En helt befogad utmaning. Jag dubbelkollade siffrorna i modellen igen, eftersom helheten är något förvirrande. Jag instämmer i denna beskrivning:
Jag började skissa på prognosen utifrån omsättningsandelen för den franska verksamheten. För räkenskapsåret 2025 uppgick omsättningen för den franska verksamheten, baserat på företagets dotterbolags bokslutsuppgifter, till 17,4 MEUR (27 % av hela Duells rapporteringssegment “Övriga Europa” för räkenskapsåret 2025 eller 14 % av Duells totala omsättning).
Under H1’25 kommenterade företaget att den organiska utvecklingen i Övriga Europa var positiv, så Frankrike har sannolikt också nått tillväxt under H1’25. Detta understryker att jämförelsetalen för H2’25, och i synnerhet för Q4’25, är mycket svaga. Förra året kom den negativa vinstvarningen precis innan publiceringen av Q3-rapporten, då företaget hänvisade till svag efterfrågan på marknaden. Trots detta nådde marknadsområdet Övriga Europa fortfarande organisk tillväxt, så en kollaps i den franska verksamhetens nivå sågs sannolikt inte ännu då. Därmed har Q4’25 antingen varit en mycket svag jämförelseperiod eller så är det något fel i logiken.
Till VD:ns försvar tror jag att ledningsgruppen har fullt upp med att vända skutan, utan att för den sakens skull underskatta vikten av investerarkommunikation. Jag tolkar också företagets “cirka”-formulering i guidningen som ganska bred.
Med hänsyn till de rapporterade omsättningsandelarna för Övriga Europa, de tillväxtprocenter som beräknats utifrån dem, samt det franska dotterbolagets rapporterade omsättning för föregående räkenskapsår, får man anstränga sig en hel del med modellen för att nå fram till min nuvarande omsättningsprognos för Q4 för Övriga Europa. Här är ett utkast på hur det skulle kunna se ut:
Om cirka 2 MEUR faller bort från jämförelseperioden för den franska verksamheten, och man antar en bruttomarginal på cirka 20 %, skulle det innebära en belastning på EBITA med cirka 0,4 MEUR. Prognosen för justerad EBITA för Q4’26 ligger på cirka 0,6 MEUR, under jämförelseperiodens nivå. Det är så det byggs upp.