Carvana (CVNA) - Bilhandelns Amazon?

Det här borde jag ha öppnat tidigare och @jaska1 har pressat så mycket att vi sätter igång :wink:

Carvana (Ticker CVNA) är ett amerikanskt företag som säljer begagnade bilar 100% via sin webbutik. Jag har själv varit aktieägare i Carvana under en längre tid och har genom det följt företagets utveckling.

Vad gör Carvana till ett intressant investeringsobjekt enligt mig?

-De revolutionerar den enorma marknaden för begagnade bilar, som är extremt fragmenterad.

-Begagnade bilar säljs för nästan 900 miljarder per år i USA och den största säljarens marknadsandel (information från oktober 2020) var några procent!

-Majoriteten av bilhandeln sker på traditionellt sätt i fysiska bilhallar, men onlineköp växer i en betydande takt.

-Carvanas vision är att revolutionera denna stagnerade struktur och bli den ledande bilhandlaren i den digitala eran, byggd helt på den digitala världens villkor.

-Carvana erbjuder en unik köpupplevelse där du handlar från webbutiken och Carvana levererar din bil till din dörr senast inom en vecka. Under tiden har bilen kontrollerats och undersökts i Carvanas eget bilinspektionscenter. Köparen har fri returrätt på köpet.

-I USA har bilhandlare inte ett särskilt gott rykte. Många hatar att gå till butiker och är rädda för att bli lurade. Att kunna köpa online, veta att bilen är kontrollerad och att du kan returnera den, tar bort många friktioner för köparen.

-Carvana har vuxit mycket snabbt i flera år, med över 100% tillväxttakt, även om 2020 inte kommer att nå riktigt den takten, särskilt på grund av coronapandemins effekter under Q2. Men under Q4 kan det mycket väl vara så att vi återgår till eller nära den tresiffriga tillväxttakten.

-Jag tror att år 2020 på ett sätt kommer att vara det definitiva genombrottsåret för Carvana. Coronapandemin har också gjort onlineköp av bilar till mainstream och det finns ingen återgång till det gamla i sikte.

-Carvana utvecklas i stort sett bra i alla mätvärden. Företagets verksamhet är förvisso ännu inte lönsam, men det har funnits skäl till detta; man har velat investera i framtida tillväxt istället för att optimera resultatet i nuet.

-Carvanas modell är att avancera marknadsområde för marknadsområde och kontinuerligt öka antalet tillgängliga bilar lokalt. En viktig del av detta är att bygga inspektionscenter (Inspection Center) regionalt, vilket gör det möjligt att bättre betjäna kunderna.

-Dessutom skapar dessa investeringar en vallgrav mot andra konkurrenter som inte kan garantera köparna bilarnas kvalitet och det viktiga förtroendet att bilen de köper har kontrollerats och renoverats. Detta tar bort en betydande friktion från köpupplevelsen.

-Under de kommande 1-2 åren tror jag att Carvana kommer att fortsätta expandera till nya områden, öppna fler inspektionscenter och satsa mer på hela köpupplevelsen samt skapa varumärkeskännedom nationellt.

-Företagets grundare och VD Ernest Garcia III är en passionerad förespråkare av kundcentrering. Detta syns i allt företaget gör och hur det agerar.

-Garcia har själv mycket “skin in the game”, han äger 600 miljoner Carvana-aktier (Gårdagens stängningskurs 261 dollar, så en rejäl pott står på spel…).

-Carvanas värderingsnivå är inte alls billig. Marknadsvärdet igår var 44 miljarder och t.ex. P/S är runt drygt 20. Men jag närmar mig detta investeringscase med Brian Feroldis och Mats Christiansens tankesätt, det vill säga, är företaget på en marknad med en enorm TAM och kan företaget växa i åratal, till och med årtionden, och vara en ledande aktör på den marknaden.

Jag ser detta som mycket möjligt för Carvana, dessutom är detta bara i USA, sedan finns det naturligtvis möjlighet att expandera i framtiden, t.ex. till Europa eller till en början till Kanada. Men företaget har konsekvent sagt att fokus nu ligger helt på USA, vilket är förnuftigt eftersom marknaden verkligen är enorm och mycket fragmenterad. Där finns det gott om plats för de tuffaste konkurrenterna, t.ex. VRoom. Dessutom finns det som tillväxtoptioner att utöka försäljningssortimentet, t.ex. att inkludera försäkringar, även om företaget inte själva har sagt något om detta, det är bara mitt eget tänkande.

Här nedan finns en mängd olika material att bekanta sig med om Carvana intresserar. Jag rekommenderar särskilt att lyssna på Mads Christiansens genomgång av Carvanas Q3-resultat. Mads förklarar mycket väl den långsiktiga potentialen och vilka vallgravar som nu byggs.

En vecka gammal intervju, Ernie pratar om målet att sälja 2 miljoner bilar, små antydningar om tresiffrig tillväxt mellan raderna för Q4.

Ernies intervju på CNBC efter Q3-resultatet.

Carvanas senaste investerarpresentation.

Carvanas Q3-resultatdata:

Carvana medverkar i denna podcast där man pratar om internetbaserade affärsmodeller och att bygga skala. En riktigt bra podd överlag, Parameswaran har ett starkt track record, var bland annat en av Bytedances (TikTok) första investerare.

https://www.joincolossus.com/episodes/22392883/parameswaran-internet-scale-businesses

Några utdrag från investerarpresentationen till sist:

16 gillningar

Det verkar vara ett bra företag. Synd att priset också har ökat.

Här är också en minibutik som åtminstone inte än kan mäta sig med Carvana, men som också är en bråkdel av priset. Jag förstår att den kom ut på börsen i oktober via en fusion. Jag förstår också att kundupplevelserna förlorar mot Carvana. Men jag nämner den här, så kan man om man vill undersöka konkurrenterna.

4 gillningar

I den här podden berörs också Carvana som ett affärscase. Kamux stör marknaden, men Carvanas affärsmodell är i kvadrat.

När de så småningom etablerar sig i Europa kommer Kamux att vara i trubbel, precis som andra aktörer. Jag tycker att Kamux gör rätt saker, men lite för försiktigt.

https://www.joincolossus.com/episodes/22392883/parameswaran-internet-scale-businesses

4 gillningar

Carvana kommer knappast att synas i Europa på flera år, det finns så mycket av marknaden kvar att erövra i USA. Och antagligen om de kommer hit så blir det genom företagsköp :smirking_face: I Europa är situationen ganska lik, dvs. branschen är fortfarande extremt fragmenterad.

1 gillning

Carvana undviker franchisemodellen som pesten, så säljare och butiker från traditionella aktörer är knappast av intresse som förvärvsmål.

1 gillning

Tack för att du öppnade tråden! Marknaden är verkligen fragmenterad och tillväxt kan förväntas under mycket lång tid. Prislappen är för närvarande ganska hög, men med tanke på tillväxtutsikterna, den totala marknaden och den stora ägarandelen av grundaren och VD:n, måste jag verkligen följa detta.

Utöver Shift, som jaahas nämnde, kom jag även att tänka på ett annat liknande företag som kom ut på marknaden via spac, Carlotz $LOTZ Ihre Datenschutzeinstellungen.
En mycket mindre aktör, endast 8 kontor. https://investors.carlotz.com/

3 gillningar

Det är också en intressant poäng. Jag tog några utdrag från företagets presentation till detta:

Jag tog några bilder från den presentationen, eftersom de passar bra in i tråden ändå. Carvana är helt klart branschens diamant, men det kan finnas potential i andra också. Det är intressant hur Carvanas bruttoresultat per enhet är skyhögt jämfört med andra. Och sedan Carlotz kundanskaffning så mycket billigare?

Jag tror inte helt på de siffrorna rakt av, men de ger en viss indikation.

2 gillningar

Bra fynd! Jag känner inte de andra tillräckligt väl för att kunna bedöma deras position och kvalitet. Men jag närmar mig det från hur Carvana verkar närma sig. Ernie Garcia sade i intervjun med Yahoo Finance förra veckan:

• Vårt mål är att sälja 2 miljoner bilar per år
  • Förra året sålde Carvana 170 000 bilar, i år blir det förmodligen cirka 250 000, kanske lite mer
  • Från nuvarande volym är målet alltså att öka försäljningen med cirka 10 gånger
  • På hela marknaden för begagnade bilar i USA säljs 40 miljoner bilar per år
    - Alltså skulle Carvanas marknadsandel med 10x-fallet bara vara cirka 5 %!

Kort sagt =

Digitala handlare konkurrerar inte i princip ännu mot varandra utan tvärtom hjälper de till att vända konsumentbeteendet från fysiska butiker till att handla online. Därför ser jag att det kommer att finnas tillräckligt med tillväxt för flera företag under lång tid framöver.

Jaha, ska vi snart glömma att tänka på fundamenten även här :joy_cat:

https://twitter.com/dieseldog97/status/1351068696085721088

Redigering: Låt oss lägga till @Arimatti_Alhankos inlägg från Kamux-tråden om Carvana och Vroom.

Låt oss samtidigt lyfta fram artikeln som @Verneri_Pulkkinen delade ovanför Arimattis meddelande om övergången till onlinebilförsäljning. Rekommenderas att läsa!

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2020-10-25/the-coronavirus-pandemic-is-dramatically-changing-the-way-we-buy-cars

Det kan också vara värt att bläddra igenom Kamux-tråden, till exempel med hjälp av sökfunktionen, där Carvana och dess konkurrenter ibland har diskuterats.

1 gillning

Nya marknader öppnas igen, idag en rejäl salvo av dem :+1:

2 gillningar

Idag publicerades ytterligare ett par nya områden att expandera till. Bra fart :+1:

3 gillningar

Låt oss lägga in detta i Carvanas tråd också, personalen har på ett utmärkt sätt inkluderats i ägandet, tack för upptäckten @Arimatti_Alhanko

2 gillningar

Webbinariet har en deltagarlista av hög kaliber, med Carvanas VD också:

Om 2 månader kommer vårt evenemang Reuters Events: Automotive Retail 2021 (12-13 april) att lanseras.

Det som gör det här mötet så unikt är att det förenar chefer på styrelsenivå från globala biltillverkare, USA:s största återförsäljare och de digitala återförsäljarna som stör marknaden. Detta är det enda mötet där du hittar talare på styrelsenivå från Ford, till CarMax och Carvana.

Registreringen är nu öppen: Se våra biljettalternativ och den aktuella agendan här https://reutersevents.com/events/automotiveretail/register.php

Detta onlinemöte kommer att behandla och lägga strategier för framtida kundupplevelser och köpresor. Detta möte är den enda platsen för alla dina nyheter, uppdateringar och riktmärken inom fordonsdetaljhandeln, och förenar den mest seniora gruppen av VD:ar, marknadsdirektörer (CMO), digitala direktörer (CDO), strategi-, CX- och detaljhandelsproffs.

Inföljande talare inkluderar:

• Elena Ford, Chief Customer Experience Officer, Ford Motor Company
  • Deborah Wahl, Global Chief Marketing Officer, General Motors
  • Bill Nash, President & CEO, CarMax
  • David W. Hult, President & CEO, Asbury Automotive Group
  • George Arison, CEO, Shift
  • Ernie Garcia, Chairman and CEO, Carvana

Vänligen dela detta med dina kollegor, då detta är något som inte får missas för de som leder detaljhandel, marknadsföring och upplevelse.

1 gillning

Mitt i Kamux-hysterin rapporterade Carvana också sina resultat. Tillväxten fortsätter att vara mycket stark, över 60 %. Fortfarande förväntade förluster, vilket beror på investeringar. Carvana har nu blivit USA:s näst största säljare av begagnade bilar med en marknadsandel på 1,7 %, vilket innebär att det fortfarande finns utrymme att ta. För närvarande är efterfrågan större än vad som kan levereras, vilket är ett bättre problem än tvärtom :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 gillningar

Här är samtalet om intäkter

Carvana Q4 2020 call.pdf (105,6 KB)

2 gillningar

Dessa spekulationer om valfrihet, som företagets ledning hittills alltid har förkastat, är redan intressanta.

Adam Jonas på Morgan Stanley höjde på fredagen sin rekommendation för Carvana Co.-aktien till motsvarande köp, med en riktkurs på 420 dollar, upp från 225 dollar. Riktkursen representerar en uppsida på 60 % från de senaste aktiekurserna. Att beskriva Carvana som “bara en ‘begagnad bilhandlare’ är som att beskriva Amazon för nästan två decennier sedan som bara en nätbokhandlare.”

https://www.marketwatch.com/story/carvana-stock-has-60-upside-morgan-stanley-says-2021-02-26

Här är VD:ns kommentarer till CNBC:

1 gillning

Låt oss lägga in detta i den här tråden också, priserna på begagnade bilar stiger kraftigt i USA:

1 gillning

Nya marknader har öppnats igen, IR-avdelningen publicerade fyra nya områden på en gång :printer:

Nästa vecka är det dags för rapporten, om jag inte minns fel på torsdag. Q1 kommer säkert att vara mycket starkt, liksom Q2, men sedan är jag särskilt intresserad av vad som sägs om resten av året.

1 gillning