Hexatronic Group AB - Kablar till världen

En medlem i Hexatronics ledningsgrupp har handlat i slutet av juli:

Jag blev intresserad av Hexatronic igen när investeringscaset tydligt är i en förändringsfas.

EBITA för fibersegmentet minskade med -33 % under 1-6/24 jämfört med 1-6/25. Under samma period har EBITA för datacenterssegmentet ökat med 54 %. Lönsamheten i detta segment var betydligt bättre än för fiber, med en EBITDA% på 21,0 jämfört med 12,4 %. Med nuvarande takt skulle EPS från datacenters redan nästa år vara större än från fiber.

Hexatronics marknadsvärde är för närvarande under 400 miljoner euro och datacenter-marknaden är å andra sidan, ja, ganska stor.

Kursen har sjunkit med -66% under året. EPS minskade med 7 % under 1-6/25 jämfört med föregående år, men detta förklaras av en svag fibermarknad och valutakurseffekter. Marknaden verkar inte värdera den +50% ökade datacenter-EBITA. Skuldsättningsgraden ser också bättre ut år för år.

Jag är själv med i detta med en ganska rimlig insats. Jag skulle nog vara med med en större insats om jag förstod mer om datacenter-marknaden och inte misstänkte att det finns en hund begraven här.

9 gillningar