Udviklingsidéer til Inderes.fi-indhold

Man kan vel ikke følge premium-artikler på nogen måde? Det ville være rigtig rart, hvis de kunne inkluderes i notifikationerne.

10 Synes om

Tak for info @Ilkka6 og @Amatuuri! Ja, vi har bemærket det samme og undersøger sagen, men det er desværre ikke løst med det samme. En opdatering hjælper naturligvis, men det ser ud til, at sider, der er efterladt i baggrunden, nogle gange “fryser”.

Hmm mærkeligt, for mig fungerede de første 5 eksempler, jeg kom i tanke om, korrekt, og firmakæden var øverst. I Nordeas tilfælde var det dog som du beskrev :thinking: Vi opdaterer snart forumversionen og andre ting som en del af den flersprogede udvikling, så lad os se, om det retter sig med versionerne.

Godt ønske @kabu! Vi havde til hensigt at tillade at følge tags allerede i sommer, men vi stødte på forskellige data- og brugerfladeudfordringer. Vi får det dog gjort før eller siden, og tilføjer Premium som et separat tag :slight_smile:

9 Synes om

Jeg har også fået den samme fejl 4-5 gange inden for en uge, lige da jeg læste TeemuHinkulas blogindlæg. Nyeste MacOS og nyeste Firefox.

kuva

7 Synes om

Samme macOS + Firefox-kombination nedenfor.

Her er også fejl og advarsler fra konsollen, hvis det er til hjælp:
https://www.inderes.fi/videos/columbus-presentation-of-interim-report-q2-2025
kuva
kuva
kuva

https://www.inderes.fi/articles/trump-haluaa-myllata-fedin-riveja-erottamalla-cookin

kuva
kuva

4 Synes om

Ja tak! Der var en notifikations-polling-fejl i baggrunden, som forhåbentlig er løst.

Vi har nu her til eftermiddag skubbet den første rettelse ud, så sig til, hvis problemet fortsætter @Pohjolan_Eka , @kuponginleikkaaja, @Ilkka6 og @Amatuuri :pray:

11 Synes om

kuva

Er det absolut nødvendigt at kopiere sådan et AI-resumé fra et eller andet medie til starten af alt indhold?

Den artikel er også kun på 138 ord. Er det absolut nødvendigt at presse et resumé ind i starten? Hvis man har tænkt sig at læse det faktiske indhold, gør dette resumé bare livet sværere :frowning:

3 Synes om

Tak for feedback, @Ummon! Jeg var faktisk lige ved at poste om det her og spørge efter feedback :blush: Så giv endelig feedback, I andre også!

Jeg har personligt oplevet lignende resuméer som nyttige, f.eks. med Helsingin Sanomats (Hesari) klik-artikler, hvor det har været nemt at tjekke, hvad artiklen handler om, og om det derfor er værd at læse den. Da folks måder at forbruge information på ændrer sig med tiden og de tilgængelige løsninger, er dette en mulighed for os til at gøre det lettere at forbruge vores indhold.

Vores indhold lever heldigvis ikke af klikjournalistik, så det kan være, at disse ikke er lige så værdifulde for vores brugere. Hvis ingen åbner resuméerne, er der ingen grund til at beholde dem i tjenesten. Den nemmeste måde at lære på er dog at lancere et eksperiment og se, hvordan det reelt bliver brugt!

Redigering. Og det kan være, at vi bør fastsætte et minimumstegnantal for, hvornår et resumé skal laves. Dette var hovedårsagen til, at vi udelod f.eks. pressemeddelelser, da ingen har brug for et resumé af et enkelt ledelses aktiesalg.

13 Synes om

Livet er ret let, hvis en sådan opsummeringsboks, der som standard er for det meste skjult, irriterer.

Jeg synes, det er en ganske god tilføjelse.

Rediger. Man kunne finjustere det sådan, at opsummeringens indhold i skjult tilstand enten var helt skjult, eller så det første punkt var fuldt synligt.

Kunne der som standard f.eks. kun være en “Vis opsummering”-knap?

Nu mangler f.eks. i den pågældende artikel det sidste ord fra slutningen af det første punkt.
image
image

12 Synes om

Det er et spørgsmål om mening, om en AI-opsamling er nødvendig og nyttig eller ej.
For eksempel var den makrooversigt, som jeg brugte som det oprindelige eksempel, 138 ord. Der var lavet en separat opsamling på 44 ord. Efter min mening gjorde opsamlingen mere skade end gavn.

kuva

GO0E_6WXsAAUMyI

kuva

Efter min mening bør ting og tjenester holdes så enkle og funktionelle som muligt.
Eller vi kan sætte f.eks. en dyrere og mere besværlig flaskekapsel på alle tjenester. Og på alle hjemmesider kunne man sætte afkrydsningsfelter med “jeg accepterer” eller “jeg accepterer ikke”-formularer, før man kan komme ind på siderne.
En af disse tilgange har medført betydelig økonomisk fordel, den anden bruges f.eks. i EU.

kuva

Rent en idé/forslag. Hvad nu hvis dette AI-værktøj var for artikelskribenter, som med dets hjælp kunne producere de vigtige punkter i starten af artiklen (BLUF, se: BLUF (communication) - Wikipedia). På den måde behøvede AI’en ikke at spytte noget ud til alle, hvis træfprocent varierer, men i stedet ville der i starten af artiklen være noget essentielt, som skribenten selv har udarbejdet med AI’ens hjælp og verificeret af et menneske.

Et sådant AI-resumé, der smides direkte foran forbrugeren, er IMO kun symptombehandling, hvis den grundlæggende årsag er dovne artikelskribenter, der snakker udenom. :wink: Den tidsbesparelse og opsummering kan sagtens integreres i indholdsproduktionen (som er jeres kernekompetence).

edit: Og som en fortsættelse, hvis der er noget, jeg ville ønske AI kunne lave resuméer af, så er det videoer. Tekst er hurtigt at skimte igennem og finde nøglepunkterne, men at finde pointer i videoer er besværligt, og derfor rører jeg dem sjældent. AI til at redigere en 30-minutters video til 2-3 minutters hovedpunkter, så :ok_hand:

14 Synes om

Tak for kommentarerne!

Ja, det har jeg også selv overvejet, at vi kunne sætte en minimumsgrænse for tegn for resuméet. Dette blev udeladt i den første version, så vi forbedrer det baseret på feedbacken!

Ja, det ville gøre pladsen mere kompakt, men folk ville ikke vide, hvad de gik glip af :smiley: Så lad os se, om vi beholder teaseren eller ej, det ville selvfølgelig være godt, hvis den første bullet var fuldt synlig.

Vi udvikler også værktøjer til at støtte skribenter, så vi tager imod feedback! Selvom bemærkningerne i starten ville være kortfattet i teksten, så oplever jeg i det mindste som en liste-person, at en hurtig gennemgang af punktlister er lettere. Vi følger situationen for at se, hvilken værdi dette skaber :blush:

Ja! Dette er også et ønske fra vores side og venter på at blive undersøgt i den næste bølge. Fra webcasts får vi transskriptioner ret nemt, men hvad angår YouTube, har vi endnu ikke gravet i API’en. Mine egne erfaringer med det er dårlige, men måske har udviklingen udviklet sig :crossed_fingers: Målet er dog at bringe et resumé til videoer før eller siden, så brugeren kan vurdere indholdets interesse og relevans. Her letter videoens emneliste selvfølgelig allerede sagen.

9 Synes om

Hej og til info, forummet vil være under vedligeholdelse næste søndag den 31. august kl. 11.30-12.00 :construction: Forummet vil være nede i en del af tiden, vi bestræber os på at minimere forstyrrelsen!

4 Synes om

Vedligeholdelsesarbejde udført, forummet fungerer igen normalt :blush:

5 Synes om

Flersproget forum blev tilsyneladende en standardfunktion i Discourse 3.5-platformen:

kuva

I Finland er det vist ikke værd at udvikle noget software selv, når et amerikansk teknologifirma altid er hurtigere end finnerne :grimacing:

Har I forresten overvejet at implementere Discourses chatfunktion på Inderes’ diskussionsforum?

11 Synes om

Ja, det var kendt og årsagen til dagens forumvedligeholdelse :innocent: Vi har allerede testet Discourses flersprogethed et andet sted, men mere om emnet i næste uge, når vi rigtigt kan sætte det op osv.

Det er det her, men det er klogt at være selektiv med, hvad man laver. Det er ikke værd at genopfinde hjulet, hvis man kan stole på open source-løsninger :blush:

Det har vi ikke. Vi overvejer det!

12 Synes om

Forummet har forresten været ‘klæbrigt’ i dag, og responsiviteten ved klik føles som om den falder hele tiden. Jeg er allerede stødt på 502-fejl.

Håber ikke det snart går helt ned.

9 Synes om

I denne nye version af Discourse er der tilsyneladende en form for desynkronisering med likes

image

7 Synes om

Hmm mine likes har fungeret normalt :thinking: Vil du sende mig en besked, hvis det fortsætter og ikke er en midlertidig fejl?

Vi forsøgte at teste dette og fandt ingen større forsinkelse. Send venligst en besked, hvis I alligevel bemærker vedvarende langsomhed eller træghed :folded_hands:

6 Synes om

Dette har forresten været til stede lige siden opdateringerne startede. Tidligere blev hjerterne opdateret i realtid i beskeden, mens man nu skal genindlæse siden for at se dem.

Efter beskeden forsvandt problemet ‘magisk’. Jeg ved ikke, om serveren havde en form for indeksering, der blev færdig, eller hvorfor den kastede 502-fejl, at ressourcerne var opbrugt, men efter det har det ikke vist sig :smiley:

5 Synes om

Her er i hvert fald trinene for denne omtalte “nye” sag

1. Gå til bunden af siden via Discourses egen scrollbar i højre side (nok uden betydning, men…)
  2. Klik på indlæggets hjertefelt, så det åbner
  3. Vent til nogen liker det samme indlæg
  4. Efter liket opdateres antallet af likere, men like-ikonerne ændrede sig ikke

image

Og i et tidligere tilfælde skete det også omvendt, altså at tallene ikke blev opdateret, men ikonerne derimod gjorde. Jeg husker ikke trinene for det, men sandsynligvis lignende det ovenstående.

Red.:

Og faktisk skete det sidstnævnte tilfælde lige præcis med dette indlæg :smiley: Jeg fik altså en notifikation om, at Pohjolan_Eka likede dette, og jeg klikkede på notifikationslinket. Derefter åbnede jeg ikke hjertefeltet, og tilsyneladende nåede Miikka i mellemtiden at like denne besked. Da jeg så trykkede på hjertefeltet (der kom ingen notifikation), så det sådan her ud:

image

3 Synes om