Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Jag tittade på tabellen. De sex första just nu är: Ässät, JYP, Lukko, Jukurit, Saipa och Kalpa. De är ju alla små klubbar.

5 gillningar

Detta var ju också idén bakom den mycket kritiserade europeiska superligan inom fotbollen. I ligorna delas TV-pengarna i regel ganska jämnt, och de mest namnkunniga lagen vill ha en större del och anser att deras varumärke är mer värdefullt än vad de får i TV-intäkter. Denna superliga skulle alltså samla alla världens Real Madrid och lämna de andra utanför.

2 gillningar

Säsongen är inte slut. Jag har inget mer att säga. Tecken tecken tecken.

1 gillning

Kauppalehti, Iltalehti..japp. Jösses! Det måste finnas en del AI i de rubrikerna. Ingen – eller hur? – riktig journalist publicerar väl en nyhet utan att kontrollera dess intelligens? Det har funnits tillräckligt av dessa på sistone. Och jag vågar påstå att finländarnas deprimerade inställning till livet till stor del beror på ‘Putin det, Putin det här’-rubrikerna som vi har fått ‘njuta’ av i tre år nu. Från och med idag lovar jag att sluta följa de där ‘medierna’. Lova ni också, vänner.

3 gillningar

Rådet är utmärkt, men det kräver att man förstår saker tillräckligt mycket för att inse om räknarens svar är sex dekader fel eller inte.

Jag har ibland skrattat åt nyheten där en miljon ton kokain hittades på en venezuelansk trålare. De har verkligen stora trålare.

3 gillningar

Hoppium till investerarna.

Mvh: Trött Ägare…:expressionless_face:

9 gillningar

Får man någon utmärkelse om man har gett 1000 likes? Jag såg att jag bara hade gillat 930 gånger och jag tänkte börja med en gilla-kampanj nu. :grinning_face_with_smiling_eyes:

12 gillningar

När mansförkylningen trycker på, ryggen värker och botten på whiskyflaskan skymtar kan man alltid lita på AI:ns positivitet vid tolkning av siffror :hugs:

33 gillningar

Hesuli Stonks Exchange

Spårningsindex naturligtvis ^HESE

8 gillningar

Ibland kan man glömma företagens balansräkningar och fokusera på att väva vackra ryor av sina erfarenheter som man hänger upp på sociala medier :smiling_face_with_three_hearts:

25 gillningar

image

EDIT: Måste använda bild, tack artificiell översättare! :face_exhaling:

8 gillningar

Apina blev lurad igen, jag insåg inte att den amerikanska börsen redan stängde klockan tio. :melting_face:

Om SoFi slår prognoserna mångfaldigt och stänger på $75 imorgon, är jag ett geni och anade det. Om det blir tjugo procent stryk, gick jag in med full position i rapporten bara på grund av klockstrul.

20 gillningar

Eftersom att köpa från Temu blir alltmer ogillat har jag beslutat att öppna en alternativ butik. Jag kan sälja billigt eftersom jag inte annonserar, inte håller lager och inte upprätthåller en produktkatalog eller prislista. Jag använder Temus katalog, priset är helt enkelt 3x Temus pris + fraktkostnader + en liten faktureringsavgift. Leveranstiden är så snabb som möjligt, betalning i förskott. Det lönar sig att beställa från mig, för då behöver man inte beställa från Temu och världen räddas. Minst 2/3 av priset på alla produkter kommer från hemlandet, så alla är produkter med finsk flagga.

14 gillningar

[

18 gillningar

Jag vet inte om jag är mer besviken eller förvånad när detta Wincapita-folk verkar vara så redo att tro på en bra historia om en magisk börsstrategi som genererar astronomiska vinster, och dessutom helt automatiskt!

Jag måste läsa artikeln på jobbdatorn imorgon eftersom jag inte kan se bakom betalväggen på min egen telefon, men jag insåg den ifrågavarande personens existens förra veckan från Nordners omröstning om årets investerare, och jag tittade på hans investeringspodcastavsnitt och några klipp från små utländska trading-kanaler som finns på Youtube. Jag var lite förbryllad över hur hans svar på frågorna lät så påhittade, men jag hittade ingen allvarligare ifrågasättande diskussion om honom (med undantag för några kommentarer). På nätet cirkulerar bilder när han umgås med kända penny stock-bedragare, vilket inte heller väcker förtroende. Jag tänkte ställa en fråga i tråden för algoritmisk handel. Jag orkade inte starta en diskussion om en sak som är mycket svår att få klarhet i, men det är nog nödvändigt

9 gillningar

Alla, med undantag för Jukurit, möjliga lag till A-serien. Bra klubbar kommer oundvikligen att hamna i en lägre serie.

Majoriteten av de små klubbarna i ligabolaget har lett till en orättvis intäktsfördelningsmodell för de färre stora klubbarna. Nu tar de stora klubbarna tillbaka makten med odemokratiska medel.

I bakgrunden finns också den kommande upplösningen av spelmonopolet och sponsorintäkter. En majoritet av små klubbar skulle tvinga Liiga till en solidarisk intäktsfördelningsmodell även när det gäller spelpengar. Detta har säkert diskuterats och resultatet har inte behagat alla.

Dessutom, naturligtvis, Jokerit. Jokerit måste in i ligan säkert och snabbt. Det är bråttom, får inte misslyckas sportsligt under många år. Jag förväntar mig att en ofelbar sportslig uppflyttningsväg byggs, där man inte kan misslyckas, som strukturellt skapar omsättning mellan serierna.

Det vore något om Jokerit lyftes direkt från Mestis till de stora lagens huvudserie. När Jokerit en gång lämnade Ryssland, gick något i SM-Liiga sönder permanent. Med ett sådant återkomstscenario skulle Liiga på sätt och vis också förstöras på vägen tillbaka. Karmar runt halsen åt alla håll.

1 gillning

Du är inte den enda: jag tror inte på det själv och jag håller honom för en bedragare, tills motsatsen bevisats.

1 gillning

Investeringspodden/STNX går ganska bra, jag är lite avundsjuk :slight_smile: :backhand_index_pointing_down:

https://x.com/STNXfi/status/1982905179860349287

11 gillningar

Ersättningen från annonser inom investeringsbranschen är mångdubbelt högre jämfört med annonsintäkterna från kanaler med andra ämnen. De har tydligen börjat ta ut den överavkastningen genom att ta in intervjupersoner från andra branscher i studion under samma genre.

2 gillningar

De har verkligen olika annonsörer, även från investeringsbranschen. Dessutom får de ersättning för bland annat företagsanalyser och annat. :slight_smile:

Några av tubevideorna har cirka 300 000 tittare och kanalen har cirka 65 000 prenumeranter. :slight_smile:

4 gillningar