Incap sijoituskohteena

15 tykkäystä

Tässä Antin kommentit siitä, miten norjalainen sopimusvalmistaja nosti ohjeistustaan.

…Lisäksi pidämme mahdollisena, että länsimaisen puolustusteollisuuden erittäin väkevä kasvunäkymä ja tarve nostaa tuotantoa avaa kasvumahdollisuuksia myös Scanfilille ja Incapille.

19 tykkäystä

Incap US on investoinut noin 2 miljoonaa dollaria (1,82 miljoonaa euroa) edistyneisiin SMT-tuotantolaitteisiin (Surface-Mount Technology) kasvattaakseen tuotantokapasiteettiaan. Uusien laitteiden nopeus ja syöttökapasiteetti mahdollistavat tuotannon kasvattamisen noin 110 prosentilla. Laitteiston energiatehokkuus tukee yhtiön kestävän kehityksen tavoitteita.

https://incapcorp.com/fi/mfn_news/incap-us-investoi-edistykselliseen-smt-teknologiaan/

Jenkkilässä on ilmeisesti positiiviset odotukset.

27 tykkäystä

Ainakin paikallisesti ja väliaikaisesti Incapin USA:n kapasiteetille voi olla vahvaakin kysyntää lähiaikoina, mutta varoisin silti tekemästä johtopäätöstä, että vallitseva hässäkkä olisi Incapille nettopositiivinen uutinen dynaamiset vaikutukset huomioiden. Incapin kysyntä on investointivetoista ja epävarmuuden kasvu sekä todennäköinen talouskasvun hidastuminen tai ainakin elpymisen siirtyminen on jarru investointitavaran kysynnälle. Lisäksi USA on Victron Energylle ymmärrykseni mukaan kohtuullisen kokoinen markkina (noin 15 % liikevaihdosta), vaikka siitä ei toki varmuudella tiedetä, päätyykö juuri Incapin Intian tehtaan Victron-toimituksia jenkkeihin.

28 tykkäystä

Toki näin. Kukaan tuskin on nettohyötyjä näissä epävarmuutta ruokkivissa tilanteissa.

Incapilla on kyllä nähdäkseni monella tapaa olla yksi “voittajista” tässä pelissä jossa voittajia ei ainakaan vielä tunneta.

Esimerkkinä juurikin mainitsemasi lyhyen näkymän merkittäväkin tuotantopaine USA päässä mahdollisien tullien vaikutuksen blokkaamiseksi, Euroopan isot investoinnit, laskevat korot ja niiden myötä ehkä kasvavat kotitalouksien investoinnit (sähköautot, laturit, aurinkopaneelit…?) no kaikkihan nämä jo tiedetään.

Vaikka tästä oranssinmaanantain sekoilusta tälläkin kertaa tullaan nähdäkseni selviämään hekotuksilla, valheilla ja selittelyllä niin kyllä tämä jälleen herätti Eurooppaa, Intiaa ja muuta globaalia maailmaa panostamaan myös omaan tuotantoon ja ikäänkuin huoltovarmuuteen.

Viimeksi tällainen herätys saatiin kun nähtiin Kiinan todelliset kasvot ja tajuttiin miten paljon ikäänkuin vahingossa oltiinkaan luovuttu tiedosta, taidosta ja tekniikasta ja tällä kertaa opitaan vähän lisää.

Hidas on ihminen oppimaan mutta pala kerrallaan mennään kohti oikeaa suuntaa. Ehkä?

7 tykkäystä

Incap-konsernin liiketoimintakatsaus tammi-maaliskuulta 2025 julkaistaan perjantaina 25.4.2025 noin klo 9.00. Suomen- ja englanninkieliset raportointimateriaalit ovat tuolloin saatavilla yhtiön kotisivuilla osoitteessa Raportit ja esitykset - Incap Oyj

Yhtiö järjestää englanninkielisen webcast-tilaisuuden perjantaina 25.4.2025 klo 11.00 alkaen. Tuloksen esittelevät Incap Oyj:n toimitusjohtaja Otto Pukk ja talousjohtaja Antti Pynnönen.

Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa

Tilaisuuden aikana kysymyksiä voidaan esittää webcast-alustan Q&A-toiminnon kautta edellä mainitussa osoitteessa. Lähetyksen tallenne on katsottavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa Raportit ja esitykset - Incap Oyj myöhemmin samana päivänä.

Kysymyksiä voi esittää toimitusjohtaja Otto Pukkille ja talousjohtaja Antti Pynnöselle myös täällä Inderesin keskustelufoorumissa. Vastaukset julkaistaan yhtiön omilla verkkosivuilla ja tässä viestiketjussa.

21 tykkäystä

Incapin vuosikertomus on nyt julkaistu ja luettavissa täältä

Asiakasjakauma (ts. asiakasriski) piti tietenkin tarkastaa tuoreeltaan. Suurimman asiakkaan osuus Incapin liikevaihdosta oli viime vuonna 41 %. Tämä oli hyvin linjassa 40-45 %:n arviomme kanssa (ks. edellinen raportti). Suurimman asiakkaan liikevaihto laski 9 % viime vuonna. Toinenkin asiakas nousi viime vuonna näköjään hieman yli 10 %:n liikevaihto-osuuteen. Toiseksi suuriiman asiakkaan erittäin hyvä kehitys näyttää olleen koko konsernin viime vuoden liikevaihdon kasvun kannalta merkittävässä roolissa.

55 tykkäystä

Viljakainen etkoilee, sillä Incap julkistaa Q1-tuloksensa perjantaina. :slight_smile:

Incapilla on vastassa suurimman asiakkaan varastokorjauksen vaiheen tuntuvasti rasittamat vertailuluvut, mutta toisaalta yhtiö varoitteli jo helmikuun tilinpäätöstiedotteensa yhteydessä geopoliittisen epävarmuuden ja jo pelkän tullien uhan rajoittaneen kysyntää alkuvuodesta. Näin ollen odotamme yhtiön yltäneen maltilliseen liikevaihtovetoiseen tuloskasvuun vuositason vertailussa. Arviomme mukaan Incap toistaa kuluvan vuoden ohjeistuksensa viime vuotta korkeammasta liikevaihdosta ja liiketuloksesta. Globaalin kauppatilanteen kiristymisen takia ennusteisiin liittyy voittopuoleisesti negatiivisia riskejä, vaikka yhtiöllä on USA:ssa yksi tuotantolaitos eivätkä, USA:n tullit siten vaikuta arviomme mukaan Incapiin suoraan.

14 tykkäystä

Ennusteista jäätiin.

Tammi–maaliskuun 2025 kohokohdat

  • Vuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto oli 52,2 milj. euroa (1–3/2024: 51,4 milj. euroa). Liikevaihto nousi 1,6 %.
  • Oikaistu liikevoitto (EBIT) oli 5,9 milj. euroa (6,2 milj. euroa) eli 11,2 % liikevaihdosta (12,1 %).
  • Liikevoitto (EBIT) oli 5,7 milj. euroa (6,0 milj. euroa) eli 11,0 % liikevaihdosta (11,7 %).
  • Katsauskauden tulos oli 3,8 milj. euroa (4,9 milj. euroa).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,13 euroa (0,17 euroa).
20 tykkäystä

Kohtalainen suoritus tässä markkinassa. Otto kommentoikin jo Q4, että alkuvuodesta tulee vain maltillista kasvua ja riskit on koholla. Siihen nähden mielestäni hyvä suoritus taas kerran Incapilta.

Mielenkiintoista saada Otolta näkymät loppuvuoteen. Kuinka suojassa ollaan kauppasodalta? USA:n tehdas auttaa, mutta ei pelasta raaka-aineiden hinnan nousulta.

6 tykkäystä

Jep, nihkeäksi jäi Q1, vaikka asiasta toki varoiteltiikin tilinpäätöksen yhteydessä. Oton haastattelu on tulossa tänään myöhemmin. Kysymysehdotuksia voi laittaa vaikka tähän ketjuun tai yksityisviestinä, jos jotain erikoisempaa on mielessä!

24 tykkäystä

Euroopan kehityksestä voisi ainakin kysellä tarkempia esim. yskikö myynti nykyisille asiakkaille vai ei saatu uusia vaiko molempia. Puolustusteollisuus kun oli kuuma peruna Q1 Euroopassa niin tältä puolelta olisi voinut odottaa pieniä onnistumisia uusasiakashankinnan puolelta.

Rapsalta:
image

3 tykkäystä

Webcastissa sanottiin, että asiakkaat olisivat varovaisia tariffien takia, ja myyvät tavaraa ennemmin varastosta kuin tilaavat lisää. Tähän liittyen CFO spekuloi, että markkinatilanteen selviytymistä saattaa seurata pieni kysyntäpiikki, kun varastotasot normalisoidaan.

Mielestäni isoimman asiakkaan osalta sanottiin jotenkin niin, että myynti sinnepäin on vuositasolla kehittynyt jokseenkin tasaisesti.

16 tykkäystä

Antti ja @Otto_Pukk keskustelivat mm. Incapin Q1:stä ja yhtiän näkymistä. :slight_smile:

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:16 Q1-luvut
03:52 Tuotemix
04:45 Luottamus toiselle vuosipuoliskolle
08:24 Tehdas Yhdysvalloissa
11:43 Toiseksi isoin asiakas
13:53 Puolustussektori

15 tykkäystä

Taas näitä tulosvetoisia kannustimia ilman huolta pääoman tuotosta tai osakekohtaisesta tuloksesta. Onneksi Incapin tapauksessa voi luottaa silti johdon tekevän fiksuja päätöksiä, mutta omaan makuuni yksipuoliset tulostavoitteet voivat kannustaa esim. absoluuttisen tuloksen kasvattamiseen kalliilla yritysostoilla.

“Uuden kannustinjärjestelmän ansaintajakso on 2025—2027, ja ansaintakriteeri on konsernin kumulatiivinen liikevoitto (EBIT). Ansaintajakson 2025—2027 perusteella maksettavat palkkiot vastaavat yhteensä enintään 139 188 Incap Oyj:n osakkeen arvoa sisältäen myös rahana maksettavan osuuden.”

28 tykkäystä

Tässä on Antilta Incapista tuore yhtiöraportti. :slight_smile:

Laskemme Incapin tavoitehintamme 12,00 euroon (aik. 13,00 €) ja suosituksemme lisää-tasolle (aik. osta). Incapin startti vuoteen oli odotettuakin hitaampi, mikä herättää vallitsevaan toimintaympäristöön liittyvä epävarmuus huomioiden jo kysymyksiä ohjeistuksen saavuttamisesta, vaikka yhtiö olikin luottavainen H2:n suhteen. Tuloskasvu jääkin laskeneiden ennusteidemme valossa yhtiöltä tänä vuonna vähiin, mutta matalan EV-pohjaisen arvostuksen nousuvaran ja positiivisen yrityskauppaoption ansiosta tuotto-odotus on mielestämme riittävä myös 12 kuukauden tähtäimellä.

Rapsast lainattua:

Yrityskaupat ovat positiivinen optio

Ennusteemme ei sisällä luonnollisesti yrityskauppoja, joita raportin kommenttien perusteella voi olla tulossa jo lähiaikoina. Kahden erittäin hyvin onnistuneen kaupan (AWS vuonna 2020 ja Pennatronics vuonna 2023) jäljiltä yritysostot ovat mielestämme positiivinen optio arvonluonnille, varsinkin kun huomioidaan, että yhtiöllä on runsaasti kassaa töihin laitettavaksi.

10 tykkäystä


@Antti_Viljakainen: nyt tais käydä vähän köpelösti DCF-mallin rahavirran jakauman sijottamisen kanssa - menee DCF-arvo piiloon :smile_cat:

1 tykkäys

Hei kaikki Incap-foorumin jäsenet!

Kuten aina, kiitos mielenkiinnostanne Incapiin, erinomaisista kysymyksistä Q1-verkkolähetyksen aikana ja aktiivisuudesta täällä! Minulla on ilo julkaista yhteenveto Incapiin liittyvistä kysymyksistä ja vastauksista täällä:

K: Mikä oli pääsyy vuoden hitaaseen alkuun? Johtuiko vaikutus yksinomaan tulleista, ja vaikuttaako se kaikkiin yksiköihin vai erityisesti Euroopan yksiköihin?

V: Euroopan yksiköissä alku oli hieman hitaampi, mutta sanoisin silti, että vaikutus on globaali. Tällä hetkellä ilmassa on paljon epävarmuutta Yhdysvaltain hallinnon ja tullien vuoksi. Poliittiset neuvottelut ovat käynnissä, ja tullit ovat voimassa, ja kaikki markkinoilla odottavat, miten asiat asettuvat sen jälkeen. En usko, että tullit vaikuttavat vain Euroopan yksiköihin.

On paljon epäröintiä, koska markkinoilla ei ole tällä hetkellä selkeitä sääntöjä, mikä vaikuttaa myös Incapin liiketoimintaan. Sekä Incapilla että asiakkaillamme on toimintaa ja vientiä Yhdysvaltoihin, ja siksi tilanne vaikuttaa meihin molempiin suoraan ja epäsuorasti. Yritykset harkitsevat nyt optimaalista maantieteellistä sijaintia valmistukselle asiakkaidensa suhteen, koska nekin optimoivat. Meidän on myös muistettava, että monet komponentit tulevat edelleen Kiinasta, joten tullit vaikuttavat tuotteiden vientiin Yhdysvaltoihin valmistuspaikasta riippumatta.

Tilanne ei kuitenkaan ole ainutlaatuinen Incapille, vaan se vaikuttaa myös muihin markkinatoimijoihin. Meidän on odotettava ja nähtävä, mitä lopulta tulee laiksi neuvottelujen jälkeen. Uskomme, että tämä tilanne ei kestä ikuisesti ja markkinoilla on enemmän selkeyttä vuoden toisen puoliskon loppua kohti.

K: Incapin suurimman asiakkaan osuutta lukuun ottamatta kasvua ei esitetty Q1-raportissa. Onko mahdollista jakaa tämä luku?

V: Lukua ei julkistettu Q1-raportissa. Mutta kaiken kaikkiaan siinä ei ole suurta eroa siihen, mitä se oli vuositasolla vuonna 2024.

K: Mitkä ovat oletuksenne tilanteen paranemisesta vuoden toisella puoliskolla? Onko se tullitilanteesta riippumatta vai olettaen nykyisten tullien peruuttamisen?

V: Arvio on tehty Incapin ennusteen ja Incapin asiakkailta saadun tiedon perusteella. Markkinoilla on jonkin verran epäröintiä liittyen esimerkiksi Yhdysvaltain markkinoihin ja toimitusketjuihin, mutta uskon, että kun asiat asettuvat, näemme normaalimpaa kehitystä. Loppujen lopuksi kysyntää on epäröinnistä huolimatta. Uskomme, että kun tilanne on asettunut, näemme markkinoiden kasvavan ja vuoden toisen puoliskon olevan vahvempi.

K: Mainitsitte Intian kolme tehdasta yhtenä mahdollisuutenanne, ja ehkä se liittyy myös nykyiseen tullitilanteeseen. Onko Intialle ja Yhdysvalloille tästä johtuen lisämahdollisuuksia?

V: Tehtaat Intiassa antavat meille suuren mahdollisuuden, koska markkinat itsessään kasvavat. Intia on maailman suurin demokratia, mikä erottaa sen monista muista Aasian maista. Siksi uskon, että Intiassa valmistuksella on ero moniin muihin Aasian maihin verrattuna.

Lisäksi tullien osalta Intia neuvottelee myös Yhdysvaltain hallinnon kanssa paljon alhaisemmista tasoista verrattuna Kiinaan, ja siksi uskon, että on mahdollisuus parempaan sopimukseen kuin joillakin muilla markkinoilla.

Tietenkin valmistuksen pitäminen Yhdysvalloissa tällaisessa tilanteessa on hyvä asia. Se antaa meille mahdollisuuksia Yhdysvaltain yksikössämme sekä muissa yksiköissä, koska asiakkaat etsivät erilaisia reittejä ja toimitusketjuja tarpeidensa tyydyttämiseksi.

Incap on hyvässä asemassa hajautettujen toimipaikkojemme ansiosta. Meillä on valmistusta Euroopassa sekä Euroopan unionin ulkopuolella että sisällä, samoin kuin Yhdysvalloissa ja Intiassa, mikä antaa asiakkaillemme erilaisia mahdollisuuksia.

Markkinoiden epävarmuuksien vuoksi jotkut asiakkaistamme myyvät tällä hetkellä suoraan varastoistaan, ja varastotasot ovat laskemassa. Jokin vaiheessa voi tulla syklinen palautuminen.

K: Tilauskanta on luku, jota ette julkaise, mutta voitteko kommentoida jotenkin tilauskantaa ensimmäisellä vuosineljänneksellä?

V: Tilauskanta tukee näkemystämme siitä, että meillä on vahvempi vuoden toinen puolisko, eikä meillä ole syytä muuttaa ohjaustamme, ja säilytämme positiivisen näkemyksemme tulevaisuudesta.

K: Miten kommentoisitte markkinoiden näkyvyyttä?

V: Näkyvyys on samanlainen kuin viime vuonna. Komponenttikriisin jälkeen näkyvyysikkuna kutistui hieman, kuten odotettiin. Ala on yhtä mieltä siitä, että hyvin pitkän, 24 kuukauden tai pidemmän näkyvyyden päivät, jotka meillä oli komponenttikriisin aikana, ovat ohi.

K: Onko varastojen kasvu merkki siitä, että näette kasvua, ja voisitteko myös selittää hieman kassavirratilannetta Q1:llä?

V: Olemme hankkineet enemmän materiaaleja Q1:llä, koska materiaaleja tarvitaan ilmeisesti ensin tulevien tulojen ja tuotteiden valmistamiseksi asiakkaalle. Joten tässä markkinatilanteessa se on merkki tulevista volyymeista. Vaikutus muihin käyttöpääoman eriin tuli pääasiassa joistakin negatiivisista vaikutuksista velkoihin. Vähensimme pääasiassa toimittajalaskujen tasoa, ja siksi velat laskivat. Tämä perustui normaaliin liiketoiminnan vaihteluun.

K: Miltä M&A-markkinat näyttävät, ovatko arvostukset tukevalla tasolla ja onko teillä tällä hetkellä maantieteellistä painopistettä?

V: Meillä on sama maantieteellinen painopiste kuin ennenkin, ja etsimme edelleen aktiivisesti tietenkin Yhdysvaltain markkinoilta. Meillä on siellä nyt jalansija, mutta Pohjois-Amerikan markkinoilla on runsaasti tilaa, ja siksi se pysyy yhtenä painopistealueistamme. Tarkastelemme myös Eurooppaa ja Kaakkois-Aasiaa. M&A-markkinat ovat aktiivisemmat, ja arvioitavanamme on enemmän tapauksia. Mitä enemmän tapauksia, sitä suurempi todennäköisyys sopimuksen syntymiselle. Olemme melko varmoja ja vakaasti sitä mieltä, mikä on asianmukaista maksaa yrityksistä arvioidessamme niitä talousmalliemme avulla. Mutta aina on mukana myös tunteita, varsinkin kun kyseessä on yksityisomistuksessa oleva yritys. Olen toiveikas, sillä meillä on hyvä putki ja erinomainen tiimi työskentelemässä sen parissa. Olemme aiemmin tehneet kaksi hienoa yritysostoa ja onnistuneet integroimaan ne erittäin menestyksekkäästi. Olen melko varma, että jatkamme sitä myös tulevaisuudessa. Korostan, ettemme halua tehdä huonoja päätöksiä vain yritysoston vuoksi. Yritysostojen tarkoituksena on luoda arvoa osakkeenomistajille.

47 tykkäystä

Nyt näkyy, kiitos huomiosta :pray:. Joku härö oli käynyt pdf:n generoinnissa.

2 tykkäystä

Kaksi asiaa, jotka todella erottuvat minulle, ovat:
a) Olemme hankkineet enemmän materiaaleja Q1:llä, koska materiaaleja tarvitaan ilmeisesti ensin, jotta tulevat tulot ja tuotteet saadaan valmiiksi asiakkaalle. Joten tässä markkinatilanteessa se on merkki tulevista volyymeistä. - Tämä on ollut yksi suurimmista haasteista Incapin historiassa ja yleisesti alalla, ja tämä todistaa nyt, että toimitusketjun pula on todella takanamme.

b) Meillä on sama maantieteellinen painopiste kuin aiemmin, ja etsimme edelleen aktiivisesti tietenkin Yhdysvaltain markkinoilta. Meillä on nyt jalansija siellä, mutta Pohjois-Amerikan markkinoilla on runsaasti tilaa, ja siksi se pysyy yhtenä painopistealueistamme. - Sijoittajana tämä on lähestymistapa, jonka halusin Incapin omaksuvan, sillä aiemmin he eivät ole julkisesti ilmoittaneet, mistä he tarkalleen etsivät M&A-mahdollisuuksia, ja kuulla, että he etsivät niitä erityisesti Yhdysvaltain markkinoilta, missä he voisivat hyödyntää useampia EMS-palveluntarjoajia, jotka todella tarjoavat laatua ja joilla on asiantuntemusta, mielestäni se, että he etsivät aggressiivisesti Yhdysvalloista, on ylivoimaisesti myönteisin mahdollinen lopputulos.

5 tykkäystä