Exel Composites

Exel Compositen toimitusjohtaja Paul Sohlberg oli Aapelin haastattelussa.

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:09 Q3:n pääkohdat
01:09 Tietomurto
02:00 Iso-Britannian kiinteistön myynti
02:51 Tuotannon siirto
04:48 Asiakastyytyväisyys
06:05 Tuotannon siirron kulut
06:53 Intian tehtaan ylösajo
08:45 Intian asiakkuudet
09:48 Vestas
10:59 Tehtaiden käyttöasteet
12:32 Kysyntätilanteen kehitys
13:51 Tänään tiedotettu sopimus
19:35 Kiinnostus sovellusta kohtaan
20:01 Oliko tilaus sama kuin raportilla mainittu?
20:42 Tullien vaikutus
21:26 Raaka-aineiden hinnat Yhdysvalloissa
23:24 Exelin lähtökohdat seuraavaan strategiavaiheeseen
24:39 Taseen heikentyminen käyttöpääoman vuoksi

8 tykkäystä

Aapeli on reippaana kaverina tehnyt uuden yhtiöraportin Exelistä. :slight_smile:

Exelin Q3:n operatiivinen kehitys oli hyvin linjassa odotustemme kanssa. Yhtiön tilauskanta jatkoi vahvistumistaan positiivisen markkinakehityksen jatkuessa, ja Exel tiedotti tulospäivänä myös uudesta suuresta puitesopimuksesta. Kokonaisuus vahvistikin luottamustamme lähivuosien reippaisiin tuloskasvuodotuksiimme, joihin teimme myös lieviä positiivisia tarkistuksia. Nykyennusteillamme näemme osakkeen arvostuskuvan ensi vuoteen katsottuna houkuttelevana, mitä peilaten toistamme lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehintamme 0,45 euroon (aik. 0,43 €).

Rapsasta lainattua:

Toteutunutta kehitystä peilaten nettovelkaa Exelillä oli kvartaalin lopussa 28,0 MEUR ja tämän suhde edellisen 12 kuukauden oikaistuun käyttökatteeseen oli 3,4x, mikä ylitti yhtiön tavoitetason (alle 3,0x).Taseen puolella nettovelkaantumisaste oli 99 %:ssa ja omavaraisuusaste 32 %:ssa. Mielestämme tilanne nostaa hieman riskejä etenkin käyttöpääoman kehitykseen liittyen, mutta näemme tilanteen vielä siedettävänä, kunhan käyttöpääomatilanne ei olennaisesti heikkene ja tulostaso sekä kassavirta vahvistuvat lähikvartaalien aikana. Lisäksi tunnuslukuja voi tukea Iso-Britannian tehdasmyynti.

8 tykkäystä

Mitenkähän tämän nyt sitten tulkitsee.

Tehostaminen on aina ihan loogista mutta mikäpä nyt sitten juurisyy? Eikö turbiini myy?

Kuinkahan kauaskantoista vaikutusta tällaisella on.

1 tykkäys

Ihan mielenkiintoinen seminaari varmasti ollut.

Exelillä on vähän jokaiseen jotakin tarjottavaa.

2 tykkäystä

Näinkö oikein että tänään 600k blokkikauppa exelillä?

Onko tästä mitään tietoa?

3 tykkäystä

Mielenkiintoista. Ensi viikolla selviää. Villi veikkaus: Aktia halusi keventää ja Erkki osti.

2 tykkäystä

Huomenia forumilaisille! Lisää ilouutisia näin vuoden loppuun, Italiaan lähtee entistä enemmän komposiittiytimiä.

https://www.inderes.fi/releases/sisapiiritieto-exel-composites-oyj-ja-tratos-allekirjoittivat-nelivuotisen-puitesopimuksen-virtajohtimien-komposiittiydinten-toimittamisesta-vahimmaisvolyymisitoumus-22-miljoonaa-euroa

19 tykkäystä

Ennusteissa on hivenen nousupainetta nyt. Mielenkiintoista nähdä josko tämä viimein alkaisi päätymään myös EPS- riville ensi vuonna.

7 tykkäystä

Tässä on Aapelin kommentit Exelin tuosta uudesta puitesopparista :slight_smile:

Uusi merkittävä puitesopimus sisältää virtajohtimien komposiittiydinten toimituksia italialaiselle Tratosille. Kyseessä on jo toinen vastaavankaltainen ja Exelin kokoluokassa suuri tilaus Q4’25:lle, mitkä yhdessä vahvistavat yhtiön tilauskantaa entisestään. Kokonaisuutena näemme puitesopimuksen positiivisena, ja samalla se vahvistaa luottamusta lähivuosien vauhdikkaisiin kasvuennusteisiimme. Uutisella ei ole kuitenkaan välitöntä vaikutusta ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.

7 tykkäystä

Osaako joku kertoa onko asiakkaiden kautta Exelillä avautumassa markkinoita jenkeissä ilmajohtimien osalta? Siellä kun tuntuu olevan kiire kapasiteetin nostamiseen verkon osalta.

1 tykkäys

Ymmärtääkseni Tratos jonka kanssa puitesopimus tehtiin myy jenkkeihin.. jos en ihan väärässä ole.

Ei harmainta aavistustakaan onko muita kanavia niin ei auta muuta kuin odotella exelin kommentaaria tilanteista, eipä tuo osarikaan enää valtavan kaukana ole. Jospa se valottaisi nykytilaa edes vähän.

2 tykkäystä

Standardit on mukavia

5 tykkäystä

Tässä on Aapelilta ennakkoyhtiörapsa Exelistä, joka julkaisee tuloksensa perjantaina. :slight_smile:

Odotamme yhtiön raportoivan Q4:ltä ennätystilaukset merkittävien puitesopimusten tukemana. Ennustamme operatiivisen tuloksen yltäneen myös hyvälle tasolle toimitusten kiihtymisen sekä toimintamallin uudistusten tukemana. Roimasti kasvaneen tilauskannan myötä näemme yhtiön olevan hyvissä asemissa strategian kasvuvaiheeseen siirtymistä varten, ja samalla kehitys on vahvistanut luottamustamme koviin kasvuennusteisiimme. Positiivinen uutisvirta on heijastunut myös osakekurssiin, joka on noussut noin 40 % edellisestä päivityksestämme. Kurssinousun myötä näemme osakkeen hinnoittelun olevan neutraali suhteessa vahvistuneeseen kasvunäkymään ja vielä varhaisessa vaiheessa olevaan kasvukäänteeseen. Siten laskemme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää) mutta nostamme tavoitehintamme 0,55 euroon (aik. 0,45 €) tuottovaatimuksen lievän laskun sekä positiivisten pidemmän aikavälin ennustemuutosten myötä.

3 tykkäystä

Vaikuttaisi, että tilauskanta vahvistui merkittävästi, vaikka laskee pois ilmoitetut tilaukset johdinytimistä. Kassavirta plussaa.Vahva käänne etenee​:flexed_biceps:

5 tykkäystä

Kvartaalitalouden näkökulmasta harmillista että tulos jäi vielä piippuun.

Mutta tosiaan kyllähän tulevaisuus näyttää hyvältä, ja sen luulisi antavan tänään (lopulta) tukea.

6 tykkäystä

Jep. Ja se tulostölkki ehkä potkaistiin myös ja taas toiselle vuosipuoliskolle. Operatiivinen kassavirta positiivinen, mutta sitä nyt ei valitettavasti pääse analysoimaan tarkemmin, koska mukana vain koko vuoden luvut.

4 tykkäystä

Materiaalien ja palveluiden osuus pomppasi Q4:lla aika paljon. Voisiko @Aapeli_Pursimo kysyä haastattelussa mistä johtuu. Myyntisaatavat myös kasvoivat suhteessa liikevaihdon kasvuun. Kiinnostaisi tietää syy.

5 tykkäystä

Napataan listalle :+1: haastattelu kuvataan tällä kertaa iltapäivällä aikataulullisista syistä, joten voi laittaa muitakin kysymyksiä vielä, jos nousee mieleen.

4 tykkäystä

Vahvaa tilauskirjan kasvua. Q4/25:n kasvusta tosin käytännössä kaikki vs. Q4/24 tuli johdinytimistä: tilauskertymä 78,7 MEUR, joista johdinytimet 47 MEUR eli ilman niitä 31,7 MEUR vs. 28,8 MEUR. Kovin laaja-alaista tämä tilausten kasvu ei siis todellakaan ole eli aika pitkälti yhden kortin varassa ollaan. Voi tulevien kvartaalien tilauskirjan kasvu näyttää hetken verran erilaiselta.

Ainakin De Angeli Prodottin tilauksessa toimituksen piti alkaa jo vuoden alusta eli olisiko sitten lykkääntynyt. Vähän siis ihmetyttää tuo vuoden takapainotteisuus liikevaihdon osalta. Ettei vaan olisi asiakkaalta tullut lykkäyksiä jo.

4 tykkäystä

Exel Compositesin toimitusjohtaja Paul Sohlberg oli Aapelin haastateltavana Q4:n tiimoilta. :slight_smile:

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:15 Q4:n kehitys
01:27 Exelin vuosi 2025
03:15 Q4:n tilauskasvu
04:37 Merkittävät tilaukset
06:18 Sopimusten jaksottuminen
07:15 Myyntiputki
08:30 Marginaalikehitys
10:25 Myyntisaamiset kasvussa
11:15 Iso‑Britannian tehtaan myynti
12:13 Belgian tehdas
15:14 Intian tehdas
16:44 Kysyntätilanne
20:01 Ohjeistus
22:48 Kassavirta
24:25 Pääteemat vuodelle 2026

3 tykkäystä