@Omavaraisuushaaste on tehnyt hyvän kirjoituksen epäonnistuneidensa sijoitustensa myynneistä.
On mukavaa puhua onnistumisista ja multibaggerosakkeista sekä virtuaalisia voittoja, mutta todellisuudessa se ei ole mielenkiintoinen osa sijoittamista. Mielenkiintoisimpia ovat myynnit ja epäonnistuneet sijoitukset. Pohdinkin tänään, miten epäonnistuneiden sijoitusteni myynnit ovat onnistuneet viimeisen viiden vuoden aikana. Olenko myynyt pohjalla paniikissa? Olenko haistanut liiketoiminnan kehittämisen oikein ja myynyt ajoissa? Vai olenko vain ostanut putoavaa puukkoa lisää ja tippunut sen kanssa pohjille? Vai kaikkia näistä samaan aikaan!
Toivon, että tekstistä on apua kaikille sijoittajille ennen kaikkea luuseriosakkeen ja hyvän osakkeen tunnistamisessa – kurssimuutoksesta riippumatta.
Oletko kuullut Norbitista? Siellä @Ituhippinen nauttii jättituotoista ja odottaa, että löytyisikö foorumilta edes yksi toinen aktiivinen keskustelija, kun meinaa tulla mökkihöperöksi huutaessaan tyhjyyteen yhtiön ilosanomaa
Sit meillä on tietenkin ”seuraava iso juttu”, eli kvanttitietokoneet ja niihin liittyvät firmat, joihin foorumin kultasormi @timontti pistää ainakin 20 viestiä päivässä
Tästä tulikin mieleeni, että taidan seuraavaksi ostaa Elecsteriä ja Saga Fursia salkkuun ja alan keskustelemaan yksikseni sijoituksista. Onko niille jo ketjut valmiina, vai pitääkö sekin itse tehdä?
@Iikka_Numminen täällä kuulemma kaivattiin lisää sisältöä pienistä arvolupauksista Elecster ja Saga Furs. Saataisko ketjuihin yhen A4 verran tekstiä firmojen aliarvostusta ja pari syvähaastista InderesTVseen. Voit heittää tohon päälle vielä Nurminen Logisticstin ja antaa videosarjalle nimen “Arvoa etsimässä Hesulin pienyhtiöistä”
Ehkä tätä kautta Mallisalkkukin innostuisi ostamaan pienemmän pään firmoja
Nostaisin Aallon Groupin, vaikka on ollut kurssin puolesta vähän tylsä, mutta ehkä siksi kohta jänskä.
IT-palveluyhtiöistä kaivaisin epäseksikkään ja harmaan Digian - pelaa pitkää peliä eikä vaikuta kalliilta + suorittaa ihan hyvin olosuhteisiinkin nähden.
En omista itse näistä mitään, vaan ostan varmaan taas kohta jotain sekoa, josta en tiedä tekeekö liikevaihtoa tai mitä edes tekee tai tekeekö mitään.
Näin black friday sesongin venyessä joka vuonna pidemmäksi pohdin että missä vaiheessa raja tulee absurdiuden kanssa vastaan. Nyt on tullut kaikkea seuraavaa vastaan:
Tällä hetkellä kaikki puhuu AI kuplasta, mutta 2020-luvun oikea kupla oli pölhölän ja ruotsin pienyhtiöt 2021. Tuli itsekin otettua turpaan aika paljon kaikenmaailman vety- ja kiinteistörahastoyhtiöillä. Olisi kiva nähdä lista näiden kahden indexin yhtiöiden kehityksestä 2021 huipuista tähän päivään. Varmaan aika monella on -90 % vähintään taulussa. Olen edelleen masokisti ja tuli ostettua Nurminen logisticsiä tänä vuonna. Pohjoismaiden pienyhtiöt on aika kallis harrastus.
Vanha pohjoismaalainen viisaus on, että anna rahat ammattilaisille. Ne ammattilaisethan osaavat paremmin. Ruotsin piensijoittajien jumala, tuo nordic pienteknoihin sijoittava guruorganisaatio TIN rahasto on myös suorittanut vahvasti - TIN fonder rahaston 5V graafi:
Kunhan vaan ajattelet pörssiä kiinalaisittain, niin elämä sujuu paljon paremmin:
In China’s stock market, red indicates a price increase while green signifies a price decrease , the opposite of how it works in most Western markets. This is due to China’s cultural association of red with good luck, happiness, and prosperity, and green with negative or downward trends.
Pop up -ravintola on herättänyt jo aiemmin suurta huomiota. Lidl kertoi aiemmin, että ravintolan paikat varattiin loppuun alle puolessa tunnissa ja myöhemmin julkistetut lisäpaikat neljässä minuutissa.
Eric Sprichorn luotsasi syyskyysta 2011 alkaen Swedbankilla vastaavaa rahastoa ja Carl Armfelt liittyi mukaan hieman myöhemmin. Strategia puri erinomaisesti ja 2019 helmikuussa lyötiin oma rahasto tulille, kun näytöt oli hyvät ja Swedbankin rahasto oli noussut noin 500% noin 7,5v aikana. Homma toimi hienosti aina 2021 elokuun loppuun asti, jonka jälkeen on tullut lunta tupaan.
Sprichornin rahastonhoitajuus alkoi tilanteessa, jossa oltiin 40% plussalla, joten jos suoritukset yhdistää ja huomioi aloituskohdan, niin rahasto piikkasi todellisuudessa hieman vajaassa 1400% ja nyt on valuttu noin 620% plussalle. Indeksiä ovat siis edelleen edellä ja kokonaissuoritus osuu aika hyvin yksiin erään mallisalkun kanssa, niin tulosten kuin ajanjaksonkin osalta
Hannu Angervuo varoitti tästä pienyhtiöiden “kuplasta” Talouselämässä jo joulukuussa 2021 mainiossa haastattelussaan, jossa hän totesi että pörssiin on viety liian raakileita yrityksiä. Minulla on tuo haastattelu paperilla, pitää kaivaakin se esiin jossain välissä, siinä oli paljon mainioita pointteja pienyhtiöbuumiin liittyen. (Olen joitakin kertoja referoinut tätä haastattelua täälläkin vuosien varrella).
Frameryn listautumisannin takia tuli vilkaistua että miltäs yhtiö näyttää. Tunnuslukujen perusteella ainakin vertailujakso on valittu oikein. Liekkö siinä syy miksi IPO vedetään niin pikaisella aikataululla?
Tein ihan saman. Olen edellisinä vuosina ihan hyvällä kaulalla voittanut OMXH25:n ja ajattelin, että laitan rahan niin sanotusti töihin, kun se siinä mörnintäindeksissä ei mitään tuottanut. Tänä vuonna OMXH25 on varmaan +5000 %, kun minun salkku mörnii pakkasen ja nollan välissä.
Osa vapautuneista varoista löysi kotinsa… mistäpä muualta kuin Qt Groupista.
Joten olen aika varma, että markkinat rankaisevat juuri minua. Olen pahoillani niiden puolesta, jotka ovat tehneet saman tempun — ja muut voitte kiittää minua.