Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Som ett mer konkret exempel på detta gjorde jag en gång kalkylblad med Paradox, mitt diplomarbete med Word Perfect och i internetsökningar var Altavista den klara ettan. Telefonen var en Nokia. Om man hade satsat sina pengar på dessa skulle man förmodligen inte vara särskilt nöjd med resultatet. Först i efterhand ser vi vilka som vinner i denna AI-omvälvning.

Som en tankebrygga kan man också säga att ur investerarens synvinkel är förändring av ondo. När en bransch är i ett stabilt tillstånd är det lättare för vinnande företag att växa och behålla sin position, men när en teknologisk omvälvning inträffar kan det öppna upp en stor möjlighet för konkurrenter att attackera. Ett klassiskt exempel på detta är pekskärmar och Nokias överlägsna mobiltelefonverksamhet.

21 gillningar

[quote=“Atte_Riikola, post:7756, topic:59288”]
Du har @

13 gillningar

När jag läser detta

– Importen av främmande växtarter, djur och mikrober från ovänliga länder till vårt territorium är en metod för biologisk krigföring mot vår stat, fortsatte Medvedev att måla upp sin bild.

..så är min tolkning att Ryssland självt planerar och kanske redan genomför sådana åtgärder mot så kallade ovänliga länder. Ryssland har ju haft för vana att anklaga väst för handlingar som de själva är skyldiga till.

11 gillningar

Hej, var är alla dipköpare. Jag köpte och sålde, inget händer i kedjan.

Trumps tajming träffade inte Helsingfors tidszon. Vi behöver vår egen marknadsrörare. Purra skulle kunna föreslå 100% tull på alla importvaror. Då skulle vi få en ordentlig pulkabacke och kontantnissarna skulle äntligen kunna släppa loss sina uppdämda kontanter.

20 gillningar

Kan årets bäst presterande strategi ha varit att köpa när Trump mullrar och sälja när marknaden har glömt mullrandet?

5 gillningar

Stora buntar där på Intellegos säljsida.

![bild|590x307](upload://e6dwCNwDwRWg6tor

Tack för inbjudan.

Om @Atte_Riikola du beställer en rörinstallation av en rörmokare och rörmokaren säger att du ska komma och göra det själv, går du då och installerar rören där? Om rören läcker och du säger till honom att dessa behöver repareras, går du då och reparerar dem själv? Om de fortfarande läcker efter den femte reparationen, då har installatören misslyckats – inte kunden.

Om kunden köper en analys av er för pengar, så antar kunden väl att analytikern gör analysen och står bakom sin analys – och inte antar att kunden skulle göra det bättre.

17 gillningar

Jag hade ett färdigskrivet meddelande där jag berättar att jag sålt allt “precis” innan Trumps tweet. Nåväl, marknaden verkar redan ha glömt det, så jag kan meddela hur jag precis innan fredagens stängning köpte ultra bull turbo SP500-instrument med hela portföljen. :smiling_face_with_sunglasses:

Åh, det träffar alltid rätt och portföljen är +47% idag. not

19 gillningar

Till exempel har QT:s prognoser träffat mycket väl, som också nämnts i QT-tråden.

13 gillningar

Rörreparationer och aktieinvesteringar har ganska lite med varandra att göra. I det ena kan kunden förvänta sig att samma slutresultat uppnås varje gång när saker gör

64 gillningar

När USA öppnade på fredagen tänkte jag att det nu var första gången jag kände för att sälja bubbelaktier i risksyfte. Jag kom dock fram till att mitt eget huvud är ganska genomsnittligt och att jag förmodligen skulle sälja alldeles för tidigt om jag gick på känsla – eftersom bubblor som bekant tar tid att bildas.

Redan några timmar senare, när kurslarmen pep, fick jag förbanna min tidigare passivitet. På söndagen, efter Trumps avspänningsinlägg, stod jag dock återigen bland vinnarna. Visst vore livet som en algoritm mycket enklare.

8 gillningar

image

Så precis innan stängning, med en måttlig 90% hävstång, lite NQ long. Obs, detta är tyvärr fruns lilla spelsaldo och inte mitt eget :sob: Men förhoppningsvis blir det glädje ikväll :+1:

image

25 gillningar

[quote="LeFevre, post:7767, topic:59288"]
Om @Atte_Riikola du beställer en rörinstallation av en rörmokare och rörmokaren säger att du ska göra det själv, går du då och installerar rören? Om rören läcker och du säger till honom att de behöver repareras, går du då och reparerar dem själv? Om de fortfarande läcker efter den femte reparationen, då har rörmokaren misslyckats – inte kunden.

[/quote]

Denna jämförelse haltar lite. Eftersom en analytiker förutspår framtiden och den framtida resultatutvecklingen, kan det inte jämföras med en rörinstallation. Om man nu vill stanna kvar vid rörinstallationer så vore en mer passande jämförelse förmodligen att du beställer en bedömning av en rörmokare om när rören i ditt hus kommer att börja läcka och när de behöver bytas ut eller renoveras. Rörmokaren kommer då att inspektera rörens skick, tillverkningsmaterial, annan eventuell information och därefter ge en uppskattning.

Det är allmänt känt att det är omöjligt att förutsäga framtiden. Inte ens väderprognosernas träffsäkerhet är bra när man går flera dagar framåt. Att förutsäga resultatet för en stabil aktör som Nordea och Sampo är relativt enkelt och okomplicerat (därför talar man om att deras resultat är mycket förutsägbart) men cykliska bolag och tillväxtbolag är praktiskt taget omöjliga att förutsäga. I Remedys fall påverkas försäljningen av spel som påverkar resultatet av så många faktorer (varav många inte har god synlighet) att det är en helt omöjlig uppgift att exakt förutsäga företagets framtida resultatutveckling. Om vi återgår till exemplet med rörinstallationen så är detta i samma klass som om du skulle fråga en rörmokare när rören i ett egnahemshus byggt på 50-talet behöver bytas ut, när det inte är känt vilket material rören är gjorda av, om de någonsin har renoverats, etc. Och sedan i efterhand klagar du på rörmokaren när prognosen inte stämde och rören börjar läcka vid en annan tidpunkt än vad rörmokaren uppskattade.

Dina grafer över resultatprognoser vs. utfall är bra innehåll och ger en bra bild av hur optimistiska dessa prognoser tenderar att vara. Men tyvärr, när dessa grafer alltid verkar komma med lite efterklokhet och hån, väcker det förmodligen inte heller mycket intresse bland analytiker att föra en högkvalitativ dialog om ämnet. Även nu när Atte ändå erbjöd en hjälpande hand genom att vara villig att diskutera hur den prognosmodellen skulle kunna utvecklas enligt din åsikt, var svaret att det inte är din uppgift. Nåväl, det är lätt att ropa anonymt bakom ett användarnamn som efterklok när andras prognoser, gjorda med eget ansikte, inte stämmer.

65 gillningar

Detta var mycket intressant, tack för videon! Man kunde göra en liknande video om en dag med Inderes analytiker? Kanske på Stockholmskontoret.

9 gillningar

Jag gick upp på vinden för att gräva fram mina gamla Pokemonkort, eftersom Facebooks algoritm hade börjat visa mig relaterat material igen efter ett långt uppehåll. Från mina ungdomsår hade jag sparat 14 glänsande, det vill säga “holo”-kort i en liten kortpärm. Skicket varierade från dåligt till bra. Jag undersökte den nuvarande marknaden närmare i några dagar och bestämde mig för att lägga ut korten på auktion i en finsk Facebook-grupp för samlare. Resultatet; totalt 956€ varav det dyraste enskilda kortet ropades in för 350€. Denna pärm kanske min första tenbagger? Jag

47 gillningar

Helsingfors IFK:s presskonferens genom tiderna. Man informerade trots att det inte fanns något att informera om.

14 gillningar

Jag har också en mapp med (japanska) kort någonstans, men deras skick är dåligt. Vi spelade med dem på 90-talet utan skydd på en sandig terrass utan att oroa oss.

Värdet skulle säkert vara betydligt högre om vi hade haft någon som helst uppfattning om hur korten skulle hanteras korrekt. Å andra sidan ångrar jag det inte så mycket. Bra spel med vänner var då mycket mer värdefulla än ett potentiellt värde om årtionden.

Säkert skulle många saker vara ganska värdefulla om man hade bevarat dem i plast istället för att leka/använda dem. Lyckligtvis har vi dock samlat på oss erfarenheter istället för värdeökning.

Jag använder ju fortfarande en sällsynt Muminmugg värd minst ett par hundra som en vanlig kaffekopp. Estetiskt vacker och skönt att ha åtminstone lite “lyx” i vardagen.

9 gillningar

Kan man blanka HIFK någonstans :grin: Vadslagningen ger ett löjligt odds.

6 gillningar

Inte illa!
Jag gjorde något liknande för ett tag sedan, det vill säga jag hämtade lådor med hockey- och fotbollskort från 90-talet från mina föräldrar. Jag visste redan på förhand att det inte fanns några superpärlor bland dem, men från några av Gretzkys kort kan man kanske få lite småpengar. Själv var jag redan ute ur kortscenen i slutet av 90-talet när Pokémon kom in i bilden, men min lillebror hann samla några. Och som en pedantisk kille förvarade han dem alltid i nyskick i plastfickor. Det har gått några år sedan lillebror rotade igenom dem i föräldrarnas förråd, men “just det, de där spelkorten slängde vi nog ett år. Sportkorten lämnade vi kvar.” Lillebror minns sin samling exakt, och försiktigt uppskattat var det Pokémon-kort värda ca 30 000 € i dagens pris. Nåja, det är alltid lätt att vara efterklok. Jag skapade också en Bitcoin-plånbok med en liten startsumma någon gång runt 2010 när min kollega tjatade på mig, men den laptopen har också varit på elektronikåtervinning nästan lika länge :grinning_face_with_smiling_eyes:

14 gillningar

Alltså hos nuvarande arbetsgivare? För hos vissa arbetsgivare kan R&D-chefer (åtminstone erfarna) tjäna mer.

Om du vill avancera hos din nuvarande arbetsgivare så märkte jag en gång en överraskande stor skillnad bara genom att gradvis klä mig snyggare. Det låter dumt, men åtminstone hos oss ledde det bara till att man tog mig på större allvar.

Annars då:

• Tala mindre (om du brukar prata mycket, gör inte det, ta anteckningar och sammanfatta, säg det sedan högt)
  • Tänk på strategin, varför besluten har fattats, vad konkurrenterna gör osv.
  • Tänk på saker som investeringar, lär dig affärsterminologi (om du inte redan kan det)
  • Försök hitta någon på den nivå du vill vara på som orkar sparra med dig. Lyssna mer än du pratar, försök lära dig på vilken abstraktionsnivå den personen tänker
  • Osv.
16 gillningar