Faron Pharmaceuticals - Innovatiivisia lääketieteen ratkaisuja (Osa 2)

Miksiköhän vanhemmalle Jalkaselle maksettaisiin noin isoa palkkaa - avaatko asiaa tarkemmin lähteen kera.

1 tykkäys

en tiedä, niinkuin laitoin tuossa voihan niitä palkkatuloja tulla muualtakin muutta?!? palkkatuloina kumminki nostavat kaiken.

2024

markku jalkanen 420k

juho jalkanen 350k

sirpa jalkanen 300k

petri bono 430k

muu porukka piilottaneet tulonsa mutta oletettavasti 200-300k väliin.

2024 tilinpäätöksen mukaan palkkoja maksettu 3.4milkkua

3 tykkäystä

Kauppalehden keskusteluista lainattua. En tiedä miten paljon voi liittää Faroniin mutta hauska anekdootti joka tapauksessa.
Muistaakseni Seppo Saario on varoittanut yrityksen hienoista kulisseista. Itselleni ainakin tuli tämä ensimmäisenä mieleen ja lienee edelleenkin ihan validi huomio.

12 tykkäystä

Onpa hyvä, että joku muukin on nostanut asioita esille tutkittuaan vähän historiaa. Itse opiskelijana/työuraa aloitellessani sijoitin Biotiehen, onneksi vain joitakin tonneja. Seurasin kuvion loppuun osallistuttuani jopa anteihin. Silloin jo huomasin, että Jalkasten pariskunta maksoi isoja palkkoja ja jakoi sijoittajien sijoituksia itselleen ja työntekijöille palkkioina ja osakkeina eli erittäin edullisesti. Jos firma ei tee voittoa, niin luulisi isojen palkkojen riittävän…mutta, eihän se riitä, kun kuvio on ihan suunniteltu. En tiedä keskittyvätkö enemmän tutkimusaihioon vai siihen, että millä kuviolla turvata perheen tulevaisuus pari sukupolvea eteenpäin sijoittajien rahoilla. Olen havainnut samaa tehtävän myös Nasdaqin pienyhtiöissä. 40 milliä tappiota per kvartaali, silti osakkeita johdolle (jotka siellä yleensä myyvät pikkuhiljaa) ja sitten anti, koska rahat ovat loppumassa. Kaikenmoisia tuloksia kyllä raportoidaan, mutta se on toissijaista. Hyvällä tsägällä Faronilta tulee tuote, mutta alusta asti seurattuani olen todennut, että iskä ja äiskä ovat näköjään opettaneet jälkikasvulle miljoona-automaatin ja suurella todennäköisyydellä tutkimuksesta ei synny mitään ja vaikka syntyisikin, firma myydään hieman tämän alkavan annin jälkeen pilkkahintaan ulkomaille (piensijoittajat kärsivät massiiviset tappiot sijoitettuaan antiin, kuten Biotiessä) ja osakkaat ja jotkut työntekijät ovat ainoita hyötyjiä…Jalkaset jo vetäneet todennäköisestä “silkasta paskasta” osot rahat (ehkä mut bännätään tämän vuoksi samaan tapaan, kuin arvosteltuani Qt-analyysejä naurettaviksi kurssin ollessa huipulla :blush:). Onneksi itse opin Biotiestä enkä ole sijoittanut, olen kertonut omalle lähipiirille jo monta vuotta sitten, että Jalkasten kaava näyttää toistuvan…toivoin jo jossain vaiheessa, että olisin väärässä, mutta nyt se valitettavasti on ilmeisesti toteutumassa. Sitä olen ihmetellyt, että kuinka puusilmiä analyytikot ovat, kun eivät ole peilanneet perheen track recordiin, eikö yritykseen ja johtoon ole perehdytty vai onko Biotie jo liian kaukaista historiaa :thinking:. Kannattaisi aloittaa tutkinta Jalkasista ja kumppaneista, historiaan ja tähän liittyen. Kenenkään ei missään nimessä pitäisi sijoittaa antiin…jos tutkimusaihio on oikeasti hyvä, silloin ei yksityissijoittajien rahoja tarvita, simple as that :joy:

15 tykkäystä

Eikös kuitenkin bonusosakkeet/optiot veroteta ansiotuloina?

Sen verran korjaan, että yleensä rahoitusta löytyy parhaille aihioille houkuttelevilta tahoilta, kuten isommilta lääkeyhtiöiltä myös, eikä sekään välttämättä ole huono diili mahdollisine tulevaisuuden myyntikanavineen päivineen…sen sijaan, että pyytää lisää massia annissa “joukkorahoituksena”. Toki yleisiä anteja tarvitaan, mutta anteihin osallistujien pitää varoa koijauksia :upside_down_face:

5 tykkäystä