Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Oli ylilaudoista tai muista vaihtoehtoisista alustoista mitä mieltä tahansa, niin on mielestäni surullista niputtaa potentiaalisesti mielenkiintoinen keskusteluaihe suoraan roskakoriin ja sivuuttaa se, koska itse aihe on lähtöisin paikasta, joka kenties kuuluisi sinne roskikseen. Kannustan itse ihmisiä dyykkaamaan, kaikissa sen olomuodoissa.

38 tykkäystä

Kiitos paljon! Mahtavaa päästä lukemaan ammattilaisten tekemiä raportteja sekä muita sijoitussisältöjä.

Mukavaa reissua ja pitäkäähän silmällä nuita makakien mafiaan kuuluvia apinoita. Erityisesti iphonet on nuiden ammattivarkaiden keskuudessa arvokas ryöstösaalis

1 tykkäys

Mietin tätä ensin joululahjaksi @Pohjolan_Eka mutta muistin, että Inden mallisalkku on aliperformoinut rajusti. Olisiko näistä pikakursseista apua, kun lähdetään taas jahtaamaan 20% vuosituottoa?

Ei todellakaan ole maksettu mainos

10 tykkäystä

Pakko arvostaa, että ovat A-vaihtoehdollekin laittaneet kovan tuottoprosentin tolle henkilölle A. :thinking:

terveisisin Alokas, joka ei puhu tuottoprosentista vaan palautusprosentista :smiling_face_with_tear:

Onneksi Lidlin kaurahiutalevalinnoilla kompensoin turskia. :smiling_face_with_sunglasses:

16 tykkäystä

Jotenkin absurdia markkinointia. Joo, matemaattisesti asia on juuri noin mutta etenkin aloitteleva sijoittaja voi saada tuosta käsityksen, että 20% korkoa korolle olisi realistinen 30 vuoden träkki. Joku roti pitäisi markkinoinnissa olla.

7 tykkäystä

Kannattaa muutenkin kyseisen yrityksen markkinointia seurata taikka Youtubeen eksyä. Melkoista.

13 tykkäystä

Päällimmäinen fiilis on kyl vitutus, vaikka nyt luopumalla tämä tarina varmaan jäisi plussalle tai ainakin nollille (toki muilla firmoilla kuten Wärtsilä, Fortum, Deutsche Bank, Betsson yms. oltaisiin rallateltu, mitkä ostettu aikoinaan halvalla mutta myyty result-wise aivan liian aikaisin).

Tosiaan oma näkemys on että Kissamies tamppaamalla tamppasi kurssin pohjalle ja nyt saatavan preemion kanssakin ostotarjous on reippaasti alakanttiin.

Mutta ei kyllä tekisi mieli jäädä myöskään firmaan pienomistajaksi, vaikka 90% tuskin tulee lähellekään kasaan. Paha rasti.

8 tykkäystä

Faron sijoittajan uskollinen mutterimopo

11 tykkäystä

10 tykkäystä

Vähän viiveellä tartun tähän, mutta vähän tekisi mieli haastaa, että millä perusteella sijoitusalan mainokset ovat korvaukseltaan moninkertaisia muihin aloihin nähden? Mulla on sijoitusbloggaajana nimittäin täysin päinvastainen kokemus aiheesta :smiley:

Pidin vuosina 2017-22 aktiivisesti Inssin osingot -sijoitusblogia ja vähän omia henkseleitä paukutellen se nousikin kotimaisten sijoitusblogien kärkikahinoihin. Suurista lukijamääristä huolimatta sen kaupallistaminen oli tosi vaikeaa. Yhteistyökumppaneita ei tahtonut löytyä ja se oli jatkuvasti vähän tasapainoilua tienaamisen ja uskottavuuden kanssa. Ajan tällä takaa sitä, että jos mä blogissa puhun järkevän kuluttamisen puolesta, voinko mä siinä sivussa mainostaa kaiken maailman “tilpehööriä” lukijalle? Toinen haaste tulikin sitten siitä, että mulle tarjottiin yhteistyöhön säännöllisesti vähän hämyisiä sijoituspalveluita. Voiko näitä mainostaa vai menettääkö sillä kaiken uskottavuuden? Entä mikä on bloggaajana mun vastuu, jos se mainostettu sijoituspalvelu vaikkapa keikahtaa nurin vuosien päästä yhteistyöstä?

Sijoituskästin yhteistyökumppaneita en sen paremmin tunne, mutta äänikirjapalvelut ja joku autoja ulkomailta tuova yritys tulee ekana mieleen. Näistäkään kumpikaan ei varsinaisesti liity sijoittamiseen. Voi olla, että mä en vaan muista niitä suurimpia yhteistyökumppaneita, mutta vähän sellainen fiilis on jäänyt, että heilläkin valtaosa kumppaneista olisi “sijoitusalan ulkopuolisia”. Se tukisi myös sitä mun havaintoa, että aiheeseen liittyvien ja hyvien yhteistyökumppanien löytäminen sijoituspiireissä on vaikeaa.

Vertailun vuoksi siirryin 2022 sijoitusmaailmasta enemmän autosisältöjen maailmaan ja siellä tuntuu raha liikkuvan paljon helpommin. Aiheeseen liittyviä mainostajia löytyy “loputtomasti” (autoliikkeet, varaosaliikkeet, renkaat jne) ja sillä alalla liikkuu isot summat. Lähes kaikilla suomalaisilla on auto tai jopa useampia, ja niiden varusteluun laitetaan suuria summia. Sen lisäksi että autoja on “kaikilla”, niiden kanssa touhutaan “päivittäin”. Tarkoittaa sitä, että aihe on joka päivä pinnalla. Pörssin käänteet eivät kiinnosta yhtä paljoa suomalaisia.

Pohjimmiltaan tämä ilmiö perustuu siihen ilkeään faktaan, että ns. valistaminen ei ole koskaan ollut mikään kultakaivos. Sen sijaan mainostaminen on yllättävän tuottoista puuhaa. Mutkia oikoen on taloudellisesti paljon kannattavampaa kannustaa suomalaisia kuluttamaan lisää rahaa kuin säästämään sitä. Kulutuksen kasvattamisen promoamista tukevat palveluita ja tuotteita myyvät yritykset, mutta kuka taho maksaisi pohjimmiltaan siitä, että joku säästää rahaa eli käytännössä kuluttaa vähemmän? Harva firma haluaa sijoittaa mainoseurojaan siihen, että joku neuvoo kuluttajia olemaan ostamatta/vähentämään ostamista.

52 tykkäystä

Miten dipin ostajien pitäisi suhtautua siihen että NoHon pressin yleisökysymysten aikaan alkaa fyysiset palohälyttimet soimaan kun puhutaan kauttaaltaan huonosta markkinasta? Markkinan pohjan merkkejä vai ylilyöntiä säästöistä keittiön puolella? Ei ainakaan ns hiljainen signaali ilmeisesti.

3718

23 tykkäystä

Onnea syntymäpäiväsankareille

1 tykkäys

Ne (Eurolcear) tarjos meille rajapintaa sitä varten (ilmeisesti joku uus ku en kertonu tästä ennen), mut aika kankee ku pitää jotain valtakirjoja kerätä sieltä täältä eka. Testataan sitä tässä Q4 aikana :slight_smile:

13 tykkäystä

Kiitos, tämä oli parasta mitä olen lukenut aikoihin! Jos kirjan kirjoitat niin liityn ennakkotilaajien joukkoon.

Ps. Meinasin muutaman hyllyn kaataa Ikealla kun luin tätä rattaita työntäessä ja tarina vei voiton todellisuudesta.

6 tykkäystä

Ifin vastaava tuote on ehdoiltaan ainakin parempi kuin tuo Pohjolan vuokranantajan vakuutus

1 tykkäys

Joo, näin minäkin olen ymmärtänyt. Kuten myös varsin selkeästi sen, missä tilanteissa siitä voisi olla konkreettisesti hyötyä.

Piti lisämäni tiettyä possaa hesulista. Sitten katsoin alla olevaa kuvaa osakkeen tarjoustasoista ja suustani pääsi “Oho..”. Jään seuraamaan tilannetta.

Parikin youtube-henkilöä avannut tulonmuodostusta, koskee toki vain Youtubea ei muita foorumeita ja kertovat että sijoitusalan mainoksista maksetaan selvästi enemmän rahaa. Voisi olettaa johtuvan siitä että sijoittamisesta kiinnostuneet henkilöt on keskimääräistä varakkaampia. Sinänsähän se ei ota kantaa tuottojen absoluuttiseen suuruuteen, vaan niiden suhteelliseen tuloon, en siis kirjoittanut että sijoitusmainoksilla tienaa hyvin, vaan että niillä tienaa paremmin kuin muilla.

Noihin auto-kanaviin viitaten niin niitä on varmasti suomessakin useita satoja ellei jo tuhansia ja sijoittamiseen keskittyvä ehkä muutamia kymmeniä. Vaikka autoja on melkein kaikilla, niin sijoittajiakin on suomessa noin miljoona, eli kysyntä/tarjonta balanssi on sillä puolella vielä bloggaajille edullinen. Autopuolella kilpailu on jo niin kovaa että turvautuvat melko kyseenalaisiinkin keinoihin kanavan katsojalukujen korkealla pitämiseksi, siinä vaiheessa kun ideat varsinaisesti on jo loppuneet. Sijoituspuolellakin alkanut viime aikoina näyttämään haasteelliselta, monet kanavat alkaneet toistamaan itseään ja hakemaan alan ulkopuolisia haastateltavia kun alan pienet piirit on jo vierailleet kanavalla pariin kertaan.

Varsinaisia vedätystarkoituksessa perustettuja sijoituskanavia ei taida Suomessa ja suomeksi vielä onneksi olla, saa nähdä milloin ensimmäinen tulee.

1 tykkäys

Sitten vielä sanotaan, että miehet sijoittavat naisia enemmän. Koko vauraselämän tulosseinällähän on vain 3 miestä. Onko kuitenkin niin, että miehet ei tee kuin turskaa :thinking:

8 tykkäystä

Meidän* salkussa :smiley:

10 tykkäystä