Visst säger han så, men Finlands skatteuppgifter visar egentligen ingenting. Se till exempel fallet Juhapekka Piiroinen för ett par år sedan. Naturligtvis är ingen skyldig någon förklaringar, men jag skulle personligen inte tro på påståenden utan en revisors granskning.
Nåja, det var detta som störde mig mycket i avsnittet av investeringspodden. Till exempel intervjuavsnittet om ”kvantkodaren”, där han beskriver sitt upplägg med sin affärspartner. Sampsa beskriver hur han har en kvantkodare anställd som laddar ner data åt honom från Polygon-nätverks-API:et, och Sampsa gör sedan analyser av denna data i Excel(!!). Han har en berömvärd arbetshistoria, men det säger ingenting om påståendenas realism.
Även detta lät illa i mina öron, eftersom de människor som verkligen ägnar sig åt algoritmhandel oftast inte påstår att de bara kan golfa medan maskinen jobbar, utan algoritmen övervakas vanligtvis som ens eget barn ifall det uppstår ett IT-avbrott, eller liknande, som lämnar en position öppen eller liknande.
Min egen tanke var först att det kanske handlar om en person som har en “århundradets streak” på gång med en kraftigt belånad portfölj och dålig riskhantering, vilket skulle vara fullt möjligt, men han själv beskriver sin strategi som baserad på blankning av penny stocks, vilket ärligt talat är det mest orealistiska påståendet. För att han ska kunna uppnå den avkastningen genom att blanka nano cap-aktier måste han i praktiken använda ett marginkonto och hävstång, och ärligt talat är det bara en dum person som blankar nano cap-aktier med hävstång. När de rusar iväg fungerar ingen stop-loss, utan priset sveper rakt över den och marginkontot går lätt på minus.
Jag avslutar med att upprepa det faktum att Sampsa förekommer på internet med kända penny stock-bedragare (som Timothy Sykes). Om du är legitim, varför skulle du presentera dig med sådana som uppenbarligen inte är det? Han har också upprepade gånger på Twitter berömt mäklaren Centerpoint Securities (https://nitter.net/Jeppez420/search?f=tweets&q=%40centerpointsec&since=&until=&near=), som på sin sida marknadsför kända trading-influencertyper, som Kristjan Kullamägi (som tidigare har åkt fast för att ha använt en bedräglig mäklare) och Madaz Money, som säljer kurser (det vill säga den traditionella bedrägeriet). Jag skulle alltså inte helt lita på den aktuella mäklaren även om den är FINRA-registrerad, eftersom FINRA inte är ett administrativt organ, utan den berömda självregleringen, och internet är fullt av missbruk från FINRA-mäklare.
Jag ville ursprungligen inte ta upp Sampsa eftersom det, som jag konstaterade, är svårt att få klarhet, men enligt min mening finns det ganska många röda flaggor när det gäller Sampsa, både i hans egna uttalanden och i hans sällskap, så jag undrar hur detta har tagits emot så okritiskt. Kanske beror det på att han har stämpeln från Finlands betrodda mäklare Nordnet (och nu även Kauppalehti), och folk litar för mycket på den som auktoritet. Jag har själv flyttat större delen av mina pengar till en annan mäklare av andra skäl redan tidigare, men på grund av detta tänker jag definitivt avveckla hela kontot och stänga det.