Tässä on Antin kommentit siitä, miten Herantis toteutti onnistuneesti suunnatun osakeannin
Herantis tiedotti myöhään keskiviikkona toteuttaneensa onnistuneesti 4,2 MEUR:n suunnatun osakeannin. Rahoitusta käytetään HER-096-lääkeaihion vaiheen II tutkimuksen valmisteluun ja se tukee yhtiön mukaan käynnissä olevia kumppanuusneuvotteluja. Siltarahoitus tuo yhtiölle liikkumavaraa aikana, jolloin bioteknologiaosakkeet ovat olleet markkinoilla paineen alla. Täydennämme annin tiedot ennusteisiimme viimeistään tilinpäätösraportin yhteydessä.
Onko Herantis antanut arviota kuinka paljon faasin II kokeisiin tarvittaisiin rahoitusta? Täällä oli @Kulkuri:n aiemmassa viestissä tällainen arvio.
Nyt kassassa olisi edellisestä annista noin 4M, Horizon 2025 rahoituksesta 8M ja EIC:n rahoitusta on kai mahdollista saada 1:3 muusta kerätystä tiettyyn rajaan asti, jos en väärin muista. Eli noista tulisi nyt yhteensä about 16M, joka osuu tuon yllä olevan arvion alareunaan. Tällä saadaan varmaan tuo faasi II alkuun, mutta tarvitaanko siihen vielä jotain lisää loppuun viemiseksi?
Kun puhutaan luottamuksesta aihioon, niin tämä kertonee varsin vahvasti, että luottamusta on. Rahoitus tuskin tullee olemaan jatkossa ongelma - näyttöä tehosta on jo nyt tämän perusteella. Eiköhän tästä vielä saada Suomeen toinen suuri lääkeyhtiö Orionin rinnalle.
Käyttöpääoma ei kuulunut 15-20 miljoonaan. Paljonko se on eli kulut trialin lisäksi normaalista firman pyörityksestä?
”Herantiksen tavoitteena on käynnistää vaiheen 2 tehotutkimus vuoden 2026 aikana. Tutkimuksen kustannusarvio on noin 15–20 miljoonaa euroa, minkä lisäksi yhtiö tarvitsee käyttöpääomaa kahden vuoden projektijaksolle. Herantis arvioi tällä hetkellä eri vaihtoehtoja vaiheen 2 rahoittamiseksi: partneroituminen suuren lääkeyhtiön kanssa, oman pääoman ehtoinen rahoitus sekä tutkimusrahoitus kuten EU-rahoitus.”
Kaivoin tuolta 2024 tilinpäätöksestä näitä lukuja:
Henkilöstökulut laskivat 1,5 (1,7) miljoonaan euroon henkilöstön matalammista kannustinpalkkioista johtuen. Muut liiketoiminnan kulut kasvoivat 1,7 miljoonalla eurolla vuodesta 2023 (3,4 miljoonaa euroa) ollen vuonna 2024 5,1 miljoonaa euroa. Tämä kasvu johtuu vaiheen 1b kliinisen tutkimuksen toteuttamiseen liittyvistä kuluista, vaiheen 1b tutkimukseen ja vaiheen 2 tutkimuksen valmisteluun liittyvistä lääkeaihion valmistuskuluista sekä HER-096:n biomarkkerien kehitykseen liittyvistä kuluista. Vuoden 2024 tutkimus- ja kehittämismenot olivat 3,6 (2,7) miljoonaa euroa. Ne kirjattiin tuloslaskelmassa katsauskauden muihin liiketoiminnan kuluihin ja henkilöstökuluihin.
Henkilöstökulut noin 1,5 M ja yht. 5,1 M muita kokeiden valmistelukuluja. Tuossa on tosin mainittu, että tuohon on laskettu lääkeaihion valmistuskuluja jo faasiin II. Voiko tällöin olettaa, että tuo edellisen annin 4M menisi pääasiassa näihin henkilösto ja valmistelukuluihin? Silloin tarvittaisin vielä kai noin 6M, jos oletetaan , että 8M Horizon ja 6M EIC ja yhteensä 20M.
Siltanen on kirjoitellut siitä, miten Herantis on valittu Horizon Europe 2025 -ohjelman 8 miljoonan euron rahoituksen saajaksi.
Uutinen on erittäin positiivinen, sillä tämä laimentamaton rahoitus kattaa merkittävän osan HER-096-lääkeaihion vaiheen II kliinisestä tutkimuksesta, jonka kokonaiskustannuksiksi arvioimme 15–20 MEUR. Rahoituspäätös vahvistaa yhtiön rahoitusasemaa ja pienentää oleellisesti suuren laimentavan osakeannin aiheuttamaa kurssipainetta. Päivitämme ennusteemme huomioimaan uuden rahoituksen sekä aiemman 4,2 MEUR:n annin viimeistään H2’25-raportin yhteydessä.
" The committee also approved Amchepry, a candidate treatment for Parkinson’s disease developed by Japanese drugmaker Sumitomo Pharma."
“To deliver treatments as quickly as possible, both products have been granted conditional and time-limited approval based on the likelihood of their efficacy, allowing them to be sold provisionally. Further testing will be needed to demonstrate safety and efficacy, and the companies will need to apply for ongoing approval within seven years.”
Herantiksella kun oli viime vuonna sovittuna yli 10 jatkoneuvottelua eri pharmojen kanssa, vaiheen 1 luentojen jälkeen. Luennon tulokset imoitettiin pelkästään positiiviseen sävyyn ja ehkä jopa erittäinkin positiiviseen.
Rahoitus tämän firman kohdalla ei ole ongelma se on varmaan kaikille seuraajille selvää. Se kenen kanssa F2:seen lähdetään jää nähtäväksi, mutta tässä taidetaan olla ihan ykköskuskin paikalla.
Toki kaikkea voi käydä, kunhan ei nyt vaan lähdettäisi muuttamaan strategiaa, että tehdäänkin F2 kokonaan itsenäisesti.
Vuolanto kävi UK:ssa verkostoitumassa. Rahoittajan Funding boost for promising treatment | Parkinson's UK tutkimusprofessori kuvaa faasi 1b olleen highly successful. On varmaankin perehtynyt paremminkin, kuin mitä Vuolannon esitys on tuolla ollut.
Asiasta tuli mieleen: Faasi 1b biomarkkerijulkistus kertoi HER-096:lla olleen selvä systeeminen vaikutus, mikä on tietenkin lupaavaa monen muunkin mahdollisen sovelluksen kuin Parkinsonin kannalta, mutta keskushermostovaikutukset merkkiainetasolla jäivät vielä epäselväksi, miten niitä oli mitattu ja mitä havaittu, vai onko muilla jokin muu käsitys? Analysoinnin luvattiinkin kestävän kuukausia.
Tässä on Siltasen ennakkokommentit, kun Herantis kertoo H2-tuloksestaan torstaina
Herantis Pharma julkaisee vuoden 2025 tuloksensa torstaina 5.3.2026, ja yhtiön tulosjulkistusta voi seurata tästä kello 10.00 alkaen. Seuraamme raportissa erityisesti, miten HER-096-lääkeaihion toisen vaiheen kliinisen tutkimuksen valmistelut edistyvät. Tulevan tutkimuksen rahoitus on selkiytynyt hiljattain tiedotettujen osakeannin ja EU-avustuksen myötä. Mahdolliset lisätiedot jäljellä olevan rahoitustarpeen varmistamisesta ovat myös raportin keskiössä.
En tiedä mutta voisiko suomalaisten pörssiyhtiöiden suuri ongelma olla tasapuolinen tiedottaminen ja omistajien kohtelu. Nykyään kun tietoa vaihdetaan esim. tällaisissa foorumeissa, lopulta kärsijöinä ovat yritykset itse, kun kaikilla sijoittajilla ei ole samaa tietoa. Jonka seurauksena yritysten markkinarvot liikkuvat käsittämättömiä summia lyhyillä aika väleillä.
Herantiksen 4,2milj€ suunnattu anti juuri ennen Horizon Europen 8milj. € julkaistamista. Ihan laillinen juttu ja sattui vaan tulemaan samoihin aikoihin?
Olisiko pörssi säädöksiin aika tehdä muutoksia? Nykyään kun teknologia mahdollistaisi, niin miksi ei vaikka merkkaamisesta tehtäisi helpompaa, niin että kaikki omistajat voisivat osallistua? Milloinkohan lakeja on muutettu viimeksi?
Ja kun ajattelee asiaa pikkaisen yleisemmin, niin suomalaiset yritykset kun “kuhmuroi” (lakia noudattaen) niin sitten kun on ison loikan aika niin näitä yriyksiä “viedään”. Miksi, ehkä koska ne ketkä ovat saaneet mahdollisuuden panostaa rahaa yritykseen ovat saaneet osansa tai ovat pitkin matkaa saaneet.
Ja kun on isojen päätösten (partneri/myynti diili) aika nämä samat tekevät päätökset tai antavat vahvat suositukset. Raha tuppaa menemään rahan perässä yhä enemmän ja enemmän.
Se millä maatamme saisimme nousuun olisi vaurauden levittäminen ei kaventaminen. Se on nähty maailmalla mihin tuo lopulta johtaa.
Toivottavasti Herantiksen kohdalla avoimuus jatkuu tiedottamisessa esim. partnerointi keskusteluihin liittyen.
Hyvä Antin haastattelu Antilta. On tuo Vuolannon olemus aika luottavainen ja rauhallinen. 2025 meni kaikki onnistunesti, tulokset hyviä ja palaute BP-ltä ja asiantuntijoilta loistavaa. Tämä vuosi lähtenyt kakkosvaiheen rahoituksen osalta loistavasti liikkeelle, ja vastauksista huoku kyllä postiviinen itseluottamus siihen, että rahoitus saadaan aikataulussa kuntoon.
Tässä on Antilta tuore yhtiöraportti Herantiksen H2:n tiimoilta
Herantiksen vuoden 2025 pääteema oli vaiheen I tutkimuksen valmistuminen. Tutkimuksen kaikki tavoitteet saavutettiin, mikä antaa hyvän tieteellisen pohjan tulevaa varten. Yhtiön arvio vaiheen II tutkimuksen jäljellä olevasta rahoitustarpeesta on 20–25 MEUR, mikä on linjassa ennusteemme kanssa. Seuraava kriittinen askel on tutkimuksen rahoituksen järjestäminen, mihin liittyy arviomme mukaan merkittävää binääristä riskiä saavutetusta ratkaisusta riippuen. Mallinnamme arviomme jatkorahoituksesta ja tarkistamme tavoitehintamme muutosten myötä 2,4 euroon (aik. 2,5€). Suosituksen nostamme lisää-tasolle (aik. vähennä) kurssilaskun kohennettua tuotto-riskisuhdetta.
Aspenin terapia käyttää potilaan omia ohjelmoituja iPS-soluja dopaminergisten solujen lähteenä, jotta siirteeseen kohdistuva immuunivaste voitaisiin vältää. Tämä on erittäin kallis tapa valmistaa tuo terapia, joten jäänee nähtäväksi, miten kaupallisesti kannattavaa tuo lopulta tulee olemaan.
Mitä ihmettä nyt taas. Olisitko voinut alkuun edes laittaa disclaimerin että tulossa on randomia AI-tuotettua spekulaatiota joka ei perustu mihinkään? Tuhlasin kolme minuuttia elämästäni etsimällä uutista tähän liittyen
Alle 2kk aikaa niin tiedossamme pitäisi olla mitä tuloksia normaalisti 6-9kk. kestävät kumppanuus neuvottelut tuottivat. Jos optio-oikeuksien määriin voi peilata, niin talouspuoli ei jäänyt huomioimatta.
Ei nyt vielä itse partnerisopimus, mutta äkkiseltään mielenkiintoinen yhteistyö. Voi nopeuttaa Faasi-2 tulosten saantia, vähentää tarvittavaa potilasmäärää ja näin ollen pienentää Faasi-2 kokonaiskustannuksia.
Edit. Hämmentävää, ettei uutisella ollut mitään vaikutusta kurssiin. Kuitenkin valuttu jo jonkin aikaa alas ilman negatiivisia uutisia.