Jag undrar om jag har tolkat det rätt, men visst gynnades Incap faktiskt när energipriserna steg till följd av Rysslands invasion av Ukraina? En omfattande rapport säger följande om Incaps största kund (nu 30 %): “Företagets produkter inkluderar bland annat växelriktare, laddare, batterier, solpaneler, laddningsregulatorer och tillbehör.” Lönsamheten och nyttan av dessa produkter för kunden ökar väl när energipriset stiger? Denna efterfrågan syntes också då i Incaps omsättning, vilket sedan ledde till Victrons överlager och Incaps vinstvarning när energipriset sjönk.
Är tolkningen nära sanningen?