Når en virksomhed offentligt har brandet sig som netop en etisk aktør, men i al diskretion forhandler en aftale med en stat, der er fløjtende ligeglad med etiske spørgsmål, har aktionærerne efter min mening ret til at få besked om dette uden ophold. Hvis virksomheden ikke selv bringer informationen frem i lyset og/eller opgiver sin værdibaserede retorik, som har vist sig at være tom snak, er det efter min mening forståeligt, at sagen bringes til bredere kendskab gennem mere uformelle kanaler, der bevæger sig i en juridisk gråzone. Det er næppe mange menneskers investeringsadfærd, der påvirkes af disse etiske spørgsmål, men for den enkelte investor er disse ting helt sikkert vigtige.
Det er selvfølgelig klart, at sagen uundgåeligt ville være kommet frem på et tidspunkt, så det må vel være op til den enkeltes vurdering, om virksomheden bør informere om et sådant samarbejde, så snart de indledende drøftelser overhovedet påbegyndes. Efter min mening ville åben, rettidig og frem for alt proaktiv kommunikation være det mindste, en virksomhed, der markedsfører sig selv som etisk, kan gøre i et sådant scenarie. I dette tilfælde kunne man have udsendt en meddelelse, for eksempel på det tidspunkt, hvor virksomhedens eget etiske udvalg tog tilbuddet til revision.
Jeg tror ikke, at dette vil have nogen større negativ effekt på Gofores forretning, medmindre samarbejdet med De Forenede Arabiske Emirater af en eller anden grund bliver aflyst som følge heraf, hvilket jeg heller ikke anser for særlig sandsynligt. Indtil videre har aktiekursen overhovedet ikke reageret på nyheden, men hvis aftalen falder på plads i den nærmeste fremtid, tror jeg kun, at kursen vil lyse grønt derefter.