Citycon sijoituskohteena

Vahva operatiivinen tulos vuoden 2026 ensimmäisellä vuosipuoliskolla

• Vertailukelpoiset nettovuokratuotot kasvoivat 5,6 %1 vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
  • Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla liiketilojen keskivuokra nousi 1,8 % 28,5 euroon per neliömetri (vs. Q2/2025).
  • Liiketilojen vuokrausaste (m2) 94,4 % (vs. 95,3 % Q2/2025).
  • Vertailukelpoiset kävijämäärät nousivat 3,1 %.
  • Vertailukelpoiset myynnit kasvoivat 2,6 %.
  • Kiinteistöjen positiivinen käyvän arvon muutos oli 2,7 miljoonaa euroa vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
3 tykkäystä

Tässä Cityconin kvartaalipäivitys + lyhyt kommentti kolmen suomalaisen kauppakeskuksen myynnistä. Mitä mieltä? Pinnalla toki on G Cityn pyrkimys ostaa koko yhtiö polkuhintaan, joka on edennyt pelottavan nopeasti.

Olen tällä osavuosikatsauskaudella tehnyt lyhyet kommenttivideot kaikista firmoista mitä omistan (pl. Vodafone joka jäi vielä tekemättä). Ne löytyvät kanavalta ja huomenna on tulossa seuraavaksi vuoroon Eezy. Perjantaina Anora ja KH Group. Aiemmin tänään vuorossa oli Alma Media, jota omistan Ilkan kautta. Sekin löytyy kanavalta.

13 tykkäystä

Mahdollisen ostajan Noga Finland Retail Properties Oy:n hallituksessa näyttää istuvan esimerkiksi Cityconin Suomen maajohtaja Salla Suonperä.

Melkoinen kokonaisuus kyllä. G City / sen lähipiiri ostaa samaan aikaan Cityconin osakkeita 2,90 eurolla vastaten noin 44% EPRA NTA 6,57 euroa (30.6.2026) sekä ostaa (mahdollisesti) Cityconilta kiinteistöjä viimeisimmällä arvioidulla käyvällä arvolla. Osakkeenomistajien puolia pitämässä riippumaton hallitus, joka on siunannut molemmat edellä mainitut.

Ote kaupparekisteristä Noga Finland Retail Properties Oy.pdf (116,8 Kt)

7 tykkäystä

Juu haisee sonnalta koko homma.

Sanoisin myös, että koska Citycon itse nostaa EPRA NRV-arvoa yleisemmin esiin, olisi tässä tapauksessa ehkä relenvantimpi. Cityconilla on myös aika paljon kehityshankkeita menossa, niin kun arvotetaan mikä olisi se oikea tase-arvo niin olisiko kuitenkin 7,64€ se mitä lähdetään välimiesoikeudessa hakemaan.

On se jännää että 2,90 lähdettäisiin myymään, kun yhtiö parantaa tulosta koko ajan, myy 3 kohdetta hintaan joka vastaan 79% koko firman nykyisestä markkina-arvosta. Hybrideitäkin ovat lunastelleet pikkuhiljaa eli tossa kyllä ihme keikaus kyllä menossa. Piiloarvohan poksahtaa esiin kun Kissamies sanoo hep.

12 tykkäystä

@Alex_af_Heurlin1 kirjoittanut piiitkän jutun Cityconista ja kuinka Katzman on vallannut yrityksen. En ole oikein seurannut Cityconia niin en tiedä mikä on uutta mutta tässä muutama ihan mielenkiintoinen nosto artikkelista.

Mielenkiintoinen artikkeli, suosittelen lukemaan!

Lähteet kertovat, että Citycon on pitänyt kiinteistöjensä kirja-arvoja epärealistisen korkeina. Kun kiinteistöt ovat olleet papereissa arvokkaita, yhtiön velkataakka on näyttänyt kohtuullisemmalta.

Kun kiinteistöjen arvoja määrittäneet ulkopuoliset konsultit ovat ehdottaneet alaskirjauksia, heidät on vaihdettu toisiin. Jotkut muutkin kiinteistöyhtiöt ovat turvautuneet viime vuosina tällaiseen, mutta Cityconissa toimintatapa vietiin pitkälle.

Uusiltakin konsulteilta tuli vaisuja arvioita kiinteistöjen arvoista, jolloin Citycon alkoi määrittää kiinteistöjensä arvoja itse.

Meillä Suomessa on ehkä eri näkemys totuudesta kuin muualla maailmassa”, sanoo eräs sisäpiiriläinen.

21 tykkäystä

Ite istuskelen kasan päällä ja toivotan tervetulleeksi mediajulkisuuden aiheesta. Kyllä porukkaa tuntuu kiinnostavan Citycon, kun sitä käsittelevät videot keräävät katsojakertojakin ihan kohtuullisesti.

Itse rummutan nyt sitä vaatimusta, että välimiesoikeudella on pakkolunastustilanteessa riittävästi moraalia vaatia käypää hintaa Cityconin pienomistajille Chaim Katzmanille.

2,90 euron tarjoushinta on laillistettu ryöstö, kun yhtiön tasearvo on moninkertainen (9,53 euroa). Yhtiön itse laskema EPRA NRV on viimeisimmässä osavuosikatsauksessa 7,64 euroa / osake, joka olisi käypä hinta. En toki usko että tuo sellaisenaan menee lävitse, mutta se on minusta lähtökohta mistä pitäisi alkaa keskustelemaan.

Oma lehmä ojassa, mutta ehkä sitä on syytä joskus koittaa saada kanttura liikkeelle että saa lihaa pöytään.

4 tykkäystä

Tästä olen puhunutkin aikaisemmin, mutta jos Katzman itse valuoi kohteensa niin saa valuoida silloin maksunkin sen perusteella.

Hybrideistä 2 kolmesta saa maksaa jo kokonaan pois ja kolmannestakin voi näköjään tehdä ostotarjouksia aina välillä. Jos nuo kaksi hybridiä putsataan pois niin paranee tulos aika roimasti.

Onko joku muuten perannut G Cityn tasetta, ettei löytyisi sieltä sopivasti tätä 7% kuponkia puskevaa hybridiä :sweat_smile: Tuntuu meinaan siltä että Cityconia halutaan luvatusta maasta lypsää vaikka väkisin.

Tuo Hesarin juttu sai muistelemaan omaa myyntipäätöstä vuosien takaa.

Aikanaan (2015) myin Cityconit pois koska alkoi harmittamaan se että firma oli vuosittain omistajien taskuilla antia järjestämässä vaikka maksoikin samalla osinkoa josta sitten piensijoittaja maksoi verot mutta pääomistaja ei. Toisin sanoen vain verottaja (ja pääomistaja) pärjäsivät tämän kanssa. Tuolloin jo näytti siis siltä että Cityconista oli tulossa Katzmanin henkilökohtainen säästöpossu. Harmi että näin kävi, tämä olisi ihan hyvä yhtiö salkkuun oikein hallinnoituna.

9 tykkäystä

Aivan eli Kissamies on harrastanut kikkailua aikaisemminkin tässä. Itse hyppäsin kelkkaan 2017 keväällä ja en ilmeisesti sitten -16 tilinpäätöstä taaemmas ole vilkaissutkaan.

Citycon oli alkuvuosina ihan hyvä kassavirtakone, ei harmittanut hirveästi vaikka kurssi heilui kun tuli noin 7-8% osinkoa sijoitetulle pääomalle. Velkatilannekin oli erittäin hyvä vaikka markkinat sitä pelkäsivät joka EKP/FED kokouksen jälkeen.

Alamäki alkoi sitten koronan jälkeen kun pääomistaja ei voinutkaan lypsää kun kassavirrat olivat epävarmoja.

Olen samaa mieltä, että oikein hoidettuna tämä olisi todella hyvä lappu ollut. Vaikka kassavirtojen perässä itsekin sijoitin niin olisin arvostanut että olisivat kassaan jättäneet rahaa pariinkin otteeseen vuosien varrella niin oltaisiin vältytty kaiken maailman kalliilta vihreiltä bondeilta ja muilta ihmeen pikavipeiltä.

Minusta yksi hyvä todiste veivauksista on tämä että samaan aikaan oksennetaan osinkoina rahaa ja sitten tehdään perään tehdään suunnattu anti pääomistajalle..

2 tykkäystä

Kissamies näyttää kahmivan koko ajan lisää osakkeita 2,9€:sta. Eiköhän vaaditty 90% täyty. On tämä röyhkeä ryöstö, mutta olen kuitenkin tyytyväinen että myin omat pois jo 12.2.26 hieman ostotarjouksen yläpuolella. Ostin näillä Constellation Softwarea joka on noussut n. 38%.

Joo, näyttäis että välimieheilemään mennään. Mulla vahva usko vielä että saadaan sieltä kohtuullinen korvaus ulos.

2 tykkäystä