Juuri näin. Luonto on paljon suurempi asia kuin lähimuisti, Lapin erämaa, kuivuva etelä, sulava jää. Galaksit ovat osa luontoa ja niitä ei ihminen pysty hetkauttamaan. Ehkä joskus jossakin kehittyy olento, joka edes jonkin hitusen saa kosketusta ihmisen jäljistä. Turha on diktaattorien tärkeillä tai sijoittajan miettiä, koska myy. Sillä ei ole edes samaa merkitystä kuin pisaralla Atlantissa. Mutta eläminen on pääsääntöisesti kivaa ja jossakin määrin suojelemisen arvoista ainakin lajitoverien kohdalla. Kehitystausta vaan ei sitä käytöstä suosi.
Raharadio potkaistiin jälleen käyntiin syksyn koittaessa!
Saulin ja Mariannen kanssa juteltiin kuluttajaluottamuksen heikkoudesta ja mitä sen piristyminen vaatisi. Lisäksi nostettiin esiin osakkeenomistajien edut, joita Helsingin pörssissä ei jostain syystä liiaksi löydy
(nostoina Keskon omistajan K-plussa sekä Viking Linen osakkeenomistajakortti). Ja lopuksi vielä juttua yritystuista. Toivottavasti kelpaa kuunneltavaksi viikonloppua vasten! ![]()
Aiheet:
00:00 Aloitus
00:40 Tunnelmat kesän jäljiltä
02:27 Miksi kuluttajaluottamus on niin heikolla tasolla?
18:18 Osakkeenomistajien laajemmat edut
31:50 Yritystuet
46:57 Rahavinkit
@Tomi_Valkeajarvi julkaisikin jo eilen artikkelin yhteisökyselyn tuloksista. Kävin itse tänään vielä kaikki annetut vastaukset ja erityisesti analyysin kehitystä koskevat kommentit läpi. Sain tästä ainakin omaan työhöni useita käyttökelpoisia vinkkejä ja painotuskohteita tulevaa varten. Ja mahdollisesti ideoita myös muuhun varsinaisen analyysin ulkopuoliseen sisältöön. Eli paljon kiitoksia kaikille vastanneille! Palautetta luetaan ja sitä hyödynnetään. Toivottavasti jaksatte vastata aktiivisesti myös tulevissa kyselyissä. Mukavaa viikonloppua!
Legendaarista Security Analysis- kirjaa ei ole tullut luettua varmasti 10 vuoteen. 700+ sivusta teosta ei kahlata ihan päivässä mutta suosittelen ehdottomasti kaikille. En muistanut että itse Graham hävisi 70% rahoistaan vuosina 1929-1932, the Great Depression aikana.

Kiitoksia @JHeiskanen hyvin mielenkiintoisesta ja laadukkaasta LapWall-artikkelista, erinomaista settiä.
![]()
Alkoi pikkaisen kiinnostamaan mua tämä yhtiö. ![]()
@JHeiskanen painoarvo on nyt sitten punnittu, 1,59 %-yksikköä.
Eli OMXHPI -0,1% ja LapWall +1,49%
Markkina on aina oikeassa!
Kuinka suuri tämä painoarvo on verrattuna Inderes- ja Kauppalehtiefektiin? Ihan vaan, että tulee kirjattua oikein ylös pörssikeinottelijan CV:hen ![]()
Seuraavassa artikkelisarjan osassa lähdetään seikkailemaan Fartcoinin saloihin ![]()
P.S. Jos joku luki jutun ja piti siitä, niin mulle saa lähettää vinkkejä, että mistä yhtiöstä haluaisi lukea samanlaisen katsauksen.
Voi kyllä pörssisähköön tulla paljon nykyistä enemmän hintojen heilahtelua jos datakeskukset syövät kaiken ydinenergialla tuotetun sähkön tasaisella kulutuksellaan.
Oli loistava katsaus Lapwalliin, kiitos ![]()
Samalla reissulla vierailtu Fodelia olisi omalla toivelistalla ensimmäisenä.
Johan oli Horst hevosen selässä tällä kertaa ![]()
Mikael ja Petri keskustelivat varoittajista ![]()
“Miksi kuluttajaluottamus on niin heikolla tasolla”
Lähihistorian huonoin työllisyysmarkkina, joka iskee myös poikkeuksellisen kovaa korkeakoulutettuihin:
Ostovoima ei ole liikkunut mihinkään ja tarjolla on vain pieniä tai isoja veronkorotuksia surkastuvilla palveluilla:
Nostakaa palkkoja +20% ja hankkikaa jengille duunia, niin katotaan sit uusiks sitä kuluttajaluottamusta ![]()
Suuri määrä kouluja suljetaan. Lapsia ei vain ole? Syntyykö lisää tarjoamalla rahaa?
Miksi ei sanota oikeata syytä. Kulttuuri on muuttunut. Hedelmällisessä iässä olevat eivät kaipaa huolehdittavaksi äänekkäitä, haisevia, huomiota vaativia paketteja, joista myöhemmin on vain harmia. Mieluummin raha laitetaan kosmetiikkaan, viihdepalveluihin, matkoihin, vaihtuviin kumppaneihin.
Turvataan, että vanhana yhteiskunta huolehtii, siksi niiyä veroja nyt maksetaan. Tai ihan sama, kyllä jotain keksitään.
Omasta kokemuksesta kuitenkin voi sanoa, että harmeista huolimatta tyhjää olisi ilman lapsia ja sisaruksia.
Tarvitaan ajattelun muutoksia, ei rahaa. Tai vähän sitäkin. Pula on kuitenkin eniten vanhemmista, kun niitä on, tulee lapsia itsestään. Maltalla bilettäjiä on jo liikaa.
Tervetuloa maahanmuuttajat, tulevat vanhuksemme tarvitsevat teitä.
Tuntuisi ennemmin että ongelma syntyvyydessä on lähinnä siinä että kun pariskunta päättää 30+ iässä hankkia lapsia niin niitä halutaan/saadaan yksi tai maksimissaan kaksi. Luonnollisesti kun osa porukasta ei saa lainkaan lapsia ja se osa, joka saa, saa yhden tai kaksi, ei syntyvyys ole kummoista.
Kulutusyhteiskunnassa kasvu syntyy kuluttajien halujen pohjalta. On vaikeaa saada tuloskasvua palvelematta näitä haluja ja niiden yltäkylläisyydessä lapsen hankkiminen ja ennenkaikkea kasvattaminen ja huolehtiminen ei ole suurimpien himojen kohde. Nyt on vallassa vahvaa luterilaista eetosta tarjoava hallinto, mutta jostain syystä tämä ei vain tartu ihmisiin vaikka kuinka päähän takoisi ja säästäisi.
Jos vedetään raadollisesti tulkintaa historiasta niin lapset olivat ennen myös henkilökohtainen hyödyke. Nyt ne ovat enemmän hyödyke kaikille ja hyödykkeen negatiiviset vaikutukset korostuvat mitä lähemmäs menee itseä ja taloudellisesti omaa työpanosta.
Tämä nyt ei kuulu kahvihuoneeseen, mutta eihän se yli kahden hankkimatta jättäminen ole millään lailla kiinni yksittäisen ihmisen tyhmyydestä, laiskuudesta tai itsekkyydestä. Sitä voivottelemalla bondaa kanssakärsijöihin, hyveposeeraa ja kehuu omaa vanhemmuuttaan. Mutta onhan se iso rakenteellinen asia jonka vyöryttäminen sosiaalisen median minäkeskeisiksi uhritarinoiksi on vain osa tapaa tehdä tunteista ja arvoista ohimeneviä hyödykkeitä, jotka voi poimia tilanteen mukaan ja jakaa sosiaalisen median syöpäeetteriin kokeakseen olevansa elossa.
Se itsessään on samaa minäkeskeisyyttä josta lapsettomuutta syyttää.
Edit. Tarkennuksena @kabu on asian ytimessä, että vaikka keskiarvoa lasketaan niin nollan pää on lähtöpiste ja kaikki lähtee sieltä liikkeelle.
Noin se pitäisi oikeasti mennä. Jos muutaman viime vuoden aikana hinnat ovat nousseet 20 prosenttia, siinä ei 5 prosentin palkankorotukset kahden seuraavan vuoden aikana paljon lämmitä.
Kuulostaa siltä, että herra P1 on unohtanut naksutella.
On nimittäin olemassa työntekoa vaivattomampi tapa hankkia rahat arjen pyörittämiseen ja kodin hankintoihin! Pitää pikkaisen naksutella verkkopankissa, ja rahaa tulee.
Olen kokeillut, aika helppoa on.
Ei ihme, että eräs kaverini on vähentänyt työnteon minimiin. Nyt hän naksuttelee ja tienaa huomattavasti enemmän kuin ne työkaverit, jotka vielä puurtavat täyttä päivää.
En halua kehuskella, mutta itse olen naksuttelija. Ei paljon palkankorotukset (niiden puute) mieltä paina.
Ihan kuin yrittäisit tunkea sanoja suuhuni. ![]()
Mulle kelpaisi kyllä 20% palkankorotus kaikille firman työntekijöille, ja sitä iloa jatkuisi varmaan muutama kuukausi, kunnes joko firmalta loppuisi joko kassasta rahat tai asiakkaat nousseiden hintojen myötä. Olen siis itse työntekijä, enkä omista osuutta firmassa. Eihän tämä iloa ole, kun miettii omaa ostovoimaa nyt vs 2021, mutta pidän mieluummin sen nominaalisesti hieman nousseen - vaikka ostovoimaltaan pienentyneen - palkkapussin kuin olen ilman sitä.
Jos oikein alkaa kyrsiä, voinhan aina ryhtyä yrittäjäksi.