Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Kanske det lönar sig att följa skatteuppgifterna så kommer du att bli av med dina tvivel. Herren har ju själv sagt att de som tvivlar kan kontrollera saker från nästa beskattning och även den därpå följande. Jag har inte den minsta tvekan om att ifrågavarande herre skulle ljuga.

Killen har de senaste 7 åren suttit i ganska bra positioner på Neste. Har verkat i ledningsgruppen för förnybar energi. Efter att ha följt alla de där videorna är jag verkligen övertygad om att killen talar/skriver sanning.. dataanalys är killens styrka. Hur många skulle komma med sitt eget ansikte och prata strunt? Om målet är att göra något annat än “förfallsdokumentation” de kommande åren på sociala medier.

handlar, även om algoritmerna numera tydligen sköter all handel och man själv kan fokusera på annat.

karriär bl.a.:

Karriär: 2013–2017 på Cembrit i ett flertal uppgifter, 2017–2024 i ledningsgruppen för produktion av Neste:s förnybara produkter, ansvarade för utveckling och optimering av produktionsprocesser och verksamhet för raffinaderierna i Rotterdam, Singapore och Borgå.

6 gillningar

Menar du att journalisten inte har gjort någon bakgrundsforskning för artikeln? Nåja, det är väl också möjligt nuförtiden, men vanligtvis kontrollerar en journalist sådana saker, till exempel genom att begära information från skattemyndigheten och genom att prata med experter.

1 gillning

Jösses, företagens framgång är verkligen koncentrerad. Detta tror jag utmärkt väl :upside_down_face: :

To put this differently, ~97% of all stocks have barely contributed to long-term shareholder wealth creation.

https://x.com/KobeissiLetter/status/1982969988114964991

8 gillningar

Visst säger han så, men Finlands skatteuppgifter visar egentligen ingenting. Se till exempel fallet Juhapekka Piiroinen för ett par år sedan. Naturligtvis är ingen skyldig någon förklaringar, men jag skulle personligen inte tro på påståenden utan en revisors granskning.

Nåja, det var detta som störde mig mycket i avsnittet av investeringspodden. Till exempel intervjuavsnittet om ”kvantkodaren”, där han beskriver sitt upplägg med sin affärspartner. Sampsa beskriver hur han har en kvantkodare anställd som laddar ner data åt honom från Polygon-nätverks-API:et, och Sampsa gör sedan analyser av denna data i Excel(!!). Han har en berömvärd arbetshistoria, men det säger ingenting om påståendenas realism.

Även detta lät illa i mina öron, eftersom de människor som verkligen ägnar sig åt algoritmhandel oftast inte påstår att de bara kan golfa medan maskinen jobbar, utan algoritmen övervakas vanligtvis som ens eget barn ifall det uppstår ett IT-avbrott, eller liknande, som lämnar en position öppen eller liknande.

Min egen tanke var först att det kanske handlar om en person som har en “århundradets streak” på gång med en kraftigt belånad portfölj och dålig riskhantering, vilket skulle vara fullt möjligt, men han själv beskriver sin strategi som baserad på blankning av penny stocks, vilket ärligt talat är det mest orealistiska påståendet. För att han ska kunna uppnå den avkastningen genom att blanka nano cap-aktier måste han i praktiken använda ett marginkonto och hävstång, och ärligt talat är det bara en dum person som blankar nano cap-aktier med hävstång. När de rusar iväg fungerar ingen stop-loss, utan priset sveper rakt över den och marginkontot går lätt på minus.

Jag avslutar med att upprepa det faktum att Sampsa förekommer på internet med kända penny stock-bedragare (som Timothy Sykes). Om du är legitim, varför skulle du presentera dig med sådana som uppenbarligen inte är det? Han har också upprepade gånger på Twitter berömt mäklaren Centerpoint Securities (https://nitter.net/Jeppez420/search?f=tweets&q=%40centerpointsec&since=&until=&near=), som på sin sida marknadsför kända trading-influencertyper, som Kristjan Kullamägi (som tidigare har åkt fast för att ha använt en bedräglig mäklare) och Madaz Money, som säljer kurser (det vill säga den traditionella bedrägeriet). Jag skulle alltså inte helt lita på den aktuella mäklaren även om den är FINRA-registrerad, eftersom FINRA inte är ett administrativt organ, utan den berömda självregleringen, och internet är fullt av missbruk från FINRA-mäklare.

Jag ville ursprungligen inte ta upp Sampsa eftersom det, som jag konstaterade, är svårt att få klarhet, men enligt min mening finns det ganska många röda flaggor när det gäller Sampsa, både i hans egna uttalanden och i hans sällskap, så jag undrar hur detta har tagits emot så okritiskt. Kanske beror det på att han har stämpeln från Finlands betrodda mäklare Nordnet (och nu även Kauppalehti), och folk litar för mycket på den som auktoritet. Jag har själv flyttat större delen av mina pengar till en annan mäklare av andra skäl redan tidigare, men på grund av detta tänker jag definitivt avveckla hela kontot och stänga det.

17 gillningar

Och om man inte orkar vänta på skatteinformationen, så har han såvitt jag förstår åtminstone ibland öppnat sina affärer offentligt på Twitter/X.

1 gillning

Det här var jättebra. Fint skrivet, dagens moral i ord :flexed_biceps:t2:

Jag tror att en av de största sakerna för dem som drömmer om utförande jobb är att arbetet stannar på arbetsplatsen. För det andra, när arbetet är mer utförande, blir huvudet fritt för eget bruk. Du kan tänka och planera dina egna saker i ditt huvud hela dagen samtidigt som du jobbar och till och med studerar olika saker medan du lyssnar på podcaster. Med laptopjobb blir det inget av det, arbetet avbryts omedelbart. Den bästa multitasking du kan göra är typ att gå på löpbandet.

Behandlingen är tyvärr ofta sämre än i tjänstemannajobb, även om feedback kommer direkt även där om du inte håller med chefen om allt. Och om ansiktet inte behagar, kan jobbet bli väldigt svårt, där man borde kunna tolka ledningens tankar från en kristallkula.

Ibland drömde jag om att köpa billigare lägenheter, lära mig att renovera dem och sälja dem med en liten vinst. Inomhusjobb, med egna scheman och ansvarig bara för sig själv. Denna inlärningsperiod borde bara ha gjorts åratal före småbarnsvardagen.

Låt oss fortsätta jämförelsen lite baserat på mina egna erfarenheter. Som tjänstemannearbetare innebär sjukfrånvaro mestadels att du gör samma jobb senare. Tröskeln för att ta sjukledigt är också mycket högre, man kan ju sitta på en stol på distans med huvudet fullt av snor och lite feber lika bra som att ligga på soffan. Detta drivs till stor del av att samma jobb väntar även efter sjukledigheten, till stor del med samma scheman. Efter en viss punkt är det ett dumt sätt att tänka, medges. I utförande jobb behövde man inte ens tänka på detta, även om det förstås var en helt annan sak att ha huvudet fullt av snor i en dammig och sval hall.

En sak saknar man från utförande jobb. Ständiga konkreta framgångar och att du ser resultatet av dina händer. Saker har oftast en början och ett slut. Med en laptop är det mer av en ständig brådska med flera olika projekt samtidigt, vilket gör att sådana upplevelser inte uppstår lika lätt.

37 gillningar

Farsan var en ganska stor chef på ett miljardföretag. En midsommarnatt ringde telefonen när hela företagets IT hade kraschat. Produktionsmaskinerna startade inte, folk kunde inte komma till jobbet, ingen kunde logga in på sina datorer osv. Vi firade inte familjemidsommar, och inte heller familjesommarlov veckan därpå. I mina egna jobb skulle detta innebära att få lön utan att arbeta. Jag förstår väl om man inte vill tillbringa sådana helgdagar i all oändlighet.

Detta är också sant. Jag är just nu sjukskriven från lagerjobbet på grund av influensa, jag tänkte snart öppna en Monster-burk och klicka runt i Civilization VI tills barnen kommer hem. I laptopjobb skulle jag förmodligen klicka runt med något arbetsrelaterat.

Motsvarande skulle jag förmodligen inte ha halkat förrförra vintern i tjänstemannajobb, vilket ledde till en kotförskjutning och en stressfraktur i ländryggen. Denna förskjutna kota skruvades fast i grannkotan. Nästan alla pensionerade arbetare jag känner har någon smärtsam sjukdom i någon led. Tjänstemannasektionen har å sin sida sagt att de först efter att ha gått i pension har märkt hur stressade och spända de har varit hela sina liv.

Att förena familje- och arbetsliv är verkligen svårt. Jag hade fina minnen från familjeresor under barndomen, men knappt några vardagsminnen. Nu med mina egna barn har jag verkligen gott om tid att tillbringa familjeliv, men vi upplever inte direkt premiumupplevelser. Jag är dock tacksam för mina föräldrars uppoffringar i arbetslivet. Det har minskat min egen stress över mina barns välbefinnande, när jag vet att vi inte omedelbart behöver realisera våra tillgångar ens i en sämre ekonomisk situation.

27 gillningar

Detta stämmer tyvärr även in på min egen vardag. På fritiden sköter vi rutinerna för villan + etc. och är förstås med barnen varje dag, läser sagor etc., men åtminstone varje vecka flyter arbetet över till fritiden och det snurrar i tankarna vare sig man vill eller inte. Under de värsta perioderna kretsar hela vardagen kring arbetets villkor, och detta syns säkert även som stress. Ingen lyx finns i vår vardag heller, bara vanliga saker. Visst, kanske det var att mamma fick vara hemma med barnen i 3 år.

Några gånger har jag även bytt företag, då jag i praktiken var tvungen att välja om jag skulle leva för jobbet eller för familjen.

5 gillningar

Det här klarnar nog någon gång.. Hur otroliga intäkterna än ser ut så tror jag ändå inte att killen ljuger.

1 gillning

Tack för dessa kommentarer, jag har också funderat över de avkastningarna och sätten som jeppez lyckas göra dem på.
Jag är dock så pass medelmåttig att jag inte kan göra en så grundlig analys, utan det har bara helt enkelt känts för bra för att vara sant.

Varför har ingen i Finland tidigare lyckats med något liknande?

Jag

1 gillning

På Traders’ club-videon sade Lepikkö att han hade sett Jeppezs vinster. Det nämndes visserligen snabbt i en bisats och jag undrade då lite varför man inte gick närmare in på det. Det är den allra viktigaste saken man borde fördjupa sig i, men i videon diskuterades det bara på en allmän nivå utan konkreta medel för hur pengarna har tjänats, förståeligt nog vill han inte avslöja hur vinsterna kommer in för att undvika att det kopieras.

1 gillning

Jag pratade på kontoret i morse om Bioretecs video som gjordes för en vecka sedan, att titeln “Gupp i kommersialiseringen” var passande, med tanke på de senaste 24 timmarnas nyheter, där omsättningen hade bokförts felaktigt. @Mikael_Maijala föreslog att “försäljning åt fel håll” skulle ha varit mer passande :laughing:

10 gillningar

Istället för att googla och bläddra igenom forum pratade jag nyligen med en AI. Enligt den finns det många undervärderade bolag på Helsingforsbörsen. Jag fick till och med tre topplistor i olika storlekar över bra köpobjekt. När jag frågade varför listorna innehöll olika bolag, berodde det på olika screeningar och kriterier. Alltså hittar man bara fler bolag när man gräver djupare! Det

6 gillningar

Med OP-bonusar kan man även i fortsättningen betala serviceavgifter och försäkringspremier. Som ett nytt användningsområde kan ägarkunder nu till exempel investera bonusar i fonder.

En av faktorerna bakom reformen är ändringen i beskattningspraxisen för OP-bonusar, som träder i kraft vid ingången av 2026. OP-bonusar blir kapitalinkomstskattepliktiga från och med början av 2026.

– När vi tidigare betalade kunderna en bonus på 0,25 procent, betalar vi nästa år 0,4 procent i bonus. Med denna lösning kan man kompensera effekten av kapitalinkomstskatten och höjningen är faktiskt något större än effekten av förskottsinnehållningen, säger Ritakallio.

Den bonusackumulering som kunderna får efter förskottsinnehållningen för kapitalinkomstskatt är 0,28 procent istället för tidigare 0,25 procent, säger Ritakallio.

6 gillningar

Jag fortsätter här. En ganska bra förmån och slår det gamla Nordea Premium-kortet på alla sätt så jag skickade in en ansökan direkt och när den godkänns kan jag avstå från Premium.

2 gillningar

Om bonusar kan fonderas framöver,

I framtiden får man bonusarna som pengar om man vill:

Du kan få bonusarna som pengar genom att överföra dem från bonuskontot till brukskontot.

10 gillningar

VD:ns sabbatsår borde inte märkas så mycket i en organisation som Inderes, med decentraliserat beslutsfattande och låg hierarki. Men jag har märkt att ingen längre har startat diskmaskinerna och de rena kaffekopparna hotar att ta slut.

107 gillningar

Åh nej, ja jag vet! Det är jättejobbigt, har hänt mig också. Tyvärr hör det inte till vår avdelnings ansvarsområde, men gör du en ticket om det?

Laugh, love & all that jazz!

Aspa-Andre, Service Desk.

6 gillningar