Nu er det rettet! Skal lige grave i, hvad opdateringen ellers bragte med sig ![]()
Nu hvor det er regnskabssæson igen, kunne alle optaktsartikler (preview-artikler) så ikke placeres samlet i slutningen af listen i morgenoverblikket? Lige nu ligger de spredt blandt de andre artikler, og da optaktsartikler i hvert fald ikke interesserer mig synderligt, ville det være hurtigere at finde de virkelig interessante artikler med “rigtig” info øverst på listen.
Hej @AlterEgo! Som udgangspunkt ligger optakterne mod slutningen, men af og til kan mindre selskabskommentarer være placeret efter dem. Morgenrapport-teamet kan tage stilling til dette, men udgangspunktet er, at vi forsøger at holde de største nyheder og resultater øverst på listen ![]()
Nogle af jer har sikkert allerede bemærket det, men vi har nu gjort transskriptioner af de nyeste YouTube-videoer tilgængelige og søgbare
Nu kan du søge efter specifikke emner af interesse i f.eks. ledelses- eller analytikerinterviews, som f.eks. i dette interview med Harvias CEO.
Vi arbejder stadig på at forbedre den automatiske identifikation af talere, kvalitetssikringen samt søgbarheden af disse som en del af den generelle søgefunktion. Giv endelig lyd, hvis I har ønsker eller behov!
ps. Disse transskriptioner og diskussioner kan fås direkte i Claude med Inderes Premium via Inderes MCP ![]()
Problemet med automatisk tale-til-tekst-konvertering er altid og nødvendigvis utydelig udtale og fejlhøring. Maskinen hører for eksempel ikke de “slugte” endelser på ord, selvom det menneskelige øre narrer sig selv til at høre dem. Transskriptioner kræver præciseringer og rettelser af tydelige fejl.
Kunne Inderes ikke give de ivrige forummedlemmer mulighed for at rette teksterne som et fælles frivilligt fjernarbejde?
Som belønning for et års arbejde (3-6 timer om måneden) ville et weekendseminar i forbindelse med den årlige generalforsamling på en eksotisk europæisk destination være tilstrækkeligt for de frivillige. ![]()
Baseret på dette har jeg ikke en konkret idé endnu, men i ånden af at lære konkurrenterne at kende, er det værd at tage et kig på Google Finances nye betaversion: https://www.google.com/finance/beta/
På godt og ondt er der blevet implementeret AI alle vegne. ![]()
I den aktiespecifikke visning findes der også et AI-resumé (hvor kvaliteten naturligvis varierer fra sag til sag).
Ja, det har du ret i, der vil uundgåeligt være nogle fejl i AI-transskriberet indhold, men jeg tror stadig, at man kan få de vigtigste pointer ud af videoerne, og at de udgør værdifuld data til analyse. Det ville slet ikke være omkostningseffektivt at transskribere alt manuelt. Lad os derfor følge med i, hvordan kvaliteten udvikler sig, og hvilke understøttende processer der skal skabes. Et weekendseminar ville nok blive lidt for dyrt ![]()
Tak for delingen @Ilkka6! Vores hensigt er ikke at presse AI lige så aggressivt ind overalt, men især de resuméer ville nok være nyttige for dem, der ikke besøger tjenesten så ofte ![]()
Ville det være muligt at tilføje en indstilling på selskabssiden, så brugeren kan skjule anbefalinger eller alternativt filtrere visningen til kun at vise bestemte anbefalinger?
Billedet viser Nokias anbefalinger som eksempel; det bliver meget uoverskueligt, når man kigger over en lang periode.
E: Det var faktisk muligt at fjerne anbefalingerne. ![]()
Det ville være fantastisk at få et værktøj til porteføljeovervågning på Inderes. Selv hvis det kun omfattede selskaber på børserne i Helsinki/Stockholm (inklusive FN naturligvis).
- Mulighed for at tilføje købs- og salgstransaktioner
- Måske i fremtiden integreret direkte fra børsmæglere?
- Grafer, cirkeldiagrammer osv.
- Mulighed for at sammenligne egen udvikling med f.eks. modelporteføljen
- Mulighed for at sammenligne sine besiddelser med f.eks. fællesskabets aggregerede portefølje
Som en gulerod for Inderes i dette:
- Data om brugernes investeringer/investeringsadfærd (naturligvis som anonymiseret massedata…)
- Den pågældende data kunne udnyttes i artikler osv.
Her ville der også være masser af potentiale for videreudvikling, og der opstår sikkert flere idéer, hvis man ønsker at fremme dette. Jeg ved ikke, om det er en valid case at implementere, men nu i AI-tidsalderen burde det vel kunne gøres lidt mere effektivt end tidligere ![]()
Jeg har for min egen fornøjelses skyld tilføjet tagget “ruotsalaisosakkeet” (svenske aktier) ved en række svenske aktier. Alt i alt findes der nu næsten 60 aktier med dette tag, hvilket ikke er så ringe endda. Det er måske lidt simpelt, men jeg kan godt lide at søge efter aktier fordelt på lande af den ene eller anden årsag. Om ikke andet ønsker man indimellem at sprede sine investeringer geografisk, og hvis disse tags fandtes for hvert land, ville man nemmere kunne følge udenlandske aktier via dette forum fremfor f.eks. gennem Seeking Alpha.
Som en generel udviklingsidé til analysen af serielle opkøbere (serial acquirers) og opkøbsdrevne virksomheder:
Hvis kernen i en virksomheds strategi er opkøb, kapitalallokering og integration, mener jeg ikke, at man kan affærdige analysen af disse med, at fremtidige opkøb ikke kan forudsiges. Man kan naturligvis ikke navngive specifikke opkøbsemner på forhånd, men opkøbskapacitet, potentielle multipler for opkøbte emner, marginer, integrationsrisici og afkast på kapital kan stadig estimeres.
I andre typer virksomheder forudsiger analytikere også usikker eksekvering. Hos Valmet estimeres ordreindgang og projektavancer, hos banker udlånstab og hos softwarevirksomheder nysalg. Hvorfor skulle netop den vigtigste del af forretningsmodellen i en opkøbsdrevet virksomhed stort set holdes uden for modellen?
Dette er også vigtigt på grund af risiciene. Hos en seriel opkøber kan ét dårligt opkøb ødelægge mange års succesfulde afkast. Derfor er vurderingen af opkøbsemnernes kvalitet, pris, integration og ledelsens evne til kapitalallokering selve kernen i investeringscasen.
Ellers kan der opstå et lidt asymmetrisk billede: Organisationen og omkostningsstrukturen, der er opbygget til opkøb, fremstår som en belastning for den nuværende forretning, mens deres potentielle afkast forbliver uden for prognosemodellen.
Jeg mener, det ville være nyttigt i sådanne virksomheder at adskille følgende mere tydeligt:
- Værdien af den nuværende portefølje uden nye opkøb
- Værdien af opkøbskapacitet og kapitalallokering
- Koncern-/platformsomkostninger, der muliggør opkøbsstrategien
Dette betyder ikke, at analytikeren skal købe ledelsens fortælling råt. Tværtimod er det netop her, analysens værdi ligger: at vurdere, under hvilke rammebetingelser opkøbsmaskinen fungerer, hvor realistiske målsætningerne er, og hvornår opkøbt vækst skaber eller ødelægger aktionærværdi.
Dette faldt mig ind, især da jeg kiggede på analysen af Auroora, men jeg mener, at det samme spørgsmål gør sig gældende for serielle opkøbere og opkøbsdrevne virksomheder generelt.
Dette minder mig om et andet område til forbedring i analysen: incitamenter for selskabets ledelse og bestyrelse. I ret få omfattende rapporter nævnes ledelsens incitamenter overhovedet, selv ikke i en bisætning. Så vidt jeg husker, har @Rauli_Juva for vane at tjekke, hvilke aktiebeholdninger insiderne har, men i andre rapporter har jeg ikke set tilsvarende nævnt.
Jeg ville frem for alt ønske, at analytikerne kulegravede selskabernes potentielle kort- og langsigtede incitamentsprogrammer samt aktiebesiddelser og virkelig analyserede, om de tjener aktionærernes interesser – det vil sige, om de styrer ledelsen mod at skabe aktionærværdi på lang sigt.
I nogle selskaber belønnes ledelsen (som knap nok ejer aktier for egne penge) generøst for absolut vækst i omsætning og EBITDA, mens der andre steder kan være tale om kun faste og rimelige lønninger, men meget betydelige aktiebeholdninger. I visse selskaber kan der omvendt være en komponent for afkast af investeret kapital (ROIC) som en del af aflønningssystemet.
Selskaber er forskellige, og på grund af blandt andet deres udviklingsfase passer den samme incitamentsmodel ikke til alle. Derfor ville det være et oplagt sted for analytikeren at tage stilling i rapporten til, om incitamenterne er de rigtige for det specifikke selskab med henblik på at skabe aktionærværdi, og hvad der eventuelt kunne ændres i dem.
Lige nu efterlader de omfattende rapporter og de tilhørende videoer ofte det indtryk, at analytikerne oprigtigt tror på, at ledelsen i ethvert selskab stræber efter “lønsom vækst” og maksimering af aktionærværdien, selvom incitamenterne, når man kigger under motorhjelmen, driver dem til at gøre noget helt andet. Efter min mening undervurderes betydningen af incitamenter i Inderes’ analyser, når det næsten ikke behandles overhovedet.
Denne tilføjelse til rapporterne ville være god, uafhængig analyse ![]()
Er der andre, der oplever, at citater er i stykker? Dette er sket gentagne gange i løbet af de sidste par uger, når man vælger “kopier citat” på mobilen og svarer i en anden tråd.