Från detta kan man härleda en CAGR på 64,45%
Jag lade till det i Mikos diagram.

Från detta kan man härleda en CAGR på 64,45%
Jag lade till det i Mikos diagram.

När man gör några dagars telefonarbete hos Skatteverket eller banken, så märker man nog att saken är precis så här.
”Jag måste nog sedan överväga att flytta pengarna till en annan bank”
(Kontot tomt)
Bromanssini har gjort comeback
, välkommen! ![]()
Huhu, det får mig att tänka på de allra bästa tiderna med Qt, när @timontti pumpade ut material och kursen sköt i höjden! Nu skulle bara @Masse dyka upp någonstans och kasta raket-emojis. Om det bara kunde bli en likadan multibagger från dessa nivåer också.
Här är jämförande statistik över antalet konkurser från 90-talet för andra intresserade än bara mig själv.

Jag hörde på busryktet att Harvia är en kvalitetsaktie och för kvalitet måste man betala. Tillväxt kommer att ske och det kommer att ske med otroligt goda marginaler från och med nu in i en avlägsen framtid. Tråkigt för Harvia-korna, men teknisk analys visar att toppen är här.
Här är jämförande statistik över antalet konkurser från 90-talet för andra intresserade än bara mig själv.
Dessa siffror kan också relateras till antalet företag. På 90-talet låg det runt 200 000 och nu är vi uppe i ca 50-100 % högre siffror. Så lyckligtvis är vi fortfarande ganska långt ifrån 90-talets nivåer i relativa konkurssiffror.

I statistiken över antalet företag har någon förändring skett, och detta var den senaste jämförbara tabellen som jag hittade. De nya siffrorna har hoppat upp med ca 120 tusen.
I sig har dock antalet företag fram till 2024Q4 alltid överstigit nedläggningarna och om det är en anomali, så är det väl ingen fara…

Man borde främja möjligheterna till blankning även i Finland. Många som investerat i Meriaura Group skulle spara mycket pengar om det funnits bättre tillgång till blankning. Ur blankarens synvinkel skulle man kunna köpa tillbaka de sålda aktierna till ett marginellt pris jämfört med vad de såldes för, när handeln med “nya aktier” börjar. Det skulle vara en win-win-situation för alla parter när marknaden blir effektivare. Aktieserien på börsen är nu 0,1335e och igår kväll i samband med sammanslagningen tecknades aktien för 0,04657e. Hälsningar till finansinstitutet! ![]()
Får jag fråga om detta är gjort helt på magkänsla? Företaget har ingen organisk tillväxt alls och 200x P/S låter ganska högt med tanke på att kvantmarknadens TAM är verkligen marginell. Jag försöker inte nedvärdera köpet, jag vill bara förstå.
Skulle någon registerrensning ha synts där?
Finns det hopp och framtid i unga människor?
”Unga vuxna skiljer sig från äldre åldersgrupper genom att de ser kursfall som en möjlighet. Äldre investerare tar främst hem och säljer sina investeringar under kursfall”
Tack @Verneri_Pulkkinen för kvartarna, som alltid innehåller bra information som hjälper till att förstå den stora bilden av marknaden. Den här gången tittade jag på kvarten i bilen medan jag väntade på en passagerare.
Ha en riktigt trevlig och välförtjänt semester, Verneri!

Jag slutar snart söka jobb. “Tyvärr blev du inte vald den här gången”. Borde ibland fråga varför, särskilt när språkkraven ibland har varit sådana att 90% av sökandena har fallit bort. Det verkar som att det finns många sökande just nu. Den här veckan gick en semesterdag till spillo på grund av detta, men så är det bara. Har alltid kommit till andra fasen men stannat där sedan.
I dessa tidiga tillväxtföretag tittar jag mer på vilken riktning saker och ting går än på multiplar. Denna bransch är ännu ingen lönsam affär, precis som telehälsa eller satellitbildtagning inte var för en stund sedan. Med dessa har jag dock själv under de senaste åren mångfaldigat värdet på min portfölj. Ibland går det fel, ibland lyckas det, långt ifrån alla mina investeringar har lyckats.
Det finns en mycket bra tråd om IONQ här om du vill lära dig mer om företagets utveckling.
De är alla bra, men utöver Intelligent Investor och andra “klassiker” borde investerare också läsa till exempel Jesse Livermore:

Köp stigande aktier och sälj fallande aktier, är enligt mig världshistoriens bästa enskilda investeringsråd ![]()
När man läser trådar om mer spekulativa företag, så önskar man ibland att inlägget hade någon form av “etikett” eller liknande.
Kanske med lite mindre provocerande termer, men man skulle genast se med vilka glasögon man läser. ![]()
Världen av trading är helt annorlunda än världen av fundamental investering. Inom trading är informationen “after the fact”, det vill säga, du vet riktningen på trenderna först när det har hänt. Låt oss ta några exempel:
Du vill rita en trendlinje från topp till topp. För att veta var toppen är måste den stigande kursutvecklingen först vända (after the fact). Nu har du en topp, men du behöver minst två för att veta lutningen på linjen du ska rita. Därför väntar du på att den andra toppen inträffar (after the fact) och ritar en linje mellan två punkter. Om trenden sedan vänder (varför?!) kan du rita en linje från denna andra topp till en tredje topp först när det har hänt (after the fact!).
Därför är dessa trender lika användbara som att veta förra veckans vinstnummer när du skrapar en lottkupong. Traders ritar visserligen trovärdiga grafer, men man måste komma ihåg att det handlar om något som redan är känt.
Men vem är galen nog att köpa en aktie som är i en sexårig nedåtgående trend?

Förmodligen någon inbiten fundamental investerare. Kursutvecklingen följer på lång sikt utvecklingen av vinst per aktie, och på kort sikt handlar det om popularitet.
Jag läste detta snabbt i mitt sinne som att man borde läsa Aston Livingstone ![]()
PS. Jag väntar fortfarande på Astons utlovade 10€ priser för Nokia!!! ![]()
Det är väl inte så att detta att stirra i backspegeln är någon exklusiv rättighet för trading? Jag försökte hitta på Nokias webbplats fundamentala siffror för 2026 och 2027, men där fanns bara några “after the fact” kvartalsrapporter ![]()
Från din bild är det förresten ganska svårt att hitta den där sexåriga nedåtgående trenden. Klipp bort år 2016, så är aktien i en sidledes rörelse och under hela aktiehistorikens granskningsperiod vände den till en tydlig uppåtgående trend direkt från 2022, även om man inte skulle veta om den kommande kursuppgången ![]()
Mitt argument var att det inte är möjligt att veta framtiden med teknisk analys, om redan bara ritandet av trendlinjer förutsätter att trenden redan har förverkligats. Därför är det meningslöst att säga att investera enligt trenden. Investering görs alltid i nuet och det är omöjligt att förutsäga framtidens kurstrend.
Föreställ dig i början av år 2022 när du skulle överväga detta investeringsobjekt jag har länkat. Du skulle ha den graf jag har länkat som information om kursutvecklingen. Inget i den indikerar att kursen skulle fyrdubblas inom en snar framtid, men genom att läsa årsredovisningar skulle det ha framgått att det handlar om ett rimligt investeringsobjekt. En trader och en fundamental investerare skulle i detta ögonblick ha fattat ett annorlunda beslut.