Vem är jag att kritisera en legendarisk investeringsguru, särskilt när jag själv letar efter de enskilda stora vinnarinvesteringarna, men de tipsen påminner mig alltid om de typer som lägger upp den här bilden oironiskt:

Många investerare följer det rådet bokstavligen, skapar enorma förväntningar på sagolika rikedomar för sin favoritaktie och håller fast vid den som en tjur, bara för att inte ge upp för tidigt. Visst, när varje dipp är ett köptillfälle, blir resultatet lätt en för stor position i en aktie som borde ha sålts för år sedan och som det ändå är psykologiskt omöjligt att släppa, eftersom man har lagt så mycket tid, möda och känslomässiga resurser på den.
Ju längre du äger en aktie, desto osannolikare är det att den överpresterar marknaden. Om du äger en aktie i en eller två dagar är överavkastning mycket sannolik. Med ett eller två års ägande sjunker sannolikheten, men är fortfarande helt acceptabel. Med tio års envis hållning blir det extremt osannolikt att uppnå överavkastning och skulle kräva sagolik aktievalsförmåga för att plocka just dessa megavinnare.
Visst, någon hittar alltid ett företag som år efter år levererar sagolik tillväxt och resultat över konjunkturcykeln, vilket gör att de kan skryta sött med sin avkastning och sina aktievalsförmågor på internetforum, men det är inte du som hittar den aktien, utan någon annan, så det är ingen idé att drömma om det. Av samma anledning lönar det sig inte att spela på lotto i allmänhet, även om någon alltid vinner den jackpotten.
Jag skulle hävda att om man inte är en stenhård guru-nivå proffs som Marks, så vore det mer förnuftigt att äga aktier i sin portfölj som har ett positivt momentum på gång och vars affärsverksamhet uppenbarligen går bra nu och i den närmaste framtiden. Sälj sedan de aktierna när den positiva kursutvecklingen och nyheterna upphör och sentimentet samt affärsverksamheten vänder till negativt. Folk pratar mycket om “vibe-kodning” nu, men jag har själv fått bevittna hur många bekanta har gjort betydligt större överavkastningar med “vibe-investeringar” än vad deras tekniska investeringskunskaper skulle berättiga.
Detta är rent baserat på min egen magkänsla och erfarenhet, men jag tror att en sådan investeringsstil skulle fungera bättre för den genomsnittliga investeraren, än att försöka hitta de 100x megavinnarna för portföljen genom långsiktigt ägande, eftersom slutresultatet ändå är att du har en portfölj full av något som Kempower, Hyzon eller Voxtur. Visst, oavsett vad man gör, så skulle det bästa resultatet förmodligen ändå komma från indexinvesteringar