“A car bomb in the Moscow region killed a general in charge of heavy ammunition supplies for the Russian army, reports said. The car exploded in Balashikha, killing its driver. He was named in reports as Damir Davydov, head of the Russian defence ministry’s missile and artillery wing”
Raportti sotilaallisen erikoisoperaation etenemisestä.
Ollaan päivässä 1569 kolmen päivän erikoisoperaatiossa. Kaikki sujuu suunnitelmien mukaan.
droonit räjäyttävät kriittistä infrastruktuuria Pietarissa
pommit räjäyttävät kenraaleita Moskovassa
logistiikka on valtava ongelma ja pahenee koko ajan
kaluston lisäksi myös miehistöstä on pulaa. “Lymanin suunnalla raportoidaan Venäjän ajautuneen niin pahaan jalkaväkipulaan, että se on alkanut lähettää logistiikkatyöntekijöitä, korjaajia ja muuta ei-taistelevaa henkilöstöä suoraan etulinjan hyökkäysoperaatioihin”
Etäisyyden puolesta näyttää kyllä erinomaiselta ja osuma tehtaaseenkin vahvistettiin, eli kaikin puolin näyttää kyllä hyvältä mikäli risteilyohjuste tuotantomäärät saadaan nostettua korkealle:
Vielä kun saisivat ballistiset ohjukset käyttöön, kun ne ovat ihan eri peto risteilyohjuksiin verrattuna ja kuten Iranissa nähtiin, niin mahdollistavat pelottavan nopeat ja vaikeasti torjuttavat iskut raskaamminkin puolustettuihin kohteisiin.
Joulukuussa 2026? Kuulemme varmasti jatkossa enemmän.
What is known about the FP-9
Currently, the official characteristics of the FP-9 are not disclosed; however, according to preliminary data, the missile is capable of covering up to 855 kilometers, reaching speeds of up to 2,200 meters per second, carrying a warhead weighing up to 800 kilograms, and hitting targets with an accuracy of up to 20 meters. Experts call the FP-9 the most promising Ukrainian ballistic development for striking strategic targets on Russian territory.
FP-9 olisi paljon järeämpi, kuin Iskander.
If we talk about heavier ballistic models, their warhead can be hundreds of kilograms. For comparison, the warhead of an “Iskander,” depending on the modification, is approximately 400–450 kilograms. It is this kind of power that allows for the guaranteed destruction of serious military facilities
Yhden arvion mukaan Venäjän S- sarjan torjuntaohjuksilla ei välttämättä ole kyvykkyyttä torjua ballistisia ohjuksia. Tämä väite tulee luultavasti testiin vuoden 2027 aikana.
The UNN interlocutor paid special attention to the capabilities of Russian air defense. In his opinion, despite Moscow’s numerous statements about the effectiveness of the S-300, S-400, and S-500 systems, Russia does not have sufficient practical experience in fighting modern ballistic threats.
On kuitenkin oltava realistinen tämän kanssa. Flamingot julkaisiin lähes vuosi sitten ja niiden käyttö ei ole ollut sen jälkeen kovin aktiivista, joten niissäkin riittää vielä kehitettävää. Tosin tämä @Realmcrusader julkaisema Verkkouutisten juttu kertoo, että nyt niillä on tehty jo vaikuttava isku kauas selustaan, 900km päähän. Kehitys kehittyy. Mikäli FP-9 tulee jossakin vaiheessa operatiiviseen käyttöön onnistuneesti, kuulemme siitä varmasti.
Samaa mieltä. Ukrainan ohjusohjelmat ovat ottaneet monia vääriä lähtöjä ja kokeneet merkittäviä viivästyksiä, osittain korruption ja osittain kehitysohjelman vaikeuden vuoksi. Tuo ballistinen ohjus olisi jo huomattavasti vaikeampi torjua ihan jo lyhyen reagointiajan vuoksi, joka ei välttämättä asiaa vähemmän tunteville ole täysin selvää.
FP-5 Flamingolla menee 60 minuuttia lentää Ukrainasta Moskovaan navigoiden ilmapuolustuksen lävitse. FP-9 ballistisella ohjuksella menee samaan matkaan vain 6 minuuttia ja samalla ohitetaan valtaosa ilmapuolustuksesta kun oiotaan ilmakehän kautta. Noin lyhyessä ajassa ei enää edes ehdi siirtämään esimerkiksi lentokoneita turvaan ballistisen ohjuksen iskulta, toisin kuin lennokeilta ja risteilyohjuksilta.
Risteilyohjukset ovat erinomainen työkalu iskemään kohteisiin mihin lennokit eivät tuota riittävän isoa räjähdystä, mutta vasta ballistisilla ohjuksilla saadaan luotua venäläisille aito turvattomuuden tunne, kun reagointiaikaa laukaisusta kohteen tuhoutumiseen ei ole nimeksikään.
Kaikkiaan uudet ja laajennetut tilat voisivat mahdollistaa Venäjän sijoittavan jopa 115 000 henkilöä Pohjois-Euroopan ja Baltian vastaisille rajoilleen.
Ruotsin sotilastiedustelu- ja turvallisuuspalvelun (MUST) päällikkö Thomas Nilsson sanoi kehityksen edustavan uhkaa, joka tulisi ottaa vakavasti. Hän lisäsi virastonsa uskovan, ettei sotilaallinen varustautuminen ole vain näytöstä, vaan sen tavoitteena on valmistella valmiuksia tulevaa laajamittaista konfrontaatiota varten Naton kanssa.
Venäläisten joukkojen uskotaan suunnittelevan sijoittumista näihin tiloihin sen jälkeen, kun Ukrainan vastaisen sodan aktiivinen vaihe päättyy.
Suomen maavoimien komentajan, kenraaliluutnantti Pasi Välimäen mukaan Venäjän laajennettu infrastruktuuri voisi lopulta majoittaa noin 80 000 sotilasta Suomen rajan läheisyydessä, kun aiemmin määrä oli noin 20 000.
Kylläpä jäätävällä prosentilla saadaan ryssää hengettömäksi. Onko sota muuttunut tältä osin droonien seurauksena? Ei kai edes ryssien huono lääkintä voi tälläistä selittää? Ollaan todella kaukana aiemmista noin 1: 3 arvioista, vaikka nekin olivat nykyaikaiseksi sodaksi todella karuja.
Kehityssuunta ollut kyllä jopa häkellyttävän hyvä Ukrainan eduksi kun vielä talvella puhuttiin että aika on Venäjän puolella. Tuntuu jopa että liian hyvältä.
Jos kehitys jatkuu nyt nähdynlaisena eikä Venäjä saa pakkaansa kuntoon niin kohta ollaan tilanteessa jossa Venäjän vaihtoehdot alkavat käydä vähiin. Luvassa joko täysi mobilisaatio, yhdinaseen käyttö tai suostuminen Ukrainan sanelemiin rauhanehtoihin.
En itse ole kovin vakuuttunut siitä että autaisiko mobilisaatio enää kun kalusto on kaput. Myös ydinaseen käyttö tarkoittaisi Venäjälle sen loppua. Myöskään kolmas vaihtoehto lienee kovin todennäköinen joten mikä mahtaa olla herra Putinin master plan ulos tilanteesta?
Haavoittuneiden evakuointi on kummallekkin osapuolelle hyvin vaikeata ja hidasta jatkuvan droneuhan takia, se johtanee monen haavoittuneen menehtymiseen hoidon viivästyessä.
Nyt pökköä pesään ja taotaan, kun rauta on kuumaa. Tässä voi jokainen meistä auttaa ihan henkilökohtaisesti. Eli heitänpä Inderes-haasteen palstaa seuraaville, olisi hyvät kaksi päivää aikaa saada tuon kamppiksen keräys täyteen ja ajoneuvot varavirtalähteineen ja kommunikaatiovälineineen matkaan:
Putin työntää luultavasti hamaan tappiin asti alamaisiaan lihamyllyyn. Joko palkkiota vastaan tai ilmaiseksi. Tsaarille alamaiset ovat vain resurssi ja jos sadalla hengellä saadaan vallattua peltomaata vaikka neliömetri niin tavoite on täytetty.
Isotkaan pommit eivät ole lannistaneet Ukrainaa, joten Vladi varmaan myös bluffaa ydinaseen käyttöä. Tosin tämä kortti on katsottu jo niin moneen kertaan ja lopputulos on tiedossa.
Tässä on yhden suosikkitubettajani analyyttinen video aiheesta “Putinin optiot”. Hän argumentoi mielestäni hyvin vakuuttavasti ja analysoi kunkin option vaikutuksia Putiniin, Ukrainaan ja mahdolliseen lopputulokseen. Video ei mene kovin syvälle, mutta esittää 18 minuutin aikana mielestäni erittäin hyvin neljä eri skenaariota.
Venäjän miehittämällä Krimin niemimaalla olot alkavat käymään tukaliksi. Ukraina kiihdyttää edelleen iskujaan Venäjän huoltoon, joka kulkee pääasiassa vallatun maakäytävän kautta Rostovista Krimille.
Kerchin siltaa venäläiset eivät taida uskaltaa isommin käyttää tällä hetkellä, kuin myöskään lauttakuljetuksia vesiteitse, kun nekin ovat tupanneet räjähtelemään kappaleiksi. Tämä aiheuttaa jonoja niemimaan bensa-asemilla:
Armeijan lisäksi bensapula vaikuttaa alueelle tuleviin lomailijoihin. Joku voisi kysyä mitä järkeä on mennä lomailemaan sotatoimialueelle, mutta kukin kansakunta tyylillään. Krimille lomalle menevien on siis syytä opetella tärkeä taito, eli kuinka tyhjennetään jonkun toisen venäläisen bensatankki, jotta päästään itse niemimaalta pois.
Katsoin yhden videon jossa venäläisnainen tätä yrittää. Imeminen tuntuu sujuvan hyvin, mutta en tiedä pitääkö letkun päätä liian ylhäällä, jolloin bensa ei ala virtaamaan itsestään kanisteriin:
Täytyy toivoa ja uskoa, että resurssit ovat niin vähissä ettei niitä riitä FSB toimintaan. Voisin kuvitella että kivet ja kannot on käännetty, lahjottu ja tapettu, Ukrainan droonikehityskeskuksen löytämiseksi. Toivottavasti eivät ikinä sitä löydä. Ukrainalaisten oveluus ja sinnikkyys ovat kaunista.
Jos seuraa vain virallista Venäläistä mediaa niin eipä noista Krimillä olevista tai sinne matkustamista koskevista ongelmista ole välttämättä juuri tietoinen. Eivät ole sellainen aihe mitä kokisivat tarpeelliseksi uutisoida kovinkaan isosti.
Myös Venäjä innovoi, 1.9. alkaen pelkän syytteen perusteella voi Venäjältä ulkomaille poistuneiden ja vaikkapa ‘häpäisemällä’ ‘discredit’ Venäjän armeijaa saada omaisuutensa takavarikoiduksi. Ennen piti tulla tuomituksi.
Veikkaanpa että syytekynnys on jatkossa entistäkin matalampi, sotarahaa kaivataan ja Venäjän korruptiokaan ei ole ilmaista.
By the way, Moscow Times kertoo että että heistä itsestäänkin on tullut häpäisijoitä “The authorities claim our work “discredits the decisions of the Russian leadership.””
-ihan kuin johto ei sitä ihan itse tekisi…
President Vladimir Putin signed a law on Wednesday that empowers the government to confiscate the property and seize the bank funds of Russians living abroad who are accused of acting “against Russia’s interests.”
The law, which takes effect on Sept. 1, targets a broad range of offenses, including “discrediting” the Russian military, calling for sanctions against Russia, violating the country’s laws on “foreign agents,” affiliation with an “undesirable” organization and promoting “extremism.”
En tiedä kuinka luotettava lähde, mutta Suomen osalta hinta vastaa ainakin omaa kokemusta. Tuon sivuston perusteella bensan hinnat näyttää lähteneen Venäjällä jyrkempään nousuun muutaman seesteisemmän viikon jälkeen, vaikka siellä on lähes kaikki vientirajoitukset nyt voimassa.