eQ - Tråkigaste pengamaskinen

Jag märkte också igår att det var något fel där och bekräftade saken med företaget.

Den där +9,9 MEUR är en helt korrekt siffra och den består nästan helt av återinvesteringar av avskilda avkastningsandelar. Den där -112 MEUR är däremot en felaktig siffra (jag vet inte var de har fått den ifrån).

Så den där -56 MEUR är en helt korrekt siffra för de uppskjutna utbetalningarna som gjordes i april (de 75%).

Generellt sett hittas fel mycket regelbundet i Fondrapporten när man går ner till enskilda produkters nivå. Detta är på sätt och vis logiskt, med tanke på vilket excel-monster systemet som ligger bakom är. Dessutom skiljer sig företagens rapporteringar något från varandra, vilket ytterligare ökar risken för fel.

12 gillningar

Nåväl, detta skulle vara mycket enkelt att lösa om fondbolagen äntligen började kommunicera transparent om teckningar och inlösen samt andra nyckeltal. NAV, GAV, kassa, skulder samt teckningar/inlösen 12 mån, 3 mån och YTD, det är allt.

3 gillningar

Saulis tankar om eQ:s strategiarbete, riktning och den nya verkställande direktören finns att se i en ny video. :blush:

eQ:s år fick en trög start och kortsiktiga utmaningar tynger bolaget. Med utnämningen av en ny verkställande direktör och det pågående strategiarbetet har eQ mycket att fundera över, hur resultatillväxt återigen kan genereras.

Ämnen:
00:00 Start
00:17 Trögt Q1-resultat
02:07 Samhällsfastigheter och situationen med inlösen
06:52 Tankar om den nya verkställande direktören
09:56 Strategiarbete pågår
13:35 Produktutbudet behöver breddas
18:52 eQ:s utmaningar och övergång till Minska-sidan
24:22 Värderingen lockar inte med tanke på riskerna

9 gillningar

När det gäller eQ spekuleras det ganska ofta om möjliga företagsarrangemang.

När eQ:s nya VD funderade under sitt utnämningsmöte på att eQ:s produkter kunde utvidgas till den breda allmänheten, var det enligt min mening ett tydligt genomtänkt budskap från presskonferensen. Då tänkte jag först om det ändå kunde vara ett eQ-Aktia företagsarrangemang på bordet.

Förvånansvärt lite har det i dessa spekulationer lyfts fram att den största ägaren i Aktia, med drygt 10 % av aktierna, är RG Partners (där jag vet att åtminstone Rettig Group och Janne Larma samt eQ:s styrelseordförande Georg Ehrnrooth är delägare), det vill säga i praktiken samma ägarintressen som äger cirka 50 % av eQ Oyj. Så om jag förstår ägarstrukturerna rätt, är de som äger 50 % av eQ Aktias största ägare genom sitt gemensamma holdingbolag. Det skulle alltså åtminstone inte bero på de största ägarna.

Åtminstone från sidan sett skulle flera saker kunna lösas samtidigt med ett sådant arrangemang:

• Aktias utbud skulle utvidgas enormt och diversifieras betydligt med produkter från den onoterade marknaden
  • eQ:s produkter skulle få en betydande utvidgning till ”den breda allmänheten”, det vill säga den mycket omtalade förmögenheten hos de stora åldersgrupperna skulle kunna styras till eQ:s produkter, såsom till exempel fastighetsprodukter, PE-investeringar eller i framtiden infrastruktur
  • samtidigt skulle en betydande kapitalförvaltare bildas, med möjlighet att bevilja skuldsättning från sin egen balansräkning och erbjuda private banking-tjänster

Sådana här privata tankar härifrån. Jag kan inte analysera förnuftet i detta djupare, men det fanns säkert en anledning till att RG Partners för cirka fem år sedan köpte SLS:s aktier och blev Aktias största ägare.

35 gillningar

menar du att Aktia alltså skulle köpa eQ? Varför inte, men det finns några saker som inte stämmer här. Aktia har inte musklerna att köpa eQ på annat sätt än med egna aktier. Dessa är å andra sidan inte särskilt efterfrågade bland eQ:s ägare. Hur skulle detta arrangemang vara fördelaktigt för eQ:s ägare? Varför skulle eQ ha rekryterat en ny engagerad chef om ett sådant arrangemang var på gång?

8 gillningar

Varför tror du att Aktias aktier inte skulle vara attraktiva för eQ:s aktieägare, om aktieägarna som nu äger cirka 50% av eQ redan tidigare, via sitt gemensamma investeringsbolag, RG Partners, har köpt över 10% av Aktia? Varför skulle inte samma logik gälla för resten av aktierna?

Ett sådant arrangemang skulle vara lätt att genomföra som ett aktiebyte med ett visst utbytesförhållande som huvudägarna förhandlar fram. Även Pölönen skulle, på grund av sin långa bankbakgrund, vara mycket lämplig som koncernchef för en stor kapitalförvaltningsbank.

Och visst skulle eQ vara en stor vinnare, när dess fonder skulle få hela Aktias distributionskraft bakom sig.

Jag ser inte detta som ett dåligt alternativ på något sätt. Det vore trevligt att höra analytiska kommentarer om saken :blush:

20 gillningar

Jag svarar, Bullero, med min åsikt när du frågade mig om den.

-Man kan inte dra slutsatsen att eQ och Aktia skulle vara kompatibla även om samma ägarbas skulle finnas. Jag vet inte varför RG har förvärvat Aktia i sin tid.

-eQ-ägarnas ägande i en mycket lönsam och smidig kapitalförvaltare skulle spädas ut med en svagt lönsam bank. Ferrari fusion med Renault. Jag ser helt enkelt inte detta som bra ur eQ-ägarens synvinkel, även om eQ-fonderna skulle få en liten boost från en ny distributionskanal.

-Det finns också risken att eQ:s uppskattade kapitalförvaltare som är primadonnor inte skulle tycka om fusionen och skulle rösta med fötterna. Fall Aktia-Taaleri

13 gillningar

@Karo_Hamalainen har gjort en video om eQ. :slight_smile:

Historien upprepar sina skämt, även om berättelsernas huvudpersoner, platser och berättarstilar förändras.

På grillen tar vi oss an boken Kuplaa rikkaampi (Rikare än bubblan) som kom ut 2002. Ett av bokens kapitel handlar om eQ Online, en nätmäklare som listades på Helsingforsbörsens NM-marknadsplats år 2000, under nätboomens sista meter.

Kapitlet bygger bland annat på en intervju med Petri Rutanen, som var VD för eQ Online vid tidpunkten för noteringen. EQ Onlines historia är inte bara en berättelse om uppgång och fall, utan också en läxa om hur man säljer en historia, hur man bygger strategier och när det är dags att hoppa av.

I avsnittet presenteras hela bokens kapitel, där Petri Rutanen svarar på frågan “vad lärde vi oss av detta?”. I domen berättar grillmästaren ur ett nutida perspektiv vad mer man kan lära sig av eQ Onlines historia.

14 gillningar

Acumen, i sin välkända stil, var på bollen och upptäckte denna blockaffär från onsdagen:
image

Nu är Pölösens “bacon i spelet” officiellt (han använde själv denna term i intervjun). Affären gjordes volymviktat, det vill säga med en liten premie jämfört med nuvarande kurs. Man kan inte säga annat än att ta av sig hatten för denna risktagning/engagemang :tophat:

EDIT: nu kom även börsmeddelandena, tydligen var säljarna Rettig/Ehrnrooth, inte Larma.

Om någon missade det, här är Pölösens och Larmas intervju om utnämningsinformationen:
https://www.inderes.fi/videos/eq-uusi-toimitusjohtaja-valittu

40 gillningar

Hatten av för Pölönen, ja! 11,7 miljoner euro investerat :cowboy_hat_face:

Man kan fortfarande köpa 7% billigare direkt från börsen :smiley:

19 gillningar

Spekulationer om en fusion mellan eQ och Aktia har dykt upp då och då sedan RG Partners blev Aktias största ägare. :mage: :magic_wand:

På papperet skulle denna ekvation enligt min mening vara mycket logisk, som vi har sagt tidigare. Låt oss titta på denna hypotetiska fusion från lite olika perspektiv:

:books: På produktsidan har eQ fokuserat på alternativa investeringar. Aktia saknar å andra sidan praktiskt taget helt alternativa investeringar och har positionerat sig till stor del inom traditionell kapitalförvaltning. Produktkompatibiliteten skulle vara utmärkt och erbjuda tydliga korsförsäljningsmöjligheter.

:briefcase: På kundsidan är eQ helt fokuserat på institutioner. Aktia är å andra sidan starkt, särskilt bland förmögna privata investerare, men Aktia har naturligtvis också många institutioner samt en del internationella kunder. Även här skulle kompatibiliteten vara utmärkt, då kundbaserna kompletterar varandra och möjliggör korsförsäljning. Dessutom skulle eQ få någon form av internationell kanal för sina produkter via Aktia.

:twisted_rightwards_arrows: När det gäller korsförsäljning tror jag att det nya Aktia-eQ:s position inom traditionell kapitalförvaltning skulle förbättras med fusionen, och detta skulle underlätta tillväxten inom traditionell kapitalförvaltning på institutionssidan (båda har haft svårt här). Den nya försäljningspotentialen för alternativa investeringar skulle koncentreras särskilt till Aktias privatkunder. Det är alltså lätt att konstatera att det skulle finnas mycket logik i detta på intäktssidan.

:scissors:kostnadssidan gör eQ:s “för bra” kostnadseffektivitet situationen utmanande. eQ:s kostnadseffektivitet är otroligt bra och det finns inget att trimma (tvärtom). Vissa överlappningar skulle naturligtvis finnas (IT, kontor, administration etc.), men i det stora hela skulle kostnadssynergierna spela en biroll i detta arrangemang. En annan utmaning när det gäller kostnader är skillnaderna i personalkostnader. eQ:s lönenivåer är åtminstone enligt våra beräkningar de högsta i sektorn, och detta skulle naturligtvis vara ett problem om organisationerna slogs samman. Detsamma gäller eQ:s mycket generösa optionsprogram. Ska lönerna för Aktia-anställda som utför liknande arbete höjas, eller ska eQ-anställdas löner sänkas? Ett dilemma.

:bank: Strukturella faktorer. Båda företagens struktur är behagligt tydlig och ingen av dem har några väsentliga minoriteter. Därmed skulle minoriteter eller andra strukturella faktorer inte orsaka problem (Aktias 20% ägande i Aktia Alexander Corporate Finance skulle vara på fel sida av strecket i denna dans).

:ledger: Ägarstrukturer. eQ:s ägare har enligt min uppfattning ingen särskild sentimentalitet gentemot företaget, och ägarvärde fungerar som en vägledande faktor för beslut. Aktias ägarstruktur är ganska spridd, och det är svårt att tro att man där inte skulle vara intresserad av ett smart arrangemang. Därför ser jag inte ägarstrukturerna som ett hinder.

:performing_arts: Kulturella faktorer. Här ligger enligt min mening de största riskerna med det hypotetiska arrangemanget. eQ har en mycket entreprenörsdriven kultur och det finns ett betydande ägande i företaget internt. Aktia har å andra sidan haft stor personalomsättning de senaste åren, och även medarbetarnöjdheten har varit svag (eNPS har som värst varit negativt). Aktias eNPS har förbättrats avsevärt under de senaste 12 månaderna, och den nya ledningen verkar ha fått igång en kulturförändring, vilket naturligtvis är mycket viktigt. Det är dock fortfarande för tidigt att säga hur permanent och betydande kulturförändringen har varit. Jag anser att det skulle vara utmanande att förena två olika kulturer, och det skulle innebära betydande risker. För eQ ökar riskerna, förutom de tidigare nämnda lönerna, även frågan om hur eQ:s veteraner kan motiveras till nästa fas i företagets historia (pengar har tjänats etc.)?

:building_construction: Företagens behov av att göra arrangemang? Jag anser att eQ har ett visst tryck att överväga olika arrangemang, eftersom företaget måste ta sig tillbaka till en tillväxtbana, och organiskt finns det ingen enskild silverkula för detta (se den färska eQ-videon https://www.inderes.fi/videos/eq-uutta-suuntaa-tuloskasvulle). Aktia har å andra sidan inget egentligt behov, då fokus ligger på kulturförändring och att realisera potentialen. Jag ser dock inte att Aktia inte skulle vara intresserad av arrangemang vid behov, om ett lämpligt sådant dyker upp.

:new: Hur skulle det nya företaget då se ut? Det nya företaget skulle, mätt i 25 miljarder AUM, vara Finlands tredje största kapitalförvaltare (endast Nordea och OP före). Inom institutioner skulle företaget vara en av Finlands ledande aktörer, och även bland privata investerare skulle fotfästet vara starkt. I denna storleksklass tror jag också att man skulle satsa mer på internationella marknader, i stil med Mandatum och Evli. Med ett resultat på 130 MEUR och ett marknadsvärde på över en miljard euro skulle företaget vara en mycket stor aktör inom kapitalförvaltningsfältet, och till exempel Evli skulle vara mindre än hälften av detta marknadsvärde. Som jag nämnde tidigare skulle arrangemanget inte baseras på kostnadssynergier, utan framför allt på korsförsäljningssynergier. Att dessa realiseras kräver i sin tur en framgångsrik integration, vilket innebär tydliga risker som tidigare konstaterats. Naturligtvis skulle värderingen av denna nya kapitalförvaltningsjätte på papperet vara ganska låg (P/E 12x), och det är säkert en relevant fråga om det skulle finnas utrymme för att stiga. Skulle Aktia-eQ kunna undvika bankernas låga multiplar? Jag ger detta en viss sannolikhet, särskilt om det nya företagets tillväxtstrategi skulle vara trovärdig.

:construction: Hur skulle själva arrangemanget då se ut? Arrangemanget skulle behöva göras genom ett aktiebyte (kapitalkrav), och med nuvarande marknadsvärden skulle bytesförhållandet vara 60/40 till Aktias fördel. Det finns dock en enorm skillnad i värderingsmultiplar, och baserat på resultaten skulle fördelningen istället vara 77/23 till Aktia. Här uppstår en central frågetecken kring arrangemanget. Varför skulle Aktias ägare byta en P/E 9x-aktie mot en P/E 19x-aktie? Skapar fusionen tillräckligt med värde för att denna multipla obalans ska vara acceptabel för Aktia? Det är naturligtvis tydligt att eQ måste prissättas med betydligt högre multiplar än Aktia, eftersom bankverksamhetens multiplar strukturellt är mycket låga (binder kapital, växer inte etc.), men är denna skillnad för stor ur Aktias perspektiv? Jag vill påminna om att även om RG kör med dubbla spår här, kan deras 10% ägarandel inte besluta om något, och därför kräver arrangemanget ett brett stöd från Aktias övriga stora ägare.

Nedan finns en grov tabell över fusionens siffror:

image

:bar_chart: Sammanfattningsvis skulle eQ med stor sannolikhet vara intresserat av detta arrangemang, men när det gäller Aktia är jag inte helt säker. På papperet skulle arrangemanget vara mycket logiskt, men man måste naturligtvis komma ihåg att de “mjuka utmaningarna” (kultur etc.) är mycket stora. Ett varnande exempel på detta är Aktias köp av Taaleri Kapitalförvaltning, varifrån över 80% av de anställda har lämnat 4 år efter köpet. Om arrangemanget lyckas skulle det ha förutsättningar att skapa tydligt värde.

PS, jag stötte på en rolig artikel från 2019, när @Antti_Jarvenpaa fortfarande jobbade på Alma. Banklicensen var ett mycket större spöke 2019 än vad den är nu. https://www.arvopaperi.fi/uutiset/millaisia-yritysjarjestelyita-helsingin-porssin-finanssiyhtioissa-voisi-syntya-inderesin-sauli-vilen-capmanille-loogisin-kumppani-olisi-taaleri/597d2793-9b4d-4ff6-9914-d164d42eb243

69 gillningar

Från eQ kom igår ett par nyheter. Affärsfastigheter omfinansierade ungefär hälften av sina lån: eQ - eQ on toteuttanut eQ Liikekiinteistöt -rahaston osittaiset uudelleenrahoitukset

De nu finansierade lånen skulle till stor del ha förfallit nu i juli, och enligt min uppfattning är nästa större förfall först om 1 år i juli. Enligt pressmeddelandet sjunker även finansieringskostnaderna, vilket jag antar syftar på en sänkt marginal, och inte bara en sänkt Euribor. Fonden var ju tvungen att avtala sitt tidigare paket vid sämsta möjliga tidpunkt, och detta syntes i pengarnas pris samt villkoren. Nu är situationen bättre i detta avseende.

JLL meddelade igår att eQ har sålt en fastighet från vardera av de två öppna fastighetsfonderna: JLL advised eQ on the sale of two properties in Helsinki Metropolitan Area

I och med denna försäljning börjar eQ närma sig en situation där de kan betala ut resterande inlösen som finns i YKK-kassan. När det gäller Affärsfastigheter är antalet inlösen enligt min bedömning så stort att utbetalning av inlösen ännu inte är aktuell där, utan betydligt fler objekt måste säljas.

Man måste verkligen uppskatta eQ:s aktivitet när det gäller utbetalning av inlösen. Bolaget strävar verkligen aktivt efter att sälja tillgångar och betala ut inlösen. Inom branschen verkar tanken vara lite för utbredd att “det är inte i kundens intresse att sälja dessa fastigheter nu”, och istället för aktiva försäljningar väntar man.

41 gillningar

Var någon med på fastighetsfondernas senaste webbinarium/Teams? Hur var stämningen och vad var budskapet?

1 gillning
10 gillningar

Ilmarinen hittade en ny VD och samtidigt blir Pölönen tillgänglig för eQ cirka 2 månader tidigare. Detta är naturligtvis en positiv sak för eQ, då det finns stora strategiska frågor på bordet och Pölönen vill man ha med i processen. Här är mina längre tankar om ämnet: Jouko Pölönen aloittaa eQ:n toimitusjohtajana syyskuun alussa - Inderes

Ps. min kommentar var ute cirka 30 sekunder snabbare än eQ:s eget pressmeddelande om ämnet :sweat_smile:

40 gillningar

Säljare Chilla Capital S.A. (Larma)

Köpare Fennogens Investments S.A. (Ehrnrooth)

11 gillningar

I Kauppalehti en artikel om Eq samt den nya verkställande direktören (endast för prenumeranter).

en kort sammanfattning av artikeln:

Pölönens aktieköp på nästan 12 miljoner euro överraskade – “Nästan all-in”

Jouko Pölönens beslut att lämna Ilmarinen och bli verkställande direktör för den mindre kapitalförvaltaren Eq var redan i sig överraskande, men situationen blev ännu mer exceptionell genom det sätt på vilket han förband sig till sin nya uppgift: Pölönens investeringsbolag köpte i maj en miljon Eq-aktier från bolagets största ägare – för totalt 11,7 miljoner euro.

Det var en marknadsmässig affär där Eq inte var part, och det fanns inga separata bonusar eller incitamentspaket i bakgrunden. Pölönen finansierade köpet med egna medel och lånade pengar, men specificerade inte andelen externt kapital:
“En betydande del är naturligtvis också lån. I den meningen förväntas det att ägarvärde kan skapas och även en ganska god utdelning kan delas ut.”

Ur mångas synvinkel är detta ett exceptionellt och modigt drag, särskilt i Finland, där verkställande direktörers personliga investeringar i sina bolag ofta förblir mer måttliga.
“Jag ville ta mig an den nya uppgiften mer på entreprenörsbasis och jag vet att Eq är ett mycket entreprenörsdrivet företag. Jag ville själv vara med”, säger Pölönen och tillägger:
“Visst är detta nästan all-in som investering. I den meningen är jag starkt engagerad i att leda Eq och utveckla ägarvärdet.”

Pölönens andel i Eq steg genom affären till cirka 2,4 procent. Även om det tydligt understiger föregångarens, den avlidne Mikko Koskimies, ägande, är det fråga om en enorm investering för en privatperson – och ett tydligt budskap: verkställande direktören tror så mycket på sitt företag att han är redo att sätta sitt eget skinn på spel.

36 gillningar

eQ: Från eQ kom återigen, mindre överraskande, en uppskjutning av inlösenbetalningarna för båda de öppna fastighetsfonderna. Ingen exakt information om antalet inlösen gavs, så vi får vänta med spänning ett tag till.

14 gillningar

Det verkar som att Kommersiella fastigheter praktiskt taget kommer att förlora allt eget kapital inom ett par år, eftersom inlösen ackumuleras, skuldsättningen är i taket och kvartalsavkastningen var -4,2%. Det ser inte bra ut.

Inom Samhällsfastigheter är situationen något bättre, men inte heller därifrån får man någon avkastning (Q2 +0,07%) och inlösen kommer hela tiden.

Pölönen måste dra en rejäl kanin ur hatten för att kursen ska vända.

6 gillningar

Jag försökte fundera på varför inte. Jag tror inte att det handlar om illvilja, utan skulle det kunna bero på att man inte vill ge information till fastighetsköpare om hur många objekt som kommer ut till försäljning. Detta skulle kunna påverka försäljningspriserna.

4 gillningar