Endomines - Guldinriktat juniorgruvbolag

Här är Aapelis kommentarer om Pampalos produktionssiffror för Q1. :slight_smile:

Endomines publicerade på onsdagen Pampalos produktionssiffror för Q1, som överträffade våra produktionsprognoser. Motsvarande var den realiserade guldprisutvecklingen i linje med vår prognos, medan försvagningen av dollarn något dämpade produktionsöverskottet på omsättningsnivå. Vi ser hur som helst åtminstone ett lätt uppåtriktat tryck på våra prognoser för innevarande år. Dessutom stärkte utvecklingen förtroendet för bolagets strävan efter kontinuerlig produktionsökning under kommande år. Vi kommer att se över våra prognoser inom kort.

2 gillningar

Skulle företaget nu kunna betala av de mycket omtalade vvk-lånen och finansiera framtida investeringar med intäktsfinansiering? Och för det som eventuellt skulle behövas utöver det, skulle det säkert finnas tillgång till andra typer av finansiering än vvk-lån med 12% ränta? När gruvorna i USA har realiserats, borde de kunna göra större förvärv?

Jag tror att även Nordkarelens Andelsbanks kontor i Joensuu skulle vara villigt att ge någon form av växel till en framtida betydande lokal skattebetalare och arbetsgivare, om man bara gick dit som en ödmjuk pojke med mössan i handen.

Det jag har hört talas om här, att pengar från USA-gruvorna skulle kunna återbetalas till investerare som kapitalåterbetalning, låter vid första anblicken absurt. En verksamhet som har krävt och kommer att fortsätta kräva stora mängder kapital, i en situation där det skulle erhållas gratis och villkorslöst från någonstans, skulle det ges bort och man skulle förmodligen omedelbart börja leta efter mer någon annanstans. I värsta fall fler vvk-lån. Inte nu väl?

Jag räknade ut att guldpriset har stigit med drygt 500$ sedan årsskiftet, med nuvarande takt på 1500 uns per månad, bara den där ur tomma intet uppkomna guldprisökningen ger Endomines kassa 8 miljoner euro extra i år. Och om produktionen ökar ytterligare från detta, så ännu mer. Det vill säga precis så mycket som det kommande nya finansieringspaketet borde vara.

Borde inte vårens finansieringsrunda redan kunna hanteras smärtfritt på något annat sätt? Vad tycker @Aapeli_Pursimo?

5 gillningar

Det här ser inte dåligt ut nu.
Guld rusar till nya nivåer och stannar (?) knappast här?

Hur påverkar dessa siffror analytikernas prognoser / gissningar?

2 gillningar

Jag läste igenom bolagsstämmokallelsen noggrannare igår, där fanns en punkt:

Styrelsen föreslår att den bemyndigas att besluta vid ett eller flera tillfällen om emissioner av aktier samt om emissioner av optionsrätter och andra särskilda rättigheter som berättigar till aktier enligt 10 kap. 1 § i aktiebolagslagen på följande sätt: Antalet aktier som kan emitteras med stöd av bemyndigandet får uppgå till högst [10 000 000](tel:10 000 000) aktier.

Betyder detta alltså @Aapeli_Pursimo, att styrelsen i praktiken ber om tillstånd att fördubbla bolagets aktieantal? :flushed_face:

Har jag varit naiv på något sätt, när jag har föreställt mig att bolaget skulle ha avancerat på något sätt till en bättre position, ungefär såsom gällande finansiering och även i övrigt?

1 gillning

Ursäkta det försenade svaret. Jag är på samma linje som dina funderingar (t.ex. gällande USA). Den där vårens finansieringshelhet påverkas förmodligen delvis också av vilken typ av finansiering bolaget kartlägger, till exempel vad gäller flexibilitet. Jag håller dock med om att finansieringsvillkoren, med all sannolikhet, borde vara bättre med tanke på den förbättrade ekonomiska situationen, den nuvarande förmågan att generera resultat och kassaflöde (åtminstone vad gäller kassaflödet från verksamheten) samt den framgångsrika produktionsökningen. Det kan dock fortfarande vara svårt att få enbart bankfinansiering på grund av verksamhetens natur. Med detta i åtanke skulle jag inte bli särskilt förvånad om den senare delen skulle innehålla mer än en komponent. Samtidigt bör det noteras att den nuvarande globala osäkerheten kan påverka tillgången till finansiering (åtminstone för vissa långivare), om situationen skulle eskalera igen.

I detta avseende är det bra att notera att det rör sig om ett bemyndigande (dessa är ganska typiska och behöver inte nödvändigtvis användas) och är giltigt till slutet av 2027. Visserligen är bemyndigandets omfattning betydande. Det handlar dock i detta skede endast om ett bemyndigande, vilket sedan skulle kunna möjliggöra olika åtgärder under de kommande åren gällande finansiering. Naturligtvis skulle det mest avgörande vara på vilka villkor bemyndigandet eventuellt skulle användas. Hypotetiskt sett skulle detta till exempel kunna möjliggöra att en större aktör inkluderas i ägarbasen för att tillföra resurser genom en riktad emission, men detta är naturligtvis svårt att bedöma ytterligare i detta skede.

3 gillningar

Det verkar ju som att de amerikanska gruvorna inte ens inom bolaget anses vara värda något, eller att man skulle söka något slags stöd från dem för att finansiera den finska verksamheten, trots att bolaget ursprungligen lovade det.

2 gillningar

Oj! Det var en drastisk ändring av riktkursen från Aapeli. Onekligen en av de mest intressanta aktierna på vår börs just nu.

3 gillningar

Här är en färsk bolagsrapport. :slight_smile:

image

Endomines produktionsökning har under de senaste åren, med hänsyn till helhetsbilden, framskridit övertygande. Detta har också ökat vårt förtroende för den framtida produktionsökningen, och vi har därför höjt våra produktionsprognoser för de kommande åren. Motsvarande, med den långvariga och alltmer kroniska globala osäkerheten, har vi tydligt höjt prisprognoserna för guld, som åtnjuter en status som säker hamn. Med uppdateringarna steg vår sum-of-the-parts-värdering ganska rejält, och vi anser att aktiens prissättning för närvarande är ganska balanserad sett till marknadssituationen. Mot bakgrund av detta höjer vi Endomines riktkurs till 16,2 euro (tidigare 10,4 €) och upprepar vår minska-rekommendation i linje med en neutral värdering.

https://www.inderes.fi/research/endomines-tuotanto-ja-markkina-rullaavat-ylospain

6 gillningar

I mina egna papper var detta förväntat, kursen har sprungit iväg från det tidigare riktpriset med cirka 50%, så normalt “kursföljeri” vilket har varit ganska vanligt för många företag i båda riktningarna, visserligen är motiveringarna oftast korrekta enligt mig men ibland känns det som att de är tagna ur luften, bara för att motivera ändringen av riktpriset.

2 gillningar

Jag tycker att förklaringarna (från 45 minuter) är ganska förvirrande om varför finansiering behövs och vart alla de miljoner som kassaflödet genererar försvinner. :roll_eyes:

VD:n säger i samma sammanhang att den finansiering som ska anskaffas kommer att förändra företagets profil och skapa en “säkerhet” för investerare, så att deras ägande inte alltid späds ut. Alltså vad! Ursäkta att jag frågar dumma saker, men hur skapar bolagsstämmans bemyndigande att emittera 10 miljoner nya aktier denna säkerhet? Eller hur förändrar det företagets image/profil i investerarnas ögon till det bättre i detta avseende? Samtidigt som företaget tjänar enorma mängder pengar.

Jag tycker verkligen att det är märkligt om man inte kan få en viss typ av snabbt uttagbar, flexibel kredit på 5-10 miljoner från banken. Jag har människor i min närhet som får sådana investeringslån från banker till sina små och medelstora företag för att skaffa nya produktionslokaler och maskiner, och deras fria kassaflöde är inte 2 miljoner euro i månaden.

Inte heller försäljningsprocessen för de amerikanska gruvorna verkar vara på rätt spår. De borde åtminstone starta den själva om de inte får den såld.

4 gillningar

Ser bra ut. :+1: Dock uppstår fortfarande frågan om fullmakt för den ytterligare emissionen av 10M aktier fortfarande söks vid bolagsstämman och i vilket syfte?

PS. Och även om jag inte nämnde det separat, så var alla mina tidigare kommentarer avsedda som idéer som företaget fritt kan utnyttja. :grinning:

\u003e Jag tror att även om Pohjois-Karjalan Osuuspankkis kontor i Joensuu skulle vara redo att ge någon form av växel till en framtida betydande lokal skattebetalare och arbetsgivare, om man bara gick dit som en ödmjuk pojke med mössan i handen.

7 gillningar

Mycket bra! Sedan är det bara att få ut nyheten även från USA, vi tar lite bubbel för det här med mössan på!
Skål!

4 gillningar

Här är Aapelis kommentarer när Endomines ingick ett långsiktigt finansieringspaket. :slight_smile:

3 gillningar

Evlis nya rapport säger att Endomines värde stiger med 0,206 euro samtidigt som guldpriset stiger med 10 . En ökning med 100 motsvarar drygt 2 euro.

Med nuvarande guldpris på 3320 $ skulle bolagets värde alltså vara nästan 19 €.

Skärmdump 2025-5-9 klockan 9.34.12

5 gillningar

Här är Aapels kommentarer om konverteringarna av vvk-lån.

VD Kari Vyhtinens översikt från tisdagens bolagsstämma! :blush:

5 gillningar

Endomines publicerar vid lunchtid en strategiuppdatering samt nya långsiktiga mål. I samband med detta håller bolaget även en informationsträff senare idag med start kl. 15, som kan följas via länken ovan. Under evenemanget kan frågor ställas till ledningen via chatten.

5 gillningar

Aapeli har skrivit om Endomines strategiuppdatering och dess långsiktiga mål. :slight_smile:

6 gillningar

@Kari_Vyhtinen intervjuades just av Aapeli. :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Start
00:15 Huvudpunkter i den uppdaterade strategin
01:32 Planer för kritiska mineraler
04:14 Anrikning av guld och mineraler
05:26 Finansieringspaket
08:03 Emissionsbemyndigande
09:01 Hur uppnås målet om 1,5–2,0 miljoner uns guldreserver?
12:00 Utvecklingen av reserver är inte jämn
13:00 Finansiering säkrad
13:47 Mål för guldproduktion
15:27 Fördelning av reserver mellan regioner
16:32 Tolerans för produktionsmål
19:10 Förstudie av den södra guldlinjen
20:46 Investeringens storleksklass
21:39 Fossilfri guldproduktion
23:36 USA:s tillgångar
25:54 Stark produktionsutveckling under början av året

5 gillningar

Nyheter på gång,
Insiderinformation: Högkvalitativa borrresultat bekräftar betydande mängder guld i Ukkolanvaara

8 gillningar