Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Onko ‘Suppis’ kaksi eri ihmistä vai miten tämä toimii? :sweat_smile:

Anteeksi uteliaisuuteni :grin:

32 tykkäystä

Kyllä minä ihan irstas keskivartalolihava wanha setämies olen. Muistaakseni tuo “pikkutyttö” napattu jostain Uuno Turhapuron letkautuksesta.

26 tykkäystä

Muuten hyvä viesti, mutta unohdit lopusta “ merkitmerkitmerkit” :smiling_face:

13 tykkäystä

Kalella oli lähellä ylämerkkirajaa eli 32 000 merkkiä :D, ei olisi mahtunut enää kuin kappale tai pari. :smiley:

Esimerkiksi muistaakseni @Juha_Kinnunen:lla ja @Mauri:lla on tullut tämä vastaan. :cowboy_hat_face:

15 tykkäystä

Käteinen on kuitenkin edelleen laillinen maksuväline, eikä iso tukku rahaa ole edes lähtökohtaisesti pakko olla rikoksella hankittu. Erityisesti nyt kun kaikki bittiraha pankkitileillä menee reaaliaikaiseen tekoälyllä suoritettuun Valtion&Verottajan jatkuvan seurannan piiriin. Jos joku haluaa laillisesti kerätä käteistä, vaikka joka tilistä, ei se ole rikollista, vaikka tässäkin halutaan jälleen kävellä lakien yli tulkinnoissa. Eli käteinen on käytännössä kiellettyä.

4 tykkäystä

Pienellä präntillä oli mainittu myös, että pankkiasioinnin päivittäispalvelut, pankki- ja luottokortit yms. ovat taas maksullisia vuoden alusta.

Mutta varmasti perusteltu muutos, kun esim. v2024 Osuuspankki-ryhmän liikevoitto oli vain 2,5 mrd, eli n. 1 000 € per osuuskunnan jäsen.

19 tykkäystä

Toistan vielä itseäni… jos en totaalisen väärin muista, niin kokolailla samaa luokkaa tekee tulosta myös moni S-ryhmän alueosuuskauppa.

Nämä osuustoimintayhteisöt olisi kyllä herkullisia tapauksia saada pörssiin; satasen osuusmaksu olisi nopeesti arvoltaan monikymmenkertainen. Ja siitäkin tilanne vaan paranisi, jos/kun nämä osuuskunnat olisi entistä vahvemmin johdettu läpinäkyvästi ja omistaja-arvon kasvattamiseen keskittyen.

Mutta ajatus lienee vähintäänkin utopistinen…

6 tykkäystä

Ennenhän pankkipalveluiden maksullisuus ei “haitannut” kun bonuksia tuli asuntovelkaiselle “yllin kyllin” ja niitä ei voinut muuhun (toki vakuutuksiin, lakipalveluihin yms.) käyttää. Nyt ne ovat verotettua tuloa jonka voisi käyttää viisaamminkin. Tämä tekee pankkien kilpailutuksista jatkossa tiukempia kun bonus ei enää ole niin ylivoimainen tekijä yhtälössä.

Ainakin oma OP Gold tarpeeni lähtee uudelleentarkasteluun. Kortti on kyllä ihan hyvä ja palvelut käteviä, mutta nyt kannattaa läpikäydä vaihtoehdotkin.

2 tykkäystä

Minua ei haittaa jatkossakaan, näen OP:n uudistukset bonuksissa neutraalina ja pakon edessä tehtyinä toimina. Ei tuo verotus muuta mitään, kyse on kuitenkin vuosittain vain pauttiarallaa satasesta omalla kohdallani, jonka pääomatulovero syö ja koska OP päätti nostaa kertymää, niin käteen jää silti hieman aikaisempaa enemmän.

OP ollut ainoa pankkini 2003 alkaen ja keskittäminen pitää minut tyytyväisenä OP:n asiakkaana jatkossakin, kun pankkipalvelut ja -kortit pitkälti ilmaisia, eikä tarvetta vaihtaa pankkia tule todennäköisesti ikinä. Indeksirahastoihin menee joka kuukausi enemmän rahaa, kuin asuntolaina lyhenee ja koska molemmat kerryttää bonuksia, niin nekin kasvaa jatkossa vuosittain. Tähtäimessä on täysin ilmaiset vakuutusmaksut sitten joskus ja pysyä tyytyväisenä pankkiasiakkaana, joka keskittyy muuhun tähdellisempään.

EDIT: Niin onhan minulla S-pankin luottokorttikin, mutta vain varamaksukorttina, jota toivottavasti ei tarvitse koskaan käyttää itse maksamiseen. Ainoat rahaliikenteet S-pankin kautta on, kun siirrän realisoituja S-bonuksilla kerrytettyjä rahastoja OP:lle jatkosijoittamista varten, toistaiseksi näin on tarvinnut tehdä vain kerran viime vuonna, kun reilu 700 euroa sijoitin takaisin osakkeisiin OP:lla. Onhan se varakortti toki hyvä olla. :slight_smile:

4 tykkäystä

Indeksirahastoilla on tietenkin muita rahastoja pienempi bonuskerroin:

13 tykkäystä

Jonka jälkeen esim. OP Maailma Indeksille jää kuluja vuodessa 0,145% ja kattaa myös kehittyvät markkinat. Ei kai tuokaan huono diili ole? Onko halvempaa indeksirahastoa kattamaan koko maailma?

5 tykkäystä

Ei tämä sisällä kehittyviä markkinoita ja lisäksi ESG-screenattu. Vastaavia ETF:ä löytyy halvemmalla.

Joka tapauksessa selkeä heikennys minun osalta on tämä uudistus ja tulen selvittämään voinko lopettaa henkilökohtaiset pankkipalvelut OP:sta.

3 tykkäystä

No eipä näköjään olekaan. Muistelin joskus aiemmin perehtyneeni että tuossa olisi ollut. ETF-rahastoissa on toki pienempia kuluja, mutta niissä tulee sitten yleensä kaupankäytipalkkioita lisäksi. Nordnetissakin taitaa olla kuukausisäästäessäkin joku kulu per etf-rahasto? Varsinaisesti koko maailmaan sijoittavista indeksirahoista oon käyttäny itse Storebrandin Globalia, jossa kulut on 0,31% vuodessa. En toki ole vaihtoehtoihin perehtynyt ihan hetkeen.

Minusta nuo OP-bonukset vaan vahvistuivat jälleen. Itselläkin nyt käytännössä asuntolainan marginaali on 0,14% kun voin nostaa myös bonukset rahana. Minulla nyt vakuutuksiakaan ei ole kuin liikennevakuutus, mutta nythän aukeaa mahdollisuus myös kilpailuttamiselle kun bonukset voi käyttää myös muualla.

1 tykkäys

Samanlainen tarina minulla. Nyt vaan pitää selvittää mikä on OP Platimun kortin kuukausimaksu vuonna 2026. Nythän se on 0 euroa 31.12.2025 loppuun. Ehkä black friday tarjous voisi yllättää?

2 tykkäystä

Tämä oli tiedossa, en tosin muista, oliko se aikaisemminkin näin, OP-bonukset ovat kuitenkin kasvaneet jo pian 9 vuotta putkeen. Asuntolaina minulla lyhenee 234 eurolla kuukaudessa samalla, kun indeksirahastoihin menee 450 €/kk, eiköhän tuo kompensoi tilannetta jatkossakin.

2 tykkäystä

Tämä on uusi muutos. Toisaalla on melko ymmärrettävää, että kun kulut on 0,39 prosenttia, niin bonus ei ole vero huomioiden 0,4 prosenttia.

1 tykkäys

Bonukset verotettuina on kuitenkin parempi kuin ei bonuksia ollenkaan, ceteris paribus. Ainakin meidän taloudessamme yhä halvin vaihtoehto pankille (ja vakuutuksille). Sijoitukset ovat Nordnetissä, mutta noin muuten olen ollut OP:hen tyytyväinen. Toivottavasti tuo sijoituspuoli kehittyisi vähän reippaammin tulevaisuudessa.

Puolisoni osakesäästäminen on OP:ssa ja se on ollut hänestä aivan passeli palvelu eikä hän halunnut avata erillistiä tiliä Nordnetiin.

9 tykkäystä

Itse olen vähän “väliinputoaja” OP:n bonuksissa, kun ei ole lainaa eikä sijoituksia siellä. Aikoinaan kun oli vielä asuntolainaa bonuksia tuli ja käytin niitä vakuutuksiin. Nyt kun ei ole enää tullut bonuksia, voisi käydä vakuutukset läpi, kun ne joutuu maksamaan omalla rahalla.

2 tykkäystä

Ihan kivalta tuo bonus-uudistus vaikuttaa. Kun lainasalkun keskikorko on alle 1,2 % tuonne 2030-luvun puoliväliin ja bonuksia alkaa saada rahana, ei se huono kokonaisuus ole

Harmi, että luottokortti-ostoista ei saa enää bonusta, kun laskun maksaa aina kuun vaihteessa kerralla pois. Vielä viime vuosikymmenen alussa tuostakin ropisi bonuksia.

Katselin vakuutuksiani ja OP:n vuokranantajan vakuutus on ehdoiltaan aika surkea tuote, mutta sellainen on bonustuhlailun vuoksi tullut hankittua. Onko joku palstalaisista kokenut ko. tuotetta järkeväksi?

1 tykkäys

On tämä Matias Siltanen ihmeellinen tapaus! :slight_smile:

Tuplamestaruushumun hälvettyä Siltanen siirtyi Kuopion Palloseurasta ruotsalaiseen suurseuraan Djurgårdeniin 1,2 miljoonalla eurolla.

Mainiot otteet ovat jatkuneet Allsvenskanissa, ja Djurgårdenissa 18-vuotiaan Siltasen hintalappu on maltillisestikin arvioituna kymmenkertaistunut. Mediassa puhutaan yli 200 miljoonasta kruunusta eli jopa 20 miljoonasta eurosta.

Suomen siirtoennätys on 13 miljoonan euron luokkaa. Sen verran venäläinen Rubin Kazan maksoi ukrainalaiselle Kiovan Dynamolle keskikentän suomalaismaestrosta Roman Eremenkosta vuonna 2011.

16 tykkäystä