Jag blev inspirerad av detta igår och kom ihåg att vårt studios schackbräde bara hade svarta pjäser. Så jag lade till en vit bonde där.

Tolkningen lämnar jag även i detta fall åt betraktaren, vad denna uppställning försöker förmedla. ![]()
Jag blev inspirerad av detta igår och kom ihåg att vårt studios schackbräde bara hade svarta pjäser. Så jag lade till en vit bonde där.

Tolkningen lämnar jag även i detta fall åt betraktaren, vad denna uppställning försöker förmedla. ![]()
Vad har ordparet ‘denna, den’ och Voxturs aktie gemensamt?
– ger inget.
Strukturell omvälvning, Teknologiskt genombrott, Transformation, Megatrender, Nästa generations lösningar, First mover advantage, Blue ocean-strategi, Skalbarhet, Nätverkseffekter, Winner-takes-all-dynamik, Exponentiell tillväxt, Stor TAM, S-kurva tillväxt, Sekulär tillväxtberättelse, Mission critical solutions, Disruptivt ekosystem, Digital omvälvning, Teknologisk inflektionspunkt, AI-drivna transformationer, Deep tech, Quantum leap
Ben Felixin videor är bekanta och jag har nog postat just den videon i fondtråden. Dessa tematiska ETF:er är i princip inte sådana “köp och glöm”-ETF:er för en långsiktig portfölj, redan på grund av de högre avgifterna. De passar för en något kortare tidsperiod i situationer där man tror på en överavkastning inom en viss sektor, t.ex. under det kommande året eller två, men inte vill börja plocka enskilda aktier.
Jag försökte hitta just det meddelandet från dig, för jag kom ihåg att du hade länkat till samma video någon gång för länge sedan ![]()
![]()
Jag har inte sett några siffror, men jag antar att jag håller mig på läktaren?
Det finns för mycket negativt med. Staten kommer att förbli huvudägare, så det politiska spelet och regionalpolitiken kommer att fortsätta mer än vad som vore rimligt för ett aktiebolag. Staten fortsätter att reglera branschen och tvingar Posten att även tillhandahålla olönsamma grundläggande tjänster (vilket är bra ur statens och glesbygdsbornas synvinkel, men dåligt för affärsverksamheten). Tanken är att emittera fler aktier som en personalemission, vilket späder ut ägandet. Om staten säljer hälften av sitt ägande, halverar den också sina utdelningsintäkter.
Jag ser ingen anledning för staten att sälja eller för mig att köpa?
(Jag förbehåller mig ändå rätten att delta i emissionen om jag får det tillräckligt billigt, även om jag inte på allvar tror på detta alternativ)
Henri Huovinen och CAPE ![]()
https://x.com/HenriHuovinen2/status/1969381878923682299

EDIT:
Han skickade ytterligare en tweet som “fortsättning”:
Här om tweet-intäkter: teori vs verklighet eller något i den stilen ![]()
Hah :D, den går inte ens femhundra… inte någonstans.
Den 3000 hästkrafter starka BYD Yangwang U9 Xtreme 02 har just levererat en av de mest chockerande prestandabravaderna i elbils historien. I sitt senaste körning nådde denna EV-superbil häpnadsväckande 496,22 km/h, vilket tänjer på gränserna för vad batteridriven prestanda kan uppnå.
Med fyra högeffektiva elmotorer och avancerad aerodynamik visar U9 Xtreme 02 hur ingenjörsprecision och rå elektrisk kraft kan kombineras för att skapa en sann rekordmaskin. Stabilitet, termisk hantering och ett noggrant avstämt chassi spelade alla en roll för att denna superbil skulle kunna upprätthålla nästan 500 km/h.
Denna körning följer det tidigare rekordet på 472,41 km/h av Track Edition, vilket bevisar hur snabbt BYD avancerar i sin strävan att dominera världen av extrem prestanda. Xtreme 02 handlar inte bara om siffror – det är ett uttalande om att elektrisk kraft omdefinierar själva hastigheten.
Se till att gilla, kommentera och prenumerera så att du aldrig missar det senaste inom banbrytande EV-prestanda.
Bokhörnan har avancerat till att läsa om pengar.
Rai-stenarna, den där forntida bitcoin, är verkligen ett häpnadsväckande historiskt utbytesmedel - boken verkar vara bred och intressant ![]()
Kryptokejsardömet förpliktar

Här är Sijoituskästis bra och koncisa tweettråd om verkstadsföretag ![]()
Här är en artikel från SalkunRakentaja om Howard Marks.
För Howard Marks är det ultimata målet med investeringar långsiktig överavkastning. Enligt honom krävs bara några få mycket stora vinnarinvesteringar för en framgångsrik investeringskarriär. Magin med god avkastning är att hitta de få högt avkastande investeringsobjekten och – ännu viktigare – att hålla fast vid dem.
Investeraren tjänar alltså inte pengar genom att köpa och sälja, utan genom att äga. Enligt Marks definieras investeringsframgång av hur innehaven utvecklas över en tidsperiod på 5-10 år.
Du kan tänka på det altruistiskt så att dina ägda KH-aktier inte kan ägas av någon annan. På så sätt hindrar du andra från att göra samma misstag och frigör deras pengar till exempelvis amerikanska teknikaktier.
De senaste åren har börsen onekligen varit en något tudelad spelplan, men det har ändå funnits flera vinnande sektorer. Några exempel som har erbjudit hundratals procents uppgångar under ~5 år:
-Amerikanska stora teknikföretag
-Europeiska banker
-Europeiska försvarsaktier
-Helsingforsbörsens stora verkstadsföretag
Tillägg. Jag har lyft fram dessa sektorer då och då i Vartit, men bortsett från ett kortvarigt Wärtsilä-ägande har jag naturligtvis inte själv rört vid dessa vinnare.
Och Wärret hade det lönat sig att behålla i portföljen, åtminstone tills vidare. ![]()
Äger jag direkt
/
:
-Amerikanska stora teknikföretag ![]()
-Europeiska banker ![]()
-Europeiska vapenaktier ![]()
-Stora verkstadsföretag på Helsingforsbörsen ![]()
-Andras pengar framgångsrikt frigjorda till dessa: ![]()
”KH Group: Osäkerhetens slöja lade sig över berättelsen”
Jag ser detta som en positiv nyhet. Jag drar slutsatsen att den säkert fortsatta usla prestationen därmed är osäker framöver.
Vem är jag att kritisera en legendarisk investeringsguru, särskilt när jag själv letar efter de enskilda stora vinnarinvesteringarna, men de tipsen påminner mig alltid om de typer som lägger upp den här bilden oironiskt:

Många investerare följer det rådet bokstavligen, skapar enorma förväntningar på sagolika rikedomar för sin favoritaktie och håller fast vid den som en tjur, bara för att inte ge upp för tidigt. Visst, när varje dipp är ett köptillfälle, blir resultatet lätt en för stor position i en aktie som borde ha sålts för år sedan och som det ändå är psykologiskt omöjligt att släppa, eftersom man har lagt så mycket tid, möda och känslomässiga resurser på den.
Ju längre du äger en aktie, desto osannolikare är det att den överpresterar marknaden. Om du äger en aktie i en eller två dagar är överavkastning mycket sannolik. Med ett eller två års ägande sjunker sannolikheten, men är fortfarande helt acceptabel. Med tio års envis hållning blir det extremt osannolikt att uppnå överavkastning och skulle kräva sagolik aktievalsförmåga för att plocka just dessa megavinnare.
Visst, någon hittar alltid ett företag som år efter år levererar sagolik tillväxt och resultat över konjunkturcykeln, vilket gör att de kan skryta sött med sin avkastning och sina aktievalsförmågor på internetforum, men det är inte du som hittar den aktien, utan någon annan, så det är ingen idé att drömma om det. Av samma anledning lönar det sig inte att spela på lotto i allmänhet, även om någon alltid vinner den jackpotten.
Jag skulle hävda att om man inte är en stenhård guru-nivå proffs som Marks, så vore det mer förnuftigt att äga aktier i sin portfölj som har ett positivt momentum på gång och vars affärsverksamhet uppenbarligen går bra nu och i den närmaste framtiden. Sälj sedan de aktierna när den positiva kursutvecklingen och nyheterna upphör och sentimentet samt affärsverksamheten vänder till negativt. Folk pratar mycket om “vibe-kodning” nu, men jag har själv fått bevittna hur många bekanta har gjort betydligt större överavkastningar med “vibe-investeringar” än vad deras tekniska investeringskunskaper skulle berättiga.
Detta är rent baserat på min egen magkänsla och erfarenhet, men jag tror att en sådan investeringsstil skulle fungera bättre för den genomsnittliga investeraren, än att försöka hitta de 100x megavinnarna för portföljen genom långsiktigt ägande, eftersom slutresultatet ändå är att du har en portfölj full av något som Kempower, Hyzon eller Voxtur. Visst, oavsett vad man gör, så skulle det bästa resultatet förmodligen ändå komma från indexinvesteringar ![]()
Inte en vecka utan att media har en ny, av experter bekräftad, teori om varför Finland är förstört
Henri Huovinen har skrivit en intressant artikel om USA:s hälsosektor. ![]()
En betydande orsak till svårigheterna inom hälsovården har varit politisk osäkerhet. I Washington har man förberett ändringar i lagstiftningen gällande till exempel läkemedelsprissättning, vilket har skapat press på hela sektorn. Dessutom har förändringar i verksamheten hos myndigheter som FDA, CDC och NIH ökat osäkerheten.
Sammantaget har dessa faktorer lett till en nedgång i värderingsmultiplar och skrämt bort investerare från sektorns aktier.
Underrubriker:
När det gäller finska företags underprestation kan jag ge ett par tröstord. Legendariska PYN Elite, som publicerar på Inderes plattform och investerar i Vietnam, underpresterade i flera år efter 2021. På Inderes.fi har det aktivt funnits inlägg från PYN om hur billigt det är i Vietnam. Hur många fondägare har gett upp på vägen? Nu har underprestationen korrigerats på några månader och 5-årsavkastningen är +117 %. Det är nästan detsamma som det hyllade Nasdaq100-indexets 124 % avkastning under samma period! ![]()

Jag säger alltså inte att vändningen kommer omedelbart och här och nu, men när vändningen kommer kan den vara kraftig.
Sedan en liten brasklapp. Inom till exempel den europeiska banksektorn tog vändningen 15 år och vi är fortfarande under topparna från början av 2000-talet, trots att vi har stigit +300 % från botten på 5 år. ![]()
Tänk om folket den här gången skulle låta bli att köpa hinkarna och istället använda pengarna på Hesburger, man skulle få bra för billigt pris ![]()