Tässä on Johannes Ankelon kirjoitus bondimarkkinoista.
Viime viikolla USA menetti Moody’s AAA-luottoluokituksensa ja nyt valtion 3-vuotisen bondin yieldi on korkeampi kuin Microsoftin yieldi ja 30-vuotisen Treasury-bondin ja Microsoftin bondin yield spread on nyt vain 20 korkopistettä, tiukin spreadi koskaan. Microsoftin luottoriski voi pian olla pienempi kuin USA:n valtion, joka hallitsee maailman reservivaluuttaa.
Jorma Kastinen kysyi Inderesin pääomamarkkinapäivässä valtioiden velkaantumisesta ja lupasin linkkiä aiempaan Varttiin aiheesta.
“Milloin länsimaiden valtion velasta tulee ongelma? Esimerkkinä voi käyttää esim Suomea ja Usa:ta? Tilanne varmaan aika erillainen…”
Tässä viime vuoden spesiaalimpi video aiheesta
Velka ei ole ongelma, kunnes se on ongelma. Ei ole olemassa yhtä mittatikkua milloin jokin kriittinen raja ylitetään. Pitää myös muistaa, että julkinen velkaantuminen on osin peilikuva yksityisen sektorin himosta säästää nykymaailmassa. Toisen velka = toisen finanssiomaisuutta.
Allianzia tekisi mieli Saksasta riipaista osinkosalkkuun, mutta miten on saksalaisten osinkoverotuksen laita? Jos täytyy lähteä erikseen muutamia kymppejä hakemaan takaisin paperisodalla niin saa sitten jäädä Saksan pörssi koskematta.
Joutuu hakemaan itse veronpalautuksen Saksasta; en ole koskaan kokeillut mutta en olisi kovin toiveikas sujuvasta prosessista. Itse asiassa Nordnetillä on ihan erillinen varoitus sivuillaan, että he eivät voi toimittaa Saksan viranomaisten haluamaa todistusta tätä varten, enkä usko että muilla välittäjillä on sen helpompaa. Eli osinkkosijoittajan kannalta Seppo Räty on edelleen oikeassa.
Tuona päivänä rekisteröidyin tälle nykyiselle foorumille. Tietääkseni olen lukenut tai kirjoittanut tänne jokaisena päivänä tuon jälkeen, mutta mistään ei oikein voi tätä varmentaa
Tätä ennen oli vanhempi foorumisofta käytössä ja siellä kerkesin myös päivittäin sekoilla Mikäs tässä.
edit. pitäisi olla joku palkinto jos onnistuu käymään 10 vuotta putkeen jokaisena päivänä?
Ainahan voi palkita itse itsensä. Kinkku-ananas-pizzan sijasta suosittelen kuitenkin neljän täytteen fantasia-pizzaa lähiravintolassa. Ja täytteiksi ananas, ananas, ananas ja ananas.
Pizzahan kuulostaa juurikin sellaiselta joka tuli silloin nuorena kloppina vedettyä naamaan kello 0430 iltavuororyyppyjen jälkeen. Varmaan sisälsi oikeastikin sissijuustoa. Tämän jälkeen terveelliset 8h unet, toinen samanlainen pizza ja eikun töihin lemppaamaan kissanhiekkakonttia tyhjäksi. Saman pystyi toistamaan tarvittaessa monenakin päivänä putkeen. Nuoren miehen aineenvaihdunta ja palautumiskyky on aivan hurjaa. Toista se on nyt wanhana ukkona kun pelkkä alkoholin ajattelu tuottaa krapulan.
Jotkut laitto rahansa jonneki hiton osakerahastoihin baarin sijasta! Eikö ne muka tiedä, että juurikin meidänlaisten köyhien nuorten aikuisten ei missään nimessä kannata rahojaan mihinkään pörssipeliin laittaa, se on niille rikkaille! Kyl justiinsa on niin! Mitäs jos siellä menettää ne rahansa?!?!
Toiset ottaa riskiä sijoittamalla kryptoihin ja kaikenmaailman kamuxeihin. Mä otan toisenlaista riskiä🫡 Raakana tappavan myrkyllinen, 2x5min jälkeen yksi kulinarismin suurimmista multikliimakseista❤️
Kuusi litraa hermomyrkkyä. Syksyllä sitten nimimerkkiä poimimaan. Ja siinä välissä kanttiksia, herkkutatteja ja muita.
Ja sitä paitsi, kaikki kielletty on kivaa. Ihan kiusallanikin kerään ja syön. Muistan joskus kun pojat oli pieniä, jotain alle 7v, ja ekaa kertaa näitä kerättiin ja syötiin. Silloin vähän jännitti, mutta elossa ollaan.