Hurja kasvuvauhti valmistavassa teollisuudessa. Aiheeseen liittyen, onko kukaan hahmotellut, mikä on Harvialle “kestävä” maksimikasvunopeus? Eli missä kohtaa tulee ns. raja vastaan. Ollaanko vielä semmoisella hehtaarilla, että kasvuvauhtia voi ylläpitää. (Jätetään nyt tuo Q2:n tilapäinen viivästys huomioimatta).
Kysymykseni liittyy siihen, että kasvuyhtiöissä on syytä tsekata että firma oikeasti kykenee kasvamaan, ettei tule pullonkauloja kasvun tielle esim. tuotantoon, rahoitukseen yms. liittyen. Huolenaihe koskee toki enemmän reippaan kasvun ja alkuvaiheen heikomman kannattavuuden yhdistelmää mutta olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksianne Harviaankin liittyen.
Edit. Tätä voi jaotella orgaaninen kasvu ja yrityskaupoilla tehtävä kasvu -jaottelulla. Yrityskaupoilla voi toki kasvaa nopeasti mutta nekin vaativat resursseja (pääomaa). Ja tietty kannattava kasvu kiinnostaa, on toivottavaa että kasvua ei haeta kasvun vuoksi vaan että kannattavuus pysyy hyvänä.