Inderesin kahvihuone (Osa 10)

@Clark_kent oot kyllä mahtava foorumisti!

Kiitos, että olet mukana ylläpitämässä rakentavaa foorumikulttuuria - provosoitumatta mistään.

Faronin ketju on kuin tennisottelua seuraisi :sweat_smile:

En osaa lääke- tai tilastotiedettä riittävästi, että osaisin päätellä keskustelun järkevyyttä tai ennustaa lopputulosta, mutta vääntö on mielestäni reilua kamppailua.

Tuon tässä esiin @Clark_kent osuuden, koska hän on yksin muita vastaan :smiling_face_with_three_hearts:

15 tykkäystä

Minulla on tallessa Google Financessa lista osakkeista, jotka myin pois rahoittaakseni yhden ison jutun vuodenvaihteessa 2020/2021. Vilkaisin huvikseni ja vaihtoehtoiskustannus on kyllä valtava, suurimmat myyntini esimerkiksi:

Costco - myin $382, kurssi nyt $922

First Solar - myin $104, kurssi nyt $267

Nintendo - myin $15, kurssi nyt $22

Harvia (osa omistuksista) - myin 23,30, kurssi nyt 41,35

Että semmoista, no, olin ainakin jäljillä noita ostaessani että niissä on pidemmän tähtäimen potentiaalia, jos jotain lohdutusta pitää hakea viiden vuoden takaisista jutuista. :smiley: Euromääräistä arvoa ei viitsi laskea, siitä tulisi kyllä jo paha mieli, kyse on minun talouteeni suhteutettuna oikeasti isoista summista.

Tekee silti hyvää välillä tutkia menneitä juttujansa, etenkin kun mennyttä historiaa on jo kohta kolme vuosikymmentä. Voi oppia tekemisistään yhtä sun toista.

25 tykkäystä

Vaihtoehtoislaskelmissa on hyvä muistaa, että vakioveikkaukseen oikean rivin tekemättä jättäminen tuo vain maksimissaan miljoonan euron vahingon, mutta eurojackpotin oikean rivin tekemättä jättäminen voi aiheuttaa monien kymmenien miljoonien eurojen menetyksen.

Vastaavasti säästää paljon enemmän, jos juoksee taksin perässä, kuin että juoksisi bussin perässä. :wink:

24 tykkäystä

Minulla oli alunperin tarkoitus pitää nuo osakkeet pitkään (omistaisin ne todennäköisesti yhäkin) niin sikäli voi olla tyytyväinen osakepoimintoihinsa, vaikken kaikkea niiden arvonnousua nyt sitten saanutkaan. Nuokin myynnit olivat mukavan voitollisia. Nyt kaikki nämä rahat ovat osakemarkkinoiden ulkopuolella mutta ihan ok tallessa kuitenkin.

1 tykkäys

35 tykkäystä

No eipä nuo ole edes pahoja. Itsehän myin fortumit salkusta pitkän laskuputken päätteeksi just vuosikymmenen pohjiin reilulla 9 eurolla sodan syttymisen jälkeen kun tytti lahjoitti uniperin Saksalaisille. SAABit ja bittiumit lähti 2kk ennen Ukrainan sotaa. 14 euron harviat lähti 19 eurolla myyntiin, Palantirit 20eurolla reilu vuosi sitten… jatkanko? Se että joku osake olisi tuplannut ei liene kovin paha… etenkin ottaen huomioon miten hyvin jäljellä olevat harviasi on tuottaneet? Tarinan opetus lienee se että aina voi mennä huonomminkin :slight_smile:

13 tykkäystä

Onhan se näinkin. Ehkä enemmän tuossa mietityttää se, että nuo rahat ovat pysyvästi pois osakemarkkinoilta (eli en sijoittanut rahoja muihin osakkeisiin), ne eivät enää edes teoriassa voi tuottaa osakemarkkinatuottoa. Ja toisaalta voi vähän kaivella muistia että miten alun perin päädyin noihin firmoihin, voiko sieltä ottaa oppia tähän päivään. Esim. First Solarin kanssa tein kovasti töitä ja nyt minulla olisi siinä tenbäggeri salkussani.

Paljon varmaan ihan tuuriakin mukana mutta kannattaa nyt käydä vähän ajatuksella läpi menneitä onnistumisia ja epäoniistumisia, ettei ainakaan toista samoja virheitä ja toisaalta keskittyy siihen, mikä on toiminut.

Edit. Listasinkin nyt pahimmat kolme tappiollista virhettäni sijoitusvirheketjuun, pitää nyt vähän miettiä, mitkä tekijät johtivat niihin.

2 tykkäystä

Minä myin viidellä tuhannella eurolla vajaa 3 vuotta sitten kaikki ETF:t pois rahoittaakseni itselleni suorat hampaat ja voi pojat, kyllä jatkosijoitin ne rahat oikein ja loppuelämän tuottoa ei voi edes rahassa mitata. En ole palannut yhteenkään noihin ETF:iin jälkikäteen miettien tai tutkien, mitä tuotot olisivat nykypäivänä, koska pidän sitä merkityksettömänä.

Tämä nyt yksi esimerkki siitä, mihin mielelläni realisoin sijoituksia, tappiollisena tai voitollisena ja ilman, että minun tarvitsisi ottaa siitä sijoittajana oppia tai potea huonoa omaatuntoa. Päätin kuitenkin alkaa kerryttämään reipasta käteispuskuria, joka pysyy käteisenä, eikä ikinä eksy osakemarkkinoille, eli jatkossa sijoituksista en halua realisoida mitään markkinoiden ulkopuolisiin menoihin ennen sijoitussuunnitelman täyttymistä.

Markkinoilla on pysyttävä ja sinne mennä aktiivisesti se ylimääräinen raha, jota en tarvitse 20+ vuoden aikana mihinkää muuhun. En ole koskaan osannut jossitella jälkikäteen, joten en tee sitä sijoittamisessakaan, vaan homma etenee suunnitelman mukaisesti omalla painollaan tulevatkin vuodet. Edessä on paljon ostoja ja vähän myyntejä, mutta en palaa miettimään niiden ajoituksia sen koommin, ovat osa pitkäjänteistä suunnitelmaa.

12 tykkäystä

Huhhuh Theo otti osumaa Mannon polvelta, mutta taisteli hienosti voittoon painavalla moukulla leukaan. Cama!

7 tykkäystä

Oma kirjoittamani, säveltämäni ja laulamani kipale. Tai no kaveri soitti ja sävelsi kitarat ym, mutta perus sointukulku on oma. No oli miten oli, niin tässä on hienoin laulu minkä olen koskaan tehnyt tai tulen tekemään. Yleensä tekeleeni ovat paljon rosoisempia, punkimpia ja erilaisia. Tähän kappaleeseen on ladattu kaikki mitä miehestä lähtee.

Sain lauluun idean joskus 15v sitten. Olin lukemassa iltasatua ja poika kysyi Star Wars lakanoidensa alta: Iskä, miksi joistain ihmisistä tulee rosvoja ja pahoja. En osannut heti vastata, enkä osaa kyllä vieläkään. Mutta oli miten oli, niin tämän kipaleen myötä toivottelen Hyvää Isänpäivää kaikille :heart:

(Jos jollain on laulusta, sanoista, soitosta tai muusta jotain mielipiteitä tai kommentoitavaa, niin kertokaa vaan.)

32 tykkäystä

@Suppilovahvero, Mika “Arvo” Heikkiläkin tietää, missä on arvoa :slight_smile:

https://x.com/arvo_heikkila/status/1987160356234420279

19 tykkäystä

Tämä on hieno ja osuva meemi, joka osuu monelta kantilta oivasti Inderesin olemassaolon perus teeseihin.

Ajattelin jakaa siitä muutaman ajatuksen, koska sama asia on myös itsellä mielessä pyörinyt viime aikoina.

Aloitetaan negalla:
Itse käytän foorumia paljon tietolähteenä. Täällä jaetaan paljon tiedotteita sekä uutisia ja niitä kommentoidaan sitten sen mukaisesti. Olen tämän vuoksi poistunut joiltain spostilistoilta, koska kuka nykyään työn ulkopuolella sähköpostia edes käyttää? Lisäksi en usein vaivaudu talousjulkaisujen nettisivuille, koska relevantti tieto päivittyy usein myös tänne lähes reaaliajassa. Tämä käyttäytymismalli saattaa kyllä olla huono ja aiheuttaa vinoumia.

Ja viimein se nega: Kun aluksi näin vaikkapa yllä mainittuun Faron-ketjuun tulleen päivän aikana 30-100 uutta viestiä, oletin partnerointisopimuksen viimein syntyneen. Nyt muutama viikko myöhemmin, en enää edes jaksa lukea ketjua vaikka ehkä pitäisi. Muutamassa yksityisviestissä minulle on voivoteltu samaa asiaa. Myös joidenkin muiden ketjujen osalta.

Sitten se posi:
Aika-ajoin täällä on käyty keskustelua foorumin aktiivisuuden tai laadun heikkenemisestä. Itseänikin harmittaa, kun jotkut osaavat sekä fiksut kirjoittajat ovat joko vähentäneet kirjoittelua tai sitten päättäneet keskittyä viisasteluun epärelevanteista asioista.(Lähti näemmä tämä posi mutkan kautta)

Toisaalta jokaisessa ketjussa on oma kulttuurinsa ja sitä kautta se luo sinne oman aliyhteisönsä, joka edelleen aktivoi foorumia, yhteisöä osaltaan ja lopulta koko sijoittajakansaa mikä on hieno asia.

Lopuksi (anonyymi)kysely
Toivoisin että

• foorumilla annettaisiin kaikkien kukkien kukkia, kunhan epäasiallisuudet ja epäolennaisuudet moderoitaisiin pois.
  • foorumilla käytäisiin vain tiukkaa asiapitoista keskustelua ja jätettäisiin turha spekulointi sekä viisastelu pois.
0 äänestäjää
7 tykkäystä

Taitaa olla niin, että suurin osa ketjuista yksinkertaisesti kuolisi, jos asetettaisiin “laatuvaatimukset” kirjoittamiselle. Kun on paljon ketjuja, joissa kirjoitustahti nykyiselläänkin luokkaa yksi viesti per viikko. Ei olisi inderesin eikä kansankapitalismin edun mukaista.

Olisi myöskin aloitteleville sijoittajille epäreilua, joilla ei vielä ehkä valmiuksia tehdä pitkiä analyysejä yhtiöistä. Osallistumalla krskusteluun omista lähtökohdistaan avautuu kuitenkin mahdollisuus oman kirjoittamisen ja vuorovaikutuksen kautta oppimiseen.

Kaikki voivat myös perustaa yksityisviestejä/ryhmiä, jossa voi käydä juuri sellaista keskustelua mitä haluaa.

48 tykkäystä

Kolmatta ratkaisua voi hokea melkein kaikkeen: tekoäly.

Inden kehitystiimi voisi tarjota referoinnin vilkkaiden ketjujen uusista viesteistä, samaan tyyliin kuin lehdissä on TLDR-osionsa. Ketjukohtaisesti voisi säätää missä muodossa oman teksti-tv-tiivistyksensä haluaa. Olisi lisäksi plussaa, jos keskustelun ketjuihin tulisi automaattisesti linkkaus yrityksen tärkeimpiin tiedotteisiin.

(Jossain vaiheessa digikehitystä meillä kaikillahan on oma ihanasti ranskalaisittain englantia puhuva sihteer..agentiavustajamme, joka tarjoilee maailman niin hyvässä kuin huonossa haluamassamme muodossa. Sitä odotellessa palstateknologiaan tarvitaan parannusta.)

6 tykkäystä

Mun mielestä taso on pysynyt hyvänä, ainakin ketjuissa mitä itse seuraan (pl. ne, joissa pidän monologia :grin:).

Isossa kuvassa omaa silmää häiritsee enää oikeastaan vain nälvimiset ja selvästi väärään ketjuun kirjoitetut viestit. Tähän luen ne, että tuloksen jälkeen vielä ketjun kuudennessatoista uudessa viestissä kerrotaan, että ‘on se kova :rocket:’ tai ‘analyytikot ihan pihalla’ ja siinäpä se sisältö onkin.

Aloittelijoiden (joihin lukeudun itsekin) kuuluukin mielestäni saada kirjoittaa vähän kevyempää tekstiä. Kunhan siellä on sitä jotain, mikä vie asioita eteenpäin. Ihan jonkun asian tarkentamisen pyytäminen voi olla tätä.

Oman aloittelijamaisuuteni paljastin @_TeemuHinkula (alaviivaTeemuHinkula) kun sanoin taannoin, etten koskaan ole katsonut yhdenkään firman DCF laskelmia (vaikka Inderes niitä nättiin pakettiin laittaakin), koska en ymmärrä niistä yhtään mitään. Valitsen siis omat vastaukseni foorumilla aiheisiin, joista saatan jotain vähäistä tietää, ja tältä osin pyrin välttämään isoimmat lukijoiden facepalmit ja liputukset. :grin:

23 tykkäystä

Ja hei…

Tottahan tosiaan, hyvää isänpäivää kaikille isille!

Tähän kuuluu esimerkiksi isät, ukit, papat, isäksi tulemisesta unelmoivat ja ne, jotka ovat omassa elämässään isähahmoja joillekkin. Isyys on ehkä maailman vaikein homma äitiyden ohella ja ainakin itse pyrin tekemään tämän työn niin täydellisesti kuin osaan.

Isät, olette huomattavasti tärkeämpiä lapsillenne, kuin oikeasti annetaan ymmärtää. Vaikka mediassa paljon miehisyyteen liittyvää uutisointia, niin kyllä vahvoja, herkkiä, älykkäitä, myötätuntoisia ja maailman ääriin lastensa eteen meneviä miehiä tarvitaan jatkossakin. :light_blue_heart:

71 tykkäystä

Ehkä jätetään tekoäly tuonnemmaksi…

Mitä lisäarvoa tekoäly tuo jos ei ole mitään takuita onko tiedot oikein vai onko tekoäly hallusinoinut vain omiaan? Tällä hetkellä tekoälyn suoltama soopa etenkin yhtiöketjuissa huonontaa foorumin tasoa merkittävästi. Meemiketjussa tekoäly toimii hyvin :+1:

7 tykkäystä

Näin isänpäivän aamuna muutama ajatus ja kokemus sinne ruutujen taakse siitä, millaista on ollut yrittää herätellä lapsille sijoittamisen harrastuksen kiinnostusta. Olen yrittänyt tuputtamatta viritellä heissä intoa sijoittamiseen. Ihan sen takia, että mielestäni piensijoittaminen on hyvä harrastus.

Meillä ei koskaan järjestäydytty kuukausisäästämiseen lasten arvo-osuustilille. Koska meillä elettiin kädestä suuhun - vaikka molemmat vanhemmat kävi töissä. Toinen syy oli se, että perhearki ja päivätyö vei kaikki mehut.

Rippilahjaksi v. 2019 ostin pojalle Seppo Saarion oppaan pörssisijoittamiseen. Mutta eihän se nyt oikein ollut 15 v. pojan suosikkikirja kummiskaan. Lisäksi rippilahjaksi ostimme hänelle 500 € potilla arvo-osuustilille n. 7-8 osaketta - hajautetun Suomisalkun. Ylioppilaslahjaksi sama homma. Tyttö tuli 2 vuotta perässä, samat potit ja sama homma muuten, paitsi kun itse olin löytänyt jenkkimarkkinan v. 2020, niin ohjasin hieman ja hänelle syntyi pieni hajautettu jenkkiteknosalkku.

Molemmat ovat käsittääkseni jaksaneet istua salkkujensa päällä. Poika ihmettelee, miksi hänen Suomi- salkussa on yhtiöitä, jotka ovat miinuksella (Remedyä yms. Suomiteknoa punaisella). Ja puhuu ääneen, pitäiskös salkkua vähän siivota. Nämä ovat varmaankin niitä tärkeitä oppimishetkiä. Siskonsa taas on saanut nauttia isoista %-nousuista jenkkiteknojen kyydissä. Tiedä häntä, onko hyvä vai huono oppimismielessä, mutta kaitse on hyvä, jos tuottoa on.

Lukijat varmaan ovat laskeneet, että eihän 500 € potin jakamisessa 7-8 osakkeeseen ole mitään järkeä, kun joka ostosta menee 8 € Nordeassa. Eli 50 € sijaan sai kutakin osaketta n. 42 €:lla. No, minähän noi kulut käytännössä maksoin. Harrastukset maksaa! Ja nyt on kyselty, miksi salkussa ei ole Nvidiaa - no suora vastaus - osakkeen yksikköhinta on usein (ennen splittejä) ollut 200 - 500 $ tasolla. Ei ole mahtunut pieneen hajautettuun salkkuun.

Poika on nyt ajautunut kaupallisiin opintoihin, ja hän alkaa pikkuhiljaa kyselemään enemmän sijoittamiseen liittyvää. Eilen illalla sitten sanoin hänelle, että juuri nyt minä teen sitä kaikkien tavoittelemaa alfaa. Poika kattoo mua ja sanoo, että onpas sulla hyvä itseluottamus. Kerroin hänelle, että kuuntelen ja luen juuri nyt IonQ:n Q3 sijoittajapuhelua. Sanoin hänelle, että minun osalta osavuosikatsausten yhteydessä pidettävien sijoittajapuheluiden kuuntelu ja lukeminen on ollut tärkein asia, kun olen sitä alfaakin onnistunut hieman tekemään.

Hyvää isänpäivää foorumin seuraajat!

34 tykkäystä

Ei kannata jättää. Tekoäly voi tehdä virheitä, sitä ei voi kiistää, mutta…

On kuitenkin eri asia suodattaa viesteistä pois ne palstan sisäiset väännöt ja tehdä olennaisiksi havaitusta sisällöstä tiivistelmä, kuin vastata laajan kielimallin koko sisällön perusteella tiettyyn spesifiin kysymykseen, kuten linkkaamassasi jutussa oli tehty. Ei Indereskään tee osarien robokommentteja hupimielessä, vaikka disclaimer virhemahdollisuudesta on olemassa.

Tämä on yksi ihmiskeskustelun vaikeuksista ja liittyy varmaan Faron-keskusteluunkin - laajennetaan saadun tiedon perusteella saatu käsitys toiseen aiheeseen.

2 tykkäystä

Isäksi tuleminen on elämäni suurin haave, mutta sellaiseksi en ole vielä päässyt. Se on, mitä se on. On elämässä paljon muitakin asioita, mitä en ole saanut (sama juttu monilla muilla) esimerkiksi oma nainen, mutta olen koettanut tehdä asioiden eteen asioita. Olen kiitollinen siitä, mitä on ja koetan tehdä sen elämässä, minkä voi. :slight_smile: Voi olla, että mun on helppo ajatella positiivisesti, koska elämässäni ei ole valtavasti ollut suuria traumoja yms.

Isänpäivä ei ole multa pois ja olen todella onnellinen isien, isoisien sekä kaikenlaisten isähahmojen puolesta. Olenhan itsekin ollut noin 8 vuotta isättömän pojan kaverina (nähdään nykyään noin kerran kuukaudessa), olen hänellä vähän sellaisena “miehen mallina”. :heart_suit:

Haluan tällaisena päivänä toivottaa voimia isille, joilla on tällä hetkellä surua lasten osalta (sairauden tai muun syyn takia), ja heille jotka ovat lapsensa menettäneet. Nostan jälleen kerran esiin keskenmenon, josta edelleen nykypäivänä puhutaan liian vähän… ns. minusta vähätellään. :heart_suit:

Vaikka olen tahtomattani lapseton, saan iloa ja voimaa muiden onnesta esimerkiksi jos ystäväni ovat tulleet isiksi. Niinpä haluan sanoa… hyvää isänpäivää kaikille! :heart_suit: :slightly_smiling_face:

164 tykkäystä