Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Jag fick faktiskt i fredags utdelning från Saab på 1,53€, vilket jag redan nämnde i meme-tråden. Nå, man måste ju återinvestera utdelningen för att få ränta på ränta-effekten. Men med de småslantarna kan man ju knappt köpa något. Jag köpte då två stycken Herantis Pharma, men jag var tvungen att lägga till egna pengar. Och vid dagens slut Herantis -13,99% :laughing:

Jag är en guru. Ropa mitt namn! I slutet av månaden kommer det väl ännu mer utdelning från Kongsberg, säkert två euro. Jag är nog en enda meme-gubbe, hela karln.

21 gillningar

Jag undrade redan vad det var som tyngde Herantti så mycket idag :grinning_face_with_smiling_eyes:

7 gillningar

Öppna en webbplats i Skatteverkets namn. Ge webbplatsen ett utseende som imiterar vero.fi-webbplatsen. Börja uppenbarligen i framtiden marknadsföra konsumtionslån etc. på webbplatsen, men förmodligen i hemlighet, eftersom kontaktuppgifterna ändå måste hållas dolda. Skicka ut ett innehållsmässigt fattigt och delvis felaktigt pressmeddelande om skatteförändringar i Skatteverkets namn till världen; det kommer åtminstone att hamna i nyhetsflödet hos Alma Media, känt för sin usla ekonomijournalistik:

Okej, pressmeddelanden som publiceras mot betalning granskas visserligen inte redaktionellt, men det är ändå förvånande.

12 gillningar

Tack, kul att du gillade det!

Det där var en bra idé! Jag har råkat bli fast i Stockholm just nu, men på den här resan lovar jag ingen kontorsvideo. :rofl: Man skulle kunna göra det på båda kontoren.

Med anledning av att jag fastnat kommer morgondagens Vartti kanske ut någon gång på eftermiddagen. :grin:

10 gillningar

Jävla kineser :expressionless_face:

15 gillningar

Nordnets Årets Investerare och Årets Investeringsgärning 2025 -tävling har börjat :slight_smile:

Investerare:

Ronja Roms
Finanssiveli
Merja Mähkä
Jussi Halme
Sampsa “Jeppez” Tikkala

Gärningar:

Investigame-projektet
Marttaliitto (Marthaförbundet)
Osakesijoittajan ABC-kirja (Aktieinvesterarens ABC-bok)

11 gillningar

Om Sijoitusteko-tävlingens deltagare har jag ingen aning om vad de gör, men om Årets Investerare inte går till Jeppez, kan man nog lägga ner tävlingen i framtiden. :sweat_smile:

Ja, och till de andra deltagarna, grattis till de andra platserna! :folded_hands:

66 gillningar

Kanske detta skulle passa bättre i någon uppdatering, Inderes reviderar priset något, det vill säga nästan två och en halv gånger målkursen. En bra “justering”, är det då på sin plats med ett starkare uttryck om till exempel målkursen fyrdubblas :slight_smile:

3 gillningar

Joonas är verkligen en journalist av hög klass… varifrån kommer dessa, jobbar säkert billigt. Det påminner mig om Kaara-TV i fråga om nivå.

Kanske den bästa kommentaren var denna, överdrivet eller inte: “Starkt överdrivet sagt kör förare i lägre klasser i VM-rallyt som inte skulle klara körprovet”

Ja, detta är inte ett ställningstagande om Kalles framgång, även om jag inte tror att han kommer att ligga sist och vad är framgång egentligen…

3 gillningar

Det som skrämmer mig mest är att bli uppäten levande, ett så fruktansvärt öde. Borde Kalle ändå överväga sitt beslut.

11 gillningar

Sant, man kan väl inte ens säga att det är ganska smaklöst :see_no_evil_monkey:

3 gillningar

Det är inte fel. Byt du också. Vanligtvis är det kallast den här årstiden någon gång mellan kl. 05-08. Jag kör hem från nattskiftet alltid vid 7-tiden, så vi tar det säkra före det osäkra :folded_hands:

16 gillningar

Samma sak väntar imorgon, dock genom att köra till däckhotellet och utan att höja pulsen, bara genom att lätta på plånboken. Jag kommer att köra så pass långt norrut under de närmaste veckorna att det är till och med troligt att hitta snö, och då måste jag ha dubbdäck på. En sån här oldschool litar inte på friktionsdäck eller andra mellansäsongssystem, det måste vara dubbar. Visst hostar man av gatdammet, men det minskar inte av att jag inte

6 gillningar

Kineserna har åtminstone fortfarande sin egen vilja kvar, till skillnad från européerna som har övergett sin självkänsla och som gör precis som Trump dikterar.

Kesko har bra siffror idag. Kesko-tåget har hållit sig väl på spåret. Utdelningar delas ut och kursen stiger. Wuhuu!

2 gillningar

Jag går till jobbet och det finns inget behov av att köra bil dagligen. Min bil har fyrhjulsdrift och som sommardäck fungerar däck avsedda för året runt-bruk under centraleuropeiska förhållanden, vilka även är vinterlagliga i Finland. Trots allt detta byts det till finska dubbdäck imorgon. Svart is frågar inte vilka stämplar som finns på däckets sida när den tar bilen med sig.

3 gillningar

Bra poäng. Jag har undrat över denna situation, där man antar (eller kanske snarare vill) att världen ska fungera enligt västvärldens önskemål. Kina har trumfkort som de kan använda som de vill, och deras tidshorisont och mål (och spelregler) skiljer sig från västvärldens.

Vi kan förstås inte acceptera Kinas agerande, men jag tycker att vi borde sträva efter att förstå det, så att vår lägesbild förblir realistisk.

Att erkänna fakta är vishetens början, som Paasikivi en gång sade till oss. Därför är det bra att känna till även obehagliga fakta.

4 gillningar

Jaakko Ohtonen är Messias i filmen The Resurrection of the Christ. :slight_smile:

9 gillningar

11 gillningar

Ursprungligen träffades de under inspelningen av en helt annan film. Där pratade Ohtonen med sin vän om nyheter från Helsingforsbörsen. Gibson hörde det från sidan och kom fram till att i den första Passion of the Christ inte hade människans sinne och kropp förstörts på den nivå som är det bibliska maximumet, och även om man inte genast hade gissat det, måste en uppföljare göras. Jaakko, som var kunnig i ämnet, hamnade då i en metodskådespelarroll. Handlingen i uppföljaren börjar på våren när prognoserna lovar ett bättre slut på året, men låt oss inte gå in på spoilers.

4 gillningar

Jag satte på bastun.

27 gillningar