Näin isänpäivän aamuna muutama ajatus ja kokemus sinne ruutujen taakse siitä, millaista on ollut yrittää herätellä lapsille sijoittamisen harrastuksen kiinnostusta. Olen yrittänyt tuputtamatta viritellä heissä intoa sijoittamiseen. Ihan sen takia, että mielestäni piensijoittaminen on hyvä harrastus.
Meillä ei koskaan järjestäydytty kuukausisäästämiseen lasten arvo-osuustilille. Koska meillä elettiin kädestä suuhun - vaikka molemmat vanhemmat kävi töissä. Toinen syy oli se, että perhearki ja päivätyö vei kaikki mehut.
Rippilahjaksi v. 2019 ostin pojalle Seppo Saarion oppaan pörssisijoittamiseen. Mutta eihän se nyt oikein ollut 15 v. pojan suosikkikirja kummiskaan. Lisäksi rippilahjaksi ostimme hänelle 500 € potilla arvo-osuustilille n. 7-8 osaketta - hajautetun Suomisalkun. Ylioppilaslahjaksi sama homma. Tyttö tuli 2 vuotta perässä, samat potit ja sama homma muuten, paitsi kun itse olin löytänyt jenkkimarkkinan v. 2020, niin ohjasin hieman ja hänelle syntyi pieni hajautettu jenkkiteknosalkku.
Molemmat ovat käsittääkseni jaksaneet istua salkkujensa päällä. Poika ihmettelee, miksi hänen Suomi- salkussa on yhtiöitä, jotka ovat miinuksella (Remedyä yms. Suomiteknoa punaisella). Ja puhuu ääneen, pitäiskös salkkua vähän siivota. Nämä ovat varmaankin niitä tärkeitä oppimishetkiä. Siskonsa taas on saanut nauttia isoista %-nousuista jenkkiteknojen kyydissä. Tiedä häntä, onko hyvä vai huono oppimismielessä, mutta kaitse on hyvä, jos tuottoa on.
Lukijat varmaan ovat laskeneet, että eihän 500 € potin jakamisessa 7-8 osakkeeseen ole mitään järkeä, kun joka ostosta menee 8 € Nordeassa. Eli 50 € sijaan sai kutakin osaketta n. 42 €:lla. No, minähän noi kulut käytännössä maksoin. Harrastukset maksaa! Ja nyt on kyselty, miksi salkussa ei ole Nvidiaa - no suora vastaus - osakkeen yksikköhinta on usein (ennen splittejä) ollut 200 - 500 $ tasolla. Ei ole mahtunut pieneen hajautettuun salkkuun.
Poika on nyt ajautunut kaupallisiin opintoihin, ja hän alkaa pikkuhiljaa kyselemään enemmän sijoittamiseen liittyvää. Eilen illalla sitten sanoin hänelle, että juuri nyt minä teen sitä kaikkien tavoittelemaa alfaa. Poika kattoo mua ja sanoo, että onpas sulla hyvä itseluottamus. Kerroin hänelle, että kuuntelen ja luen juuri nyt IonQ:n Q3 sijoittajapuhelua. Sanoin hänelle, että minun osalta osavuosikatsausten yhteydessä pidettävien sijoittajapuheluiden kuuntelu ja lukeminen on ollut tärkein asia, kun olen sitä alfaakin onnistunut hieman tekemään.
Hyvää isänpäivää foorumin seuraajat!