Her er Aapelis kommentarer til Pampalos produktionsresultater i Q1.
Endomines offentliggjorde onsdag Pampalos produktionsresultater for Q1, som oversteg vores produktionsprognoser. Tilsvarende var den realiserede guldprisudvikling i tråd med vores prognose, mens svækkelsen af dollaren dæmpede produktionsforbedringen en smule på omsætningsniveau. Vi ser under alle omstændigheder mindst et let opadgående pres på vores prognoser for indeværende år. Desuden øgede udviklingen tilliden til selskabets mål om fortsat at øge produktionen i de kommende år. Vi vil gennemgå vores prognoser snarest.
Kunne selskabet nu betale de meget omtalte vvk-lån tilbage og finansiere de nærmeste fremtidige investeringer med indtægtsfinansiering? Og det, der eventuelt ville være nødvendigt derudover, ville der sikkert allerede være adgang til anden form for finansiering end vvk-lån til 12% rente? Når USA’s miner er realiseret, burde de kunne foretage endnu større opkøb?
Jeg tror, at selvom Nordkarelens Andelsbanks kontor i Joensuu ville være villig til at give en form for veksel til en kommende lokal betydelig skatteyder og arbejdsgiver, hvis man blot ydmygt gik derhen med hatten i hånden.
Det, jeg har hørt tale om, at pengene fra USA’s miner kunne returneres til investorerne som kapitaltilbagebetaling, lyder umiddelbart absurd. En forretning, der har krævet og fortsat vil kræve store mængder kapital, i en situation hvor den kunne opnås gratis og uden betingelser et sted fra, ville blive givet væk, og man ville sandsynligvis straks derefter begynde at lede efter mere et andet sted. I værste fald flere vvk-lån. Det kan da ikke passe?
Jeg har beregnet, at guldprisen er steget med over 500$ siden årets begyndelse, og med den nuværende hastighed på 1500 ounces pr. måned, vil alene denne “ud af ingenting” opståede stigning i guldprisen bringe 8 mio. euro ekstra i Endomines’ kasse i år. Og hvis produktionen stadig vokser herfra, endnu mere. Det er præcis så meget, som den kommende nye finansieringspakke burde være.
Burde forårets finansieringsrunde ikke allerede kunne klares smertefrit på en anden måde? Hvad er din mening, @Aapeli_Pursimo?
Jeg læste indkaldelsen til generalforsamlingen mere grundigt i går, der var et punkt:
Bestyrelsen foreslår, at den bemyndiges til at træffe beslutning om, i en eller flere omgange, aktieemissioner samt udstedelse af optionsretter og andre særlige rettigheder, der berettiger til aktier som omhandlet i kapitel 10, § 1 i selskabsloven, som følger: Antallet af aktier, der udstedes i henhold til bemyndigelsen, kan maksimalt være [10 000 000](tel:10 000 000) aktier.
Betyder det så, @Aapeli_Pursimo, at bestyrelsen praktisk talt beder om lov til at fordoble selskabets aktieantal?
Har jeg været naiv på en eller anden måde, når jeg har forestillet mig, at selskabet på en eller anden måde var kommet i en bedre position, for eksempel med hensyn til at opnå finansiering og i øvrigt?
Undskyld det forsinkede svar. Jeg er på samme linje som dine overvejelser (f.eks. vedrørende USA). Den forårsfinansieringspakke vil sandsynligvis også delvist blive påvirket af, hvilken type finansiering selskabet søger, f.eks. med hensyn til fleksibilitet. Jeg er dog enig i, at finansieringsbetingelserne efter al sandsynlighed kunne forventes at være bedre på grund af den forbedrede økonomiske situation, den nuværende evne til at generere overskud og pengestrømme (i hvert fald hvad angår pengestrømme fra driften) samt den succesfulde produktionsvækst. Det kan dog stadig være svært at opnå f.eks. ren bankfinansiering på grund af virksomhedens karakter. I lyset heraf ville jeg ikke finde det særlig overraskende, hvis den sidstnævnte del ville indeholde mere end én komponent. Samtidig skal det bemærkes, at den nuværende globale usikkerhed kan påvirke tilgængeligheden af finansiering (i hvert fald for nogle långivere), hvis situationen igen skulle eskalere herfra.
I denne forbindelse er det vigtigt at bemærke, at der er tale om en bemyndigelse (disse er ret typiske og behøver ikke at blive brugt) og er gyldig indtil udgangen af 2027. Mængden af denne bemyndigelse er dog stor. Der er dog på nuværende tidspunkt kun tale om en bemyndigelse, som så kunne muliggøre forskellige tiltag i de kommende år med hensyn til finansiering. Det afgørende ville naturligvis være, på hvilke betingelser bemyndigelsen eventuelt ville blive brugt. Hypotetisk set kunne dette f.eks. også muliggøre, at en større aktør kom med i ejerkredsen for at tilføre ressourcer via en rettet emission, men dette er naturligvis stadig svært at vurdere yderligere på nuværende tidspunkt.
Det virker bestemt som om, at de amerikanske miner ikke betragtes som værdifulde, selv inden for virksomheden, eller at man ville søge nogen form for støtte fra dem til finansiering af disse aktiviteter i Finland, selvom virksomheden oprindeligt lovede det.
Endomines’ produktionsvækst er i de seneste år skredet overbevisende frem, når det samlede billede tages i betragtning. Dette har også øget vores tillid til den fremtidige produktionsvækst, og vi har derfor hævet vores produktionsprognoser for de kommende år. Tilsvarende har vi, på grund af den langvarige og kroniske globale usikkerhed, tydeligt hævet vores prisprognoser for guld, som nyder status som en sikker havn. Med opdateringerne steg vores sum af dele ret kraftigt, og vi ser aktiens prissætning som værende ret afbalanceret i forhold til den nuværende markedssituation. Med disse baggrunde forhøjer vi vores kursmål for Endomines til 16,2 euro (tidligere 10,4 €) og gentager vores reducer-anbefaling i overensstemmelse med en neutral værdiansættelse.
I mine papirer var dette forventet, kursen er stukket af fra den tidligere målkurs med omkring 50%, så det er normal “kursfølgning”, hvilket har været ret almindeligt for mange virksomheder i begge retninger. Selvom begrundelserne for det meste er korrekte efter min mening, føles det nogle gange som taget ud af den blå luft, blot for at ændringen i målkursen kan retfærdiggøres.
Efter min mening ret forvirrende forklaringer (fra 45 minutter og frem) på hvorfor der er brug for finansiering, og hvor alle de millioner forsvinder hen, som cashflowet genererer.
Direktøren fortæller i samme forbindelse, at den finansiering, der skal skaffes, ændrer virksomhedens profil og skaber en “sikkerhed” for investorerne, så deres ejerskab ikke altid udvandes. Altså hvad! Undskyld, at jeg spørger dumt, men hvordan kan generalforsamlingens bemyndigelse til at udstede 10 millioner nye aktier yderligere skabe denne sikkerhed? Eller ændre virksomhedens image / profil i investorernes øjne til det bedre i denne henseende? Samtidig med at selskabet tjener enorme mængder penge.
Jeg synes, det er mærkeligt, hvis man ikke kan få en form for hurtigt tilgængelig, fleksibel kredit på 5-10 millioner fra banken. Jeg har folk i min omgangskreds, der får den slags investeringslån fra banker til deres SMV’er til anskaffelse af nye produktionsfaciliteter og maskiner, og deres frie cashflow er ikke 2M€ om måneden.
Salgsprocessen for de amerikanske miner ser heller ikke ud til at være på rette spor. De burde starte den selv nu, hvis de ikke kan få den solgt.
Det ser godt ud. Dog opstår spørgsmålet stadig, om der fortsat søges bemyndigelse på generalforsamlingen for den yderligere udstedelse af 10M aktier, og til hvilket formål?
PS. Og selvom jeg ikke nævnte det specifikt, var alle mine tidligere kommentarer ment som ideer, som virksomheden frit kunne udnytte.
Jeg tror, at selvom Nordkarelens Andelskasses kontor i Joensuu ville være villig til at give en form for veksel til en fremtidig betydelig lokal skatteyder og arbejdsgiver, hvis man blot gik derhen som en ydmyg dreng med hatten i hånden.
Evlis nye rapport siger, at Endomines’ værdi stiger med 0,206 euro, samtidig med at guldprisen stiger med 10 . En stigning på 100 svarer til godt 2 euro.
Med den nuværende guldpris på 3320 $ ville selskabets værdi altså være næsten 19 €.
Endomines offentliggør ved middagstid en strategi opdatering samt nye langsigtede mål. I forbindelse hermed afholder selskabet også en pressekonference senere i dag fra kl. 15, som kan følges for eksempel via linket ovenfor. Ved arrangementet kan man stille spørgsmål til ledelsen via chatten.
00:00 Start
00:15 Hovedpunkter i den opdaterede strategi
01:32 Planer for kritiske mineraler
04:14 Berigelse af guld og mineraler
05:26 Finansieringspakke
08:03 Emissionsfuldmagt
09:01 Hvordan nås målet om 1,5-2,0 millioner ounces guldreserver?
12:00 Udviklingen i reserver er ikke jævn
13:00 Finansiering sikret
13:47 Mål for guldproduktion
15:27 Fordeling af reserver mellem regioner
16:32 Tolerance for produktionsmål
19:10 Forundersøgelse af den sydlige guldrute
20:46 Investeringens størrelsesorden
21:39 Fossiltfri guldproduktion
23:36 Aktiver i USA
25:54 Stærk udvikling i produktionen i begyndelsen af året