Niin ainakin jaappanin autonvalmistajilta on tullut ilmoituksia, että koska tullien kustannuksia ei voida täysipainoisesti siirtää USA:n hintoihin eikä valmistajakaan halua ottaa itselleen kaikkea niin niitä siirretään muille markkina-alueille. Autonvalmistajilla menee varmaan vähän aikaa laskutikkujen kanssa ja lopullisia päätöksiä, koska Toyotakin valmistaa USA:n malleja. USA:ssa, Kanadassa, Meksikossa ja Japanissa. USA:ssa valmistettavien hinta riippuu myös metallien ja osien tullien summasta.
Fiskars-konsernin Q2 hiljaista jaksoa edeltävä uutiskirje on nyt ulkona: Q2 2025 hiljaista jaksoa edeltävä uutiskirje (eng.). Tästä IR-uutiskirjeestä löydät yhteenvedon vuosineljänneksen keskeisistä teemoista sekä kohokohdista.
Voit myös tilata uutiskirjeet sähköpostiin osoitteessa: IR-uutiskirje - Fiskars Group.
Fiskars-konsernin hiljainen jakso alkaa 17. kesäkuuta ja julkaisemme puolivuosikatsauksemme 17. heinäkuuta.
Isa ja Rauli juttelivat englanniksi toimarin vaihdoksesta ja tulosvaroituksesta.
00:00 Intro 00:12 Profit warning 01:26 Share of US sales 02:09 EBIT target 03:24 Estimate changes 05:07 CEO change 07:18 Valuation & recommendation
Laitetaan tää karsee raportti nyt tännekki. Fiskars Corporation: Fiskars Oyj Abp:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2025 - Inderes
Huhti-kesäkuu 2025 lyhyesti:
- Vertailukelpoinen liikevaihto1 laski 6,8 % ja oli 258,3 milj. euroa (4-6/2024: 277,3). Raportoitu liikevaihto laski 8,1 % ja oli 258,3 milj. euroa (281,0).
- Vertailukelpoinen EBIT2 laski 3,0 milj. euroon (19,2), ja oli 1,2 % (6,8 %) liikevaihdosta. EBIT nousi 5,2 milj. euroon (0,3).
- Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja laski 30,2 milj. euroon (64,5).
- Vapaa rahavirta laski 12,4 milj. euroon (49,3).
- Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli -0,05 euroa (0,10). Osakekohtainen tulos oli -0,03 euroa (-0,08).
Kuului tosiaan siihen sarjaan raportteja, että piti EBITin kohdalla varmistaa että on oikea firma ja kvartaali
surkea siis oli, tosta ensikommentit
Onko foorumin mielestä Fiskarsin kurssissa hinnoiteltu isommat tullit mitä nyt sitten lopulta sovittiin? Eli nousua maanantaina?
En osaa sanoa maanantain noususta, mutta olen miettinyt, että Fiskars voisi olla hyötyjä tullisaagassa, koska tullut iskevät rankemmin “Temutukseen” ja kiinalaiseen halpamerkkeiihin, jotka kilpalilevat Fisun “Amerikkalaisten brändien kanssa”. En ole tarkemmin tutustunut onko Fisulla tuotantoa Amerikassa.
Onhan niillä jotakin: “Konsernilla on 11 omaa tuotantolaitosta, jotka sijaitsevat Suomen lisäksi Indonesiassa, Irlannissa, Isossa-Britanniassa, Puolassa, Sloveniassa, Tanskassa, Thaimaassa ja Yhdysvalloissa.” Mutta paljon jää tullirajojen ulkopuolellekkin.
Tiedän kyllä Fiskarssin Gerber ostoksen USA:sta ja siellä on tehdas Portlandissa, mutta mikä on kapasiteetti ja tehdäänkö esimerkkinä muualla. Toiseksi tehdäänkö siellä Fiskarssin omalla brändillä, kun Gerberillä on samankaltaisia tuotteita. Astiatuotannossa on samoin aukko.
Samalla kiitokset kommentista, kun tuli tuota asiaa palauteltua mieleen niin Fiskarssin osalta aika iso osa tulleista on jo ollut ilmeisesti selvillä ja vaikutuksia näkynyt, kun USA:n ja Brittien diili tuli aiemmin. Ei tullut tuota ajatelleeksi. Itse nyt edelleen ajattelisin niin, että Fiskarssin tuotteet on sellaisia pitkäaikaisia joissa hinta ei ihan huippuroolia näyttele. Kyllä astiastot ostetaan sellaiset joista itse pitää ja on hyvät noin esimerkkinä.
Pääomistaja Virala lisäili vanhan pinon päälle 7957 kappaletta ja panttasi saman tien saman määrän osakkeita: Fiskars Corporation: Fiskars Oyj Abp - Ilmoitus johdon liiketoimista - Virala Oy Ab | Kauppalehti
Voisiko olla, että osakekurssin laskun myötä aiemmin pantattu omaisuus ei riitä enää vakuudeksi. Voin sieluni silmin kuvitella, kun Albert Ehrnrooth avaa vapisevin käsin arvokkaan näköisen, pantin haltijan logolla varustetun kirjekuoren ja siellä on ilmoitus, että lainan pantti ei enää riitä. Onneksi nopea soitto luottomeklarille pelastaa tilanteen ![]()
Is it just me vai onko keskustelu jakautumisesta hiljentynyt? Oli joku jossain aidosti innostunut ajatuksesta?
Itseäni kiinnostaa ennen kaikkea Fiskarissa nyt se, onko markkina hinnoitellut tullivaikutukset ja vaisun kysynnän jo kurssiin, vai vieläkö siinä on ilmaa? Jakautuminen on tietysti mielenkiintoinen hinta-ajuri, mutta käykö kuitenkaan Sammot, jossa omistaja-arvoa syntyi oikeasti.
Tässä on Raulin kommentit Fiskarsin perjantaina järjestämästä hiljaista jaksoa edeltävästä keskustelusta. ![]()
Fiskars-konsernin Q3 hiljaista jaksoa edeltävä uutiskirje on nyt ulkona: Q3 2025 hiljaista jaksoa edeltävä uutiskirje (eng.). Tästä IR-uutiskirjeestä löydät yhteenvedon vuosineljänneksen keskeisistä teemoista sekä kohokohdista.
Voit myös tilata uutiskirjeet sähköpostiin osoitteessa: IR-uutiskirje - Fiskars Group.
Fiskars-konsernin hiljainen jakso alkaa 23.9. ja julkaisemme Q3 osavuosikatsauksemme 23. lokakuuta.
Rauli on tehnyt uuden yhtiöraportin Fiskarsista ennen yhtiön Q3-rapsaa. ![]()
Fiskarsin vuosi on jatkunut vaikeana, ja odotamme edelleen yhtiön joutuvan laskemaan ohjeistustaan vielä toiseenkin kertaan tänä vuonna. Osakkeen viimeaikaisen laskun myötä nostamme suosituksen vähennä –tasolle (aik. myy), mutta toistamme 12 euron tavoitehinnan.
Väliaikainen toimitusjohtaja vakinaistettiin: Fiskars Corporation: Sisäpiiritieto: Fiskars Oyj Abp:n toimitusjohtajaksi nimitetty Jyri Luomakoski | Kauppalehti
Fiskars Oyj Abp:n hallitus on nimittänyt Fiskars Oyj Abp:n toimitusjohtajaksi MBA Jyri Luomakosken (s. 1967). Hän on toiminut Fiskars Oyj Abp:n väliaikaisena toimitusjohtajana 8.5.2025 alkaen. Luomakoski on nimityksen yhteydessä eronnut tehtävästään Fiskars Oyj Abp:n hallituksessa.
Jyri Luomakoskella on yli 20 vuoden kokemus kansainvälisestä teollisuudesta ja johtotehtävistä. Hän toimi Uponor Oyj:n toimitusjohtajana vuosina 2008-2021 ja sitä ennen yhtiön talous- ja varatoimitusjohtajana. Luomakoski oli Fiskars Oyj Abp:n hallituksen jäsen vuodesta 2016 lähtien ja toimi varapuheenjohtaja vuodesta 2018 lähtien. Hän on aiemmin toiminut useissa hallitustehtävissä ja on YIT Oyj:n hallituksen puheenjohtajana.
Laitan tj-nimityksestä erikseen kommenttia, mutta rivien välistä voi lukea, että yhtiön hallitus on tänään kokoontunut ja kun Q3-tulokseen on vain viikko aikaa, niin luvut lienee pitkälti tiedossa ja siten mahdollinen tulosvaroitus Q3-lukujen pohjalta olisi annettu jos sellaiseen olisi tarvetta. Yhtiö siis näyttää pitävän ohjeistuksestaan kiinni, vaikka löisin edelleen vetoa sen puolesta, ettei siihen tulla yltämään. Samaa näyttää uskovan kolleegatkin, kun konsensus oik. liikevoitolle tänä vuonna on 88 MEUR, ohjeistuksen ollessa 90-110 MEUR. Meidän ennuste on 85 MEUR.
Tässä on Raulin kommentit Jyrin vakinaistamisesta. ![]()
Fiskars-segmentin paras verrokki Husqvarna raportoi tänään Q3:n. Heidän Gardena divisioona (joka vertautuu kohtuullisesti Fiskarsin puutarhapuoleen) raportoi 7 %:n orgaanisen myynnin laskun ja lievästi heikomman marginaalin. Myynnin lasku myös kiihtyi selvästi alkuvuodesta. Yhtiö valitteli konsernitasolla Pohjois-Amerikan vaisua kuluttajakysyntää. Meidän ennuste Fiskars-segmentin myynnin laskulle on Q3:lla samaa luokkaa, Husqvarnan kommentit vahvistaa näkemystämme kehityksen jatkuvan heikkona Q3:lla.
Fiskarsin tulos ulos, jaetaan tämäkin, vaikka kirjamessuillekin tässä pitäisi ehtiä
. Liikevaihtohan meni heittämällä yli ennusteista, mutta kyllä liikevoitto näyttää heikolta. Huomatkaa myös ohjeistushaarukan rukkaaminen: Fiskars Corporation: Fiskars Oyj Abp:n osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2025 | Kauppalehti
Heinä-syyskuu 2025 lyhyesti:
-
Vertailukelpoinen liikevaihto¹ kasvoi 4,1 % ja oli 259,3 milj. euroa (7-9/2024: 249,2). Raportoitu liikevaihto kasvoi 1,3 %.
-
Vertailukelpoinen EBIT² laski 13,9 milj. euroon (24,3), ja oli 5,3 % (9,5 %) liikevaihdosta. EBIT nousi 12,0 milj. euroon (-0,5).
-
Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja kasvoi 1,7 milj. euroon (-2,5).
-
Vapaa rahavirta kasvoi -10,2 milj. euroon (-16,9).
-
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,08 euroa (0,16). Osakekohtainen tulos oli 0,07 euroa (-0,07).
Tammi-syyskuu 2025 lyhyesti:
-
Vertailukelpoinen liikevaihto¹ laski 0,5 % ja oli 809,5 milj. euroa (1-9/2024: 813,4). Raportoitu liikevaihto laski 1,3 %.
-
Vertailukelpoinen EBIT² laski 43,6 milj. euroon (68,5), ja oli 5,4 % (8,4 %) liikevaihdosta. EBIT nousi 12,6 milj. euroon (6,2).
-
Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja laski 29,7 milj. euroon (56,5).
-
Vapaa rahavirta laski -15,2 milj. euroon (12,3).
-
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,17 euroa (0,47). Osakekohtainen tulos oli -0,13 euroa (-0,12).
Tulosohjeistus vuodelle 2025 (tarkennettu)
Fiskars Oyj Abp odottaa vertailukelpoisen EBITin olevan 90-100 miljoonan euron välillä (2024: 111,4 milj. euroa). Yhtiön tämänhetkinen näkyvyys viittaa enemmän vaihteluvälin alempaan päähän.
Aiemmin Fiskars Oyj Abp odotti vertailukelpoisen EBITin olevan 90-110 miljoonan euron välillä.