Gofore - Go for eller No go?

Når en virksomhed offentligt har brandet sig som netop en etisk aktør, men i al diskretion forhandler en aftale med en stat, der er fløjtende ligeglad med etiske spørgsmål, har aktionærerne efter min mening ret til at få besked om dette uden ophold. Hvis virksomheden ikke selv bringer informationen frem i lyset og/eller opgiver sin værdibaserede retorik, som har vist sig at være tom snak, er det efter min mening forståeligt, at sagen bringes til bredere kendskab gennem mere uformelle kanaler, der bevæger sig i en juridisk gråzone. Det er næppe mange menneskers investeringsadfærd, der påvirkes af disse etiske spørgsmål, men for den enkelte investor er disse ting helt sikkert vigtige.

Det er selvfølgelig klart, at sagen uundgåeligt ville være kommet frem på et tidspunkt, så det må vel være op til den enkeltes vurdering, om virksomheden bør informere om et sådant samarbejde, så snart de indledende drøftelser overhovedet påbegyndes. Efter min mening ville åben, rettidig og frem for alt proaktiv kommunikation være det mindste, en virksomhed, der markedsfører sig selv som etisk, kan gøre i et sådant scenarie. I dette tilfælde kunne man have udsendt en meddelelse, for eksempel på det tidspunkt, hvor virksomhedens eget etiske udvalg tog tilbuddet til revision.

Jeg tror ikke, at dette vil have nogen større negativ effekt på Gofores forretning, medmindre samarbejdet med De Forenede Arabiske Emirater af en eller anden grund bliver aflyst som følge heraf, hvilket jeg heller ikke anser for særlig sandsynligt. Indtil videre har aktiekursen overhovedet ikke reageret på nyheden, men hvis aftalen falder på plads i den nærmeste fremtid, tror jeg kun, at kursen vil lyse grønt derefter.

14 Synes om

Gofores kultur inkluderer en åben intern dialog, som nu er blevet misbrugt på det groveste.

→ Mærkeligt at flytte fokus hertil. Det kan blive interessant at føre interne diskussioner fremover. Det leder tankerne hen på Nokias ”burning platform”. Kunne pressemeddelelsen have været lavet uden at nævne, at vi tilkalder politiet…

4 Synes om

Når der er tæt på 2000 ansatte, vil der altid være et brokhoved. Og det betyder ikke, at der overhovedet står en betydelig del af personalet bag det. Intet retfærdiggør dog at lække firmaets interne anliggender til offentligheden. Der er meget sandsynligvis blevet spredt fortrolige oplysninger, og som minimum er en fortrolighedsaftale blevet brudt.

4 Synes om

Hvad er der specielt ved det. En medarbejder må ikke afsløre oplysninger til medierne om igangværende forretningsforhandlinger på baggrund af et ESG-perspektiv. Ganske mange finske virksomheder opererer i De Forenede Arabiske Emirater.

10 Synes om

I de senere år har medierne været meget aktive med at afsløre virksomheder, der fortsætter deres forretninger i Rusland, og derfor er nyheden en del af en større tendens omkring virksomheders sociale ansvar, når de gør forretninger med ledere i slyngelstater. Inden for it-branchen er der mange friheds- og privatlivsorienterede mennesker, som af forståelige årsager kan opleve store samvittighedskvaler ved at udvikle et system, der sandsynligvis vil blive brugt til at slavebinde og undertrykke mennesker af et rædselsregime.

Da de interne kanaler tilsyneladende allerede er blevet gennemgået uden resultat, var der ikke andre muligheder for påvirkning tilbage for medarbejderen, før en eventuel fremtidig opsigelse, end at kontakte medierne. Det udviser ekstremt dårlig dømmekraft fra ledelsens side at begynde at true sine egne resultatskabere med strafferetlige domme i en medarbejderdrevet organisation og indlede en aktiv rottejagt. Dette vil om noget ødelægge den berømte interne kultur baseret på åben dialog, som muliggjorde succesen, og dræbe fremtidige innovationer og medarbejdernes motivation. Hvis man begår en stor fejlvurdering, bliver situationen i hvert fald ikke bedre af, at man derefter skyder sig selv i foden.

42 Synes om

Emiraterne er ikke en “slyngelstat”, selvom de måske ikke er nogen mønsterelev inden for ligestilling. Det kan da ikke være rigtigt, at et eller flere enkeltpersoner kan tyrannisere og terrorisere i en så forretningsmæssigt vigtig sag uden nogen form for konsekvenser. Sådanne “etiske konstruktioner” er dømt til at mislykkes, før eller siden. Gofore bliver også nødt til at lære det på den hårde måde.

EDIT: Emiraterne forstår også at holde ekstremisme i skak, i modsætning til visse europæiske lande: Client Challenge

2 Synes om

Det er en af verdens mest grusomme stater, hvor borgerne ikke har nogen friheder, og hvor for eksempel brugen af slaver stadig er helt normalt. Mellemøstens Nordkorea, hvor borgerne dog ikke sulter eller lever i nød takket være enorme naturressourcer.

I dagens arbejdsliv behøver man ikke længere at bukke og skrabe for den lille lokale fabriksbaron; det er helt normalt, at medarbejdere melder det, når arbejdsgiveren laver lort i den. De fleste arbejdsgivere har en intern whistleblower-kanal, men den fungerer naturligvis ikke, hvis det er virksomhedens ledelse selv, der udøver uetisk adfærd. Selvfølgelig har medarbejdere en loyalitetsforpligtelse, og man bliver fyret, hvis man bliver opdaget, men en selvvalgt opsigelse venter normalt alligevel, medmindre arbejdsgiveren ændrer sin adfærd, så der er i sig selv ikke noget mærkeligt i det. Jeg opfordrer alle læsere af denne tråd til at kontakte pressen og myndighederne, hvis ens egen arbejdsgiver gør noget, som det omgivende samfund sandsynligvis ville anse for uetisk. Det gør jeg også selv.

35 Synes om

Der er flere vinkler her, man kan gribe fat i. Som bekendt har væksten hos også denne vækststjerne fra Helsinki-børsen hostet, og lønsomheden har taget et dyk. Selskabet har sandsynligvis brugt en del af organisationens tid og ressourcer på den etiske side, når de ligefrem har et sådant organ og en bæredygtighedsdirektør. Hvis dette bare er tomme ord, som det ser ud nu, så kunne de ressourcer, der er lagt i det, fra en aktionærs synspunkt dirigeres mod vækst. Eller hvis man bare skærer disse omkostninger væk, vil lønsomheden i det mindste takke en lille smule.

Som Eka konstaterede, kan der være medarbejdere i selskabet, for hvem disse bæredygtighedsspørgsmål er vigtige. Når ledelsen viser, at ord og handling ikke stemmer overens, kan det afspejle sig bredere i medarbejdernes motivation. Og i dette selskab er det i sidste ende medarbejderne, der skaber væksten.

9 Synes om

LOL. Hvis man ser på Emiraterne i en mellemøstlig kontekst, så er det bestemt ikke gruppens Nordkorea, slet ikke i nærheden. Der findes langt værre steder, men som jeg henviste til i mit tidligere indlæg, så er det ikke nogen mønsterelev. Der er nok ingen, der har sagt, at man behøver at bukke og skrabe; man kan jo altid sige op og finde et bedre sted, hvis virksomhedskulturen ikke passer til ens egne værdier. Det, at man ser på lovbrud med accepterende øjne, undrer mig. Loven er ens for alle, og hvis man bryder den, medfører det normalt konsekvenser.

7 Synes om

I dette tilfælde har ingen beviseligt brudt nogen lov, og det er generelt en ret høj tærskel at betragte information delt på en Slack-kanal som en forretningshemmelighed. Brud på loyalitetsforpligtelsen er ikke kriminelt, men derimod et civilretligt anliggende.

9 Synes om

Ja, det kan godt være, at der kun er tale om et kontraktbrud (fortrolighedsaftale). Det er værd at læse Timurs kommentarer i tråden på LinkedIn. Det er alligevel spøjst af HS at hænge Gofore ud, når de ikke engang driver forretning i Emiraterne endnu. Der er masser af finske virksomheder, der gør det.

EDIT: Og jeg ville slet ikke være sikker på, at der ikke også er tale om brud på forretningshemmeligheder, hvilket i så fald kan være en lovovertrædelse. Sagen har dog kommercielle dimensioner, og der kan opstå reel, målelig skade. Tiden vil vise det.

5 Synes om

Tjaa… Information om, hvilke udbud man deltager i, betragtes normalt som værende helt i kernen af forretningshemmeligheder. Så vidt jeg forstår, er det også information, som en virksomhed – i hvert fald på de vestlige markeder – ikke selv kunne offentliggøre, uden at det ville blive vurderet, om der er tale om en konkurrencebegrænsende foranstaltning i strid med konkurrencelovgivningen. Jeg ville vurdere perspektivet omkring forretningshemmeligheder anderledes, hvis denne lækage ikke skete midt i en intens udbudsfase.

De synspunkter, som Nylund har bragt på bane, er ikke rigtig blevet vurderet her – f.eks. at det også ville være bedre for menneskerettighederne, hvis der var en etisk orienteret systemleverandør i projektet. Det kan jeg heller ikke vurdere. Men hvis man spørger, hvad jeg finder mest uetisk:

• at fortsætte forberedelsen af et tilbud (den endelige beslutning træffes jo først senere) i en sag, som det etiske udvalg forholder sig så forbeholdent over for,
  • at lække virksomhedens forretningshemmeligheder til pressen, så de kan blive udstillet,

så er det ikke svært for mit etiske kompas: For pokker da, man lækker ikke sådan noget til medierne, uanset hvor meget det nager en, at man ikke får sin vilje i virksomhedens beslutningsproces. Det er småligt, sandsynligvis kun med det formål at få hævn og skade virksomheden, bare fordi man var uenig i en ledelsesbeslutning.

Til sidst lidt om denne etiske forretningsførelse.

Jeg kan ikke indtage et helt så skarpt synspunkt, og jeg vil også ærligt sige, at jeg ikke ved, hvad der ville være den bedste måde at organisere bæredygtighedsspørgsmål på. Baseret på det, vi har set nu, er det faktisk svært at tro, at denne model er særlig vellykket. Internt i virksomheden skaber det blot konflikter, og udefra set ser det ud til, at man tørrer gulv med bæredygtighedsdirektøren i forretningsbeslutningerne, og at det etiske udvalg bare er overhead.

15 Synes om

Diskussion er altid godt, men hvert børsnoteret selskab i Finland beslutter selv, hvad der er tilladt, og hvad der ikke er. Børsnoterede selskaber er ikke demokratier, og deres hovedopgave er at skabe værdi for aktionærerne.

Skriverier, der skader arbejdsgiveren, er entydigt en dårlig idé. Offentlig tilsvining af arbejdsgiveren er altid grundlag for en advarsel eller endda bortvisning, især hvis medarbejderen afslører detaljer om forretningen. I dette tilfælde mener jeg, at grænsen er overskredet.

Gofore har et fremragende omdømme, og jeg forstår på en måde UAE-reaktionen (Forenede Arabiske Emirater), men medarbejderens handlinger i dette tilfælde er entydigt forkerte. Lækage af oplysninger fra virksomhedens interne diskussion til Hesari (Helsingin Sanomat) bryder virksomhedens interne tillid, og alle vil fremover være på vagt.

Jeg håber dog stadig, at Gofore ikke fjerner muligheden for en sådan åben diskussion på arbejdsgiverens kanaler. Det er meget sjældent i Finland, hvor mange virksomheder gerne vil øge deres forretning i for eksempel UAE, som Finland ikke har forbudt handel med. Der er restriktioner ved at operere med UAE, som alle virksomheder forstår. I dette tilfælde er det ikke engang nødvendigt at kigge på dem.

Færre følelser, mere business. Som om man i dette land og i denne branche har råd til at være kræsen i øjeblikket.

25 Synes om

Det er naturligvis svært at vurdere som udenforstående, men en af kerneforudsætningerne for en forretningshemmelighed er, at man har forsøgt at hemmeligholde informationen. Hvis informationen er publiceret på et intranet eller en sammenlignelig Slack-kanal tilgængelig for en betydelig gruppe medarbejdere, er der ikke nødvendigvis længere tale om en forretningshemmelighed, især hvis det ikke kan påvises, at denne information har en direkte og betydelig økonomisk værdi. Al ikke-offentlig information udgør ikke automatisk en forretningshemmelighed; det kan også blot være intern information, hvor deling kan krænke loyalitetsforpligtelsen uden nødvendigvis at være kriminelt. Tiden vil vise, om anklagetærsklen her overhovedet overskrides.

Dette er et meget almindeligt argument, som ikke rigtig tåler nærmere eftersyn. Det er svært at forstå, at hvis Gofore f.eks. leverede et personregister til Gaza, at det skulle være spor mere etisk end hvis det var leveret af en anden aktør. Den etiske vurdering skal foretages, før kontrakten er underskrevet og man har forpligtet sig til at gøre, som kunden ønsker, da det er vanskeligt og nogle gange praktisk talt umuligt at trække sig ud bagefter, som man f.eks. har set med købsaftalerne for russisk gas.

Har du overvejet, at på grund af det store medarbejderejerskab er lækkeren af denne information sandsynligvis også medejer af selskabet og tænker på aktionærernes interesser ved at forhindre et fejltrin?

Den tankegang, at afsløringen af den samme information fra en myndigheds eller en ekstern journalists side ville have været acceptabel, men fra en egen medarbejders side er kritisabel, er lidt mærkelig. På samme moralsk-etiske grundlag kan man også fordømme enhver afsløring af statslige misforhold i offentligheden, f.eks. af journalister, og i mange stater er situationen netop sådan, at det kan koste livet. Kritik af et børsnoteret selskabs handlinger er egentlig ikke spor anderledes.

Når afsløring af misforhold sker indefra, indebærer det selvfølgelig altid risici for kilden, hvilket kræver en betydelig moralsk rygrad. Det ville være lettere at holde mund, undgå alle problemer og sætte blodpenge ind på sin egen konto. Det er naturligvis sådan, de fleste normalt handler.

15 Synes om

Jeg forstår ikke dit indlæg. Gofore opererer inden for de rammer for forretningsvirksomhed, som Finland har godkendt, og samarbejder med lande, hvor selskabet stræber efter at skabe merværdi for de lokale borgere. Præcis det samme gør hundredvis af andre finske virksomheder i UAE, i praksis også alle de børsnoterede selskaber, jeg kender til.

Mange finske børsnoterede selskabers betydelige handelspartnere opererer i stater, hvis styre med rette kan anses for at være mindst tvivlsomt. Alligevel er børsnoterede selskaber ikke moralens vogtere, men organisationer, der driver forretning, og hvis opgave det er at operere inden for lovgivningens og reguleringens rammer.

Det er også uklart, hvad du mener med ”at afsløre uregelmæssigheder”. Mener du det faktum, at der internt i et børsnoteret selskab findes forskellige holdninger til de lande, hvor selskabet driver forretning og – helt lovligt – forsøger at øge aktionærværdien?

Informationslækkeren kan have følt, at vedkommende handlede ud fra et moralsk grundlag, men i praksis er det eneste, man kunne kritisere arbejdsgiveren for, en usædvanlig åbenhed i disse spørgsmål. Efter min erfaring har alle mine arbejdsgivere også drevet forretning med for eksempel De Forenede Arabiske Emirater.

12 Synes om

“Værdier er ikke værdier, hvis de ikke koster noget”.

Der er i sig selv ikke noget usædvanligt eller forkasteligt ved Gofores ageren, når de driver forretning.
Men det viser, at etiske salgstaler primært er dygtige marketingfolks brug af buzzwords og temaer, snarere end noget, der rent faktisk styrer driften.

Alle virksomheder gør det samme, bevares, men det er 95 % så falskt, at man næsten hellere helt burde lade være med at moralisere.

6 Synes om

Det er da rart at sidde på denne side af bordet for en gangs skyld, da min rolle normalt også er at kritisere ESG-ting. Gofores eget etiske kodeks lægger vægt på menneskerettigheder og hver medarbejders ansvar for at tage stærk stilling til gennemførelsen af etiske principper og overholdelse af Gofores grundlæggende værdier:

Det etiske kodeks nævner også anonym whistleblowing som den sidste acceptable mulighed, når alle andre midler er udtømt. Jeg kan ikke rigtig se, hvordan medarbejdernes handlinger kan anses for at være særligt kritisable, når Gofore selv skriftligt kræver etik og moral af sine medarbejdere i alle aktiviteter og kraftigt udtrykker, at de ønsker medarbejdere, der har den moralske rygrad til at forsvare virksomhedens egne værdier. Også når den administrerende direktør overtræder dem.

38 Synes om

Gofore har selv positioneret sig som en ”pioner inden for den etiske digitale verden”, så derfor er det indlysende, at virksomhedens etik bliver gransket nøjere end hos en gennemsnitlig virksomhed. At tale om lovligheden af virksomhedens aktiviteter er irrelevant i denne sammenhæng, da det forhold, at noget er lovligt, ikke betyder, at det samme også er etisk. Tilsvarende vurderer man ikke direkte lovligheden af aktiviteterne, når man vurderer deres etiske karakter. I De Forenede Arabiske Emirater bliver systemkritikere for eksempel uden videre smidt i fængsel, og ytringsfrihed eksisterer praktisk talt ikke. Er dette lovligt i De Forenede Arabiske Emirater? Ja, det er det. Er det etisk? Nej, det er det ikke. Efter min mening er dette vigtigt at huske, da diskussionen let har tendens til at glide over i en vurdering af lovligheden af Gofores handlinger, selvom det hele tiden har handlet om etikken i Gofores ageren.

Gofore sluttede i øvrigt dagen med et plus på 4 %. Så meget for det postyr :grinning_face_with_smiling_eyes:

28 Synes om

Tak for en rigtig god diskussion vedrørende de seneste dages polemik om De Forenede Arabiske Emirater & datalækket.

Jeg vil gerne fremhæve et par ting her:

1. I HS’s (Helsingin Sanomat) artikel rejses der spørgsmål om etiske konflikter mellem selskabets ledelse og det etiske udvalg. Det er værd også at læse de andre dele af den lækkede tekst fra administrerende direktør Nylund end blot den fremhævede del.

I Nylunds tekst står der altså, at det etiske udvalg og forretningsledelsen i fællesskab har fastslået, at der er brug for mere information. Og at ingen af de ansvarlige (det etiske udvalg inkl. bæredygtighedsdirektør Kristiina Härkönen og forretningsledelsen) har været af den opfattelse, at man ikke kunne gøre forretning i De Forenede Arabiske Emirater.

Det er helt berettiget at mene, at al forretningsvirksomhed og overvejelser om forretning i De Forenede Arabiske Emirater er uetisk. Vi har trukket en anden linje, og der har ikke været nogen form for uenighed i vores virksomhed mellem ledelsen og det etiske udvalg i dette spørgsmål.

2. Vores fremgangsmåde i forhold til den etiske vurdering er sandsynligvis meget avanceret og usædvanligt omhyggelig og inddrager personalet. Jeg ser heller ikke dette værdiløfte brudt i forbindelse med dette projekt. Processen er stadig i gang, og for eksempel er der endnu ikke forelagt et eneste dokument for selskabets bestyrelse i denne sag, heller ikke den etiske vurdering, som HS’s journalist allerede har fået fat i. Jeg vil tro, at den endelige risikovurdering bliver af en sådan karakter, at der er brug for bestyrelsesbehandling.

3. Datalækket er en meget beklagelig sag og vil sandsynligvis forårsage skade på virksomheden. Under alle omstændigheder skal vi tage ved lære af dette og være betydeligt mere omhyggelige fremover, dog samtidig med at vi værner om vores egen gennemsigtige og inkluderende kultur. Analyserne af sagen er naturligvis stadig i gang, og tiden til konklusioner kommer senere. Jeg ønsker aldrig igen at se interne overvejelser vedrørende vores kunder på avisernes sider.

4. Det er en rigtig god ting, at vi får mulighed for at deltage i udbud som det, vi har set her, og at vi bliver betragtet som en internationalt troværdig aktør på dette område. Uden i øvrigt at tage stilling til denne specifikke sag.

5. Til sidst lidt brok over denne uretfærdige behandling. Republikkens præsident foretog for to måneder siden en eksportfremmende rejse til De Forenede Arabiske Emirater, hvor adskillige finske virksomheder deltog. Der opererer allerede alle mulige selskaber der. Hvorfor er det ikke kritisabelt og artikler værd, mens vores overvejelser om et tilbud pludselig er det? Journalisten fandt 20 kritiske personer i vores interne kanal (vi har næsten 1.900 ansatte). Selvfølgelig deler sagen sikkert personalet mere end det. Vi vil helt sikkert tage alle bekymringer og de analyser, der er foretaget af sagen, i betragtning i behandlingen af dette. Hvis vi da overhovedet kan fortsætte processen efter denne polemik.

61 Synes om

Jeg kan forestille mig, at det er frustrerende at følge en diskussion, der udelukkende er baseret på de oplysninger, som en person med en meget kritisk indstilling til sagen har valgt at lække til medierne. Efter min mening var det den helt rigtige reaktion fra selskabets side at gøre det klart, at sådan noget ikke må gentage sig. Hvis det er muligt, hører vi her på investorsiden gerne senere, om dette fører til ændringer for at forebygge lignende tilfælde i fremtiden.

Og lad os håbe, at vi på et tidspunkt hører om dette mulige projekt gennem de officielle kanaler.

3 Synes om