EAB Group - käänneyhtiö?

Nyt kun EAB poistuu pörssistä, niin ajattelin tehdä pienin itsearvion meidän (lähinnä siis minun) seurannan onnistumisesta. Parhaiten tätä voidaan varmaan tarkastella meidän suositushistorian kautta. EAB:n seuranta tosiaan alkoi loppuvuodesta 2017. Analyytikkonahan en silloin aluksi ollut minä vaan Juha, sillä mulla oli sillä hetkellä kapasiteetti täynnä. Minulle seuranta siirtyi 2018 loppuvuodesta ja myöhemmin mukana ovat olleet myös Matias ja Kasper.

Suositushistoriaa katsoen tuo negatiivisena oleminen 2018 - koronakriisi oli täysin oikea call. Yhtiön performanssi oli heikkoa ja koronassa oli ihan aito riski vakavaraisuuspääomien riittävyydestä.

Selkeän virheen teimme koronakesänä 2020. Osake oli hakattu jo tosi alas markkinapelkojen ja vakavaraisuuspääomien riittävyyden johdosta. Markkinan vahva elpyminen yhdessä yhtiön koronassa tekemään saneeraukseen kanssa johti siihen, että tulos elpyi vauhdilla ja koska arvostus oli hakattu niin alas, niin tässä riski-/tuottosuhde oli kyllä kohdillaan. Toki sektorilta oli tarjolla huomattavasti houkuttelevampia kohteita samaan aikaan, mutta se on huono perustelu omalle virheelle, koska meillä ei ole suhteellisia suosituksia.

Kurssi elpyi nopeasti tuonne noin 3e tasolle mikä on aika hyvä arvio yhtiön käyvästä arvosta. Tämän jälkeen negatiivinen suositus onkin ollut jälleen oikea. Toki tuo fuusio Evlin kanssa tehtiin EAB:n kannalta tosi hyvillä ehdoilla ja siitä tuli kurssiin vielä pieni hyppy, mutta tätä en laske kovinkaan isoksi virheeksi tuotto-riskin näkökulmasta.

Muilta osin koen, että onnistuin seurannassa varsin hyvin. Ennusteeni olivat pääosin suht lähellä oikeata ja isoin muutos tuli lähinnä markkinasta. Näkemykseni yhtiön käyvästä arvosta oli myös oikealla pallokentällä valtaosan ajasta. Lisäksi olin omasta mielestäni ihan hyvin kärryillä tuosta yhtiön roolista konsolidaatiossa, vaikka lopullinen tanssikaveri tulikin yllärinä.

6 tykkäystä