Mikäpä minä olen legendaarista sijoittajagurua kritisoimaan, varsinkin kun itsekin etsin niitä yksittäisiä suuria voittajasijoituksia, mutta noista vinkeistä tulee aina mieleen ne jantterit mitkä pistää tämän kuvan epäironisesti:
Moni sijoittaja noudattaa tuota neuvoa kirjaimellisesti, luoden lempiosakkeesensa valtavia odotuksia satumaisista rikkauksista ja pitäen siitä härkämaisesti kiinni, ettei vain tulisi luovutettua liian aikaisin. Tietty kun jokainen dippi on ostopaikka, niin lopputuloksena on helposti liian iso positio lapussa, joka olisi pitänyt myydä vuosia sitten ja mistä luopuminen on kuitenkin henkisesti mahdotonta, kun siihen on käyttänyt niin valtavasti aikaa, vaivaa ja tunneresursseja.
Mitä pidempään omistat osaketta, sen epätodennäköisempää on sen ylisuoriutuminen markkinoihin nähden. Jos omistat osaketta päivän tai kaksi, on ylituotto hyvin todennäköistä. Vuoden tai parin omistamisella todennäköisyydet tippuvat, mutta ovat vielä ihan siedettävää luokkaa. Kymmenen vuoden jääräpäisellä holdauksella ylituoton tekeminen muuttuu äärimmäisen epätodennäköiseksi ja vaatisi satumaista osakepoimintataitoa poimia juuri näitä megavoittajia.
Tietysti aina joku joskus osuu sellaiseen firmaan, joka vuodesta toiseen takoo satumaista kasvua ja tulosta syklin ylitse, jolloin pääsee makeasti leveilemään omilla tuotoillansa ja osakepoimintataidoillansa internettifoorumeilla, mutta se et ole kuitenkaan sinä joka sen osakkeen löytää, vaan joku toinen, joten turha siitä on haaveilla. Samasta syystä lottoaminen ei yleisesti kannata, vaikka joku aina senkin jättipotin voittaa.
Väittäisin, että jos ei ole Marksin kaltainen raudanluja guru-tason ammattilainen, niin järkevämpää olisi omistaa salkussaan sellaisia osakkeita missä on positiivinen momentumi käynnissä ja minkä liiketoiminnalla menee silminnähtävästi hyvin nyt ja lähitulevaisuudessa. Myy sitten ne osakkeet kun positiivinen kurssikehitys ja uutiset loppuvat ja sentimentti sekä liiketoiminta kääntyy negatiiviseksi. Jengi puhuu nyt paljon vibe-koodauksesta, mutta olen itse päässyt todistamaan, että kuinka moni tuttu on tehnyt vibe-sijoittamisella huomattavasti suurempia ylituottoja, kuin mitä heidän tekniset sijoitustaitonsa oikeuttaisivat.
Tämä menee puhtaasti omalla mutulla ja kokemuksella, mutta uskoisin että tuollainen sijoitustyyli toimisi paremmin keskivertosijoittajalla, kuin että koittaa löytää salkkuun niitä 100x megavoittajia pitkäjänteisellä omistamisella, koska lopputulos on kuitenkin, että sulla on salkku täynnä jotain Kempoweria, Hyzonia tai Voxturia. Tietty vaikka tekis mitä, niin paras lopputuloshan tulisi varmaan kuitenkin indeksisijoittamisella