Moi @Bensatankki ja @Wallet_Buffet_Omahan
Jotenkin tuntuu, että panostuksen kokoluokka on hieman hämärtynyt. Käsittääkseni Lextopian sisäisessä startupissa on käytännössä yksi henkilö tällä hetkellä hommissa.
Itse näkisin Lextopian enemmänkin kokeiluna siinä, miten tekoälyä voi ja kannattaa hyödyntää, miten se mahdollistaa toimintatapojen kehittämisen ja mitä voitaisiin sitten myöhemmin tuoda suuremmalle joukolle hyödynnettäväksi. Fondia on tehnyt panostuksia ja tutkinut tekoälyä laajemminkin, mutta ehkä suurempia muutoksia on helpompi kokeilla “erillisessä yksikössä” ilman, että tarvitsee laajempaa väkeä heti vakuuttaa. Eli hyvin maltillinen panostus uudella kulmalla toiminnan laaja-alhaisempaan kehitykseen tulevaisuudessa.
Kun AI tulee muokkaamaan toimialaa varmasti tulevina vuosina, niin olisin enemmän huolestunut yhtiöstä, joka ei tekisi siihen liittyviä kokeiluja - tai jatkaisi vain samalla tavalla kuin aina ennenkin, koska eihän tämmöset hommat nyt meitä kosketa. Ne firmat tuskin selviävät murroksesta voittajina pitkällä aikavälillä. Tuo fokus on mielestäni hyvä pointti, mutta sekin on kuitenkin ainakin minulle isossa kuvassa selkeä. Ja ehkä siinäkin on nimenomaan helpompi “eriyttää” kokeilu, jotta fokus säilyy ydinliiketoiminnassa selkeämmin.
Itse en siis näe asiassa dramatiikkaa suuntaan tai toiseen, mutta myöhemmin sitten nähdään, saadaanko tuolta tärkeitä oppeja laajempaan organisaatioon.