Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Okej… bara för studenterna att delta. :slight_smile:

Inderes bjuder in studenter att göra en aktieanalys som är öppen för alla av Inderes aktie under ett år. De utvalda lagen får en belöning på 10 000 euro för uppföljningen.

3 gillningar

För helgens lyssning, ett nytt avsnitt av Raharadio är ute! :blush:

Helsingforsbörsens noteringsaktivitet vaknar till liv igen! Sauli, Mikael och Kaisa diskuterar, förutom noteringsaktiviteten, varför finländarnas sparande och investeringar har ökat varje år under det senaste decenniet och hur tillväxten kan ökas ytterligare. Det blir också diskussion om amerikanska varumärkens dragningskraft, som har varit under press i bland annat Kanada och Danmark.”

Ämnen:
00:00 Introduktion
00:27 Sparande och investeringar på uppgång
20:01 Helsingforsbörsens noteringsfönster
35:43 Amerikanska varumärkens dragningskraft

13 gillningar

Jag är kanske den sista här som borde fråga detta, men har allt redan sagts och frågats om investeringar, och har alla erfarenheter delats, när det känns som att diskussionen på forumet numera bara är småsinnade gräl och att envisas från sin egen skyttegrav

14 gillningar

Det var en olycklig jämförelse. Precis som att en man inte skulle kunna följa och köpa en modellportfölj som förvaltas av kvinnor, medan ingen man (normalt) köper damkläder till sig själv från Stockmann. Kvinnor tar traditionellt mindre risker, vilket många män också skulle kunna dra nytta av?

Undantaget bekräftar dock regeln.

1 gillning

Det är ganska stora skillnader mellan trådarna. Gå inte in i de där diskussionstrådarna :smiley:

Baserat på kommentarerna hänger du mest i sådana här trådar, så är det konstigt om det börjar irritera.

Europas säkerhetsläge och Rysslands aggressioner (Del 4)

Hur borde ekonomisk tillväxt skapas i Finland?

USA-tråden (tidigare namn USA:s presidentval 2024)

Politikhörnan (Del 2)

34 gillningar

Investerare har det för bra när de kan skämta om huruvida avkastningen kommer från ‘flick’- eller 'pojk

14 gillningar

Enligt nyligen publicerade investeringar är just köp av direkta aktier mer sällsynt bland kvinnor. Kvinnors investeringsförmögenhet är också mindre. Så det finns att göra!

Det vore dock trevligt att veta även om avkastningen :grin: Fonder kan vara ett bättre val för de flesta.

1 gillning

Man kan också tänka på @Verneri_Pulkkinens jämförelse så att det inte handlar om var man är, utan vad man gör. Att inleda den diskussionen är å andra sidan olyckligt som standard.

Kvinnor är smarta och investerar i index som rekommenderas. Män kör på med enorm hybris och köper när som helst vilka lottsedlar som helst.

Och här är resultatet :smiley:

Enligt data från finansappen Revolut fick kvinnor 2024 bättre avkastning på sina investeringar än män, både i Finland och i övriga Europa. Inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) översteg kvinnors investeringsavkastning männens med i genomsnitt 2,6 procent.

I Finland lyckades kvinnor med sina investeringar i genomsnitt 0,4 procent bättre än män. I Norden var dock norska kvinnor i topp, vars investeringsavkastning var hela 12,5 procent bättre än männens.

Bäst lyckades kvinnor i åldern 25–34 år med sina investeringar, vars avkastning var 3,2 procent bättre än männens.

Data avslöjar: Kvinnors investeringsavkastning bättre än mäns - Viisas raha

37 gillningar

Jag skyller denna statistikbias på män som investerar i alla möjliga Hyzon-Voxtur och vad det nu är för konstiga upplägg. :angry:

Ni förstör vårt rykte med sådana investeringsgalenskaper…

12 gillningar

Jaha, jag äger visserligen NoHo, men ett sådant evenemang gick mig helt förbi. Det kom åtminstone ingen inbjudan. Eller måste man ha minst 10 000 aktier eller något?

Banken erbjuder hävstång så att man får fler av de bästa :flexed_biceps: #protip

3 gillningar

Här har det också pratats mycket om PE-marknader och produkter, så i den här podden dök vi in i PE:s underbara värld tillsammans med Saku Sairanen från Fundco. PE är verkligen ett konstigt fält. Vanligtvis är finansbranschen extremt noggrann med kostnader och skeptisk till allt prat om överavkastning (alla vet hur svårt det är). Inom PE verkar dock dessa saker förlora sin betydelse och kostnader spelar ingen roll, alla förvaltare genererar överavkastning och frågan är snarare vems avkastning som är högst. Vissa aktörer i branschen verkar ha en nästan euforisk inställning till PE. Som jag säger i podden, anser jag att PE är en mycket nödvändig finansieringskanal för ekonomin och jag tror genuint att bra förvaltare kan skapa enormt mervärde. Samtidigt hävdar jag dock att det senaste decenniets guldrush har gått överstyr och att en stor del av de investerare som har rusat in i PE under de senaste åren kommer att bli besvikna när fonderna slutligen avvecklas någon gång under nästa årtionde.

Det är bara att sätta hörlurarna på öronen och lyssna! :headphone:

32 gillningar

Raharadio är ganska trevlig lättlyssnad under fredagar, men jag saknar verkligen det innehåll som Inderespodden riktar sig till inbitna aktieplockare och investeringsnördar :grinning_face_with_smiling_eyes: När kommer Verneris och Keskivälis podcast om Munger ut!

14 gillningar

Det är som om ett företag skulle sälja utedass, så i någon översikt förklarar VD:n att AI revolutionerar effektiviteten i att gå på toaletten, kvantberäkningar analyserar resultaten i farten och att man just nu håller på att expandera till försvarssektorn.

69 gillningar

Jag reagerade åtminstone på namnet på tråden om kvinnors investeringar. På något sätt kändes det som en konstig eller kanske nedvärderande tanke att kvinnor ska ha en egen plats att prata om investeringar. Kvinnor kan investera och vilken roll spelar ens kön i investeringar? Facebook är fullt av investeringsgrupper för kvinnor och innehållet i dem är ganska magert. Bara rakt ner i den djupa änden och börja investera. Här finns också många kvinnor med otrolig kompetens och jag tror inte att de nöjer sig med att skriva mycket i en grupp riktad till kvinnor. Jag läser dem inte ens särskilt mycket, eftersom kunniga människor delar information med alla. Och det passar alla. Jag tar gärna emot tips om vad kvinnor investerar i, men mäns åsikter skulle också vara välkomna. Egentligen vore det en ganska rolig idé att nästa år starta en portfölj för män och en för kvinnor här och se vilken portfölj som har bäst resultat efter ett år. Och unga mot mer erfarna rävar. Traders mot holders. Analytiker mot läsare. Åtminstone skulle det vara ett tidsfördriv.

10 gillningar

Toppen, det här kom precis lagom till fredagskvällen. :slight_smile:

Tack för detta och en trevlig och lugn helg till er alla! :blush:

4 gillningar

Ja, och här trodde också någon på företaget när det meddelade att det siktade på marknaden för drönarbekämpning… varifrån har de ens fått det…? Jag är rädd för människornas skull :face_with_peeking_eye:

Artikeln är förresten så lurigt skriven att inte ens Kalle fattar om det verkligen menas procent i avkastningsskillnaderna som det står, eller procentenheter. :thinking:

8 gillningar

Tack, detta var verkligen en viktig poäng :heart: . Jag har fått så mycket stryk och portföljen har smält de senaste åren, så jag har nästan glömt att 5-årsavkastningen i min egen portfölj ändå är nästan +50%, vilket man kan vara ganska nöjd med. Det är åtminstone bättre än den senaste tidens känsla kring investeringar :grinning_face: .

25 gillningar