Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Jag tycker att det mest attraktiva verkstadsföretaget nu är:

• Hiab
  • Kalmar
  • Konecranes
  • Kone
  • Valmet
  • Wärtsilä
  • Metso
0 äänestäjää
1 gillning

@Sijoittaja-alokas har i smyg trollat politik-hörnan genom att ändra bokstaven n i rubriken till ett kyrilliskt п. :face_with_monocle: Politik-tuggummi?

20250908_192029

22 gillningar

Jag kastar in Rauten som en joker, men jag tycker inte att sektorn är särskilt attraktiv just nu. De flesta har redan tagit ett ganska stort försprång.

Förutom Rauten saknas även åtminstone Ponsse, Kesla och Norrhydro bland alternativen.

4 gillningar

Jag förvånas över alternativlösheten i diskussionen om återköp, som syftar till att förbjuda antingen utdelningar eller återköp?

Själv ser jag användning för båda och uppskattar företag som först kommunicerar tydligt vad de tänker göra och sedan genomför sin strategi år efter år.

Min egen tillämpning är passiva tillväxtfonder som kan säljas med en anskaffningskostnadsantagande på över 10 år, och utanför dem en Oksaharju-inspirerad utdelningsportfölj som säkerställer att oxfilé och El Cortez XO inte tar slut från bordet ens under en nedgångsperiod, då det inte lönar sig att sälja fonder. Jag kan skapa egna utdelningar genom att sälja fonder när jag får ett rimligt pris.

Telia finns inte direkt i portföljen, eftersom att sälja delar av företaget och betala utdelning från kassan inte är hållbart. Utdelningsportföljens förvaltare såg det redan före utdelningssänkningen.

7 gillningar

Jag sa “du kan sälja”, inte att du måste. I slutändan är det alltid investeraren som tar ställning till om aktien är billig eller dyr, och det är alltid så oavsett om utdelning betalas ut eller om egna aktier köps tillbaka.

Om du inte vill sälja när kursen är låg, men absolut måste ha intäkter, så är du i exakt samma situation även om företaget tillfälligt avbryter utdelningen för att skydda sin kassa. Jag skulle åtminstone inte gå med på en situation där jag skulle outsourca min kassahantering till mitt investeringsobjekt, och jag tror inte heller att det är din situation.

Om intäkterna å andra sidan är ett trevligt tillskott, men inte absolut nödvändiga, så säljer du väl bara inte när kursen är låg och tar dina “utdelningar” någon annan gång? Jag förstår fortfarande inte hur någon annan kan vinna på detta i det långa loppet än skattemyndigheten.

Detta blev inte riktigt klart vad det handlar om och vem som blir irriterad? Jag skulle åtminstone bara vilja att företaget INTE tar ställning till värderingen och alltid köper tillbaka egna aktier med överskott, vilket också gör det möjligt för gemene man att välja den mest skatteeffektiva vinstutdelningen för sig själv.

6 gillningar

Ursäkta dubbelposten, men jag ville svara på detta också: detta är enligt mig en annan sak som jag inte riktigt förstår. Det är en mycket bra idé att få ett schablonmässigt anskaffningsvärde med lång innehavstid, men på utdelningar betalas dock (förutsatt att de är skattepliktiga) alltid skatt på hela summan.. Jag förstår alltså inte heller denna gång hur utdelningar är ett bättre alternativ än försäljningsintäkter om man vill ha inkomster? Exakt samma resultat borde de ge om anskaffningspriset är noll, men annars borde försäljning vara förmånligare?

Det är möjligt att jag bara inte förstår, så om det är fallet, vänligen förklara det för mig med en räkneexempel, tack :smiley:

3 gillningar

Utdelningsdiskussionen fick mig att tänka på att utdelningar ofta har en tydligt kommunicerad historik från företagen under år eller till och med flera decennier (I USA finns det företag som har ökat sin utdelning oavbrutet varje år i upp till 70 år). En lista över s.k. utdelningskungar: 2025 Dividend Kings: List & Definition | The Motley Fool Vanligtvis har företagen hela sin utdelningshistorik även på sina egna investerarsidor.

Historiken för återköp (och annulleringar) och stabil tillväxt/förutsägbarhet är betydligt svårare att hitta data för. :thinking:

5 gillningar

Hej,

Jag läste i morse en omfattande artikel ”Arbetsplatsen för krossade drömmar” som behandlar det finska programvaruföretaget Dream Brokers verksamhet och företagskultur → https://x.com/JuhaHaanpera/status/1965110800076734824
Artikeln lyfter fram många berättelser från anställda om ledarskap baserat på rädsla, problem i arbetsgemenskapen och ledningens praxis som har påverkat både personalens välbefinnande och företagets rykte. Jag känner inte företaget eller dess personal personligen, så jag vill inte döma. Elina har bedrivit grundlig journalistik och intervjuat olika parter på ett mångsidigt sätt. Artikeln fick mig att reflektera över vikten av arbetsgivarvarumärket och företagskulturen för affärsverksamheten:

Varumärkesvärde i kundernas ögon: Företagens värderingar och interna kultur är en allt viktigare del av kundernas beslutsfattande. Öppenhet och god behandling av personalen bygger förtroende, och bristen på det kan försvaga varumärket, särskilt när nyhetsrapporteringen är omfattande.

Rekryteringsutmaningar: Konkurrensen om talanger är hård, och arbetsgivarvarumärket är en betydande faktor för att attrahera och behålla topptalanger. Negativ publicitet kan göra rekryteringen ännu mer utmanande, som artikeln beskriver.

Företagets värderingar och deras synlighet: Det är intressant att fråga sig hur mycket programvaruleverantörens värderingar syns utåt för kunder och investerare. Jag funderar på om de påverkar köpbeslut? Eller väger teknik och affärsresultat tyngre i slutändan?

Utveckling av ledarskapet: Varje organisation har möjlighet att lära sig och förnya sig. När företagets utmaningar lyfts fram öppet kan de också fungera som en drivkraft för att utveckla kulturen och ledarskapet. Artikeln var en tankeväckande påminnelse om att företagskulturen inte bara är en intern angelägenhet. Den påverkar direkt varumärket, affärsverksamheten och förmågan att växa.

3 gillningar

Lite samma sak som när man påpekar för sin rasande fru att hon nu är irrationell & överreagerar. På så sätt förstår hon genast sitt misstag och lugnar ner sig :+1:

38 gillningar

Finns det några utdelningar som skulle vara helt skattepliktiga? 15 procent av börsutdelningarna är skattefria för vanliga privatinvesterare. Och om man äger tillräckligt, får man börsutdelningarna helt skattefritt.

1 gillning

Ursäkta, my bad. Så det är faktiskt bara 85%, det hade jag på något sätt helt glömt, så gränsen går på ett lite annat ställe. Jag har ju nästan aldrig behövt fundera på det själv, eftersom jag inte har haft några 10-baggare i portföljen och därför är försäljningsvinsten alltid en så liten procent :sweat_smile:

1 gillning

I osingodebatten gällande finska aktier är det bra att komma ihåg visdomen från Esa Juntunens bok Viisas sijoittaja (Vis investerare): ”Finnar är utdelningsinvesterare, men finska företag är inte utdelningsinvesterarvänliga”. På Helsingforsbörsen har det inte funnits ett enda företag som har ökat sin utdelning 20 år i rad. Mitt eget tänkande styrdes länge av Seppo Saarios tanke att det bästa företaget är ett som ökar sin utdelning. Med ackumulerad investeringserfarenhet och kunskap har jag förstått att sättet vinsten delas ut på egentligen inte spelar någon roll för mig. Det skulle vara fantastiskt om finska företag hittade förnuftiga investeringsobjekt, men i Finland anses ett företag vara dåligt om utdelningarna inte är 70-90 % av resultatet.

6 gillningar

Om ändå åtminstone några av dessa “bra case” bland Stockholms småbolag var under uppsikt av en oberoende analysfabrik, så att jag som privatinvesterare skulle hinna undersöka dem mer på kvällarna, bland annat med hjälp av omfattande rapporter :slight_smile: @Mikael_Rautanen

image

13 gillningar

Tråkigt att avbryta en bra utdelningsdiskussion, men detta meddelande passar kanske bättre i kaffehörnan än i skryttråden, för att skriva om portföljer på hundratusentals borde man kunna tala i plural. Å andra sidan skulle en del av texten passa i tråden om bilen som broms för förmögenhetsökning (jag gick över till att använda en tjänstebil och sålde min egen bil → detta gav nästan 20t€ i kapital till portföljen) eller i vadslagningstråden (jag vann totalt ca 10t€ från Veikkaus spel inom ett par dagar, nästan allt detta också till portföljen).

Portföljen bröt nämligen idag en ny tiotalsgräns i och med Planets 40% uppgångsdag. YTD var ännu vid förra fredagens stängning 98%, idag är portföljen 5% på plus, vilket innebär att den nu har mer än fördubblats sedan årets början. Även ca 25% i kontanter (bör nog förbereda mig för restskatter som ska betalas nästa år). Naturligtvis är nästan vem som helst en bra investerare i en uppåtgående marknad, men jag tror att jag efter några ganska mycket magrare år äntligen har hittat en lämplig investeringsstil för mig. Från detta forum har jag hittat många bra insikter och idéer som jag har tillämpat. Bra tips är bland annat att ha max 10 aktier åt gången i portföljen (fler är svåra att följa). Många talar också för diversifiering. Jag har å andra sidan så små insatser att för att uppnå verkliga avkastningar måste man söka stora risker och ta en stark ståndpunkt.

Till skillnad från tidigare har jag vågat klippa förlusterna snabbt, å andra sidan har jag suttit på händerna under röda dagar (eller vid en dålig tidpunkt klivit av tåget för en stund bara för att återvända när utsikterna har förbättrats). Och jag har också kommit ihåg att hålla huvudet kallt när det har funnits tillfälle att ta hem vinster. Tidigare gick det ofta tvärtom: man hängde med med näbbar och klor i stora förluster, medan bra uppgångar missades alltför ofta när girigheten slog till och jag orkade inte sälja när jag redan var på god vinst.

De största vinsterna har gjorts med HIMS (med en treårig innehavstid ca 1100% avkastning och swing trading utöver det), JOBY (120% avkastning), Planet (i genomsnitt 170% avkastning) och Ondas (som bara stannade i portföljen några veckor, ca 120% avkastning). Portföljens övriga bolag har jag förstås följt i åratal, Ondas som undantag (ölerna är förresten fortfarande skyldiga forummedlemmarna).

En rolig detalj i denna ”vadslagning” är att jag inte ens är en särskilt bra investerare: jag gör alldeles för lite fundamentalbaserat forskningsarbete eller räknar ut företagens värden. Jag kan inte ens teknisk analys egentligen alls, åtminstone inte så bra att jag skulle kunna fatta beslut baserat på den. Genom att öka mitt eget kapital har jag dock fått tillräckligt med volym för handel (jag menar i detta sammanhang att jag kan spela med tusenlappar snarare än hundralappar, vilket gör att avkastningen också blir större - även om förlusterna också skulle vara det).

Nå, detta meddelande gick nog nu mer åt självreflektion eller kanske till och med självberöm. Jag har bara en bra ’känsla’ för saken just nu och ville dela med mig av känslan. Eftersom man inte vill skryta med sådant t.ex. på sina egna sociala medier eller på jobbet :blush:

53 gillningar

Fotbollsmatchen Israel mot Italien slutade med resultatet 4-5. Endast en israelisk spelare lyckades göra mål.

Text-TV

4 gillningar

Detta är en helt relevant poäng. Saker betraktas i Finland ganska mycket ur den synvinkeln att befolkningen borde vara så och så mycket. Samtidigt löser den teknologiska utvecklingen detta problem lite på sidan om, samtidigt som processerna effektiviseras och blir mer kostnadseffektiva. Jag har alltid undrat varför vi skulle behöva få hit städare till Finland, till exempel, när det samtidigt, bara på konsumentsidan, redan finns så pass avancerad teknik för detta problem att de mest tidskrävande arbetsuppgifterna i praktiken redan kunde ha outsourcats till robotdammsugare för länge sedan. Och städare är bara ett av många exempel.

Detta är återigen ett gott exempel på att politiker inte löser problem utan teknik. Politiker och personer i ledande ställning borde därför vara väl insatta i var den teknologiska utvecklingen befinner sig vid varje given tidpunkt.

5 gillningar

Dammsugning och golvtvätt är en ganska liten del av vad städare gör. Automatiseringen av den delen spelar förmodligen inte en särskilt stor roll i arbetet, och kostnaden för automatiseringen är uppenbarligen för närvarande för hög i förhållande till nyttan. Robotar är till exempel ganska dåliga på att flytta saker ur vägen, vilket gör att golvstädningen blir ganska bristfällig. Visst, om man talar om ett golv i stil med en idrottshall, där det inte finns något i vägen och en stor yta, så skulle en robot säkert vara ett bra hjälpmedel för städaren, om kostnaden är rimlig.

För att det inte ska bli enbart en detalj att gnugga på, så tycker jag att exemplet väl beskriver teknikens tillstånd just nu (robotar, artificiell intelligens). De kan vara till hjälp, men de kan inte ersätta människan nästan helt.

7 gillningar

Jag håller inte med om detta. Vad jag själv har observerat, så går den största delen av städarens tid åt just att putsa golv (först damma av och sedan våttorka) och att tvätta moppar däremellan. Åtminstone på kontor om vi talar om veckovisa arbetsuppgifter.

4 gillningar

Även jag har uppmanats att lägga in separata sarkasmvarningar i vissa inlägg, jag gör det inte förrän forumnazist…polisen gör det.

Inte ens Erkki kan skilja dem från verkligheten

Frun predikade hur kvinnor är så mycket bättre än män i allt. Jag testade först med lätta saker. Jag bad henne att lugna ner sig och sätta sig ner.

Inget av det lyckades.

22 gillningar

Jag tar gärna äran för detta fynd och delning på forumet, om bolaget utvecklas väl i framtiden :smiling_face_with_three_hearts: .

Och om det visar sig vara en ny Sverige-mina, som några av de svenska aktier jag köpte 2022-2023, så i så fall får den användare äran för aktiefyndet som nämnde denna aktie på Nordnets Intellego-meddelandeforum :grin:

8 gillningar