Canatu julkaisi eilen tiedotteen diagnostiikkaan liittyen. Edistysaskeleita sen suhteen, mutta reaktoritilaukset antavat edelleen odottaa itseään.
Kesä on aina hyvää aikaa tavata kattavia Inderesin laajoja rapsoja. Olen Aten hienosti kirjoitetun laajan paristi tavannut, mutta huomasin vasta nyt, että siellä oli annettu luku tuotantomäärälle per reaktori. Kysyisinkin Atelta, voisitko avata miten tuohon haarukkaan ollaan päästy? Ja onko tuo haarukan 480 mielestäsi aivan maksimi mitä voitaisiin tuottaa?
Canatun laajasta raportista lainattu” Näillä oletuksilla yksittäisellä reaktorilla voitaisiin valmistaa noin 200-480 pellicleä vuodessa. Nämä kuulostavat aluksi melko pieniltä luvuilta, mutta pelliclen valmistusprosessiin kuuluvat jälkikäsittelyt ja laadunvalvonnat huomioiden mahdolliselta.”
Olen itse tätä koittanut yhtiön johdolta kysellä ja en ole oikein saanut mitään konkretiaa.
Päivystävä besserwisser täällä moi! Eipä taida olla Canatun johto avannut pellikkelien tuotantomääriä reaktorilla, mutta tuon tuotetun määrän voi yrittää laskea käänteisesti listautumisesitteen vuoden 2030 markkinakoosta (matalat sadat miljoonat), 2030 reaktorimäärästä (10 - 20 kpl), Canatun liikevaihtotavoitteesta vuodelle 2030 (100 - 150 M€) ja rojaltioletuksista (10 k€ molemmin puolin per pellikkeli). Tällä laskuharjoituksella itsekin päädyin tuonne mataliin satoihin pellikkeleihin per vuosi mikä käy myös järkeen koska ainakin alkuvaiheessa siellä on tuotannossa väkisinkin muitakin pullonkauloja kuin itse reaktori. 500 - 1000 pellikkeliä per reaktori per vuosi kuulostaa järkevämmältä oletukselta myöhemmässä vaiheessa, kun tuotantoa on saatu optimoitua.
Näin hieman ajattelin, että jokin laskuharjoitus tässä on, mutta pidän kyllä sangen alhaisina lukuina jos vain yhdellä kammiolla tuotetaan kolminumeroisia määriä. En jaksa mitenkään uskoa, että nykyajan CVD- tekniikaan prosessiajat ovat niin pitkiä tai vaihtoehtoisesti Canatun saanto on aivan kuraa.
Piin oksidikasvatuksessa puhutaan useiden päivien prosessi-ikkunasta, mutta jotenkin en usko että se vertautuu tähän, voin toki olla väärässä.
Eka tuossa jo hyvin vastasikin kysymykseen ja tosiaan saatavilla olevien datapisteiden pohjalta on tehty karkeita oletuksia, ei mitään kiveenhakattuja totuuksia. Aina välillä yrittänyt Canatun puolelta udella tuohon yhtälöön oikeita vastauksia, mutta niitä ei luonnollisesti kerrota
Ja jatkuvan tuotekehityksen myötä myös reaktorit kehittyvät vuosien mittaan, ja samalla valmistusprosessit kokonaisuutena kehittyvät. Siten tuon tuotantomäärän per reaktori voisi olettaa todennäköisesti kasvavan ajan saatossa.
Canatun johtoryhmärakenteessa muutoksia uuden toimitusjohtajan myötä.
Ihan mielenkiintoinen tämä pätkä tiedotteesta ja kertoo osaltaan siitä, että Canatun hiilinanoputkista on moneen käyttötarkoitukseen.
Samanaikaisesti yhtiö on nimennyt autoteollisuuden liiketoimintayksikön uudelleen Robotics, Mobility and Defence -liiketoimintayksiköksi, jotta se vastaisi paremmin yhtiön nykyistä tarjontaa ja liiketoiminnan luonnetta.
Laitan vielä tähän ketjuun loistavan Veritasiumin dokumentin AMSL:n laitteesta. On myös muissa ketjuissa, jos on silmiin osunut. Katselusuositus.
Lintec aloittaa pellikkelien täysmittaisen toimituksen 2026 vuoden lopussa.
Artikkelissa käydään myös hyvin läpi tulevaisuuden kehityskohteita kestävyyden osalta.
Ei ole. Titteli vaihtunut technology fellowiksi eli ilmeisesti uus toimari haluaa uuden kaverin siihen hommaan.
Mistä tällainen tieto on peräisin? Vai onko mulla mennyt jokin päivitys ohi?
Mä sanoisin tuon kalvon mukaan että 10k on asiakkaiden minimitavoite ja Lintecillä on nyt 21,6k saavutettu “cWeb”-tuotteella.
Päivittänyt tittelinsä itse LinkedIniin. Ei siitä varmaan mitään pörssitiedotetta oo tullut. Eiköhän joku headhunter ole tällä hetkellä kartoittamassa vaihtoehtoja uudeksi CTO:ksi.
Canatu vahvistaa johtoryhmäänsä nimittämällä uuden teknologiajohtajan ja markkinointijohtajan
Naureskelin taannoin uuden toimitusjohtajan ulosannille ekassa inderesin haastattelussa, mutta aika nopeasti kaveri on kyllä alkanut tuulettamaan paikkoja. Viimeisimpänä nämä. Ainakin referenssien perusteella vaikuttavat aika kovan luokan täsmähankinnoilta yhtiön seuraavaan vaiheeseen.
Luultavasti meillä olisi jotain hajua täällä jos Intelillä olisi käytössä CNT pellikkeleitä mutta seuraillaan
ASML jysäytti pöytään kovat Q2-luvut ja koko vuoden näkymiä nostettiin reippaasti. Kapasiteettia ollaan myös kasvattamassa tuleville vuosille. Tämän ei luulisi ainakaan huono juttu olevan Canatun kannalta.
Kenenköhän CNT pellikkeleillä Intel tuottaa, kun yleisen käsityksen mukaan Canatun reaktorit on myyty FST:lle ja TSMC:lle ja valmistuslisenssi annettu vasta FST:lle. Lintec?
Mitsui Chemicals on toimittajana, käsittääkseni alan markkinajohtaja ja Canatun lisäksi ainoa valmistaja kyseiseen sovellukseen.