F-Secure sijoituskohteena

Mielenkiintoinen keskustelu. Jokainen näköjään ymmärrämme hivenen eri tavoilla tätä asiaa.

Itse en siis näe ristiriitaa totaalin ja sulautettujen ratkaisujen välillä näin suureksi kuin yllä keskustelijat tuntuvat näkevän. Sulautetut ratkaisut olen kuvitellut koostuvan ihan samoista komponenteista kuin Totalinkin. Total tai sulautettu ratkaisu on sitten vain se miten tuo kaikki tuodaan asiakkaan näkyville, eli miten kokonaisuus paketoidaan - näin sen ainakin itse olen ymmärtänyt.

Ja edelleen itse ymmärrän että nuo yksittäiset komponentit F-Secure hankkii siis markkinoilta sen mukaan mikä ratkaisu on kuhunkin tarpeeseen paras ja sitten luo siitä ympärille kokonaisuuden.

Lisäksi haluan huomioida ainakin Totalin osalta kehitystä tapahtuneen huomattavasti. Ensinnäkin VPN, joka saanut paljon kritiikkiä uudistui aiemmin tänä vuonna. Itse ainakin huomasin selkeän eron nopeudessa aiempaan. Enkä ainakaan testeillä saa mitään oleellista eroa VPN on/off välillä. Samoin myös salasana palvelu on selkeästi parantunut - tosin en ole mitään mittavaa vertailua tehnyt, mutta ainakaan aiempaan verrattuna selkeästi parantunut. Eli tuotteet tuntuvat oikeasti kehittyvän aiempaa nopeammin.

Ja sitten totalissa vielä nämä huijausturvat sekä henkilötietojen suojaus, joiden merkitys omalla ymmärryksellä kasvamassa jatkuvasti. Ainakin tuo huijausturvan koemme taloudessamme oikeasti hyväksi.

Se sitten että näissä adaptioissa ilmenee ongelmia on aika ymmärrettävää:

• Asiakkaiden tietojärjestelmät tuovat omia haasteitaa, joita mahdoton nähdä etukäteen.
  • Asiakkaan myyntiorganisaation pitää saada myymään kokonaisuus heidän asiakkaille (eli kuluttajille), tässäkin itsessään voi olla haasteita oikeiden insentiivien luomiseksi.
  • Aivan varmasti asiakkaiden päässä on tahoja, jotka aktiivisesti tekevät työtä adaptaatiota vastaan. Asiakkathan ovat melko suuria organisaatioita ja oma ymmärrys että tällöin riski intressi ristiriidoille on hyvin suuri.

Lopuksi todettavat että kyllähän tässä kieltämättä toivoisi hivenen toisenlaisia uutisia vaihteeksi ja luottoo yhtiötä kohtaan hivenen horjua. Mutta on tässä toisaalta aika mittavia muuutoksia käynnissä ja ainakin itse uskon vielä haasteista kyllä selvittävän.

7 tykkäystä