus antog de att teckningsrätterna förmodligen inte kommer att finnas tillgängliga för elektronisk handel alls, så om man vill handla får man ringa mäklaren. Svag prestation igen från NN.

1 gillning

Precis så, små “tillväxtbolag” är fortfarande förknippade med många risker och jag vill köpa dem när de är mer etablerade. Visst är deras aktiekurser högre då, men riskerna är bättre hanterade.

2 gillningar

Tack för informationen och “trevligt”. Nå, jag hade ju tänkt markera dem ändå, så det gör inget i sig, men det känns som att Nordnet ofta råkar ut för sådana här tydligt dåligt skötta saker, men jag har lite erfarenhet från andra tjänsteleverantörer, så jag vet inte om det är regel eller undantag. Det skulle dock vara en del jobb och kostnader att byta läger.

IMG_2804

Det blev klart varför NVIDIA har stigit mot Nasdaq de senaste dagarna. Farbror Masas tårar.

4 gillningar

Har funderat på samma sak själv, men tills vidare kör vi med Nordnet. Personligen är jag lite irriterad, eftersom tanken var att köpa fler teckningsoptioner om jag hade fått dem till ett bra pris, men det blir lite för krångligt. Hoppas nu åtminstone de nuvarande kommer in i portföljen någon gång :slight_smile:

Mer synd att Inderes inte längre har sådana jordnära videor som de brukade ha, så att allt inte är perfekt polerat :grinning_face_with_smiling_eyes: Om jag får önska, Verneri, så kunde du någon gång igen åka till kontoret för att göra några lätta intervjuer eller videor med analytikerna.

18 gillningar

Nå, om vi går tillbaka till det där “första” och svårare, så skulle jag nog redan vara ganska nöjd.

Detta frågade jag i början av året och nu när Japans carry trade har upphört, vilket i princip är samma sak, så ställer jag fortfarande samma fråga som ovan, hur är det möjligt för en privatperson att få ett lån billigare än staten i tio år? Och det är fortfarande ingen provokation.

Det där med carry trade är som fenomen mer blygsamt än min fråga.

1 gillning

Räntorna påverkas av utsikterna för ekonomisk tillväxt och inflation.

Därför får till exempel just nu Kina lån till en billigare ränta än Japan, vilket för bara några år sedan var en ofattbar tanke. :smiley:

I Europa och särskilt i Finland är tillväxt- och inflationsutsikterna svagare än i USA. Därför lägre räntor.

2 gillningar

Men hur kan en vanlig Svensson få sitt lån till samma pris som staten för tio, eller tiotals år?