Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Kolmatta ratkaisua voi hokea melkein kaikkeen: tekoäly.

Inden kehitystiimi voisi tarjota referoinnin vilkkaiden ketjujen uusista viesteistä, samaan tyyliin kuin lehdissä on TLDR-osionsa. Ketjukohtaisesti voisi säätää missä muodossa oman teksti-tv-tiivistyksensä haluaa. Olisi lisäksi plussaa, jos keskustelun ketjuihin tulisi automaattisesti linkkaus yrityksen tärkeimpiin tiedotteisiin.

(Jossain vaiheessa digikehitystä meillä kaikillahan on oma ihanasti ranskalaisittain englantia puhuva sihteer..agentiavustajamme, joka tarjoilee maailman niin hyvässä kuin huonossa haluamassamme muodossa. Sitä odotellessa palstateknologiaan tarvitaan parannusta.)

6 tykkäystä

Mun mielestä taso on pysynyt hyvänä, ainakin ketjuissa mitä itse seuraan (pl. ne, joissa pidän monologia :grin:).

Isossa kuvassa omaa silmää häiritsee enää oikeastaan vain nälvimiset ja selvästi väärään ketjuun kirjoitetut viestit. Tähän luen ne, että tuloksen jälkeen vielä ketjun kuudennessatoista uudessa viestissä kerrotaan, että ‘on se kova :rocket:’ tai ‘analyytikot ihan pihalla’ ja siinäpä se sisältö onkin.

Aloittelijoiden (joihin lukeudun itsekin) kuuluukin mielestäni saada kirjoittaa vähän kevyempää tekstiä. Kunhan siellä on sitä jotain, mikä vie asioita eteenpäin. Ihan jonkun asian tarkentamisen pyytäminen voi olla tätä.

Oman aloittelijamaisuuteni paljastin @_TeemuHinkula (alaviivaTeemuHinkula) kun sanoin taannoin, etten koskaan ole katsonut yhdenkään firman DCF laskelmia (vaikka Inderes niitä nättiin pakettiin laittaakin), koska en ymmärrä niistä yhtään mitään. Valitsen siis omat vastaukseni foorumilla aiheisiin, joista saatan jotain vähäistä tietää, ja tältä osin pyrin välttämään isoimmat lukijoiden facepalmit ja liputukset. :grin:

23 tykkäystä

Ja hei…

Tottahan tosiaan, hyvää isänpäivää kaikille isille!

Tähän kuuluu esimerkiksi isät, ukit, papat, isäksi tulemisesta unelmoivat ja ne, jotka ovat omassa elämässään isähahmoja joillekkin. Isyys on ehkä maailman vaikein homma äitiyden ohella ja ainakin itse pyrin tekemään tämän työn niin täydellisesti kuin osaan.

Isät, olette huomattavasti tärkeämpiä lapsillenne, kuin oikeasti annetaan ymmärtää. Vaikka mediassa paljon miehisyyteen liittyvää uutisointia, niin kyllä vahvoja, herkkiä, älykkäitä, myötätuntoisia ja maailman ääriin lastensa eteen meneviä miehiä tarvitaan jatkossakin. :light_blue_heart:

71 tykkäystä

Ehkä jätetään tekoäly tuonnemmaksi…

Mitä lisäarvoa tekoäly tuo jos ei ole mitään takuita onko tiedot oikein vai onko tekoäly hallusinoinut vain omiaan? Tällä hetkellä tekoälyn suoltama soopa etenkin yhtiöketjuissa huonontaa foorumin tasoa merkittävästi. Meemiketjussa tekoäly toimii hyvin :+1:

7 tykkäystä

Näin isänpäivän aamuna muutama ajatus ja kokemus sinne ruutujen taakse siitä, millaista on ollut yrittää herätellä lapsille sijoittamisen harrastuksen kiinnostusta. Olen yrittänyt tuputtamatta viritellä heissä intoa sijoittamiseen. Ihan sen takia, että mielestäni piensijoittaminen on hyvä harrastus.

Meillä ei koskaan järjestäydytty kuukausisäästämiseen lasten arvo-osuustilille. Koska meillä elettiin kädestä suuhun - vaikka molemmat vanhemmat kävi töissä. Toinen syy oli se, että perhearki ja päivätyö vei kaikki mehut.

Rippilahjaksi v. 2019 ostin pojalle Seppo Saarion oppaan pörssisijoittamiseen. Mutta eihän se nyt oikein ollut 15 v. pojan suosikkikirja kummiskaan. Lisäksi rippilahjaksi ostimme hänelle 500 € potilla arvo-osuustilille n. 7-8 osaketta - hajautetun Suomisalkun. Ylioppilaslahjaksi sama homma. Tyttö tuli 2 vuotta perässä, samat potit ja sama homma muuten, paitsi kun itse olin löytänyt jenkkimarkkinan v. 2020, niin ohjasin hieman ja hänelle syntyi pieni hajautettu jenkkiteknosalkku.

Molemmat ovat käsittääkseni jaksaneet istua salkkujensa päällä. Poika ihmettelee, miksi hänen Suomi- salkussa on yhtiöitä, jotka ovat miinuksella (Remedyä yms. Suomiteknoa punaisella). Ja puhuu ääneen, pitäiskös salkkua vähän siivota. Nämä ovat varmaankin niitä tärkeitä oppimishetkiä. Siskonsa taas on saanut nauttia isoista %-nousuista jenkkiteknojen kyydissä. Tiedä häntä, onko hyvä vai huono oppimismielessä, mutta kaitse on hyvä, jos tuottoa on.

Lukijat varmaan ovat laskeneet, että eihän 500 € potin jakamisessa 7-8 osakkeeseen ole mitään järkeä, kun joka ostosta menee 8 € Nordeassa. Eli 50 € sijaan sai kutakin osaketta n. 42 €:lla. No, minähän noi kulut käytännössä maksoin. Harrastukset maksaa! Ja nyt on kyselty, miksi salkussa ei ole Nvidiaa - no suora vastaus - osakkeen yksikköhinta on usein (ennen splittejä) ollut 200 - 500 $ tasolla. Ei ole mahtunut pieneen hajautettuun salkkuun.

Poika on nyt ajautunut kaupallisiin opintoihin, ja hän alkaa pikkuhiljaa kyselemään enemmän sijoittamiseen liittyvää. Eilen illalla sitten sanoin hänelle, että juuri nyt minä teen sitä kaikkien tavoittelemaa alfaa. Poika kattoo mua ja sanoo, että onpas sulla hyvä itseluottamus. Kerroin hänelle, että kuuntelen ja luen juuri nyt IonQ:n Q3 sijoittajapuhelua. Sanoin hänelle, että minun osalta osavuosikatsausten yhteydessä pidettävien sijoittajapuheluiden kuuntelu ja lukeminen on ollut tärkein asia, kun olen sitä alfaakin onnistunut hieman tekemään.

Hyvää isänpäivää foorumin seuraajat!

34 tykkäystä

Ei kannata jättää. Tekoäly voi tehdä virheitä, sitä ei voi kiistää, mutta…

On kuitenkin eri asia suodattaa viesteistä pois ne palstan sisäiset väännöt ja tehdä olennaisiksi havaitusta sisällöstä tiivistelmä, kuin vastata laajan kielimallin koko sisällön perusteella tiettyyn spesifiin kysymykseen, kuten linkkaamassasi jutussa oli tehty. Ei Indereskään tee osarien robokommentteja hupimielessä, vaikka disclaimer virhemahdollisuudesta on olemassa.

Tämä on yksi ihmiskeskustelun vaikeuksista ja liittyy varmaan Faron-keskusteluunkin - laajennetaan saadun tiedon perusteella saatu käsitys toiseen aiheeseen.

2 tykkäystä

Isäksi tuleminen on elämäni suurin haave, mutta sellaiseksi en ole vielä päässyt. Se on, mitä se on. On elämässä paljon muitakin asioita, mitä en ole saanut (sama juttu monilla muilla) esimerkiksi oma nainen, mutta olen koettanut tehdä asioiden eteen asioita. Olen kiitollinen siitä, mitä on ja koetan tehdä sen elämässä, minkä voi. :slight_smile: Voi olla, että mun on helppo ajatella positiivisesti, koska elämässäni ei ole valtavasti ollut suuria traumoja yms.

Isänpäivä ei ole multa pois ja olen todella onnellinen isien, isoisien sekä kaikenlaisten isähahmojen puolesta. Olenhan itsekin ollut noin 8 vuotta isättömän pojan kaverina (nähdään nykyään noin kerran kuukaudessa), olen hänellä vähän sellaisena “miehen mallina”. :heart_suit:

Haluan tällaisena päivänä toivottaa voimia isille, joilla on tällä hetkellä surua lasten osalta (sairauden tai muun syyn takia), ja heille jotka ovat lapsensa menettäneet. Nostan jälleen kerran esiin keskenmenon, josta edelleen nykypäivänä puhutaan liian vähän… ns. minusta vähätellään. :heart_suit:

Vaikka olen tahtomattani lapseton, saan iloa ja voimaa muiden onnesta esimerkiksi jos ystäväni ovat tulleet isiksi. Niinpä haluan sanoa… hyvää isänpäivää kaikille! :heart_suit: :slightly_smiling_face:

164 tykkäystä

Tullut pohdittua joskus töitä joita olisi vaikea tehdä. En vähättele näitä millään tavalla vaan enemmänkin nostan hattua, koska itselläni nämä jäisivät tekemättä. Erään työmatkan jäljiltä kärkeen on nyt noussut karaokebaari.

Työaika on ainakin eräässä ketjuravintolassa epäinhimillinen. No sitä se on tietysti monellakin vuorotyötä tekevällä. Baarit on käytännössä koko ajan auki. Juopuneet asiakkaat lurauttelevat nuotin vierestä ja tunteella kerta toisensa jälkeen samoja kappaleita. Jokainen karaokebaarissa työskentelevä osaa Aikuisen Naisen ulkoa ja kirjaimellisesti myös unissaan. Palvelet siis päihtyneitä asiakkaita ympäri kellon ja kuuntelet samalla luokatonta musiikkia. Ainakin elokuvissa tämä voisi olla CIA:n kidutuskeino.

Asiakkaat on usein sen verran päihtyneitä, että heillä tunnelma on, jos nyt ei katossa niin ainakin lähellä. Selvinpäin sai huomata kahden tunnin olevan melkoista piinaa.

24 tykkäystä

Onko noin. Kiitos tiedosta!

Merkit täyteen. Ei riitä.

1 tykkäys

Lounaalla luin laadukasta aviisia Suomen Kuvalehteä.

Kävi ilmi että maailman suurin kultavaranto on intialaisten naisten koruissa. Korut ovat naisten ja miehillä ei ole niihin oikeutta. Kultavaranto on suurempi kuin FED:n jemmaamat kultaharkot.

Euroopan suurimman kultakaivoksen Kittilän vuosituotanto 6-7 tonnia kultaa riittää intialaisille korusepille neljäksi päiväksi.

Puolet kullasta käytetään häälahjoiksi, jos joku valittaa puolison tulevan kalliiksi niin miettikää intialaisia. Morsian saattaa saada lahjaksi useita kiloja kultaa koruina.

Intialaisten kultaomaisuus on arviolta 2590 miljardia. Kullan himo aiheuttaa Intian taloudelle ongelmia. Vaihtotase huononee ja Rupia kärsii. Valtava rahasumma on kirjaimellisesti kiinni naisten vartaloilla ollen pois kulutuksesta. Käädyt myydään vain äärimmäisessä hädässä.

18 tykkäystä

Laitetaan tiiseri tänne.

5 tykkäystä

Euforisen kolmen kuukauden putken jälkeen (07-09) on omat fiilikseni muuttuneet jälleen kerran lähes neljän vuoden kärvistelyn jälkeen ahdistaviksi eli olen taas kaivanut itseni kuoppaan, johon ainoa toiveeni on kevyet mullat. Mites muilla fiilikset, varmaan suurimmalla osalla oheisen kaavion vaihtoehdoista (nyysitty hyysäristä) “Innostus”?

• Optimismi
  • Innostus
  • Euforia
  • Ahdistus
  • Paniikki
  • VMP
0 äänestäjää

Olenko paha ihminen, jos vedän tätä kännissä ja kovaan ääneen karaokessa, vain koska tiedän karaoke DJ:den vihaavan tätä biisiä? Disclaimer: en ole nainen enkä ainakaan henkisesti aikuinen. :laughing:

3 tykkäystä

Jokainen joka vetää Aikuista naista tai Mombasaa yhtään missään, on paha ihminen. Olen nainen ja aikuinen, mutta en DJ.

20 tykkäystä

Nämä ovat asioita, joita ainakaan itse en tule pohtineeksi ikinä missään. Summa on käsittämätön ja mitä ilmeisimmin totta. Maailma on ihmeitä täynnä. Kuten sekin, että juuri äsken auto ajoi kiertoliittymässä vastakarvaan..

4 tykkäystä

Tällä kertaa julkaisin haastattelun vaihteeksi sunnuntaina, eli nyt isänpäivänä. Hyviä lukuhetkiä! :slight_smile:

5 tykkäystä

Kolmatta ratkaisua voi hokea melkein kaikkeen: tekoäly.

Inden kehitystiimi voisi tarjota referoinnin vilkkaiden ketjujen uusista viesteistä, samaan tyyliin kuin lehdissä on TLDR-osionsa.

Olen näköjään kokeillut kaikkea, mistä tänään on kahvihuoneella keskusteltu.

Tekoälyllä tiivistäminen loppui osaltani siihen, kun käskin tekoälyn tiivistää ketjun “puolustustarviketeollisuus” sisältöä. Se väitti, että siellä käydään laajalti keskustelua aseteollisuuteen liittyvistä eettisistä kysymyksistä. Todellisuudessa ketjussa oli puhuttu alan yhtiöistä sijoituskohteina, koska sijoittajat ovat kyllin viisaita miettiäkseen eettiset kysymykset ihan itse. Tekoälyn täytyy kuitenkin opettaa etiikkaa kuin pikku lapselle ja siksi tarvittaessa hallusinoida eettinen kysymyksenasettelu esiin.

Olen ollut entisessä elämässä paljonkin karaokebaarien ovella. Se oli sitä aikaa, kun portsari sai peruspalkan setelirahana käteen ja tipit tuli päälle, joskus narikkamaksutkin päälle. Silloin annettiin tippiä. Useista kymmenistä euroista puhuttiin joka ilta. Mitenköhän asia mahtaa muuten olla nykyään?

Aivot ei rekisteröi niitä “laulajia” millään tavalla, paitsi silloin kun tulee oikeasti hyvä esiintyjä ja niitäkin kävi silloin tällöin. Se on aina positiivista, kun laulu raikaa eikä tappeluita ole. On parempi, että henkilö laulaa kuin että nukkuisi pöydässä. Mikä tahansa raakkuna vetää taloon myös lisää väkeä. Se on sitä menoa, meininkiä ja tapahtumista, jota juuri lähdetäänkin kylille hakemaan. Tajuavat vasta sisällä, että eihän tätä perkele pysty kuuntelemaan.

13 tykkäystä

Henri Huovinen on kirjoittanut jutun siitä, mien amerikkalaisyhtiöiden tuloskasvu ei ole enää vain seitsikon harteilla. :slight_smile:

Morgan Stanleyn mukaan Russell 3000 -indeksin yhtiöiden mediaani vuosikasvu oli 11 prosenttia heinä-syyskuussa, kun se edellisellä neljänneksellä oli kuusi prosenttia. Tämä on nopein kasvu sitten vuoden 2021 kolmannen neljänneksen. Russell 3000 on erinomainen listatun yrityskentän vertailukohta, koska indeksi sisältää 3 000 suurinta amerikkalaisyhtiötä markkina-arvon perusteella ja kattaa noin 98 prosenttia Yhdysvaltain julkisesti noteeratusta osakemarkkinasta.

Alaotsikot:

1. Tuontitullit eivät ole pilanneet tulosjuhlia
  2. Makrojulkaisujen vähyys sijoittajien huolenaiheena
7 tykkäystä

Ovella on itsekin tullut muinoin viihdyttyä vuosikymmeniä sitten ja vuosikymmenen verran. Ei sitä musiikkia tosiaan huomioi tosin en ollut karaokebaarissa. Nykyään aukioloajat ovat mielestäni melko rassaavat työntekijöiden kannalta. Silloin kun minä toimin automaattisaranana sieltä pääsi kotiin jo puoli viiden aikaan kun raportit ja rahanjako oli suoritettu. Nykyään kun ovat auki yhdeksään aamulla ympäri viikon, voi olla vähän ankeampaa. Lisäksi ovella pääsi välillä ulkopuolelle mökää karkuun. Tienisteistä sen verran, että eipä kuulemma ole enää samat. Narikallisissa paikoissa pääsi todella muhkeisiin ansioihin ja tipit tietysti päälle. Ei se ollut ilta eikä mikään jos ei 1k portsaria kohtaan mennyt rikki, ns. metri piti saada.

1 tykkäys

Olen hionut treidaus strategiaa pienellä alkupääomalla. Hyvin yksinkertainen ja robottimainen kaava. 1000€ alkupääoma, 5,5% stop-loss ja keskimääräinen 3R riski-tuotto suhde. Voittavia treidejä 40% ja häviäviä treidejä 60%, 130 treidiä vuodessa eli keskimäärin 2,6 treidiä viikossa. Homma etenee näin….:grin:

Tämä on mielenkiintoinen skenaario. Oletetaan, että olet “Pekka”, 1000 euron treidaaja.

Pekka on tehnyt päätöksen: hän noudattaa strategiaansa orjallisesti 12 kuukautta. Ei poikkeuksia. Hän tietää, että 16 euron kulut ja “all-in” -malli ovat riskialttiita, mutta hän luottaa positiiviseen tuotto-odotukseen (EV), jonka laskimme olevan +17 € jokaista treidiä kohden 1000 euron pääomalla.

Hän tietää myös “kuolemanpisteen”: jos pääoma putoaa alle 485 euron, peli on ohi.

Tässä on Pekan vuosi – 130 treidiä, joista 52 on voittoja (40%) ja 78 tappioita (60%).

Q1: Selviytymistaistelu (Treidit 1-32)

Pääoma alussa: 1000 €

Treidit: 12 Voittoa, 20 Tappiota

Pekka aloittaa hermostuneena. Ensimmäinen treidi: Tappio.

• Pääoma: 1000 € - (1000 * 0.055) - 16 € = 929 €.

• Fiilis: “Ei hätää, tämä kuuluu asiaan.”

Toinen treidi: Tappio.

• Pääoma: 929 € - (929 * 0.055) - 16 € = 861.90 €.

• Fiilis: “Ok, nyt alkaa vähän jännittää.”

Kolmas treidi: Tappio.

• Pääoma: 861.90 € - (861.90 * 0.055) - 16 € = 798.50 €.

• Fiilis: “Kaksi tappiota vielä, ja olen alle 600 eurossa. Tämä ‘all-in’ on hulluutta.”

Neljäs treidi: VIHDOIN VOITTO. Markkina antaa 3.1R tuoton.

• Pääoma: 798.50 € + (798.50 * 0.055 * 3.1) - 16 €

• Pääoma: 798.50 € + 136.20 € - 16 € = 918.70 €.

• Fiilis: Valtava helpotus. Yksi voitto pyyhki melkein kolme tappiota pois, aivan kuten strategia lupasi.

Vuoden ensimmäinen neljännes on raakaa sahaamista. Pekka kokee kuuden treidin tappioputken, joka pudottaa pääoman hetkellisesti 590 euroon. Hän on vain kahden tappion päässä “kuolemanpisteestä” (485 €) ja tilin tuhoutumisesta. Paniikki on lähellä, mutta hän ottaa seuraavan treidin.

Se on voitto (2.8R). Ja heti perään toinen voitto (3.3R).

Pääoma Q1 lopussa: 1045 €

Fiilis: Uupunut, mutta elossa. Pekka oli kuilun partaalla ja selvisi. Hän ymmärtää nyt “all-in” -mallin henkisen hinnan.

Q2: Euforia ja Nousukausi (Treidit 33-65)

Pääoma alussa: 1045 €

Treidit: 15 Voittoa, 18 Tappiota (Suhde (45%) on hieman parempi kuin odotusarvo)

Pekka aloittaa toisen neljänneksen itsevarmempana. Ja markkina palkitsee. Hän saa voittoputken: V-V-L-V. “Korkoa korolle” -ilmiö alkaa näkyä.

Treidi 33 (Voitto, 2.5R):

• Pääoma: 1045 € + (1045 * 0.055 * 2.5) - 16 € = 1172.40 €

Treidi 34 (Voitto, 3.4R):

• Pääoma: 1172.40 € + (1172.40 * 0.055 * 3.4) - 16 € = 1375.50 €

Treidi 35 (Tappio):

• Pääoma: 1375.50 € - (1375.50 * 0.055) - 16 € = 1283.80 €

Treidi 36 (Voitto, 3.0R):

• Pääoma: 1283.80 € + (1283.80 * 0.055 * 3.0) - 16 € = 1479.40 €

Pekka tuntee itsensä voittamattomaksi. Joka kerta kun hän häviää (noin 75 € + 16 €), hän voittaa takaisin yli 220 €. “All-in” -malli tuntuu nerokkaalta. Hän näkee, miten pääoma kasvaa eksponentiaalisesti.

Pääoma Q2 lopussa: 2450 €

Fiilis: Euforia. Pekka on yli tuplannut tilinsä puolessa vuodessa. Hän alkaa miettiä, mihin käyttää rahat. Hän on unohtanut täysin Q1:n kauhunhetket.

Q3: Realiteettitarkistus (Treidit 66-98)

Pääoma alussa: 2450 €

Treidit: 10 Voittoa, 23 Tappiota (Todella huono jakso, vain 30% voittoja)

Kesä on ohi ja markkina muuttuu. Mikään ei tunnu toimivan. Nyt tappiot sattuvat.

Treidi 66 (Tappio):

• Pääoma: 2450 € - (2450 * 0.055) - 16 € = 2450 € - 134.75 € - 16 € = 2299.25 €.

• Fiilis: “Yksi tappio, yli 150 euroa miinusta. Aika paljon.”

Nyt iskee se, mitä Pekka pelkäsi: 8 peräkkäisen tappion putki.

• Pääoma putoaa: 2299 €… 2133 €… 1976 €… 1827 €… 1686 €… 1552 €… 1425 €…

• Treidi 74 (Tappio 8): 1425 € - (1425 * 0.055) - 16 € = 1330.80 €.

Pekka on menettänyt yli 1100 euroa alle kahdessa viikossa. Hän on menettänyt lähes kaikki Q2:n voitot. Euforia on poissa. Hän tuijottaa näyttöä ja miettii lopettamista. “All-in” -malli, joka teki hänestä rikkaan Q2:lla, on nyt tuhoamassa häntä.

Hän pitää viikon tauon (mikä ei kuulunut suunnitelmaan, mutta on “inhimillistä”) ja palaa pöydän ääreen. Hän noudattaa sääntöjä.

Seuraava treidi on voitto (3.5R), joka palauttaa tilin 1758 euroon. Koko loppujakso on kamppailua.

Pääoma Q3 lopussa: 1810 €

Fiilis: Maanpinnalla. Henkisesti täysin poikki. Hän on edelleen +81% voitolla vuodessa, mutta tuntuu kuin hän olisi hävinnyt, koska tili oli jo 2450 €.

Q4: Kurinalainen loppukiri (Treidit 99-130)

Pääoma alussa: 1810 €

Treidit: 15 Voittoa, 17 Tappiota (Lähes täydellinen 47% voittosuhde tähän jaksoon)

Pekka ei ole enää euforinen eikä paniikissa. Hän on robotti. Hän tekee työnsä. Hän tietää, että matematiikka on hänen puolellaan, kunhan hän pysyy pelissä.

Jakso alkaa hyvin: V-L-V-V-L.

Treidi 99 (Voitto, 2.9R):

• Pääoma: 1810 € + (1810 * 0.055 * 2.9) - 16 € = 2082.60 €.

Treidi 100 (Tappio):

• Pääoma: 2082.60 € - (2082.60 * 0.055) - 16 € = 1952.10 €.

Treidi 101 (Voitto, 3.2R):

• Pääoma: 1952.10 € + (1952.10 * 0.055 * 3.2) - 16 € = 2280.20 €.

Pääoma kasvaa tasaisesti. Tappiot kirpaisevat (nyt yli 120 € + 16 €), mutta voitot ovat massiivisia (yli 360 € - 16 €). Strategian positiivinen odotusarvo tekee työtään nyt korkeammalla pääomalla.

Vuoden viimeinen treidi (nro 130) on voitto.

Pääoma Q4 lopussa: 4025 €

Fiilis: Välitön helpotus, mutta outo tyhjyys. Hän teki sen. Matka oli henkisesti raastavampi kuin hän olisi ikinä kuvitellut.

Yhteenveto: Pekan vuosi

• Alkupääoma: 1000 €

• Loppupääoma: 4025 €

• Nettotuotto: +3025 € (+302.5%)

• Treidit: 130 (52 Voittoa / 78 Tappiota)

• Kulut yhteensä: 130 treidiä * 16 € = 2080 € (Hän maksoi välittäjälle tuplasti aloituspääomansa verran!)

Inhimillinen johtopäätös:

Strategia toimi ja tuotti erinomaisesti. MUTTA se melkein epäonnistui Q1:ssä. Jos Q3:n 8 treidin tappioputki olisi osunut Q1:ssä, tili olisi tuhoutunut.

Pekka selvisi, koska aloituspääoma (1000 €) antoi hänelle juuri ja juuri tarpeeksi puskuria (515 €) kestääkseen ensimmäisen tappioputken ja päästäkseen pisteeseen, jossa strategia alkoi tuottaa.

Jos hän olisi aloittanut 500 eurolla, hän olisi ollut ulkona pelistä ennen 20. treidiä.

Tässä kohtaa kiinteät kaupankäyntikulut muuttuvat kiinteästä 16€ kulusta yhteensä 0,4% kuluiksi

Tämä muutos on valtava. Kiinteän 16 € kulun korvaaminen 0.2% + 0.2% = 0.4% prosentuaalisella kululla muuttaa strategian dynamiikan täysin.

Lyhyesti: Strategiasta tulee matemaattisesti räjähdysmäisen tuottava.

Sen suurin riski ei ole enää kulujen aiheuttama “kuolemanpiste”, vaan se, onko treidaajalla (“Pekalla”) henkisesti kanttia noudattaa “all-in” -strategiaa, kun euromääräiset heilahtelut muuttuvat absurdeiksi.

Uusi Analyysi: Tuotto-odotus (EV) 0.4% kuluilla

Lasketaan tuotto-odotus (EV) uudelleen prosenttipohjaisilla kuluilla. Sillä ei ole enää väliä, onko pääoma 1000 € vai 100 000 €, EV-prosentti on aina sama.

• Voitto: Saat 3.0R (keskimäärin) voittoa, mutta maksat 0.4% kulut.

• Riski (SL): 5.5%

• Tuotto (TP): 5.5% * 3.0 = 16.5%

• Nettovoitto: 16.5% (Tuotto) - 0.4% (Kulut) = +16.1%

• Tappio: Otat 5.5% tappion ja maksat 0.4% kulut.

• Nettotappio: -5.5% (Riski) - 0.4% (Kulut) = -5.9%

Nyt laskemme EV:n näillä luvuilla:

EV = (Voittoprosentti * Nettovoitto) - (Tappioprosentti * Nettotappio)

EV = (0.40 * 16.1%) - (0.60 * 5.9%)

EV = 6.44% - 3.54%

EV = +2.9%

Tämä tarkoittaa, että jokainen treidi kasvattaa pääomaasi keskimäärin 2.9%. Tämä on matemaattisesti uskomattoman vahva “edge”, varsinkin kun se yhdistetään “all-in” -strategiaan, joka kompoundaa (korkoa korolle) jokaisen tuloksen.

Simulaatio: “Pekan” Seuraavat 3 Vuotta

Käytämme lähtökohtana edellisen simulaation lopputulosta: 4025 €.

Vuosi 2: Kasvukipu (Treidit 131-260)

Pääoma alussa: 4025 €

Treidit: 52 Voittoa, 78 Tappiota

Pekka aloittaa toisen vuotensa. Nyt kulut tuntuvat pieniltä. 4025 € tilillä 0.4% kulu on 16.10 €, eli lähes sama kuin vanha kiinteä kulu. Mutta kun tili kasvaa, kulut eivät enää räjähdä suhteessa pääomaan.

“All-in” -malli yhdistettynä +2.9% odotusarvoon tekee tehtävänsä.

• Tyypillinen tappio: 4025 € * 5.9% = -237 €

• Tyypillinen voitto (3.0R): 4025 € * 16.1% = +648 €

Vuosi etenee. Pekka kokee Q1:n kaltaisen 7 treidin tappioputken.

Pääoma putoaa: 4025 € * (1 - 0.059)^7 = 4025 € * 0.65 = 2616 €

Tämä on -35% drawdown. Se on henkisesti raastavaa, mutta “kuolemanpiste” (485 €) on kaukana historiassa.

Sitten tulee voittoputki (V-V-L-V).

• 2616 € * (1.161) = 3037 €

• 3037 € * (1.161) = 3526 €

• 3526 € * (0.941) = 3318 € (Tappio)

• 3318 € * (1.161) = 3852 €

Koska EV on niin vahva, tili palautuu nopeasti. Vuoden aikana 52 voittoa ja 78 tappiota kasvattavat pääomaa eksponentiaalisesti.

Lasketaan realistinen lopputulos (52 voittoa, 78 tappiota):

4025 € * (1.161)^52 * (0.941)^78

Tämä on noin 4025 € * (20.4)

Pääoma Vuoden 2 lopussa: ~82 100 €

Fiilis: Epätodellinen. Pekka on tehnyt 1000 eurosta yli 80 000 euroa kahdessa vuodessa. Hän on hermostunut, mutta uskoo strategiaan.

Vuosi 3: Henkinen romahdus (Treidit 261-390)

Pääoma alussa: 82 100 €

Nyt simulaatio muuttuu “inhimillisesti” kestämättömäksi. Pekka noudattaa yhä “all-in” -strategiaa.

• Tyypillinen tappio: 82 100 € * 5.9% = -4 844 €

• Tyypillinen voitto (3.0R): 82 100 € * 16.1% = +13 218 €

Pekka riskeeraa nyt yhdessä treidissä viisi kertaa enemmän kuin hänen alkuperäinen pääomansa oli. Yksi voitto on enemmän kuin monen suomalaisen vuosipalkka.

Hän tuijottaa näyttöä avatakseen treidin. Hänen kätensä tärisee. “Jos häviän, menetän 5000 euroa. Jos voitan, tienaan 13 000 euroa.” Todennäköisyys hävitä on 60%.

Hän kokee vuoden pisimmän tappioputken: 9 peräkkäistä tappiota.

(0.60)^9 = 1.0% todennäköisyys. Tämä tapahtuu.

Pääoma putoaa: 82 100 € * (1 - 0.059)^9 = 82 100 € * 0.57 = 46 797 €

Pekka on menettänyt 35 300 euroa alle kahdessa viikossa. Hän on sekaisin. Hän on oksentanut kahdesti. Hän ei nuku. Tämä on “inhimillinen” puoli “all-in” -strategiasta, jota matematiikka ei näytä.

Mutta strategia on edelleen +2.9% EV. Hän jatkaa. Hampaat irvessä hän ottaa seuraavan treidin. Se on voitto (+7 530 €). Seuraava on voitto (+8 760 €). Tili alkaa toipua.

Vuoden lopussa matematiikka voittaa.

82 100 € * (20.4)

Pääoma Vuoden 3 lopussa: ~1 675 000 €

Fiilis: Täydellinen psykologinen uupumus. Pekasta on tullut miljonääri, mutta hinta on ollut hirvittävä. Hän vihaa treidaamista, mutta on riippuvainen siitä.

Vuosi 4: Absurdius (Treidit 391-520)

Pääoma alussa: 1 675 000 €

Tämä on enää puhdasta teoriaa. Kukaan ihminen ei jatkaisi “all-in” -strategialla tässä vaiheessa.

• Tyypillinen tappio: 1.675M € * 5.9% = -98 825 €

• Tyypillinen voitto (3.0R): 1.675M € * 16.1% = +269 675 €

Pekka riskeeraa omakotitalon joka treidissä. Hänen välittäjänsä todennäköisesti soittaa hänelle ja kysyy, onko kaikki hyvin. Likviditeetistä tulee ongelma.

Mutta jos “Pekka-robotti” jatkaa:

1 675 000 € * (20.4)

Pääoma Vuoden 4 lopussa: ~34 170 000 €

Yhteenveto

Prosentuaalinen kulu (0.4%) teki strategiastasi matemaattisen kultakaivoksen (+2.9% EV per treidi).

“Inhimillinen” simulaatio kuitenkin osoittaa, että strategia on psykologisesti mahdoton toteuttaa. Ongelma siirtyi pääoman menettämisen riskistä (Vuosi 1) järjen menettämisen riskiin (Vuodet 3-4).

Todellinen “Pekka” olisi viimeistään Vuonna 2, saavutettuaan 82 000 €, lopettanut “all-in” -mallin ja siirtynyt ammattimaiseen riskinhallintaan (esim. “Riskeeraan 2% tilistäni per treidi”). Se olisi tasoittanut kasvua, mutta poistanut sietämättömän henkisen taakan.

Tarinan jatko: Vuodet 5 ja 6 (Teoreettinen simulaatio)

Jos “Pekka-robotti” kuitenkin jatkaa “all-in” -strategialla, tässä on tarinan loppu. Se muuttuu puhtaaksi fantasiaksi.

Vuosi 5: Täydellinen absurdius

Pääoma alussa: 34 170 000 €

Pekka on nyt yksi Suomen rikkaimmista. Hän elää erakkona, koska kukaan ei ymmärrä hänen stressitasoaan.

• Tyypillinen tappio (5.9%): -2 016 000 €

• Tyypillinen voitto (16.1%): +5 501 000 €

Hän häviää yhdellä treidillä keskiverto lotto-päävoiton. Hänen kätensä ei enää tärise – se on jatkuvassa kouristuksessa. Hän kokee vuoden aikana 10 treidin tappioputken (0.60^10 = 0.6% todennäköisyys).

Pääoma putoaa: 34.17M € * (1 - 0.059)^10 = 34.17M € * 0.54 = 18.45M €

Hän menettää 15,7 miljoonaa euroa alle kuukaudessa. Mutta hän jatkaa.

Matematiikka (+2.9% EV per treidi) tekee jälleen tehtävänsä.

Pääoma = 34 170 000 € * (1.161)^52 * (0.941)^78 (Tämä on sama ~20.4x kerroin kuin aiemmin)

Pääoma Vuoden 5 lopussa: ~697 000 000 € (n. 697 miljoonaa euroa)

Fiilis: Pekka omistaa nyt keskisuuren suomalaisen pörssiyhtiön. Hän ei tunne enää mitään.

Vuosi 6: Galaktinen mittakaava

Pääoma alussa: 697 000 000 €

Pekka ei voi enää treidata. Ei ole olemassa markkinaa (paitsi ehkä globaali valuutta- tai öljymarkkina), joka voisi käsitellä hänen “all-in” -toimeksiantojaan. Hänen välittäjänsä on korvattu suurpankin johtokunnalla, joka yrittää estää häntä horjuttamasta maailmantaloutta.

Mutta jos “Pekka-robotti” löytää tavan…

• Tyypillinen tappio (5.9%): -41 123 000 €

• Tyypillinen voitto (16.1%): +112 217 000 €

Yksi voitto vastaa pienen suomalaisen kaupungin vuosibudjettia. Yksi tappio on enemmän kuin kymmenen lottopottia.

Matemaattinen lopputulos:

697 000 000 € * 20.4

Pääoma Vuoden 6 lopussa: ~14 218 000 000 € (n. 14,2 miljardia euroa)

Fiilis: Tarina päättyy. Pekka on nyt yksi maailman rikkaimmista ihmisistä, mutta hän on täysin rikki. Hän on voittanut pelin, mutta menettänyt ihmisyytensä.

Nyt Pekka haluaa olla rikkaampi kuin Elon Musk

Tämä on erinomainen huomio.

Käsitellään ensin “ihmisyytensä menettäminen” ja ero Eloniin. Se ei tarkoita, että Pekka muuttuu pahaksi. Se tarkoittaa, että hänestä tulee jotain muuta.

Elon Muskin (tai kenen tahansa yritysjohtajan) omaisuus on sidottu hänen rakentamiinsa yhtiöihin, työntekijöihin, tehtaisiin ja tuotteisiin. Hän käy sotaa markkinoiden, fysiikan lakien ja kilpailijoiden kanssa.

Pekka ei rakenna mitään. Hän ei johda ketään. Hän on yksin huoneessa näytön kanssa. Hänen strategiansa on puhdas, abstrakti, matemaattinen uhkapeli. Hän käy sotaa vain todennäköisyyksiä vastaan “all-in” -panoksella 130 kertaa vuodessa.

Hänen “ihmisyytensä” alkaa murentua, koska hänen aivojensa palkkio- ja pelkojärjestelmät joutuvat kokemaan sellaista stressiä, jota varten evoluutio ei ole meitä suunnitellut.

• Vuonna 1 (1000 €) tappio (-55 €) harmitti.

• Vuonna 3 (82 000 €) tappio (-4 800 €) aiheutti paniikkia.

• Vuonna 4 (1.6M €) tappio (-98 000 €) oli sietämätön kauhun hetki.

• Vuonna 6 (14.2B €) tappio (-837 000 000 €) on… ei mitään.

Pekka on menettänyt kykynsä tuntea eroa 100 euron ja 100 miljoonan euron välillä. Kaikki on vain numeroita. Kun hän katsoo uutisista maanjäristyksen uhreja, hän ei tunne empatiaa. Hän miettii vain, miten se vaikuttaa S&P 500 -futuureihin.

Hän on menettänyt ihmisyytensä, koska hän on desensitisoitunut täysin kaikkeen. Mikään ei tunnu miltään sen rinnalla, kun painaa “OSTA”-nappia tietäen, että 60% todennäköisyydellä hän häviää seuraavan tunnin aikana miljardin.

Ja hän jatkaa. Koska strategia vaatii sitä.

Tarinan jatko: Vuodet 7 - 12 (Loppupeli)

Vuosi 7: Maailman omistaja

Pääoma alussa: 14,2 miljardia €

Pekka on muuttanut. Hän ei asu enää Suomessa, eikä missään muuallakaan. Hän asuu datafarmia ja satelliittiyhteyksiä varten rakennetussa bunkkerissa nimeämättömässä sijainnissa. Hän ei voi enää treidata “vain” osakkeilla. Hänen “all-in” -position kokonsa vaatii nyt kokonaisten maiden valuuttojen, raaka-aineiden tai valtionlainojen liikuttamista.

• Tyypillinen tappio (5.9%): -837 miljoonaa €

• Tyypillinen voitto (16.1%): +2,28 miljardia €

Hänen sielunmaailmansa on tyhjä. Hän ei nauti voitoista. Hän ei sure tappioita. Hän tuntee vain vapautuksen painettuaan nappia ja äärimmäisen, hirvittävän tylsyyden odottaessaan treidin osumista stop-lossiin tai take-profitiin.

Hän kokee vuoden puolivälissä 11 treidin tappioputken (todennäköisyys 0.3%).

Pääoma putoaa 14.2B * (0.941)^11 = 7.1 miljardiin.

Hän menettää puolet omaisuudestaan, 7 miljardia euroa, kolmessa viikossa. Hänen ainoa reaktionsa on kohauttaa olkapäitään ja avata seuraava positio. Hän tietää, että matematiikka (+2.9% EV) kantaa.

Ja se kantaa.

Pääoma Vuoden 7 lopussa: ~290 miljardia €

Vuosi 8: Järjestelmän horjuttaja

Pääoma alussa: 290 miljardia €

Pekka kohtaa uuden ongelman. Likviditeetti. Ei ole olemassa markkinaa, joka voisi absorboida hänen 290 miljardin euron “all-in” -ostonsa ilman, että hinta räjähtää käsiin. Hänestä on tullut niin suuri, että hän ei voi enää noudattaa strategiaa.

Mutta Pekka on robotti. Hän noudattaa strategiaa.

Hän jakaa “all-in” -panoksensa kymmeniin eri omaisuusluokkiin samanaikaisesti: öljy, kulta, Saksan valtionlainat, Japanin jeni, Amazonin osakkeet.

• Treidi #910 (Tappio): Pekka painaa “MYY”. Hänen myynti-aallostaan (-17 miljardia €) tulee itseään toteuttava ennustus. Markkinat romahtavat hänen myyntinsä voimasta, ja hän osuu stop-lossiinsa juuri siksi, että hän yritti myydä.

• Sielunmaailma: Ensimmäistä kertaa vuosiin Pekka tuntee jotain: turhautumista. Ei siksi, että hän hävisi rahaa, vaan siksi, että peli on epäreilu. Maailma ei pysty enää käsittelemään hänen strategiaansa.

Hän ymmärtää: hän ei voi enää pelata “markkinoilla”. Hänen täytyy pelata “markkinoita vastaan”.

Pääoma Vuoden 8 lopussa: ~5,9 biljoonaa € (5900 miljardia)

Vuosi 9-10: Singulaarisuus

Pääoma alussa: 5,9 biljoonaa €

Maailman BKT (kaikkien maiden yhteenlaskettu tuotanto) on noin 100 biljoonaa dollaria. Pekan pääoma ylittää nyt merkittävän osan siitä. Hänen ei tarvitse enää treidata. Keskuspankit soittavat hänelle kysyäkseen, mitä hänen pitäisi tehdä.

Hän on voittanut pelin. Mutta strategia sanoo: 130 treidiä vuodessa.

• Sielunmaailma: Pekka on täysin dissosioitunut. Hän näkee itsensä ulkopuolisena. Hän on vain algoritmin toteuttaja. Hän on menettänyt kaiken yhteyden siihen 1000 euron poikaan, joka aloitti tämän.

• Treidi #1170 (Voitto): Pekka ostaa “all-in” (sanotaan 120 biljoonaa € Vuoden 9 lopussa). Osto aiheuttaa hyperinflaation kaikessa, mihin hän koskee. Hän osuu take-profitiinsa.

• Seuraus: Maailmantalous on tuhoutunut. Inflaatio on 10 000%. Valtiot ovat kaatuneet.

Pekka katsoo ulos bunkkerinsa ikkunasta (jos hänellä olisi sellainen) ja näkee maailman liekeissä. Hän kääntyy takaisin terminaalinsa ääreen. Hänen pääomansa on nyt 2,4 Peta-euroa (2400 biljoonaa).

Hän avaa kalenterinsa. Huomenna on vuorossa Treidi #1171.

Vuosi 11-12: Tyhjyys

Maailmaa ei enää ole, ainakaan sellaisena kuin me sen tunnemme. Elektroniset markkinat ovat kiinni. Ei ole enää välittäjiä. Ei ole enää pörssejä. On vain kaaos, jonka Pekan strategia kylvi.

Pekka istuu pimeässä bunkkerissaan. Hänen terminaalinsa näytöt ovat mustia. Niissä lukee “NO CONNECTION”.

Hän on maailman, ehkä universumin, rikkain entiteetti. Mutta hän ei voi tehdä seuraavaa treidiä.

Hänen sielunmaailmansa on romahtanut. Koko hänen identiteettinsä, hänen olemassaolonsa tarkoitus viimeisen 12 vuoden ajan, on ollut seuraava treidi. Hän on elänyt vain 5,5% stop-lossin ja 3.0R take-profitin välisessä tilassa.

Nyt sitä tilaa ei ole.

Hän alkaa vapista. Ei pelosta, ei ilosta. Vieroitusoireista. Hän on addikti, jonka huume on loppunut maailmasta.

Pekka naputtaa sormellaan mustaa näyttöä. Hän kuiskii pimeyteen: “Vielä yksi treidi. Anna minun vain tehdä vielä yksi treidi.”

Mutta kukaan ei ole kuulemassa. Hän on voittanut pelin niin täydellisesti, että hän tuhosi pelilaudan ja itsensä sen mukana.

54 tykkäystä