Såvitt jag vet bör skalan för Taylor-fabriken ligga på ungefär 50 000 wafers/månad för logik och runt 200 000 wafers/månad för minne, men den exakta mixen kommer givetvis att bero på hur upprampningen faktiskt utvecklar sig.
När det gäller pelliklar är det riktigt svårt att uppskatta något med säkerhet just nu. Det finns vitt skilda meningar om livslängden för CNT-pelliklar; vissa säger att de kommer att vara ganska hållbara, medan andra förväntar sig kortare livslängder på grund av den högre värmen och effekten, särskilt med de kommande High-NA-verktygen. I verkligheten beror det på många saker: källeffekt, miljö, beläggningar, hantering, drifttid, etc. Så jag håller med om att det förmodligen är för tidigt att säga.
Mina egna uppskattningar för Taylor-fabriken är ganska konservativa; jag förväntar mig omkring 4 000+ pelliklar per år för både DRAM och logik, men det är mer av en baslinje än en exakt siffra. Och det kommer att öka för varje år.
När det gäller prissättningen för CNT-pelliklar skulle jag inte ta 35 000 euro för givet. Det känns högt jämfört med dagens kiselpelliklar, även om CNT-pelliklar definitivt skulle kunna ha en premie för tidiga kunder innan massproduktion drar igång. Oavsett vilket tror jag att huvudpoängen är att efterfrågan på pelliklar kommer att fortsätta öka över tid.