Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Tämä varmaan pitää kirjoittaa hieman vitsillä ja asiasta poiketaankin niin ei suututa silti, miksi valtio saa väärinkäyttää asemaansa? Esimerkiksi pakottaa meidät maksamaan verot yms maksut.

Sitten ne rahat käytetään väärin. Jos ihmisten sumutus ja väärinkäyttö on hyväksytty valtioiden hallintoja myöten niin…

Vaikea siinä on tavan tallaajalla kasvaa nykyisessä maailmassa ja olla tip top niinkuin harva on, ja nekin tietää että kunnon liha on maistuu helevetin hyvältä, mutta eihän se oikein ole että niin moni syö sitä koska se tuhoaa meidän kehoa ja planeettaa.

Sitten voidaan miettiä tätä kapitalismin kannalta, kapitalisti toivoo että kaikki ostaa hänen tuotettaan jotta hänestä tulee rikas.

Kommunisti taas haluaa omistaa ihmisen sielua myöten. (Nykyiset jätti yhtiöt voi laskea mukaan tähän)

Nyt suunnitteilla olisi kapitalismin ja kommunismin sekoitus, saa nähdä miten se tulee toimimaan jollei tässä ihmeitä tapahdu.

Kun ihminen valitsee lapselleen harvinaisen ja persoonallisen nimen ja sitten leikkikentällä joka kolmannella onkin lopulta sama nimi, sitä kutsutaan kulttuurivaistoksi. Ehkä hesuli onkin kulttuuriharha, jossa näemme keitaan horisontissa, vaikka ison kirkon kartoissa sitä ei ole merkittynä. Ehkä se voitaisiin vielä todentaa postmodernina kulttuurin palkitsemisjärjestelmän häiriönä, joka vaikeuttaa kapitalistisen realismin hahmottamista ja oikeuttaisi jonkinlaiseen keskittymishäiriötukeen EU:lta. Tai edes velkainstrumenttiin jolla voitaisiin sitten ostaa ulkomaisia osakkeita omien tilalle. :thinking:

9 tykkäystä

Ilman muuta lihakielto äkkiä. Ei mitään järkeä minkään eläinlajin syödä samaa ruokavaliota kuin esivanhenpansa miljoona vuotta putkeen, siitä on selvä Tieteellinen konsensus.

Kaiken tarvittavan ravinnon moderni Homo Sapiens saa ultraprosessoiduista fytoestrogeenisörsseleistä ja B12 pillereistä. Näiden toimivuudesta ruokavaliossa on ihmisen evoluution mittakaavassa jo näyttävä parinkymmenen vuoden kokemus.

27 tykkäystä

Varmaan Posti pörssiyhtiönäkin rajoittaa, minne on mahdollista lähettää postia kuten nyt USA:n suhteen ja postimaksut sen kuin nousevat. Nytkin ovat toimittaneet USA:han menevän postin Traficomille, jos lähettäjän osoitetta ei ole lähetyksessä.

Kieltämättä nostatti itselläkin kulmakarvoja, kun tutkimus niputtaa punaisen lihan yhteen nitriittejä ja muita myrkkyjä sisältävien prosessoitujen lihavalmisteiden kanssa.

Löytyisiköhän aiheesta muita tutkimuksia.

19 tykkäystä

Siinähän on tutkittu Suomalaisia. Se että poron täysliha on varmasti halvinta nakkia terveellisempi vaihtoehto ei muuta sitä että keskiverto Suomalainen syö jauhomakkaroita, nakkeja ja jauhelihaa huomattavasti poroa useammin.

5 tykkäystä

Kommentointi on taas luvattoman karhupitoista…

Edit: ja tottakai Nalle Puh ensimmäinen tykkääjä🤭

50 tykkäystä

Voi teitä. Sosiaalinen media on ihmiskunnan helmi joka nostaa tietoisuutemme aivan uudelle tasolle :joy::joy::joy:

Hyvää viikonloppua

5 tykkäystä

Eipäs nyt aleta tölvimään vaikka sulla on uus ranneke kaikkiin laitteisiin

tenor (1)

22 tykkäystä

Tästä kuvasta huokuu että puolustusteollisuus on ilmeisesti “SE JUTTU” tällä hetkellä. En tiedä mitä kuvaaja on pyytänyt poseerauksen suhteen, mutta hilpeä on tunnelma, vaikka melko vakavan aiheen parissa ollaan.

Tulee vähän Vintiöt sarjan Boys are back in town sketsin meiniki mieleen, kun on lähdetty edustamaan.

22 tykkäystä

Olipa vauhdikas lähtö viikonloppuun kun nykyinen/entinen pöytäkone sanoi yllättäen sopimuksen irti ja rupesi buuttaamaan randomisti pari min käynnistymisen jälkeen. Ei ollut oikein aikaa debugata, niin ei muuta kuin kohta puoli vuotta pöydällä jo mulkoilleet komponenttilaatikot auki ja uusi PC kasaan pikakyytiä :smiley: Linux Mint Cinnamonin voimin taas “hengissä” ja jopa epäilyjä alkuun herättänyt näyttiskin (RTX 4060 Ti) toimi sitten lopulta oikein mainiosti 550-ajureilla.

Vähän erikoiset speksit, mutta näillä eväillä erikoisiin käyttötarkoituksiinkin :wink: Intel Core i7 12700KF + Noctuan pakettiauton kokoinen jäähy, 64 GB Kingston Fury Beast (karvaturri?) DDR 5, MSI Z790 Gaming Plus WiFi, MSI Geforce RTX 4060 Ti ja 2 TB Kingston Fury Renegade NVME m.2, Fractal Focus 2 -koppaan

Pitää vielä tutkia mikä vanhaan tuli. Ainakin CMOS-patteri nyt vaihdettu ja näyttiksen vuosikertapölyt putsailtu.

25 tykkäystä

Tuli mieleen kun aina hehkutetaan johdon tekemiä osakeostoja, niin onko aiheesta tehty tutkimuksia? Etenkin kiinnostaisi Suomi-kontekstissa tulokset.

Luonnollisesti johdolla on hyvä näkemys liiketoiminnan kehittymisestä mutta se ei tietenkään ole yhtä kuin hyvä hetki sijoittaa yhtiöön eikä suomalaisten johtajien pääoman allokoinnista ole, joitain poikkeuksia lukuunottamatta, mairittelevaa kerrottavaa.

3 tykkäystä

Nämä @Pohjolan_Eka mielipiteet on kyllä aina ihan timanttia, ehkä osaksi sen takia etten osaa tulkita, onko ne kirjoitettu pilke silmäkulmassa, vakavissaan vai jotain siltä väliltä. Vastuu jää savolaisittain ns. kuulijalle :smiley:

Suomen lihavuusongelmaan liittyen itsensä voi syödä lihavaksi myös pastalla, riisillä, vehnällä yms peruselintarvikkeilla. Ihmiset ja taloudet ovat myös erikokoisia, joka pitäisi ottaa huomioon, mikäli elintarvikkeiden määrää alettaisiin säätelemään. Ehkä joku kaunis päivä meillä on “ihmepilleri”, jolla saa päivän energiatarpeen ihanne makroilla. :face_with_monocle:

5 tykkäystä

Ekahan on tyylipuhdas libertariaani. Minulle tuollaiset “puolet kansasta joutaa hautaan, kunhan vapaus toteutuu”-tyyppiset mielipiteet toimivat hyvänä muistutuksena siitä miksi sosiaalidemokratia on ihan fiksu systeemi.

4 tykkäystä

Virtalähde? Tutun kuuloinen oire.

Ja koska merkit pitää saada täyteen niin voihan se olla melkein mikä tahansa muukin komponentti :smiley:

Tällä palstalla on niin paljon mainioita viestejä, että mieleeni nousee se varmaan monelle tuttu dilemma, Tykätäkkö vai eikö, kas siinä pulma?

Kun olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa

Usein olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä ja viesti on hyvin kirjoitettu ja taustoitettu ja informatiivinen, jolloin on helppo tykätä viestistä. Toisinaan olen samaa mieltä, mutta viesti on huonosti kirjoitettu, sitä ei ole taustoitettu tai mahdolliset lähteet puuttuvät väitteille täysin ja valitettavan usein se on vain “one lineri” tuomatta sen syvempää lisäarvoa keskusteluun, joten olen vähän kahden vaiheilla. Joskus tykkään, joskus en. En halua tukea liikaa lyhytjänteistä mielipiteen heittelyä, vaikka totuuden nimissä olen myös sellaiseen itse syyllistynyt. :clown_face:

Kun olen eri mieltä kirjoittajan kanssa

Toisinaan olen eri mieltä, mutta jos viesti on hyvin kirjoitettu, looginen ja jopa taustoitettu, arvostan lisäinformaatiota ja tällöin yleensä myös tykkään viestistä. Usein törmään myös viesteihin, joista olen täysin eri mieltä, joita ei ole perusteltu, saati taustoitettu ja ohitan nämä sujuvasti. Sitten on vielä sellaiset propagandan/misinformaation puolelle menevät viestit, jotka mielestäni eivät kuulu keskusteluun. En kuitenkaan liputa viestejä, sillä useimmista asioista tietämykseni on niin vajaa, etten voi olla täysin varma, ettei kyseessä ole rehellinen kirjoittajan mielipide ja koska sananvapaus ei tarkoita sitä, etteikö lukija saisi pahastua jostakin viestistä.

Niinpä on mieleeni tullut, että pitäisikö viesteissä olla näitä tykkäyksiä eri kategorioittain?

Esimerkiksi

Sydän = Olen samaa mieltä

Plussa = Arvostan viestin informaatiosisältöä

Miinus = Informaatiosisältö on varsin heikko

Kirja = Hyvin kirjoitettu, taustoitettu ja perusteltu (ei välttämättä tarkoita, että on samaa mieltä)

Roskis = Viesti on lähinnä propagandaa/roskaa/misinformaatiota ilman yhteyttä tosielämään

Tosin, roskisvaihtoehto voisi saada kirjoittajat jossakin ketjussa tappelemaan siitä, onko jokin viesti roskaa vai ei ja näin muuttaa koko ketjun roskispaloksi. Lisäksi kirjoittaja voi pahastua, jos hyvin taustoitettu kirjoitus leimataan roskaksi ja lopettaa kirjoittelun. :wastebasket: :fire:

Millä perusteilla itse päätät, kuinka painat sydäntä?

• Olen samaa mieltä ja viesti on hyvin kirjoitettu
  • Olen samaa mieltä, mutta viesti ei anna lisäarvoa keskusteluun (lyhyt, huonosti kirjoitettu, ylettömän provokatiivinen)
  • Olen samaa mieltä, mutta viesti on silti roskaa
  • Olen eri mieltä, mutta viesti on informatiivinen ja tuo lisäarvoa keskusteluun
  • Olen eri mieltä ja viesti on mielestäni roskaa
  • Jokin muu syy
  • Ei mikään näistä vaihtoehdoista
0 äänestäjää

Ja toinen vielä perään: Pitäisikö viestien tykkäysvaihtoehtoja monipuolistaa?

• Kyllä, se toisi lisäarvoa keskusteluun
  • Ei, sillä se monimutkistaisi turhaan viestiketjuja ja/tai saisi ketjut menemään sivuraiteille
  • Jokin muu vaihtoehto, mikä?
0 äänestäjää
11 tykkäystä

Tätähän koitettiin jo aikoinaan. Sydämen tilalla oli vajaa kymmenen erilaista emotea. Yksi niistä oli sontakasa. Ominaisuus poistui käytöstä runsaan sonnan tuoksun saattelemana alle kuukaudessa.

53 tykkäystä

Minusta nostit hyvän asian esille. En tekisi viesteistä tykkäämistä liian monimutkaiseksi, mutta kannatan “En ole samaa mieltä, mutta hyvin perusteltu/hyvä informaatio sisältö” -nappia.

Tämä vaihtoehto voisi rohkaista useampaa foorumilaista kirjoittamaan myös valtavirran vastaisia näkemyksiä.

Tykkää napin oletan tarkoittavan, että pitää viestistä tai on samaa mieltä viestin kanssa.

Negatiivisia vaihtoehtoja en toisi, jotta vältytään turhalta provokaatiolta, joka vie usein keskustelun väärille raiteille.

10 tykkäystä

Kun viesti saa sydämiä, informaatio on että siitä ansaitusti tykätään. Viestin informaatioarvo on viestissä itsessään kaikkien edessä sydämien määrästä riippumatta. Disinformaation torjunta viestiin tägätyn kehun variaatioiden lisäämisellä on samalla riski keskustelun ohjaamisen siirtämiseen kirjoittamisesta pilkkomiseen ja äänestämiseen. Demokraattisuudestaan huolimatta siinä syntyy komitea/komissio joka ohjaa keskustelua eikä lopulta ole informaatiovaikuttamisen tai roskan torjuntaan itse keskustelua parempi vaihtoehto. Hollywoodin komiteaelokuvat ja jotkut komissiot ovat siitä esimerkki jaloista tarkoitusperistä huolimatta.

Iso ongelma on, voinko tykätä viestistä kun muut näkevät tykkäykseni. Se ei edelleenkään vaikuta alkuperäisen viestin informaatioarvoon, mutta kuormittaa ja stressaa satoja viestin lukijoita kun sekunnin murto-osissa pitää päättää miten tässä nyt kuuluu toimia.

Pahin muoto on, kun viestissä on järkeä ja peukalo halajaisi napille, mutta silloinhan muut ajattelevat minun olevan samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Samaa mieltä siitäkin viestistä mitä minä luin siltä viime viikolla?

Antipatian vastakohta on sympatia. Sympaattisista ihmisistä on helppo ajatella empaattisesti. Empatia ja sympatia ovat silti eri asioita ja niiden sekoittaminen on yksi biljoonien peukaloiden ja sydämien parviälyn mädättäjiä. Empatia on sitä että ymmärtää toisen näkökulman ja logiikan riippumatta siitä tunteeko tai ajatteleeko samoin. Korkeimmillaan empatia voi ehkä mahdollistaa sydämien ja peukkujen jakamisen luetun tekstin perusteella, riippumatta mitä muut ajattelevat tai äänestävät siitä.

Se että inderesillä pääsi kerran irti kakkaemoji oli supersympaattista! Anteeksi pitkistä sanoista ja lauseista taas.

18 tykkäystä

Ei kai niitä tykkäyksiä tarvitse säästellä. Ei se sydän tarkoita että olisit samaa mieltä, sen voi antaa jos kirjoitus on ok. Teen näin itsekin ja olen huomannut että niin tekee moni muukin. Yleensä tykkään jos joku vastaa minun viestiini. Tykkään, vaikka en välttämättä ole samaa mieltä vastauksesta. Tykkääminen on kuitenkin kohteliasta jonkun vastatessa viestiin. Hän on lukenut minun kommenttini ja selvästi jotain siitä ajatellut.

Sanon myös monta kertaa oikeassa elämässä anteeksi, vaikka vika ei mielestäni ole minussa. En siinä kohtaa ajattele että mitä jos toinen luulee minun luulevan vian olevan minussa. Kiitos tulee myös sangen helposti.

Ymmärrän että polittisesti latautuneissa ketjuissa on vaikea tykätä Ideologialtaan täysin vastakkaisen ihmisen kirjoituksia, siinä pelkää helposti leimaantumista.

Nykyinen systeemi on hyvä, viimekertainen kokeilu sen osoitti. :heart:

55 tykkäystä