Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Minua ei haittaa jatkossakaan, näen OP:n uudistukset bonuksissa neutraalina ja pakon edessä tehtyinä toimina. Ei tuo verotus muuta mitään, kyse on kuitenkin vuosittain vain pauttiarallaa satasesta omalla kohdallani, jonka pääomatulovero syö ja koska OP päätti nostaa kertymää, niin käteen jää silti hieman aikaisempaa enemmän.

OP ollut ainoa pankkini 2003 alkaen ja keskittäminen pitää minut tyytyväisenä OP:n asiakkaana jatkossakin, kun pankkipalvelut ja -kortit pitkälti ilmaisia, eikä tarvetta vaihtaa pankkia tule todennäköisesti ikinä. Indeksirahastoihin menee joka kuukausi enemmän rahaa, kuin asuntolaina lyhenee ja koska molemmat kerryttää bonuksia, niin nekin kasvaa jatkossa vuosittain. Tähtäimessä on täysin ilmaiset vakuutusmaksut sitten joskus ja pysyä tyytyväisenä pankkiasiakkaana, joka keskittyy muuhun tähdellisempään.

EDIT: Niin onhan minulla S-pankin luottokorttikin, mutta vain varamaksukorttina, jota toivottavasti ei tarvitse koskaan käyttää itse maksamiseen. Ainoat rahaliikenteet S-pankin kautta on, kun siirrän realisoituja S-bonuksilla kerrytettyjä rahastoja OP:lle jatkosijoittamista varten, toistaiseksi näin on tarvinnut tehdä vain kerran viime vuonna, kun reilu 700 euroa sijoitin takaisin osakkeisiin OP:lla. Onhan se varakortti toki hyvä olla. :slight_smile:

4 tykkäystä

Indeksirahastoilla on tietenkin muita rahastoja pienempi bonuskerroin:

13 tykkäystä

Jonka jälkeen esim. OP Maailma Indeksille jää kuluja vuodessa 0,145% ja kattaa myös kehittyvät markkinat. Ei kai tuokaan huono diili ole? Onko halvempaa indeksirahastoa kattamaan koko maailma?

5 tykkäystä

Ei tämä sisällä kehittyviä markkinoita ja lisäksi ESG-screenattu. Vastaavia ETF:ä löytyy halvemmalla.

Joka tapauksessa selkeä heikennys minun osalta on tämä uudistus ja tulen selvittämään voinko lopettaa henkilökohtaiset pankkipalvelut OP:sta.

3 tykkäystä

No eipä näköjään olekaan. Muistelin joskus aiemmin perehtyneeni että tuossa olisi ollut. ETF-rahastoissa on toki pienempia kuluja, mutta niissä tulee sitten yleensä kaupankäytipalkkioita lisäksi. Nordnetissakin taitaa olla kuukausisäästäessäkin joku kulu per etf-rahasto? Varsinaisesti koko maailmaan sijoittavista indeksirahoista oon käyttäny itse Storebrandin Globalia, jossa kulut on 0,31% vuodessa. En toki ole vaihtoehtoihin perehtynyt ihan hetkeen.

Minusta nuo OP-bonukset vaan vahvistuivat jälleen. Itselläkin nyt käytännössä asuntolainan marginaali on 0,14% kun voin nostaa myös bonukset rahana. Minulla nyt vakuutuksiakaan ei ole kuin liikennevakuutus, mutta nythän aukeaa mahdollisuus myös kilpailuttamiselle kun bonukset voi käyttää myös muualla.

1 tykkäys

Samanlainen tarina minulla. Nyt vaan pitää selvittää mikä on OP Platimun kortin kuukausimaksu vuonna 2026. Nythän se on 0 euroa 31.12.2025 loppuun. Ehkä black friday tarjous voisi yllättää?

2 tykkäystä

Tämä oli tiedossa, en tosin muista, oliko se aikaisemminkin näin, OP-bonukset ovat kuitenkin kasvaneet jo pian 9 vuotta putkeen. Asuntolaina minulla lyhenee 234 eurolla kuukaudessa samalla, kun indeksirahastoihin menee 450 €/kk, eiköhän tuo kompensoi tilannetta jatkossakin.

2 tykkäystä

Tämä on uusi muutos. Toisaalla on melko ymmärrettävää, että kun kulut on 0,39 prosenttia, niin bonus ei ole vero huomioiden 0,4 prosenttia.

1 tykkäys

Bonukset verotettuina on kuitenkin parempi kuin ei bonuksia ollenkaan, ceteris paribus. Ainakin meidän taloudessamme yhä halvin vaihtoehto pankille (ja vakuutuksille). Sijoitukset ovat Nordnetissä, mutta noin muuten olen ollut OP:hen tyytyväinen. Toivottavasti tuo sijoituspuoli kehittyisi vähän reippaammin tulevaisuudessa.

Puolisoni osakesäästäminen on OP:ssa ja se on ollut hänestä aivan passeli palvelu eikä hän halunnut avata erillistiä tiliä Nordnetiin.

9 tykkäystä

Itse olen vähän “väliinputoaja” OP:n bonuksissa, kun ei ole lainaa eikä sijoituksia siellä. Aikoinaan kun oli vielä asuntolainaa bonuksia tuli ja käytin niitä vakuutuksiin. Nyt kun ei ole enää tullut bonuksia, voisi käydä vakuutukset läpi, kun ne joutuu maksamaan omalla rahalla.

2 tykkäystä

Ihan kivalta tuo bonus-uudistus vaikuttaa. Kun lainasalkun keskikorko on alle 1,2 % tuonne 2030-luvun puoliväliin ja bonuksia alkaa saada rahana, ei se huono kokonaisuus ole

Harmi, että luottokortti-ostoista ei saa enää bonusta, kun laskun maksaa aina kuun vaihteessa kerralla pois. Vielä viime vuosikymmenen alussa tuostakin ropisi bonuksia.

Katselin vakuutuksiani ja OP:n vuokranantajan vakuutus on ehdoiltaan aika surkea tuote, mutta sellainen on bonustuhlailun vuoksi tullut hankittua. Onko joku palstalaisista kokenut ko. tuotetta järkeväksi?

1 tykkäys

On tämä Matias Siltanen ihmeellinen tapaus! :slight_smile:

Tuplamestaruushumun hälvettyä Siltanen siirtyi Kuopion Palloseurasta ruotsalaiseen suurseuraan Djurgårdeniin 1,2 miljoonalla eurolla.

Mainiot otteet ovat jatkuneet Allsvenskanissa, ja Djurgårdenissa 18-vuotiaan Siltasen hintalappu on maltillisestikin arvioituna kymmenkertaistunut. Mediassa puhutaan yli 200 miljoonasta kruunusta eli jopa 20 miljoonasta eurosta.

Suomen siirtoennätys on 13 miljoonan euron luokkaa. Sen verran venäläinen Rubin Kazan maksoi ukrainalaiselle Kiovan Dynamolle keskikentän suomalaismaestrosta Roman Eremenkosta vuonna 2011.

16 tykkäystä

Laitetaan nyt tällainenkin ilouutinen tänne piristämään maanantaita. :slight_smile:

Heliövaaralle – ja myös Pattenille – turnausvoitto on yksi uran kovimmista. Kaksikko on voittanut kaksi Grand Slam -turnausta, mutta seuraavaksi korkeimmalla tasolla Masters 1000-kisoissa kumpikaan ei ollut aiemmin ollut edes finaalissa.

– Tietysti Grand Slamit ovat vielä napsun verran korkeammalla, mutta ATP 1000 on ollut puuttuva palanen kokoelmassa. Nyt on pelattu ATP-tasolla kaikki kisat läpi. Tästä eteenpäin ei voi kuin voittaa lisää, Heliövaara hehkutti.

17 tykkäystä

15 tykkäystä

Palataan vuoteen 2021. Foorumilla aloittelevat (?) sijoittajat suunnittelevat mallisalkkujen seuraamista sijoitustrategiaksi, myös Inderesin. :scream:

Kaikki näyttää vielä hyvältä ja trackrecord on pitkä. Suunta ei voi olla muualle kuin koilliseen. 60€ Harvian osakkeesta on ihan ok hinta. Tuli itsekkin noihin aikoihin ostettua kaikenlaista kuraa isojen poikien peesissä. Nyt kiinnostaisi tietää oletko @manimeikeri vielä kunnossa (henkisesti ja fyysisesti) vai osasitko luopua tästä ajatuksesta ajoissa? :smiley:

7 tykkäystä

66 tykkäystä

Näköjään Inderesin omistajalistaus ei ole vieläkään päivittynyt, toivon sitä ainakin joululahjaksi :slight_smile: . Oliko nyt näin @Verneri_Pulkkinen , että tuo ei varsinaisesti kuulu yhdelle tietylle henkilölle ja vaatii toimistolla jonkin toimenpiteen eli ei päivity automaattisesti!? Toki näin maanantai-aamuna klo 09.39 siellä toimistolla luulisi jonkun olevan :slight_smile:

@Verneri_Pulkkinen vartti ei siis antanut vastausta päivänpolttavaan kysymykseen, seuraava uhri @Miikka_Laitila :slight_smile:

Kiitos vastauksesta @Miikka_Laitila , oli päivittynyt juuri :slight_smile:

3 tykkäystä

En kyllä rehellisesti sanottuna osaa sanoa lainkaan! :smiley: Ja teen itse Varttia kotona tällä hetkellä. :smiley:

Keskitytään operatiiviseen tekemiseen ja arvonluontiin, ehkäpä joku sen listan päivittää päivän mittaan. :smiley:

11 tykkäystä

Tuo kuuluu IR-tiimin tontille, mutta en sen enempää lähde ristiinnaulitsemaan henkilöitä :smiley:

Ymmärtääkseni listat saadaan Euroclearilta hyvin manuaalisesti, joten tuossa on tosiaan vielä ihmisiä vaativia steppejä. Eiköhän se sieltä päivity päivän mittaan, grillaa huomenna enemmän jos päivitettyä listaa ei näy!

8 tykkäystä

Tuotekehitysosasto ottanee tästä kopin? Tällaisen pitäisi ehdottomasti olla automatisoitu. Toistuva helposti(?) skriptattavissa oleva homma joka ei tarvitse edes mitään tekoälyttömyyttä…

Ainoa potentiaalinen ihmissteppi pitäisi olla “silmäpari tarkistaa ja hyväksyy julkaisun”

10 tykkäystä