Det här borde jag ha öppnat tidigare och @jaska1 har pressat så mycket att vi sätter igång ![]()
Carvana (Ticker CVNA) är ett amerikanskt företag som säljer begagnade bilar 100% via sin webbutik. Jag har själv varit aktieägare i Carvana under en längre tid och har genom det följt företagets utveckling.
Vad gör Carvana till ett intressant investeringsobjekt enligt mig?
-De revolutionerar den enorma marknaden för begagnade bilar, som är extremt fragmenterad.
-Begagnade bilar säljs för nästan 900 miljarder per år i USA och den största säljarens marknadsandel (information från oktober 2020) var några procent!
-Majoriteten av bilhandeln sker på traditionellt sätt i fysiska bilhallar, men onlineköp växer i en betydande takt.
-Carvanas vision är att revolutionera denna stagnerade struktur och bli den ledande bilhandlaren i den digitala eran, byggd helt på den digitala världens villkor.
-Carvana erbjuder en unik köpupplevelse där du handlar från webbutiken och Carvana levererar din bil till din dörr senast inom en vecka. Under tiden har bilen kontrollerats och undersökts i Carvanas eget bilinspektionscenter. Köparen har fri returrätt på köpet.
-I USA har bilhandlare inte ett särskilt gott rykte. Många hatar att gå till butiker och är rädda för att bli lurade. Att kunna köpa online, veta att bilen är kontrollerad och att du kan returnera den, tar bort många friktioner för köparen.
-Carvana har vuxit mycket snabbt i flera år, med över 100% tillväxttakt, även om 2020 inte kommer att nå riktigt den takten, särskilt på grund av coronapandemins effekter under Q2. Men under Q4 kan det mycket väl vara så att vi återgår till eller nära den tresiffriga tillväxttakten.
-Jag tror att år 2020 på ett sätt kommer att vara det definitiva genombrottsåret för Carvana. Coronapandemin har också gjort onlineköp av bilar till mainstream och det finns ingen återgång till det gamla i sikte.
-Carvana utvecklas i stort sett bra i alla mätvärden. Företagets verksamhet är förvisso ännu inte lönsam, men det har funnits skäl till detta; man har velat investera i framtida tillväxt istället för att optimera resultatet i nuet.
-Carvanas modell är att avancera marknadsområde för marknadsområde och kontinuerligt öka antalet tillgängliga bilar lokalt. En viktig del av detta är att bygga inspektionscenter (Inspection Center) regionalt, vilket gör det möjligt att bättre betjäna kunderna.
-Dessutom skapar dessa investeringar en vallgrav mot andra konkurrenter som inte kan garantera köparna bilarnas kvalitet och det viktiga förtroendet att bilen de köper har kontrollerats och renoverats. Detta tar bort en betydande friktion från köpupplevelsen.
-Under de kommande 1-2 åren tror jag att Carvana kommer att fortsätta expandera till nya områden, öppna fler inspektionscenter och satsa mer på hela köpupplevelsen samt skapa varumärkeskännedom nationellt.
-Företagets grundare och VD Ernest Garcia III är en passionerad förespråkare av kundcentrering. Detta syns i allt företaget gör och hur det agerar.
-Garcia har själv mycket “skin in the game”, han äger 600 miljoner Carvana-aktier (Gårdagens stängningskurs 261 dollar, så en rejäl pott står på spel…).
-Carvanas värderingsnivå är inte alls billig. Marknadsvärdet igår var 44 miljarder och t.ex. P/S är runt drygt 20. Men jag närmar mig detta investeringscase med Brian Feroldis och Mats Christiansens tankesätt, det vill säga, är företaget på en marknad med en enorm TAM och kan företaget växa i åratal, till och med årtionden, och vara en ledande aktör på den marknaden.
Jag ser detta som mycket möjligt för Carvana, dessutom är detta bara i USA, sedan finns det naturligtvis möjlighet att expandera i framtiden, t.ex. till Europa eller till en början till Kanada. Men företaget har konsekvent sagt att fokus nu ligger helt på USA, vilket är förnuftigt eftersom marknaden verkligen är enorm och mycket fragmenterad. Där finns det gott om plats för de tuffaste konkurrenterna, t.ex. VRoom. Dessutom finns det som tillväxtoptioner att utöka försäljningssortimentet, t.ex. att inkludera försäkringar, även om företaget inte själva har sagt något om detta, det är bara mitt eget tänkande.
Här nedan finns en mängd olika material att bekanta sig med om Carvana intresserar. Jag rekommenderar särskilt att lyssna på Mads Christiansens genomgång av Carvanas Q3-resultat. Mads förklarar mycket väl den långsiktiga potentialen och vilka vallgravar som nu byggs.
En vecka gammal intervju, Ernie pratar om målet att sälja 2 miljoner bilar, små antydningar om tresiffrig tillväxt mellan raderna för Q4.
Ernies intervju på CNBC efter Q3-resultatet.
Carvanas senaste investerarpresentation.
Carvanas Q3-resultatdata:
Carvana medverkar i denna podcast där man pratar om internetbaserade affärsmodeller och att bygga skala. En riktigt bra podd överlag, Parameswaran har ett starkt track record, var bland annat en av Bytedances (TikTok) första investerare.
https://www.joincolossus.com/episodes/22392883/parameswaran-internet-scale-businesses
Några utdrag från investerarpresentationen till sist: