Euroopan turvallisuustilanne ja Venäjän aggressiot (Osa 4)

Volgogradin öljynjalostamoon isketty viime yönä.

Sen sijaan marinetrafficin mukaan laivaliikenne Ustlugasta ja Primorskista on alkanut pikku hiljaa lisääntymään. Eivät ilmeisesti uskalla iskeä sinne kun Venäjä keksi keinon millä ainakin osan droneista voi ohjata naapurimaihin(?)

16 tykkäystä

Ukrainan uusi ase on uskomattoman nopea – Ja vaarallinen | Tivi

Ukrainan Gripen kaupoista ja mitä kyvykkyyksiä ne tuovat lisää. Mutta ei välittömästi:

Toimitukset alkavat vuonna 2030. Lisäksi, kun kauppa on selvä, Ukraina saa Ruotsilta 16 kappaletta käytettyjä Gripen C/D -hävittäjiä. Niiden toimituksen on tarkoitus alkaa ensi vuoden alussa.

14 tykkäystä

Juuri tästä psykologisesta muutoksesta kirjoitin Moskovan iskujen jälkeen. Minut tyrmättiin. Eikä siinä mitään, vapaat mielipiteet (arvokas asia muuten) mutta olen edelleen sitä mieltä, että asioiden tila Moskovassa asuvilla on muuttunut. Tilalla on pelko. Ja mihin kaikkeen se vaikuttaa jää nähtäväksi.
Uutisessa on muuten hieno kuva, jossa starikka istuu ongella ja takana musta savu nousee drooni-iskun jälkeen. Toivottavasti kala syö.

19 tykkäystä

Noita vanhemman mallin Gripeneitä Ukraina saisi sentään ‘alkaen ensi vuoden alussa’, tammikuuhun 7kk.

Myös Gripen C/D kykenee Meteor-ohjusten ampumiseen, ja niillä puolestaan voidaan uhata Venäjän liitopommeja tiputtelevaa 60-100km päästä rintamasta tiputtelevaa lentokalustoa. Ukrainan nykyisen lentokaluston kyvykkyys ei tähän riitä.
Joten odottelemalla tähän isoon ongelmaan ratkaisu, jolla Venäjän lentokoneet pidetään poissa pelotteen ja tuhoamisen kautta.

Tietty toivoisi että Meteor olisi vielä nopeammin käytettävissä…

Lisäksi, kun kauppa on selvä, Ukraina saa Ruotsilta 16 kappaletta käytettyjä Gripen C/D -hävittäjiä. Niiden toimituksen on tarkoitus alkaa ensi vuoden alussa.

”Vain Meteorilla on tarpeeksi tehokas kantama, jolla voitaisiin uhata [Suhoi ] Su-34 -kalustoa, kun ne pudottavat liitopommeja 60–100 kilometrin päästä etulinjan takaa”, arvioi brittiläisen Rusin (Royal United Services Institute) ilmasodan tutkija tohtori Justin Bronk Kyiv Independentille viime marraskuussa.

12 tykkäystä

Ukrainan SBU Alfa -yksikkö osui viime viikon aikana yli 500 vihollisen ajoneuvoon. Polttaen Venäjän puolustuslinjaa ja tuhoten kuorma-autoja, erikoiskalustoa ja muita kuljetusvälineitä.

https://x.com/i/status/2060662184636526886

Olisiko eteläisen Ukrainan miehittäjät kohta pulassa :slight_smile:

56 tykkäystä
53 tykkäystä

“Hallitus jatkaa työtä polttoaineen luotettavan ja keskeytymättömän toimituksen ylläpitämiseksi kotimarkkinoille. Uusi asetus toi tilapäisen kiellon Venäjältä tulevan lentopolttoaineen viennille, mukaan lukien vaihtohuutokaupoista ostettavat. Rajoitus on voimassa 30. marraskuuta 2026 asti,” tiedotteessa todettiin. “Päätöksen tarkoituksena on varmistaa vakaa tilanne kotimaisilla polttoainemarkkinoilla”, ministerikabinetti korosti.

Tieliikennepolttoaineiden vientikiellon lisäksi Venäjä kieltää nyt lentopolttoaineiden viennin.
Lähde:Tass, lainaus konekäännös.

19 tykkäystä

Fortunen jutun mukaan Venäjällä menee huonommin, kuin mitä virallinen data antaa ymmärtää:

While Russia has claimed GDP expanded by about 13% between 2020 and 2024, Sweden’s analysis of nighttime luminosity suggests the economy actually shrank by 8% during that span.

Moscow has also lowballed inflation substantially, according to Stenergard, who pointed out that Russia’s official inflation figure in 2024 was 10% while the central bank hiked interest rates to 21% that year.

Similarly, Sweden’s military intelligence chief has estimated that today’s inflation is likely closer to the current benchmark borrowing cost of 15% than the government’s official reading of 5.2%.

“This would mean Russia is overstating its purchasing power, and that its military spending capacity is weaker than it appears,” Stenergard wrote.

https://fortune.com/2026/05/24/russian-economy-gdp-contraction-inflation-oil-p--rices-ukraine-war-elites-financial-crisis/

36 tykkäystä

Venäjän miehistötappiot päivätasolla on pompannut 40-50% ylöspäin jostain syystä. Toukokuun lopun noin tuhannesta miehestä ollaan noustu tasolle 1500 miestä. Onko uusi hyökkäys käynnissä ja saatu ukkoja rekrytoitua vain jotain muuta tapahtunut. Lähde X Kyiv Indepedent





Kevät hyökkäyksessä tuo noin 1500 miestä kerrottiin olevan kestämätön taso. Mielenkiintoinen kysymys onko nyt sitten kyse hyökkäyksestä vai tuleeko ero Ukrainan kyvykkyydestä iskeä logistiikkaan Melitopolin ja Mariupolin tiellä.

47 tykkäystä

Suomen puolustusmenot pitäisi eduskuntapuolueiden työryhmän tekemän uuden raportin mukaan tuplata lähitulevaisuudessa: Raportti: Suomen puolustusmenojen tarve kasvaa lähivuosina jopa kaksinkertaiseksi | Politiikka | Yle

Tällaista se on elää Venäjän naapurina, pakko kantaa isoa keppiä jotta välttyy yhteenotolta, eikä sekään välttämättä riitä. Tietyllä tavalla toivoisin ettei Putin tee rauhaa hyvissä ajoin, vaan ajaa maansa totaalisesti karille. Tämä voisi käynnistää Venäjän pilkkoutumisen pienemmiksi, vaarattomimmiksi valtioiksi joiden naapurina voisi sitten ehkä alkaa käyttää rahaa fiksumminkin kuin aseisiin.

53 tykkäystä

Videoklippejä tältä aamulta Pietarin seudulta.

Isku sattui samalle päivälle kun Pietarissa alkaa Putinin isännöimä kansainvälinen talousfoorumi.

52 tykkäystä

Kukaan ei tiedä kestääkö Putinin valta seuraavan päivän vai seuraavat kymmenen vuotta.
Mutta aiemmin järjestelmän takuuna oli kaksi pointtia:

Kansa sai vakautta ja “turvaa”. Ei kansakaan varmaan pidä nykytilanteesta, missä hinnat nousevat ja Pietarin ja Moskovan alueella sota näkyy arjessa:

https://www.verkkouutiset.fi/a/drooneja-kohti-pietaria-osumia-oljyterminaaliin/#67e101d4

Toisena pointtina Putinin Venäjällä oli oligarkkien tuki, kun Putin piti tilanteen vakaana ja mahdollisti miljardöörien luksuselämän. Oligarkkien tilanne on muuttunut jatkuvaan epävarmuuteen missä mikä tahansa epäluulo saattaa aiheuttaa ikkunasta poistumisen ja vaikka olisi täysin lojaali Putinille, niin valtio saattaa silti viedä rahat, aseman (ja hengen?):

https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-06-03/russia-s-billionaires-fear-for-their-empires-as-putin-ramps-up-asset-seizures?srnd=homepage-europe

9 tykkäystä

Suomen puolustusbudjetti vuodelle 2026 on 6,4 miljardia euroa ja 2,5% BKT:sta.


https://defmin.fi/ministerio/toiminta-ja-talous/puolustusbudjetti

Tällä hetkellä Suomen alijäämä vuodelle 2026 on n. 11 miljardia euroa, jos tuota asuntorahaston kertaluonteista tuloutusta ei ota lukuun (näitä ei ole tiedossa joka vuosi jatkossa).

Vuoden 2026 talousarviossa valtion menot ovat 90,3 miljardia euroa. Tämä on 0,2 miljardia euroa enemmän kuin vuodelle 2025 on budjetoitu (mukaan lukien toinen lisätalousarvio). Vuoden 2026 talousarvion tulot ovat 81,6 miljardia euroa. Talousarvio on siis 8,7 miljardia euroa alijäämäinen.

Alijäämää pienentää kertaluonteisesti noin 2,3 miljardilla eurolla Valtion asuntorahaston jäljellä olevan kassan tulouttaminen valtion budjettiin rahaston lakkautuksen yhteydessä. Tuloutus ei vähennä valtion ja julkisen talouden velkaantumista. Ilman tuloutusta budjettitalouden alijäämä olisi 11,0 miljardia euroa, mikä katetaan ottamalla lisää velkaa.

https://valtioneuvosto.fi/-/10623/esitys-valtion-vuoden-2026-budjetiksi-annettiin-eduskunnalle

Tuohon kun isketään vielä toinen 6,4 miljardia euroa kuluja päälle, ollaan perimmäisten kysymysten äärellä. Poliittisesti se on mahdotonta, jos ei olla sotatilassa. Jo nykyiset säästöt, joilla on ehkä saatu hieman hidastettua, muttei läheskään pysäytettyä alijäämän kasvua, saati sitten pienennettyä alijäämää, ovat poliittisesti vaikeita kaikille muille paitsi täsmälleen nykyiselle hallituskokoonpanolle.

Meinaan vain sitä, että kyllä velkaa voi ottaa tuohon puolustuksen ja kaiken muun ylläpitoon, mutta kovin kauaa sitä ei voi jatkaa, ennen kuin tulee pää vetävän käteen. Korkomenot ovat tänä vuonna n. 3 miljardia euroa.

Valtion korkomenot lähtivät ennätyksellisen alhaiselta tasolta, alle 800 milj. eurosta jyrkkään kasvuun vuonna 2022 ja vuonna 2026 valtionvelan korkomenot ylittävät 3 mrd. euroa.

Näiden osuus saattaa olla tuplat jo lähivuosina johtuen velan ja erityisesti korkotason kasvamisesta.

Valtio on velkaantunut nopeasti ja trendinomaisesti. Kun valtionvelan määrä vuoden 2008 lopussa oli hieman yli 54 miljardia euroa, ylsi se vuoden 2025 lopussa jo lähes 188 miljardiin euroon. Velan määrä on yli kolminkertaistunut vajaassa kahdessa vuosikymmenessä.

Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan vuonna 2030 valtionvelan määrä on yli 250 miljardia

Mikäli Suomen talous ei lähde reippaalle ja pysyvälle kasvu-uralle hyvin nopeasti, mitkään poliittisesti mahdolliset säästötoimet eivät tule tässä auttamaan, ennen kuin ollaan samassa tilanteessa, kuin 90-luvun alussa. Erona on vain se, että tuolloin meillä oli paljon nuorta väestöä kouluttautumassa työelämään, vähän vanhuksia ja Nokia, joka veti meidät kuopasta. Nyt meillä on paljon vanhuksia, vähän nuoria ja Nokia, joka kukoistaa pörssissä, mutta kasvattaako työllisyyttä, vientituloja ja kansantaloutta?

15 vuoden kuluttua meillä voi olla paljon hienoja aseita, mutta vararikossa oleva yhteiskunta, joka on IMF:n ohjauksessa.

Näin ei tarvitse olla, mutta pelivara kutistuu joka kuukausi kasatessamme uuden velkamiljardin vanhan päälle. Velka itsessään ei ole väärin, mutta sen osuus BKT:ssä on merkitsevä. Jos velkasuhde BKT:hen saadaan stabiloitua - vaikka velan euromäärä itsessään kasvaisi - ollaan jo voiton puolella. Tämän pitää olla ensimmäinen tavoite yhteiskunnan selviytymiseen ja sen varmistamiseen, että voidaan tulevaisuudessakin paitsi puolustaa itseämme, myös elää säällisesti.

No, meni ketjun aiheeseen tangenteille ja ymmärrän, että nykyhallitus ei hirveästi voi maailmankaupalle ja taloustilanteelle, saati Trumpin ja Putinin toimille, jotka kurmoottavat meitä hallituksesta riippumatta. Jos nuo hallituksen uudistukset auttaisivat sitten kun se nousu lähtee. Jos lähtee, vai onko jo lähtenyt?

29 tykkäystä

Ukrainalaisten pitkän kantaman lennokkien nähdään lentävän esteettä Pietarin taivaalla, kun useat räjähdykset järisyttävät öljyterminaalia - kesäkuu 2026

48 tykkäystä

Ukrainan dronet tuhosivat Venäjän Itämeren laivaston ohjuskorvetin. Nämä korvetit ovat olemassa vain ja ainoastaan Suomeen, Viroon tai mihin tahansa muuhun Itämeren rantavaltioon hyökkäämistä varten. Huomenna Suomessa minun puolesta voisi pitää 10 sekunnin aplodihetken Ukrainan asevoimien kunniaksi. ZSU :heart:

https://x.com/bayraktar_1love/status/2062092274834563385

97 tykkäystä

Tästä näin toisen videon suurin piirtein samata rannalta. Mutta siinä näki kymmeniä ihmisiä ja pysähtyneitä autoilijoita, jotka tuijottivat droonia taivaalla ja kukaan ei näyttänyt olevaan huolissaan omasta turvallisuudestaan. Lisäksi pari sotilasta ampui muutaman rynnäkkökiväärisarjan taivaalle droonin suuntaan.

13 tykkäystä

Olen itse ajatellut, että kun Ukrainan (muidenkin kuin pitkänmatkan) droonien kantomatkat on saavuttaneet Venäjän tykistön kantomatkoja, niin käännettä Ukrainan hyväksi on alkanut tapahtua.

Kuitenkin rintamalta hiljattain tulleiden haastatteluista tulee käsitys, että Venäjän tykistö yhä iso uhka, tykistön kantomatkojakin jotenkin kehitetään ja tykinammusta ei voi oikein torjuakaan. Lisäksi venäjä pidentää koko ajan jopa 40km:n valokuitukeloja drooneissa, käyttää shahedeja muiden droonien linkkimastoina, pudottaa shahedeista miinoja matkalla, ja panostaa hulluna nyt liitopommeihin, joita pudottaa hävittäjistä jostain 80km:n päästä. Eli ne on vaikea myös torjua.

Eli Venäjällä on ikävä kyllä yhä keinoja, kykyjä ja sotakassaa millä riehua, ja tietyt tukijansa, vaikka eittämättä myös monia vaikeuksia ja kasvavia kalusto- ja miehistötappioita, sekä tietty Ukrainan iskut logistiikkaan ja huoltoketjuihin ovat tehokkaita.

9 tykkäystä

Nämä luodit tulevat taivaalta myös alas melko vauhdilla. Kaupunkiympäristössä melko mielenkiintoinen ratkaisu ampua sarjoja. Varmaan on käskyt näin tehdä.

3 tykkäystä

Sitä olen ihmetellyt kun EU:lta ei tuohon käsittääkseni saada lähes mitään tukea. Järkevämpää rahankäyttöähän se olisi sijoittaa 10 miljardia Suomeen kuin 60 miljardia Saksaan, Ranskaan ja Italiaan, mitä nyt tulee EU:n puolustautumiseen Venäjää vastaan.

21 tykkäystä

Siinä on Suomellekin hyvä asia pitää mielessä. Tarvittaisiin autonomisia drooneja, jotka esim. tekoälyn avulla tunnistavat kohteita maastosta ja raportoivat niitä komennolle, jotka sitten voivat tehdä päätöksiä ja jatkotoimenpiteitä.

Vähän kuin robottiruohonleikkurit, jotka tekevät työnsä ja palaavat lataamaan akut itsenäisesti. Tarpeeksi laaja kattavuus mahdollistaisi alueiden 24/7 -valvonnan. Ja miksei myös laajenna niin, että joko ihmisen tai jopa tarpeeksi varman koneoppimismateriaalin avulla tunnistetut kohteet tuhotaan automaattisesti hyökkäysdroonilla tuon tarkkailijadroonin avustuksella.

4 tykkäystä