Inderes kafferum (Del 10)

Här har det också pratats mycket om PE-marknader och produkter, så i den här podden dök vi in i PE:s underbara värld tillsammans med Saku Sairanen från Fundco. PE är verkligen ett konstigt fält. Vanligtvis är finansbranschen extremt noggrann med kostnader och skeptisk till allt prat om överavkastning (alla vet hur svårt det är). Inom PE verkar dock dessa saker förlora sin betydelse och kostnader spelar ingen roll, alla förvaltare genererar överavkastning och frågan är snarare vems avkastning som är högst. Vissa aktörer i branschen verkar ha en nästan euforisk inställning till PE. Som jag säger i podden, anser jag att PE är en mycket nödvändig finansieringskanal för ekonomin och jag tror genuint att bra förvaltare kan skapa enormt mervärde. Samtidigt hävdar jag dock att det senaste decenniets guldrush har gått överstyr och att en stor del av de investerare som har rusat in i PE under de senaste åren kommer att bli besvikna när fonderna slutligen avvecklas någon gång under nästa årtionde.

Det är bara att sätta hörlurarna på öronen och lyssna! :headphone:

32 gillningar