Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Kiitos paljon, viestisi lämmitti paljon mieltäni! :slight_smile:

Joo, minulla on elämässä hyvä tilanne ja olen saanut rakennettua itselleni mieluisan elämän. Saan siis elää kuin haluan omalla tyylilläni, mikä tuntuu itsestäni kivalta. :slight_smile:

Tämä menee vähän tai paljonkin ohi aiheen:
Joskus salilla ja sijoittamisessa harmittaa tiettyinä hetkinä, kun treeneissä ei rauta ole noussut hyvin tai kun tulee jättinegari tai salkkuun vilkastaessa näyttää ikävältä, mutta näiden hetkien välissä eli 99 prosenttia ajasta on kivaa näin kärjistetysti sanoen. Kummassakin annan paljon ja vähän “tykkään lyödä päätä seinään” -vuosiin salilla en ole käyttänyt valmentajaa ollenkaan ja haluan itse poimia osakkeet täysin, vaikka hassulta se tuntuu, vaikka toki voisi edes vähän ulkoistaa voimailusta ajattelua ammattilaisvalmentajalle ja sijoittamisessa vaikka puolet laittaa rahastoihin, mutta tykkään mennä näin. :upside_down_face:

Vielä on perusasioissa oppimista ja tulee hassuja oikeasti isoja virheitä, lisäksi joskus haluan korostaa tarkoituksella sitä, että en vielä hirveästi osaa, koska välillä minua on joku luullut hyväksi sijoittajaksi ja sitten on kysytty vinkkejä. :slight_smile: Ehkä joskus tahtomattani annan itsestäni osaavampaa kuvaa, niin siksi joskus haluan muistutella, millainen olen ja miten on oikeasti mennyt - tosin joskus tässäkin voi mennä ehkä vähän yli. :slight_smile:

Yritän kyllä opetella nykyään käytännönläheisemmin väsäämällä exceleitä ja tekemällä “harjoituslyysejä”.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

25 tykkäystä

Meemi ei ole omatekemä, vaan otettu X:stä

14 tykkäystä

Kuten Inderesin uusimman kommentin otsikosta ilmenee, tulosvaroituksen jyrkkyys yllätti analyytikon. Tavoitehinta on 12 kk:n tavoitehinta, eikä arvioi päivän tai viikon kurssiliikkeitä. Ja ensi viikolla se tavoitehinta arvatenkin päivittyy.

Koska en QT:tä itse seuraa, sen suuremmin en osaa ottaa analyysiin kantaa.

2 tykkäystä

Talvi yllätti autoilijat

8 tykkäystä

Jep, ja mikäs sen parempaa, kun on ranteessa itselle mieluisa laatukello, joka kestää käytössä vuosikymmeniä, ja jonka arvokin säilyy. Siinä ei kuukauden odotusaika paina mitään. Onnea hienosta valinnasta!

6 tykkäystä

Tapauksesta löytyy löyhiä samankaltaisuuksia sijoittamiseen. Ostaako kallista varmaa yhtiötä, jonka tiedetään takovan hyvällä vallihaudalla tulosta vuodesta ja syklistä toiseen vai käänneyhtiötä jonka satumoottori suoltaa tarinan toisensa jälkeen. Epäilys kusetuksesta hiipii mieleen. Osa sijoittajista ei koske näihin mahdollisiin raketteihin rahojen menetyksen pelosta. Osa laittaa kaikki rahat näihin, ja osa pelaa pienellä salkun nurkalla. Kuulun itse jälkimmäiseen kategoriaan ja ehkä siksi uskalsin riskin ottaa, vaikka pieni virtsan haju leijui ilmassa.

3 tykkäystä

Olisi kiva jos meemeihin kirjotettas, jos ne ovat jonkun muun tekemiä. Ja en oikein ymmärrä, miksi julkaiset meemin, joka on samalla foorumilla julkaistu vuorokautta aikaisemmin.

2 tykkäystä
  1. En pysty lukemaan foorumin joka ikistä viestiä, ja tietämään onko ko. kuva postattu tänne jo

2. Tavanomaisesti meemeihin ei ole tapana laittaa merkintöjä esim ”meemi ei ole itseni tekemä”, vai oletko törmännyt ehdottamaasi toimintatapaan muualla internetissä?

8 tykkäystä

“Musta jää, kuura ja sankka sumu ovat aiheuttaneet useita liikenneonnettomuuksia”

Ja luonnollisesti (keli)olosuhteisiin nähden liian korkeilla nopeuksilla, riittämättömillä “turva”väleillä ja minkään muunlaisellakaan homo sapiens- toiminnalla oli olematon vaikutus näihinkään onnettomuuksiin :+1: :expressionless_face:

24 tykkäystä

Samaa mieltä asiasta. Keli on aina otettava huomioon.
Nyt oli perin haastavat olosuhteet. Ainahan talvi yllättää autoilijat, mutta tällä kertaa siihen oli kyllä Lahden seutuvilla oivat mahdollisuudet.

Tien pinta oli paikoitellen siis hyvin harvoista kohdista jäätynyt. Ilma oli täysin tyyni, joten kylmä pysyi hyvin tien pinnassa vaikka muuten lämpötila oli jo + 5 astetta ja tiet suurelta osin täysin kuivat.

Juuri tulin Kouvolasta kun jouduin lankomiehen isälle hakemaan renkaan puhki menneen tilalle. Lämpötila auton mittarin mukaan jo + 7 astetta mutta täysin seisovan ilman takia varjoiset paikat olivat edelleen jäässä.

Onneksi suuressa onnettomuudessa ei käynyt ilmeisesti kenellekään todella pahasti. Toisin kävi Virroilla missä kaksi henkilöä menehtyi.

Lahden suuronnettomuudessa tilanteen vaarallisuuteen vaikutti ilmeisesti eniten sumu joka oli paikoin todella sakea. Tapahtumapaikalta otetussa videossa ihmetyttää autoilijoiden käytös. Ketjukolarin loppupäässä vain yksi auto käyttää hätävilkkuja. Keski-Euroopassa ne laitetaan heti päälle jos on edes ajatus ketjukolarin mahdollisuudesta.

10 tykkäystä

Joko muut kansainväliset foorumi käyttäjät ovat löytäneet tänne tiensä? Eikös Ruotsin foorumi nyt ole kiinni? Jotain Ruotsin ketjuja yritin katsella, mutta ei osunut silmään. Taidan silti keittää iltapäivä kahvit

4 tykkäystä

Kaipaisin myös länsinaapuria. Jospa vaikka heidän luontaisesta hannuhanhenkaltaisesta optimismista ja tuurista vahingossa jotain itseenikin tarttuisi :slight_smile:

9 tykkäystä

Kiinnostaisiko Qt ketään noilla luvuilla ja jutuilla jos ei olisi Hexissä? Vähän sivu kommenttina Itse miettinyt jo pitkään aina uuden sijoituskohteen harkinnassa onko esim parempi kuin google tai amazon (kasvu, näkymät, arvostus jne). Aika harvoin on.

8 tykkäystä

Oma näkemys noista Lahden tapahtumista. Viisi kirjainta, jotka määräävät nykyihmisen tekemiset. KIIRE. Me kokeneet joudumme useita kertoja päivässä pelastamaan kokemattomia joutumasta onnettomuuteen. Koen, että säännöt ovat monelle enää suosituksia. Punainen valokin on enää suositus pysähtyä. Ihan perusajotaito tuntuu olevan monilta hukassa. En ole yllättynyt Lahden tapahtumista ja pk-seudulla kolisee kohta samalla tavoin.

5 tykkäystä

Sivusilmällä vain lukaissut, mutta eikö tuossa ollut aika monen epäonnen summa?

• Sula keli muuten, mutta yhtäkkinen peilijää…
  • …ja vielä täysin tyhjästä laskeutunut paksu sumu…
  • …ja suuri joukko autoja vieläpä, juuri siinä kohtaa
  • ja kiire :slight_smile:

Lakihan ei myöskään salli talvirenkaita ellei yleinen keli vaadi.

5 tykkäystä

Saahan talvirenkailla ajaa vaikka koko kesän, jos on hölmö. Nastarenkaat tosin on kielletty, jos sää ei sitä edellytä. Mutta tähän on ihan turha vedota kun yöt ollu välillä pakkasella jo syyskuusta lähtien Lahden seudulla. Niin ei varmasti saisi sakkoja nastarenkaiden käytöstä.

6 tykkäystä

Tuohon päälle vielä voimassa olevat kesänopeusrajoitukset ja kun alinopeudestakin nykyään jo sakotetaan, niin sinne vain sokkona sumun sekaan toivoen parasta.

Näin lahtelaisena ja asuen melko lähellä tapahtumapaikkaa, niin kyllä se sumu oli melkoinen eilen. Olosuhteet tuolle onnettomuudelle oli harmillisen otolliset ja todisti taas, että ei se paljoa vaadi sitä kosteutta, että tienpinta jäätyy. Kävelin itse kaupoille kesäkengillä keskipäivällä ja vaikka lämpötila oli plussalla, niin meinasin silti kaatua kahdesti, kun ilman lämpötilahan ei ole sama, kuin tien lämpötila.

2 tykkäystä

Ja aika moni räpeltää puhelintaan autolla ajaessa, jolloin huomio on ihan muualla kuin liikenteessä. Olen sortunut tuohon itsekin, mutta onhan tuo täysin turha ja järjetön tapa.

1 tykkäys

Lokakuun puolivälissä talvikelit ovat tilauksessa. Varautuja varautuu. Katsastin autoni 2vk sitten pk-seudulla nastoilla. Katsastaja totesi; hyvä se on varautua kun sieltähän ne tulee.

2 tykkäystä

Auton voi katsastaa, vaikka kesällä nastoilla, se ei ole katsastajan asia.

3 tykkäystä