Moi Femme-ketju myös mun puolesta! ![]()
Tämä taitaa olla omalta osalta ensimmäinen pidempi kirjoitus tänne Foorumin puolelle ja siksi ajattelin, että pieni esittely itsestäni sijoittajana on ehkä myös paikallaan ![]()
Mun sijoitushistoria ulottuu viiden vuoden taakse koronavuoteen 2020, kun päätin ostaa ensimmäiset rahasto-osuudet. Näin jälkeenpäin ajatellen voi todeta, että siitä se kipinä osakesijoittamiseen oikeastaan syttyi. Myöhemmin samana vuonna tein ensimmäiset osakepoimintani, vaikka siinä vaiheessa osakesijoittamisesta en hirveästi mitään tiennyt. Mutta jostain se piti aloittaa ![]()
Jollain ihmeellä onnistuin tekemään itselleni tärkeäksi muodostuneesta harrastuksesta työn ja työskentelinkin ennen uraa Inderesillä Nordnetissä suomalaisten yksityissijoittajien parissa. Siinä samassa aloin kiinnostua yhtiöiden fundamenteista (liiketoiminta, toimiala ja muut vastaavat tekijät) ja niin mua sitten puraisikin fundamenttianalyysin kärpänen
Nykyään työskentelenkin samaisen aiheen parissa täällä Inderesillä analyytikkona.
Lyhyen sijoitushistoriani aikana olen huomannut, että omalla kohdallani yksi tärkeimmistä asioista tämän harrastuksen parissa on yhteisö. Se, että voi sparrailla, saada vertaistukea ja arvokkaita oppeja muilta sijoittajilta on ollut äärettömän tärkeää!
Niin kuin @Marianne_Palmu aiemmin totesikin, me naiset olemme kuitenkin aliedustettuja osakemarkkinoilla (ainakin vielä toistaiseksi). Nimittäin tutkimusten mukaan naisten osuus osakesijoittajista on pysynyt noin kolmanneksessa (12/2024: ~35%) viimeisen vuosikymmenen aikana, vaikka osakesijoittajien määrä kokonaisuudessaan on kasvanut vauhdilla.
Pörssissä on siis rutkasti tilaa naisille eli tarvitsemme tekoja! Uskon vahvasti, että sosiaalisuus, vertaistuki ja muiden naisten esimerkit ovat naissijoittajille tärkeitä ja samalla edistävät naisten sijoitusintoa. Tämän eteen me Inderesillä aiomme tehdä töitä.
Toivottavasti tänne ketjuun löytää monia sijoittamisesta ja erityisesti osakesijoittamisesta kiinnostuneita naisia! ![]()