Jag kommer att tänka på WinCapitas reklam, där det sades att man i teorin kan tjäna enorma summor på valutahandel.
Samma sak på börsen, man behöver ju bara investera i den bäst presterande aktien varje månad så växer pengarna snabbt med ränta på ränta-effekten. Eller varför nöja sig med långsam takt, byta företag varje vecka till det som presterar bäst så når man miljonen snabbare. Och ja, på allvar talat skulle jag inte bli förvånad om någon fortfarande kom på ett sådant upplägg och började (mot en liten avgift) råda folk att snabbt bli rika på aktier. Man skulle kunna backtesta det, hur snabbt man skulle ha blivit miljonär med den taktiken, jag gissar att det inte ens skulle ha tagit lång tid.
Jag sitter just nu och funderar på att en tredubbling fem år i rad eller en fördubbling på 8 år skulle kunna vara ganska möjligt. Jag blev försiktig när det började bli “mycket” pengar, jag var ganska vild när jag var yngre. Nu när allt försvann och jag börjar om från noll har jag funderat på att jag skulle kunna ta större
Man måste väl i mänskliga rättigheters namn acceptera denna förmån, namngiven efter folkmängden, där en mångdubbelt större, åtminstone relativt definierad, befolkning som bor i ett “förmånligare” område har rätt till samma levnadsstandard och utsläppen snarare bör vara ännu fler. Man kan väl lika gärna stänga av värmen och frysa ihjäl…
Detta skiljer sig ju inte på något sätt från skogsavverkningen och sanktioneringen av dumhet, när man vågade låta bli att avverka i sinom tid. De stora vinner
Ja, en liknande slog till tidigare och dessutom nästan direkt efter att jag hade hunnit återhämta mig från den förra jag fick i Japan. Jag gissar att det var olika sjukdomar, eftersom jag ändå var helt frisk i över en vecka.
Den här senare var envis. Bara torrhosta dygnet runt, och gradvis sedan trötthet och huvudvärk på grund av det. Vid toppen till och med rosslande andning, alltså helt som corona. Efter ungefär en vecka började slemmet lossna och det kom det sedan också Det varade till slut nästan 3 veckor, men nu har jag känt mig helt normal i ett par dagar. Men det var en lång prövning!
Koka hackad färsk ingefära i 5 minuter, häll i en kopp och pressa i en halv citron, och sedan en rejäl näve (nå ) honung, så det hjälpte åtminstone att jag inte hostade varannan minut hela tiden. Burana verkade fungera helt okej, Finrexin (alltså acetylsalicylsyra) inte lika mycket.
Det här är en bit kaka, du tar bara studielån och lägger pengarna i en slumpmässig ticker som du ständigt hör om på forumet och vars kurs redan har dubblats på en månad, och sedan säljer du precis innan den börjar falla. Konstigt att studielånsinvesterare inte längre syns så mycket på forumet.
Eller så letar du efter en nästan het bransch bredvid den förra hypen som inte har brutit igenom än, t.ex. när AI-hypen har lugnat ner sig lite, så är minnesmoduler det hetaste just nu. Alla pengar dit och snart lever du som amerikanska rappare. Glöm Lambos, bara de tuffaste killarna kommer snart att ha råd att bära sådana här runt halsen:
Ett säkert tips är också företag du aldrig hört talas om, men vars glada budskap tvingas in i varje tråd utan några som helst motiveringar. Vervet, Hims, Theranos, Oscar health, Sofi, pitcoin, Strategy, Intels legos, de här är alla på väg upp igen snart. I det där legoföretaget kan man visserligen inte investera just nu, men vänta ett tag så kommer det att explodera stort igen snart.
Just det, och så har vi vår egen Faron, där investerare ibland tror att de fortfarande kommer att få pengar, trots att företaget bara strävar efter Nobelpriset för sina forskare med ägarnas pengar.
För en stund sedan tänkte jag att jag borde sälja allt och investera i Palantir när jag fortfarande hade 200k i investeringar och dess kurs var 5,5. Det skulle ha varit 6 miljoner nu. Eller 2.8 efter skillnaden. Jag gjorde ingenting eftersom jag var så deprimerad att jag inte ens kunde ta mig upp ur
Detta ”vi är ett litet land, det är ingen idé att delta” är en förbryllande åsikt, särskilt från mer utbildade (dvs. de som förväntas förstå helheter) människors mun. Finland har ju under historiens gång, genom flera tillfälligheter, bara bildats till en sådan statistisk enhet, trots att historien också har erbjudit alternativa vägar där vi kunde ha varit en del av en större eller mindre statistisk enhet (läs, Sverige, Ryssland eller kanske Kalmarunionen). Är det verkligen så att linjerna som ritats på kartan i ögonblicket efter dessa tillfälligheter bestämmer vem som borde delta och vem som inte borde? Klimatet med dess komplexa mekanismer betraktar knappast saken på detta sätt.
Som en alternativ analogi kan man också fundera över ett internt finskt fenomen, krig eller till exempel en energikris. Om finska hushåll absolut måste minska sin elförbrukning med 20 %, så borde, med den presenterade logiken, åtminstone landskapen Kajanaland, Lappland, Åland eller Österbotten samt Karelen inte delta, då de är obetydliga i storlek. Istället är Nyland (med helsingforsborna i spetsen) Finlands största energiförbrukare, så det är rätt att deras elförbrukning minskas, kanske med ekonomiska incitament, eller vid behov med tvångsåtgärder. Birkaland och Egentliga Finland får också delta i talkot, men som mindre än en tredjedel av Nylands storlek är det ingen som bryr sig särskilt mycket. Helsingforsborna får ta sitt ansvar, de är ju en så stor grupp.
I tweeten nedan lyfts det fram hur en investeringsbubblas sprickande kan synas redan före en kursnedgång.
The Economist betonar att sökmotorernas toppar ofta förutsäger bättre än värderingsnivåerna, även om fenomenet naturligtvis inte är perfekt… intresset kan också stiga utan en kollaps.
Den rätta frågan skulle enligt mig vara, hur sannolikt det skulle vara och inom vilken tid?
Själv skulle jag först försöka samla ihop tillräckligt kapital med stor risk (till exempel 100k€). Jag skulle använda t.ex. 10X certifikat till det. Därefter skulle man nog kunna tjäna en miljon även med aktier… visst skulle det fortfarande krävas enormt mycket risktagande och tur.
Indiens befolkning med normal (=finsk) befolkningstäthet är drygt 50 miljoner och en stor del av indierna anser Finland vara obeboeligt trots att energiförbrukningen per person är högre.
Jag motsätter mig inte en genomtänkt minskning av konsumtionen, men jag vill påpeka att när man bedömer konsumtionen per person måste man också förstå skillnaderna i förhållanden.
Ett annat alternativ är att lita på sannolikheter istället för tur och samla ihop sin miljon gradvis med tråkiga aktier och världens åttonde underverk.
Jag kom på ett nytt sätt att investera för mig själv. Skatteåterbäringen kom in på kontot och fan, de betalade 24€ i ränta på drygt tusen euro i återbäring. Man tjänar ju bättre på det här än på börsen. Det är bara att höja skatteprocenten till skyarna för 2026 och jag skulle få många hundra i utdelning årligen. Praktiskt
Jag lägger återigen som en allmän påminnelse kurvan för min egen derivatportfölj från början av året. Större potentiell avkastning innebär också större risk och ibland kan riskerna realiseras. En tillräckligt hög hävstång och Sir Donalds sociala medier kan snabbt orsaka stor skada.
Här är Kinnunens utmärkta Q3-rapportsammanfattning
De genomsnittliga omsättningarna och rörelseresultaten för bolagen på Helsingforsbörsen fortsatte att plana ut under Q3, vilket var en liten besvikelse. Med tanke på att de flesta bolagen är starkt beroende av Finlands anemiska ekonomiska miljö är detta förståeligt, men å andra sidan hade de stora bolagen inte heller mycket lättare. En ekonomisk uppgång i Finland och delvis i Europa verkar skjutas upp till en osäker framtid, och prognoserna fortsatte i en tydlig nedåtgående trend. Helsingforsbörsen är inte dyr, men den skulle verkligen behöva vinsttillväxt.
Detta är ett bra inlägg av @xlat om hur jag tycker att saker och ting också borde utvecklas i det stora hela. Dessa frågor måste politiker och organisationer driva framåt. Det tar dock inte bort vårt individuella ansvar att agera hållbart på mikronivå. Vi har makten att varje dag välja vad vi äter, vad vi köper, hur vi rör oss och vad vi investerar i. Behöver vi verkligen alla saker? Min poäng är att vi kan påverka våra utsläpp mycket utan att försämra livet genom att göra bättre val på mikronivå. Politiker kämpar på sin egen spelplan och de måste pressas så att saker och ting i det stora hela snabbt utvecklas i en bättre riktning!
Den här diskussionen borde man inte ge sig in i, men…
Den där jämförelsen att finländarnas agerande inte spelar någon roll eftersom det inte syns någonstans.
Tänk om världens befolkning delas in i block om 5 miljoner, behöver ingen då göra något om det inte syns någonstans?
“Jag behöver inte göra något när ingen annan heller gör det” Världens bästa och sämsta ursäkt.
Jag vill själv tro på exempelns kraft. Gör det själv först och förhoppningsvis får någon inspiration av det och följer efter.
Jag lever själv ganska “grönt”. I mitt tidigare liv har jag dock förbrukat en livstid med att flyga fram och tillbaka inom Finland, trots att jag kunde ha åkt tåg.
Så jag moraliserar inte, var och en får göra sina egna val.
Vi styrs till stor del av pengar, så jag tror att vi någon gång, tvingade av omständigheterna, måste fatta stora politiska beslut för att sätta höga prislappar på konsumtionsvaror som är skadliga för klimatet. Kommer det att ske för sent? Kanske. Det ser ju inte bra ut.
Det är ingen idé att förvänta sig att driftskostnaderna för fordon som använder fossila bränslen ska sjunka.
Bara mina egna funderingar och känslor. Tiden får utvisa hur det går.