Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Jag fixade så att Win10 får uppdateringar i ytterligare cirka tre år (eller blev det till och med 6). Ä

2 gillningar

Långsiktiga Investeraren blir verkligen misshandlad nu. Till och med ett investeringsbeslut som fattades för flera månader sedan har inte burit önskad frukt. Hur kan Herr Marknad vara så orimlig? Har vi inte redan lidit tillräckligt för våra synder från 2021?

Man vet att mannen är slagen när inte ens en -20% dipp får visaren att röra sig i köpbyxorna. Det är för övrigt ingen idé att anklaga mig för pinsam dippköps-lemmeltåg, för som rationell fundamentalinvesterare köpte jag QT dagen före Q2-resultatet och igår.

Men vems är ansvaret?? Allra först anklagar jag Donald Trump, men visst är detta återigen hundrade gången en bra möjlighet att grundligt granska varför Analytikern har haft fel. Och vi får inte glömma att VD:n ska sparkas som hämnd.

Det onda ögat faller också på de syndare som har firat med alla möjliga Spagetti Computing, Gryptovalutor och Batteriföretag. Era smutsiga årsavkastningar har samlat negativ karma över oss och fått Herr Marknad att bli rasande.

22 gillningar

Denna typ av investering är tydligt på uppgång. Utmärkta exempel är trådarna som skapats på forumet för Ferrari och San Lorenzo. Jag ser själv ivrigt fram emot @_TeemuHinkula:s rapport om vad San Lorenzos varv kan erbjuda när man planerar en ny yacht.

20 gillningar

Idag fick jag en duschtanke igen när jag läste om hur denna ekonomi ska fixas. Finland behöver fler invandrare för att klara sig → invandrarna åldras → fler invandrare behövs. Jösses vilken bra affär detta kommer att bli :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Inte illa! Då skulle det vara vinter-OS under sportlovet i Milano på vägen.

11 gillningar

Men det är viktigt att komma ihåg försiktighet vid en eventuell provkörning och säkerställa besättningens kompetens. Så att det inte går som det gick för ett fartyg tillverkat av företaget i Chesapeake Bay:

Det var alltså inget egentligt problem med företagets produkt, men besättningen var inte tillräckligt försiktig så att vattnet inte spreds för mycket i fartyget. Mer detaljerad information finns i NTSB:s rapport.

2 gillningar

Jag går längre, Windows 7-datorer är fortfarande fullt dugliga för att surfa på nätet.

4 gillningar

Fruktansvärt innovativt. Jag ritade precis en mall för hyvelblad med Windows XP. Innan någon tangentbordsnörd hinner, så är den inte ansluten till nätet.

4 gillningar

Museumdatorer och operativsystem är helt okej om man inte surfar på nätet med dem. Windows 7 fungerar fortfarande online för webbsurfning om det finns en annan brandvägg emellan och webbläsaren är uppdaterad, även om man börjar stöta på att många program inte längre stöder det.

Men bortsett från “offline”-datorer i specialanvändning, varför använda något musei-operativsystem utan uppdateringar när man kan installera ett välstödt Linux som man kan göra samma sak med på ett säkrare sätt på en lätt 10

6 gillningar

Jag blev verkligen förvånad när jag tittade på Indes modellportföljs utveckling, är YTD verkligen -10%? OMXH Small Cap-index har dock i år gått upp med 27% och OMXH25-indexet åtminstone med +24%. Man skulle ha trott att detta skulle ge draghjälp när huvudmarknaden har utvecklats så gynnsamt.

5 gillningar

Omega-fallet och inköpsställe Laatukellot.

Klockan har alltså äntligen lämnat Sverige. Jag betalade den 11.9 så leveransen har nu tagit fem veckor och det blir nog nästan sex när klockan väl anländer till uthämtningsstället.

Klockan var till salu med 24h shipping-stämpel, men det uppnåddes inte. Problemet var tydligen garantikortet, som av någon anledning inte kunde erhållas snabbare från grossisten i Tyskland. Affären är för övrigt utmärkt: du lägger ut massor av bilder på nätet, begär betalning i förskott och skickar sedan klockan när du hinner. Ingen risk och pengarna ligger på kontot så pass länge att man hinner investera om man är intresserad.

Jag kan inte med gott samvete rekommendera. Priset var tusen euro billigare, men den obehagliga känslan av att något gult stänker på dig förstör stämningen.

31 gillningar

Om jag inte har missförstått helt, så är deras affärsmodell att när en beställning kommer in, börjar de leta efter en klocka på marknaden och i sina nätverk. Och det kan ta en stund innan rätt klocka hittas till rätt pris för att skickas till kunden.

5 gillningar

Här bör man dock vara försiktig, om jag minns rätt var värdet på Kamux finska verksamheter en gång 5,80 e :slight_smile: , nu skulle man få dem för två euro (ursäkta 1,968 e). Vi är alltså lite fångna av dåliga utländska verksamheter eller som Lindex är fångat av Stockmann och värdet kan inte frigöras :slight_smile: Nå, varför lägger Kamux eller Talenom inte ner dessa utlandsverksamheter då? Eftersom det skulle orsaka stora engångskostnader och naturligtvis hindrar ledningens starka tro på jultomten dem från att göra detta :slight_smile: Och återigen en sarkasmvarning för de allvarliga, texten kan innehålla överdrifter och spetsiga åsikter.

12 gillningar

Jag tycker det är lite roligt att jämföra någon begagnad bilförsäljare med en stabil redovisningsbyråverksamhet :slight_smile:
Visst finns det alltid risker med att investera och inget är säkert. Frågan handlar till stor del om skillnaden mellan marknadens förväntningar och den verkliga framtiden.

IMHO känns det som att marknaden inte alls tror på framgång i t.ex. Spanien. Jag tycker att det då är ett bra ställe att köpa, när det trots allt finns en sund affärsverksamhet i botten och enligt min mening finns det goda chanser att lyckas i Spanien. Och om Talenom lyckas, så är marketcap något helt annat. Storleken på den spanska redovisningsbyråsektorn är större än i Norden tillsammans.

2 gillningar

Jag svarade uppenbarligen för kort på OldFeks meddelande, på den där “win7” ska alltså naturligtvis en färsk Linux-distro installeras.

1 gillning

Jag fick för min del en Orient Mako 3 kvalitetsklocka på några dagar.

Jag beställde på fredag kväll den 26/9 och den var framme på onsdag den 1/10.

2 gillningar

Kul att du testade det, för jag har själv funderat på det ibland :smiley: Hoppas att resten går bättre och att klockan är bra :slight_smile:

1 gillning

Har fungerat mycket bra och en tillräckligt fin klocka för min smak.

2 gillningar

Jag måste väl skryta med att jag har använt Linux här sedan cirka \~1991-1992.

Det är imponerande. För mig började hemanvändningen först 1995, ett år tidigare provade jag det på sommarjobbet. Jag har dock varit en dubbelagent hela tiden med en dualboot-maskin.

2 gillningar

Betydelsen av självständigt tänkande och beslutsfattande betonas! Sakta men säkert har de flesta av forumets inhemska favoriter från tidigare år slaktats ganska grundligt. Jag säger inte att någon av dem inte skulle kunna resa sig ur askan och vara en bra investering till nuvarande priser.

Resan nedåt för en högt värderad och som kvalitetsbolag uppfattad aktie är lång och stenig när marknaden kvartal efter kvartal börjar ifrågasätta bolagets konkurrensfördelar. I detta skede kan det vara svårt för investeraren att frigöra sig, när mantrat om kvalitetsbolag har upprepats bland investerare hela vägen upp och det ursprungliga investeringsbeslutet inte har varit helt självständigt.

Den råa sanningen är naturligtvis också att för långsiktiga avkastningar spelar det ingen roll om bolaget vid investeringstillfället enligt konsensus är ett kvalitetsbolag, ett förkastat turnaround-bolag, en tråkig verkstad, en skitanläggning, en het tillväxtraket eller något annat. På lång sikt är det bara det betalda priset och de framtida kassaflödena som avgör. Från alla ovan nämnda utgångspunkter har det gjorts lysande investeringar i historien. Aktieplockning är inte lätt!

14 gillningar