Fondia, den annorlunda advokatbyrån

Bra diskussion på forumet igen om både traditionella advokatbyråer och Fondia.

Jämfört med traditionella ”Esplanad-byråer” har vi på Fondia en annorlunda inriktning både ur kundernas och juristernas perspektiv. Som Fondias VD är jag förstås subjektiv, men jag kan inte skriva under på tanken att vi skulle ha svårt att konkurrera med toppbyråerna. Vårt syfte är inte att tävla på det sättet, utan att hitta vår egen nisch på marknaden.

Ur kundernas perspektiv återfinns vår nisch tydligast i våra kontinuerligt fakturerade tjänster (ungefär 75 % av Fondias omsättning kommer från våra kontinuerliga kundrelationer), våra jurister med i genomsnitt 17 års arbetslivserfarenhet (vår erfarenhetspyramid är mycket annorlunda än hos traditionella byråer) och utnyttjandet av Legal Tech (t.ex. MyFondias funktionaliteter för att skapa Legal Reviews och Legal Plans, som är kärnan i våra proaktiva juridiska tjänster).

För anställda återfinns vårt annorlunda värdeerbjudande i att vi kan erbjuda en annorlunda juristroll, som ligger någonstans mellan den traditionella externa experten och företagets interna jurist. Vårt mål är att kombinera de bästa aspekterna av dessa arbetsbeskrivningar. Själv (subjektivt) upplever jag vårt arbetsgivarvarumärke som ganska attraktivt när vi vill locka människor med detta fokus. Vi har fått in bra yrkesverksamma till våra öppna positioner.

Jag tror att de större förändringstrenderna i vår bransch gynnar moderna juridiska tjänsteföretag som Fondia. I detta avseende följer jag med stort intresse diskussionen i Sverige. PE-investeraren Axcel köpte i augusti sex traditionella advokatbyråer i Sverige, som tillsammans sysselsätter drygt 250 personer. Eftersom advokatbyråer endast får ägas av advokater, lämnade advokaterna från dessa sex byråer det lokala advokatsamfundet och verkar nu, liksom Fondia, utanför advokatsamfundet. Så föddes AGRD Partners, som i storlek motsvarar Fondia på den svenska marknaden, det vill säga tillhör TOP10 bland juristbyråer och är den största icke-advokatbyrån på listan.

Fondia och AGRD Partners har mycket gemensamt. Möjligheten att ha icke-advokater som ägare och i styrelsen, att satsa annorlunda på Legal Tech, etc. Den mest betydande skillnaden är att AGRD Partners ägs av en Private Equity-investerare, medan Fondia är publikt listat på First North.

Bakom den bifogade länken (och förmodligen även en betalvägg) finns Fondias färska perspektiv på den intressanta diskussionen som pågår i Sverige just nu. Jag ser med spänning fram emot vad som händer när jag som finländare försöker ge råd till svenska advokater i artikeln… :see_no_evil_monkey:

Vad tycker ni här på forumet? Kommer vi att se fler moderna juridiska tjänsteföretag i Finland i framtiden, som verkar utanför advokatsamfundet?

28 gillningar